Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yet another LiFePo4-schakeling

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 15:17 #1573026

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Je beide accu's hebben baat bij spanningen en laadalgoritmes die bij de accu's passen. Dat is toch een tikkie anders voor lood en Lifepo4. Dat gaat het relais niet omzetten.

Kan je niet beter een goedkope (enkele tientjes) 3 traps lader kopen en die dedicated aan je start accu hangen? (meer voor gemoedsrust of even bijladen in de winter).
En dan de float spanning van de lifepo4 zo laag instellen zodat die accu niet meer verder door laadt bij een bepaalde ladingsconditie maar wel de stroom voor het gebruik in de haven levert.
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 15:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 15:27 #1573028

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Een
Poeh, ik ben best ruimdenkend in schema's, maar hier kom ik niet uit. Welke lijnen kruisen elkaar en welke zijn verbonden met elkaar? Dat maakt nogal een verschil.

Twee
Als je het laden van de LFP op SOC (State of charge) wil doen zul je een accumonitor met een shunt nodig hebben. Je lader heeft geen idee van de SOC.

Drie
Je moet kiezen of je de lader de LiFePo laat laden, of de loodaccu. Totaal verschillende laadprofielen. Combineren kan niet.

Klinkt alsof je een ingewikkelde oplossing hebt bedacht voor een probleem dat misschien wel niet bestaat.

Waarom pielen met een schakeling die accu's / laders voor je switcht op basis van SOC als je toch meestal aan de walstroom hangt?

Gewoon alle verbruikers op de LFP en de lader op de LFP. Idem met de MPPT. Instellen dat ie op tijd stopt met laden en op tijd ophoudt met laden. Dat kan met een accumonitor als je precies die 95% en 20% wil gebruiken, of met een instelling op de lader (bv. starten met laden op 11 V en stoppen met 14 V. Zoiets.)

De loodaccu verder lekker simpel aan de dynamo hangen en een aparte acculader erop voor de startaccu, zodat ie ook aan de walstroom geladen blijft. Niks geen DC-DC-toestand om via de startaccu de LFP te laden, je motort niet veel, dus lekker belangrijk! ;-)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 15:40 #1573030

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Een
Ik heb altijd geleerd dat kruisende draden elkaar niet raken, tenzij er een bolletje op de kruising getekend is. Dus in dit schema geen verbinding bij kruisende draden. Ik zou het plaatje kunnen veranderen zodat er geen kruisende draden meer zijn.

Twee
Ik laad niet op SOC, maar op spanning. Er zit trouwens wel een BMV700 in de schakeling.

Drie
Zowel Philip als jij hebben het over de laadprofielen. De startaccu is AGM. Ik ga dan ook laden met een (aangepast) AGM-profiel. Ook voor de LFP. Dit houdt in dat in de bulkfase de spanning zal stijgen tot 14,4 a 14,7 volt. Daarom schakel ik ruim voordat deze spanning optreedt over van LFP naar AGM. De LFP is dan voor 95%? vol en dat laat ik zo.

Jouw voorstel is prima, maar dan wordt de LFP-lader afgekoppeld en wordt deze niet meer gebruikt om de apparatuur te voeden als ik in de haven lig aan de walstroom
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 15:40 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 16:45 #1573036

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Die kruisende draden zijn dan helder. Geen puntjes = geen verbinding. Check.

Geen SOC, maar voltage. Check.

In de haven de verbruikers persé niet uit de LFP voeden, maar uit de lader. Die eis kun je laten varen. Een LFP kan dik 3.000 cycles aan, da's best veel. Ik zou het nog eens heroverwegen.

Zowiezo zou ik de startaccu op een eigen ladertje zetten, dan haal je al weer heel wat schakelcomplexiteit weg.

Verder kan ik je niet helpen, behalve dan te proberen dit uit je hoofd te praten, hetgeen ik niet ga doen. Ik hou wel van wat eigenzinnigheid en net zo lang zoeken naar een oplossing totdat je 'm hebt gevonden of totdat je de conclusie trekt dat het niet mogelijk / uitvoerbaar / betaalbaar is.

Ik ben oprecht benieuwd naar de uiteindelijke oplossing en in hoeverre die gaat voldoen aan je eisen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 16:46 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 16:48 #1573037

Waarom zou TS naar LiFePO4 moeten eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 16:59 #1573039

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4157
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou TS naar LiFePO4 moeten eigenlijk?

Lees de openingspost (nog) eens.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 17:06 #1573041

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Daar staat alleen dát ie een LFP wil. Niet waarom.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 17:38 #1573044

Woody130 schreef :
Ik ben zo'n iemand die meestal in een box in de haven ligt met de walstroom eraan.

Niet moeilijk gaan doen dan; lood was en is prima voor dit zeer regelmatig laadregime… Tenzij TS helemaal hoteldebotel is van LiFePO4 technologie en het hebben daarvan een doel opzich vindt.
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 17:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 18:09 #1573049

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Daan, complimenten voor het uiterst goed leesbare schema!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 18:16 #1573051

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Calidris schreef :
Daan, complimenten voor het uiterst goed leesbare schema!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Grapjas!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 18:23 #1573053

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Als je een script bedenkt wat de laadprofielen kan laden in je lader en mppt is het technisch mogelijk.
Dan kan je bij omschakelen het juiste laadprofiel gebruiken.

Hoe dat moet? Geen idee. Zal bij victron best kunnen denk ik, alleen de juiste nerd vinden.

Ik heb voor beide accu's een apparte mppt. De lfp houd ik aan de wal op een 80% status met spanning als er iets aan staat aan boord. Dus geen bulkladen, aan het eind klein stroompje.
Vaker helemaal geen lader nodig. De mppt gaat uit bij 13,30 en weer aan bij b.v. 13,0.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 18:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 18:25 #1573054

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
DeBommel schreef :
Calidris schreef :Daan, complimenten voor het uiterst goed leesbare schema!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Grapjas!

Als je dit schema niet kan lezen, kan je beter gaan zeilen.
Prima schema!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 18:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 18:58 #1573059

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
DeBommel schreef :
Daar staat alleen dát ie een LFP wil. Niet waarom.
- Omdat het kan
- Milieutechnisch iets beter
- Gewicht
- Omvang
- Paar nachtjes Marker Wadden, Kreupel, ankeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 19:01 #1573060

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Meer redenen zijn niet nodig! (Ik zou hetzelfde doen overigens, no worries.)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 19:09 #1573062

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Voor iedere accu een aparte lader en een aparte mppt, maakt het wel allemaal duurder. Heb nu alleen een knoepert van een relais nodig, een schakeling die overspanning, onderspanning en op temperatuur schakelt en een paar balanceer-boardjes.

Een goede kleine lader kost toch al gauw €100 een mppt nog meer. Die LFP-cellen heb je vanaf €60 bij Jason. Begint concurerent voor lood te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 19:38 #1573068

Helder, herkenbare redenen.

Je kunt in de BMV het auxillary relais laten schakelen op SOC en hiermee je SSR schakelen. Ik doe ook zoiets, alleen schakel ik er de lader mee aan/uit.

Verbruikers moet ik rechtsboven zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 19:43 #1573070

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Verbruikers zitten idd rechts aan dat loze stukje. De plaat is onderdeel van een grotere, waarop de verbruikers wel staan.

Schakelen door de bmv is ook een goed idee

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 19:45 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 20:39 #1573084

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Misschien kan je hier wat mee. dat heb ik er tussen, maar kan ook als indicator/schakelaar dienen.
tbs-electronics.nl/product/bat...-protect-relay-500a/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 20:54 #1573086

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Woody130 schreef :
Een goede kleine lader kost toch al gauw €100
nah een prima 3-traps ladertje van een paar ampere kost nog geen 2 tientjes. Waarschijnlijk duurder dan het relais etc. Meer heeft je startaccu niet nodig en dat is zelfs al verwennerij voor een accu die normaliter nauwelijks leeg zou moeten gaan.

Ik heb ook geprobeerd om mijn bestaande oude lader te kunnen hergebruiken maar uiteindelijk was een lifepo4 geschikte victron 30A lader via marktplaats (100 euro) niet duurder en toch net wat simpeler qua aanleg en gebruik.
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 21:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 19 juli 2024 21:52 #1573092

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Schema is qua kruisen draden wel/geen contact precies volgens de NEN **** norm zoals ik geleerd heb. Niets mis mee.
Overigens aangeven dat kruisende lijne wel contact maken doe je door ze niet te laten kruisen maar 1 lijn wat te laten verspringen.
Laatst bewerkt: 19 juli 2024 22:09 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 08:31 #1573131

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Calidris schreef :
Misschien kan je hier wat mee. dat heb ik er tussen, maar kan ook als indicator/schakelaar dienen.
tbs-electronics.nl/product/bat...-protect-relay-500a/
Deze ken ik uit het lowlevel-draadje van jou. Is van technisch bureau Schouten dat ook voor Victron ontwerpt. Kan alleen nergens een prijs vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 08:37 #1573133

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Philip schreef :
Woody130 schreef :
Een goede kleine lader kost toch al gauw €100
nah een prima 3-traps ladertje van een paar ampere kost nog geen 2 tientjes. Waarschijnlijk duurder dan het relais etc. Meer heeft je startaccu niet nodig en dat is zelfs al verwennerij voor een accu die normaliter nauwelijks leeg zou moeten gaan.

Ik heb ook geprobeerd om mijn bestaande oude lader te kunnen hergebruiken maar uiteindelijk was een lifepo4 geschikte victron 30A lader via marktplaats (100 euro) niet duurder en toch net wat simpeler qua aanleg en gebruik.
Ik ben een beetje huiverig voor die goedkope ladertjes van Trotec, Einhell, Travelhawk etc. Recent 4 loodaccu's kapotgeladen, door een defecte lader. Dus ik wil een merk-lader. Ctek van €80 zou kunnen. Als jij jouw Victron 30A lader nou eens op Marktplaats zet, dan neem ik hem wel over voor €100 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 08:46 #1573135

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Airgead schreef :
Schema is qua kruisen draden wel/geen contact precies volgens de NEN **** norm zoals ik geleerd heb. Niets mis mee.
Overigens aangeven dat kruisende lijne wel contact maken doe je door ze niet te laten kruisen maar 1 lijn wat te laten verspringen.

Ja ja ja, het is al duidelijk. :cheer:
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 08:58 #1573138

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Nog even speciaal voor Bommel een nieuw plaatje met nog maar 1 kruisend draadje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 09:02 #1573139

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Calidris schreef :
Als je lang met je accu wilt doen dan zou je de ladingstoestand het merendeel van de tijd in het groene deel van dit grafiekje moeten laten. Dus niet weken lang continu op 95%
Wat anders is aaneengesloten cyclisch gebruik waarbij de accu slecht kort boven de 80% uit komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl