FS33 schreef :
3Noreen schreef :
Heb je enige vorm van een accu scheider ?
Eerlijk: geen idee. De startaccu zit op de lader op en aparte uitgang. de huishoudaccu's staan in bankopstelling. Beide groepen hebben dus een aparte plus op de lader. Maar er zullen andere wegen zijn anders zouden de huishoudaccu's nieet geladen worden door de motor en dat worden ze wel. Verder heb ik geen idee wat er wel ofniet aan relais in zit.
Om er achter te komen of er een vorm van accu scheider zit kun je het volgende doen.
Terwijl de motor
niet loopt en de walstroom lader
niet aan staat. Je neemt van of de start accu of van de boordaccu de plus kabel los. Neem de accu welke waarbij je dat het makkelijkste kan doen.
Vervolgens meet je met je universeel meter de weerstand tussen de los genomen plus kabel en de plus pool van de andere accu. Deze is oneindig als er een vorm van accu scheiding is.
Als je een scheiding hebt gemeten kun je een extra meting doen als jou meter deze optie heeft Door gebruik te maken van de diode meet functie.
Aangeduid met dit symbool
De rode draad van je meter (+) op de B+ van de dynamo. De zwarte (-) op los genomen kabel van je accu. Als je iets van 0,3-0,7V te zien krijgt heb je een klassieke diode brug. Meet je iets anders bijvoorbeeld 0 of oneindig dan is er een ander type scheiding gebruikt.
Als je de zwarte en rode draad van je meter omdraait dan zou je ook iets van 0 of oneindig moeten krijgen.
Dit allemaal brengt je niet heel veel dichter bij waarom je spanningsregelaar niet goed werkt.