In mijn bootje is het woekeren met de ruimte (rare uitdrukking trouwens, want als er in dat kleine kajuitje iets NIET woekert, dan is het nou juist de ruimte...). Daarom heeft mijn ‘navigatiehoek’ een zeer minimalistische opzet. Misschien interessant voor de kleine-botenmensen onder ons?
Ik gebruik het volgende:
- Raspberry Pi 2 model B V1.1 - 1GB RAM (verder afgekort tot Raspi) met daarop geïnstalleerd OpenPlotter (en een kopie van het SD-kaartje als backup).
- Op één van de USB-poorten van de Raspi een USB GPS-ontvanger (bijvoorbeeld een DIYMalls G72 of U-blox 7 VK172 ) (€.10,- a €.20,-);
- Op een tweede USB-poort van de Raspi een geïsoleerde, galvanisch gescheiden optocoupler die is aangesloten op de NMEA-uitgang van mijn marifoon;
- Mijn marifoon (SH 2400GPS/E) die tevens AIS-ontvanger is en de AIS-signalen via de optocoupler doorgeeft naar de Raspi;
- Op een derde USB-poort van de Raspi een mini WiFi-dongle (bijvoorbeeld deze van HOMESPOT) (minder dan €.10,-) om zowel GPS als AIS draadloos door te geven aan mijn smartphone. De WiFi-verbinding wordt ook gebruikt om met de smartphone -via RVNCviewer- de Raspi op een correcte manier af te sluiten.De WiFi-dongle is bewust zo’n klein nano-ding, want alleen die kan in de Raspi worden gebruikt zonder de naastliggende USB-poort af te dekken.
- Smartphone: waterdichte (Android) ‘bouwvakkers’ smartphone met OpenCPN voor Android (uiteraard de betaalde versie van Dave Register) en RVNCviewer. Binnen OpenCPN gebruik ik divers kaartmateriaal van mijn vaargebied (Waddenzee) waaronder de achtergrondkaarten van Nautin, een kaartenset van O-charts en zelfvervaardigde kaarten met satellietfoto’s als basis. Op die kaarten heb ik dan uiteraard ook alle AIS-informatie die vanaf de marifoon/AIS-ontvanger komt.
Belangrijk: een Raspberry Pi 2 B V1.1 vergt weinig stroom en heeft geen last van oververhitting. Maar de voedingsspanning van 5 volt (liefst 5,2) is wel belangrijk. Daarom gebruik ik een Meanwell SD-15A-5 omvormer die is ingesteld op een uitgangsspanning van 5,2 volt. Sindsdien nooit meer problemen.
De Raspi start op zodra er spanning op de Meanwell komt. Het uitzetten (shut down) of herstarten van de Raspi gebeurt vanaf een van de GSM’s door middel van RVNCviewer. Nooit zomaar de spanning van de Raspi halen!
Ik heb aan boord minimaal één oude, afgedankte smartphone als back-up c.q. extra ‘beeldscherm/bedienpunt’. Als je OpenCPN voor Android aanschaft kun je dat programma immers gewoon op je oude smartphone(s) blijven gebruiken. Een simkaartje is niet nodig, alleen een WiFi-verbinding naar de Raspi. In plaats van een smartphone kun je ook een tablet of laptop gebruiken, als het maar via WiFi verbinding kan maken met de Raspi.
Ik kan voor mijn manier van varen (meestal niet verder dan van Den Helder naar Texel of het Balgzand v.v.
) prima uit de voeten met deze opzet. En afkloppen: het werkt nu al jaren altijd en (vooral dankzij de Meanwell die 3A 5,2 V levert) probleemloos.
Het kan overigens nog minimalistischer door de GPS-dongle weg te laten en gebruik te maken van de GPS van je telefoon. Maar dan doe je dus ook een groter beroep op de accu van je telefoon want dan moet die èn de WiFi èn de GPS verzorgen. Ook kun je een ander model Rasperry Pi gebruiken waarbij de WiFi al is geïntegreerd. Dan vervalt de noodzaak van een aparte WiFi-dongle.
Als (andere) backup heb ik nog papieren zeekaarten (die ik eerlijk gezegd nooit meer gebruik) en op mijn telefoon de app BoatBeacon. Die app heeft geen zeekaarten maar wel een mooie AIS-weergave en is perfect om even snel te kijken wat er allemaal in de buurt vaart.
Ik vaar nu zo’n 9 jaar met OpenCPN voor Android. Daarvóór OziExplorer en WinGPS. Met WinGPS destijds altijd crashes en andere problemen en geen mogelijkheid om AIS weer te geven op mijn telefoon (en bovendien m.i. te duur).
En ja, héél vroeger (jaren ´80) en op een andere boot nog mogen navigeren met de beroemde en beruchte Philips AP Navigator. Maar liefst tot op zo’n 150 meter nauwkeurig!
Oeps, nu ik dit zo teruglees is het wel weer een heel epistel geworden. Tja, mijn lijfspreuk is nu eenmaal 'Sorry voor de lange brief, ik had geen tijd voor een korte...'.