Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Digitale aardlekschakelaar

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 16:59 #1522648

JordanP94 schreef :
Aarde heeft maar een functie, en dat is het afvloeien van stroom bij kortsluiting. Daarom moet je schip geaard zijn voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Door potentiaal verschil tussen wal-scheepsaarde, maar ook je nul (deze zijn immers verbonden) bestaat de mogelijkheid tot elektrolyse. Om dit te voorkomen moet je de aarde (en nul) onderbreken).

Een scheidingstrafo voorkomt dit omdat elke directe verbinding met de wal ontbreekt. Het gelijkspanning potentiaalverschil kan hier niet doorheen omwille van de elektromagnetische eigenschappen van de trafo. Direct na de trafo worden de nul en aarde verbonden met daarachter een aardlekschakelaar voor een nieuw geaard en veilig stroomnet.

Zoveel meningen over dit onderwerp, ik raad je aan de handleiding (Aarding aan boord) van Victron te lezen en goedkope rommel te vermijden:
www.victronenergy.nl/upload/do...oord-van-schepen.pdf

Uhm nou nee :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 17:21 #1522652

Los van alle discussie hier, vermoed ik dat de eisen zijn die gesteld worden aan de elektrische installatie aan boord van een varend woonschip (=gewoon schip) vastgelegd zijn in standaarden.

Weet iemand of dit zo is en welke dat zijn?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 17:32 #1522658

Orange Sunset schreef :
Los van alle discussie hier, vermoed ik dat de eisen zijn die gesteld worden aan de elektrische installatie aan boord van een varend woonschip (=gewoon schip) vastgelegd zijn in standaarden.

Weet iemand of dit zo is en welke dat zijn?

Deze ? klikker de klik

Opvallend bij kopje ; Draagvlak
Wordt eveneens als groot beoordeeld, ook bij IMO/inspectie en SOLAS.
Voor binnenvaart zijn weinig normen.
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 17:34 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 17:44 #1522662

Ja ik denk het wel. De NEN-IEC 60092 lijkt mij een goeie om te raadplegen voor binnenwater.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 19:44 #1522695

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
Voor binnenschepen moet bij elke CVO vernieuwing een nieuw megger raport opgesteld worden door een erkend installateur of daartoe geautoriseerd bedrijf door iLNT.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 14 nov 2023 19:45 #1522696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
In de binnenschepen wet staat exact beschreven wat de precieze eisen zijn voor een elektrische installatie aan boord.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 09:46 #1523004

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Jeroen-Pion schreef :
Leplomp schreef :
En zijn er ook nog reacties op de isolatiebewaker en de amperemeter vanaf 1 ma?

Is de isolatiebewaker geschikt om tussen mijn walstroom en boordnet te zetten?

Ik zou nog een keer het victron documentje hier lezen :)

Daarin staat helaas geen antwoord op mijn 2 vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 10:11 #1523012

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
Leplomp schreef :
Op mijn ijzeren woonschip zit ik al een tijdje na te denken hoe ik zo min mogelijk risico op elektrolyse loop als ik aan de walstroom lig. Een scheidingstrafo wil ik liever niet vanwege de verliezen.

Nu heb ik bijvoorbeeld dit kastje gevonden en als ik het goed begrijp geeft die precies aan hoeveel milli ampere lekstroom er door de aardlekschakelaar gaat.
Als ik zorg dat die op 0 blijft en direct actie onderneem zodra hij niet meer op 0 zit moet mijn romp veilig zijn toch?
Gaat alleen over 230v.

Backlight Instelbare Stroom Aarde Lekkage Bescherming Over Onder Spanning Protector Relais Gague Energie Vermogen Kwh Meter Ampèremeter
a.aliexpress.com/_msN3Rf6

Is het een CVO-plichtig schip?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 10:20 #1523014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
Mocht je schip CVO plichtig zijn, dan dient de elektrische installatie te voldoen aan hoofdstuk 10 van het
ES-TRIN 2023/1

www.cesni.eu/wp-content/upload...TRIN23_signed_nl.pdf


EUROPESE STANDAARD TOT VASTSTELLING VAN DE TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR BINNENSCHEPEN
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 nov 2023 10:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 11:53 #1523026

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1229
Calidris schreef :
Mocht je schip CVO plichtig zijn, dan dient de elektrische installatie te voldoen aan hoofdstuk 10 van het
ES-TRIN 2023/1

www.cesni.eu/wp-content/upload...TRIN23_signed_nl.pdf


EUROPESE STANDAARD TOT VASTSTELLING VAN DE TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR BINNENSCHEPEN

Bestaande pleziervaart > 20m hoeft maar aan een beperkt deel van deze eisen te voldoen. Bij een keuring wordt er nauwelijks naar gekeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 13:29 #1523037

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1372
Ik denk er over om een CVO plichtig historisch schip te kopen dat dus onder beperkte eisen CVO heeft verkregen. Als de herkeuring komt in 202x, wat voor eisen moet ik dan rekening mee houden?
Mag ik zelf een marifoon monteren? Wat voor eisen moet het woongedeelte aan voldoen?
Ik zoek al een paar dagen tevergeefs een lijstje...
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 16 nov 2023 13:31 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 14:48 #1523045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
daan1508 schreef :
Ik denk er over om een CVO plichtig historisch schip te kopen dat dus onder beperkte eisen CVO heeft verkregen. Als de herkeuring komt in 202x, wat voor eisen moet ik dan rekening mee houden?
Mag ik zelf een marifoon monteren? Wat voor eisen moet het woongedeelte aan voldoen?
Ik zoek al een paar dagen tevergeefs een lijstje...

Estrin lezen. Maar als je NEN1010 doet voor 230/400VAC kom je een heel eind. Voor 12/24 volr estrin lezen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 14:51 #1523046

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
JordanP94 schreef :
Aarde heeft maar een functie, en dat is het afvloeien van stroom bij kortsluiting. Daarom moet je schip geaard zijn voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Er zijn niet verschillende meningen, je moet het begrijpen en dat doe jij klaarblijkelijk niet helemaal.

Aarde is om eventuele lekstroom veilig af te voeren en kan beveiligd zijn met een aardlek.
Niks kortsluiting dus.
Voor kortsluiting hebben ze een zekering bedacht.
Lekstroom is géén kortsluiting.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 nov 2023 14:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 19:44 #1523087

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8064
Leplomp schreef :
Op mijn ijzeren woonschip zit ik al een tijdje na te denken hoe ik zo min mogelijk risico op elektrolyse loop als ik aan de walstroom lig. Een scheidingstrafo wil ik liever niet vanwege de verliezen.

Nu heb ik bijvoorbeeld dit kastje gevonden en als ik het goed begrijp geeft die precies aan hoeveel milli ampere lekstroom er door de aardlekschakelaar gaat.
Als ik zorg dat die op 0 blijft en direct actie onderneem zodra hij niet meer op 0 zit moet mijn romp veilig zijn toch?
Gaat alleen over 230v.

Backlight Instelbare Stroom Aarde Lekkage Bescherming Over Onder Spanning Protector Relais Gague Energie Vermogen Kwh Meter Ampèremeter
a.aliexpress.com/_msN3Rf6

In veiligheids circuits geen aktieve (halfgeleider) elementen, en al helemaal geen software. Van onduidelijke herkomst ook nog.

Dit lijkt me een geinig ding om inderdaad eea te meten. Maar niet als aardlek, niet als zekering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 21:08 #1523098

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Calidris schreef :
JordanP94 schreef :
Aarde heeft maar een functie, en dat is het afvloeien van stroom bij kortsluiting. Daarom moet je schip geaard zijn voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Er zijn niet verschillende meningen, je moet het begrijpen en dat doe jij klaarblijkelijk niet helemaal.

Aarde is om eventuele lekstroom veilig af te voeren en kan beveiligd zijn met een aardlek.
Niks kortsluiting dus.
Voor kortsluiting hebben ze een zekering bedacht.
Lekstroom is géén kortsluiting.

Ik twijfel niet aan je kennis, maar ontstaat lekstroom niet door kortsluiting met bijvoorbeeld de behuizing? (Behuizing mag je denk ik ruim zien, kan ook de romp van een stalen schip zijn...)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 16 nov 2023 21:51 #1523100

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
Lek is wat anders dan kortsluiting.
Kortsluiting is keiharde verbinding, waarbij de stroom in principe onbegrenst is (en kan op hitte ontwikkeling/brand)

Lek is een stroom via een overgangs lekweerstand en kan zijn naar de romp. De stroom is dan beperkt tot b.v. milliamperes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 06:57 #1523113

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6715
Teraanvulling, je kán ook een 'kortsluitend' lek hebben, met een in principe dus oneindige stroomsterkte.
Stroom loopt als alles volgens plan gaat in een 'circuit'. Verdwijnt er stroom uit dat circuit dan heb je dus een 'lek'.
Een mens kan slecht tegen elektrische stroom. Een stroom groter dan ~30mA is/kan dodelijk zijn. Daarom zijn er dus aardlekschakelaars uitgevonden. :)

PS Een 'kortsluitend' lek kan je ook prima beveiligen met een normale zekering.
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 06:58 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 16:13 #1523253

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2204
Calidris schreef :
Aarde is om eventuele lekstroom veilig af te voeren en kan beveiligd zijn met een aardlek.
Aarde is - in een huisinstallatie - bedoeld zodat een fout in een apparaat onmiddelijk gedetecteerd kan worden door een verschilschakelaar (meestal aardlekschakelaar genoemd) die het betreffende circuit dan afschakelt. Zonder aarde zou de verschilschakelaar pas afschakelen als iemand met de vingers aan het apparaat komt.
Of dit in boten anders is weet ik niet.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 16:18 #1523255

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
Gijper schreef :
Calidris schreef :
Aarde is om eventuele lekstroom veilig af te voeren en kan beveiligd zijn met een aardlek.
Aarde is - in een huisinstallatie - bedoeld zodat een fout in een apparaat onmiddelijk gedetecteerd kan worden door een verschilschakelaar (meestal aardlekschakelaar genoemd) die het betreffende circuit dan afschakelt. Zonder aarde zou de verschilschakelaar pas afschakelen als iemand met de vingers aan het apparaat komt.
Of dit in boten anders is weet ik niet.
Een aardlekschakelaar kijkt alleen of door beide stroomaders (niet aarde) evenveel stroom loopt. Bij een verschil schakelt de aardlek af.
Daar hoef je dus zelf geen aarde voor te hebben. Dus de aardlekschakelaar werkt ook bij een niet geaard toestel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 16:24 #1523256

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2204
lschip schreef :
de aardlekschakelaar werkt ook bij een niet geaard toestel.
Dat klopt maar dan kan lange tijd een gevaarlijke situatie blijven bestaan.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 16:30 #1523260

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
Gijper schreef :
lschip schreef :
de aardlekschakelaar werkt ook bij een niet geaard toestel.
Dat klopt maar dan kan lange tijd een gevaarlijke situatie blijven bestaan.
Nee, dat hoeft niet. Een ongeaard stopcontact is een veilig apparaat. Als je je vinger in een van de gaatjes stopt (niet risicoloos) dat gaat de aardlek in werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 16:44 #1523263

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2204
Lees mijn bericht nog 's. Je gaat helemaal off-topic ;)
Bij een ongeaard stopcontact kan maandenlang spanning op de buitenkant van een apparaat blijven staan en dat is niet wenselijk. OK bij jou thuis misschien wel ;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 18:06 #1523275

  • Leplomp
  • Leplomp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Nou, eigenlijk gaat 't constant off topic.
De een begint over verzekering, ander over cvo, meggeren en dan weer schip kopen.
Maar dat dat apparaatje niet handig is was me snel duidelijk.
En ik heb nu een lekstroomtang besteld om eventuele kleine lekstromen op te sporen.
Nu vraag ik me alleen nog af of een isolatiebewaker ook geschikt is voor tussen de walstroomaansluiting en het boordnet?
Of is dit ook off topic?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 18:22 #1523278

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
Gijper schreef :
Calidris schreef :
Aarde is om eventuele lekstroom veilig af te voeren en kan beveiligd zijn met een aardlek.
Aarde is - in een huisinstallatie - bedoeld zodat een fout in een apparaat onmiddelijk gedetecteerd kan worden door een verschilschakelaar (meestal aardlekschakelaar genoemd) die het betreffende circuit dan afschakelt. Zonder aarde zou de verschilschakelaar pas afschakelen als iemand met de vingers aan het apparaat komt.
Of dit in boten anders is weet ik niet.

Waarvoor zat er dan volgens jou aarde in huizen in het pre-aardlek tijdperk?

Dat de aarde de detectie makkelijker maakt klopt.
Maar de aarde is primair om metalen toestellen veilig te maken/houden als een lek optreedt naar geleidende en aanraakbare onderdelen. Dat daarbij de aardlek detectie makkelijker wordt is secundair, maar wel fijn en handig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Digitale aardlekschakelaar 17 nov 2023 18:25 #1523279

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28802
lschip schreef :
Nee, dat hoeft niet. Een ongeaard stopcontact is een veilig apparaat. Als je je vinger in een van de gaatjes stopt (niet risicoloos) dat gaat de aardlek in werking.

Dat is niet waar, er moet wel (lek)stroom kúnnen lopen.
Vroeger op de middelbare school deed jij een levensgevaarlijk trukje:
Een spijker in het stopcontact in de klas en er gebeurde niks!
Simpelweg omdat ik goede zolen had.

Het enige vervelende was als je nagel tegen de aarde-lip kwam. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 18:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl