Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 16:49 #1627476

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
Nachtvlinder schreef :
Hoe hebben jullie de parameters ingesteld: laad efficiency, Peukert? En op welke condities verklaren jullie monitors “SOC=100%” (Victron noemt dit laatste “synchroniseren”). Hoe weet je hoe nauwkeurig de SOC berekend wordt?

Peukert 1 voor LFP
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 17:27 #1627482

Volgens de handleiding van Victron 1,05
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 19:43 #1627494

1.05 is veel te pessimistisch, 1.01 hier.
En charge efficiency op 99%
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 20:05 #1627499

It Paradyske schreef :
1.05 is veel te pessimistisch, 1.01 hier.
En charge efficiency op 99%
In de door Victron voorgeprogrammeerde instellingen staat de charge efficiency op 95%.
Ik ben wel benieuwd hoe jij aan jouw waarden bent gekomen of waar je ze op hebt gebaseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 20:20 #1627501

Ik verwacht dat dat wat experimenteren wordt. Ik (helaas B-keus cellen) gebruik 1.02 en 95%. Dan synchroniseert, na laden na een behoorlijke ontlading, de BMV op praktisch hetzelfde moment als ik de celspanningen omhoog zie knikken.

Synchroniseert de BMV éérder dan dat moment en verspringt de SOC (dus) van bv 95 naar 100%, dan waren de instellingen te behoudend (SOC schatting was dan te negatief)…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 20:27 #1627504

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Kun je de huidige generatie BMV's niet instellen op een spanning en tale current voor SOC 100% synchronize ? Of moet je zelf synchroniseren ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 20:28 #1627505

Zie het verhaal van Nachtvlinder. Zonder tailcurrent gedoe moet bij 100% de spanning oplopen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 20:53 #1627512

De BMV synchroniseert idd automatisch op basis van een tailcurrent (en bijbehorende spanning) criterium. Het streven is daarbij dat synchronisatie nauwelijks nodig is, dus dat de SOC schatting gelijk blijft lopen met de daadwerkelijke SOC en er weinig “hercalibratie” nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 20:58 #1627514

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Nachtvlinder schreef :
De BMV synchroniseert idd automatisch op basis van een tailcurrent (en bijbehorende spanning) criterium. Het streven is daarbij dat synchronisatie nauwelijks nodig is, dus dat de SOC schatting gelijk blijft lopen met de daadwerkelijke SOC en er weinig “hercalibratie” nodig is.

Wat is daarvan het voordeel?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 23 mei 2025 21:17 #1627523

Dat de SOC schatting blijft kloppen en niet wegloopt, ook bij tussentijds gedeeltelijk laden of ontladen.
Laatst bewerkt: 23 mei 2025 21:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 04:57 #1627535

Juist door dat tailcurrentgedoe kan ie uit de pas gaan lopen, als je zo als ik de laatste paar procent rustig aan laadt.
Dus die heb ik uit staan en is dus ook niet meer automagisch.
Gewoon op de spanningsstijging letten en de SOC. Werkt prima bij 1.01 en 99%. Zowel op de boot als thuis.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 24 mei 2025 04:58 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 05:15 #1627538

Dat kan ook, maar ik laad mijn cellen nooit die laatste 0,5% dóór (alleen tijdens handmatig topbalanceren, sinds installatie 3 jaar terug ééns gedaan; was niet eens nodig want de cellen bleken nog prima in balans).

Tailcurrent die ik ingesteld heb zegt bij die laatste (steeds dezelfde) 0,5% te gaan “ik ben vol” en stopt de laden dan (relais uitgang BMV naar lader). Feitelijk heb ik de “100% vol definitie” een klein stukje naar beneden gebracht en gebruik de bovenste 0,5% niet. Door steeds hetzelfde tailcurrent criterium verschuift dat punt ook niet in de praktijk. Voor een lange tocht zeg ik soms het laden te stoppen bij (de door míj́ gedefinieerde!) 100% (waarbij dus dáárop gesynchroniseerd wordt), maar meestal top ik op tot 90 of 95%. Lader stopt dan automatisch bij die SOC.

Lader staat ingesteld als CCCV bron met vrij conservatieve waarden.

Als ik wil laden verzet ik het schuifje tot hoever ik wil laden:



Veel mogelijkheden dus en geen wet van Meden en Perzen, maar betreft de ingestelde Peukert en laadefficiency wordt het zonder elke laadcyclus te synchroniseren waardevoller deze parameters juist in te stellen om een betrouwbare SOC te hebben. Dat laatste is het hele bestaansrecht van die monitor tenslotte (anders zou een volt- en amperemeter al voldoende zijn).
Laatst bewerkt: 24 mei 2025 05:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 06:01 #1627544

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Interessant. Mogelijk zie ik het verkeerd. Maar ik ben er vanuit gegaan dat de laadstroom evenredig is aan het verschil tussen (interne) accuspanning en de laadspanning (spanning waar de lader op ingesteld staat). Omdat de accuspanning bij een bijna volle accu zeer snel stijgt neemt het spanningsverschil tussen lader en accu, de drijvende kracht achter de stroom ook zeer snel af. Dus de laadstroom. Dit theoritje gaat dat de weerstanden in de stroomkring tijdens dit gebeuren niet veranderen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 06:09 #1627545

Klopt, laatste stukje neemt de laadstroom ook af (CV van de lader bereikt…) en volgt er een korte absorptiefase. Vrij vroeg in die fase wordt mijn tailcurrent criterium bereikt…

Precieze instellingen heb ik niet paraat, maar in de praktijk werkt dit voor mij. Altijd bomvol laden en dáárop synchroniseren (handmatig of automatisch) kan ook uiteraard, maar vind ik niet nodig.
Laatst bewerkt: 24 mei 2025 06:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 06:26 #1627547

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Nachtvlinder schreef :
Klopt, laatste stukje neemt de laadstroom ook af (CV van de lader bereikt…) en is er een korte absorptiefase. Vrij vroeg in die fase wordt mijn tailcurrent criterium bereikt…

Precieze instellingen heb ik niet paraat, maar in de praktijk werkt dit voor mij. Altijd bomvol laden en dáárop synchroniseren (handmatig of automatisch) kan ook uiteraard, maar vind ik niet nodig.

Ik laad alleen als ik aan boord ben. Dus ook stroom verbruik. Hierdoor begint het ontladen altijd onmiddellijk nadat het laadproces gestopt is. De tijd dat de accucellen op 3,5 volt zijn is nooit meer dan 15 minuten. Daar kan ik wel mee leven.
Bovendien heb ik geen victron BMV. Die van mij stelt het laadrendement automatisch in. Zonder 100% SOC werkt dat natuurlijk niet.

Uiteraard fluctueert het een en ander. Metingen hebben altijd een random onnauwkeurigheid. Dus het laadrendement tussen 98% en 101%
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 07:01 #1627556

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2491
Ik ben met mijn accu nog aan het experimenteren wat ik fijne waarden vind, maar ik neig er op dit moment toe om de cellen tot max 3.4 volt te laden en dat 100% te noemen in m’n smartshunt. Het gaat me er niet om wat daadwerkelijk 100% is, maar maar ik als werkbare definitie van vol hanteer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 07:09 #1627558

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
XanderB schreef :
Ik ben met mijn accu nog aan het experimenteren wat ik fijne waarden vind, maar ik neig er op dit moment toe om de cellen tot max 3.4 volt te laden en dat 100% te noemen in m’n smartshunt. Het gaat me er niet om wat daadwerkelijk 100% is, maar maar ik als werkbare definitie van vol hanteer.

Welke waarde stel je dan in als accucapaciteit. Tenminste als je een BMV hebt. De random onnauwkeurigheid van de feitelijk accucapaciteit zou wel eens heel groot kunnen zijn. Mogelijk > ±30%
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 24 mei 2025 07:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 07:12 #1627560

De capaciteit die je daarmee “de-rate” zou je kunnen bepalen door eenmalig vanaf “jouw 100%” helemaal op te toppen. Synchroniseer je op het vlakke deel van de curve, dan verlies je behoorlijk én wordt het onnauwkeurig
Laatst bewerkt: 24 mei 2025 07:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 07:15 #1627561

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Nachtvlinder schreef :
De capaciteit die je daarmee “de-rate” zou je kunnen bepalen door eenmalig vanaf “jouw 100%” helemaal op te toppen. Zal een paar procent schelen, denk ik (gevoelsmatig)

Als ik de curve van de spanning tijdens het laden bekijk zou de range waar de feitelijke SOG zich dan bevind heel groot kunnen zijn. Zelfs wel eens kunnen zakken tot 60% van de nominale waarde van de accu. Meten is uiteraard weten. Dit is natte vinger werk. Zelf zou ik de SOG bepalen door ontladen. Niet door doorladen naar 100%. Met ontladen bepaal je de werkelijke capaciteit die beschikbaar is.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 24 mei 2025 07:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:(smart)shunt en BMS bij lifepo4 accu's 24 mei 2025 07:31 #1627567

Sinds kort heb ik ook een smartshunt van Victron. Erg blij mee.
Ik wil zo min mogelijk gaten zagen aan boord want als het stuk gaat past een vervanger toch niet. Is compact en werkt super!

Laatst bewerkt: 24 mei 2025 07:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl