Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De AC kant van de MultiPlus

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 10:17 #1588718

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?


Ja, op een polyester schip is geen echte "aarde", slechts de PE die in de inverter (dus vóór de aardlekschakelaar) met de N verbonden is. Als je jouw lichaam plaatst tussen de L en een (via de PE) geaarde metalen behuizing van een apparaat zal de ALS trippen. Prima toch?

Pak je de L vast terwijl te géén via de PE geaarde behuizing aanraakt, dan verschuif je het potentiaal van het hele zwevende net.
Idd, maar als de PE verbonden is met bijvoorbeeld de kiel zal er in de praktijk al snel een stroom ontstaan groot genoeg om de ALS te laten trippen.
Als je de PE óók met de DC-negatief doorvervindt kunnen er "interessante dingen" gebeuren. Praatplaatje:

Idd, dit is voor mij dé reden om mijn startaccu, waarvan de min is verbonden met de saildrive (via de motor), volledig galvanisch te scheiden van de service accu.

Het is altijd de vraag of het verstandig is om de 230V PE aarde te verbinden met de 12V MIN. Sommige (aluminium) schepen hebben een volledig zwevend DC net. En er zijn ook motoren en dynamo's en startmotoren die de min niet aan "massa" hebben liggen.
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 10:18 #1588719

Zou jij de PE met de DCnegatief doorverbinden in een polyester boot, of de PE (en daarmee het gehele AC net) zwevend houden tov de DCnegatief (en de metalen delen van je boot die daar aan hangen)?

Bij mij momenteel zwevend: de PE bestaat alléén in de WCD's, aangesloten apparaten en de behuizing van de inverter
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 10:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 10:35 #1588723

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?


Ja, op een polyester schip is geen echte "aarde", slechts de PE die in de inverter (dus vóór de aardlekschakelaar) met de N verbonden is. Als je jouw lichaam plaatst tussen de L en een (via de PE) geaarde metalen behuizing van een apparaat zal de ALS trippen. Prima toch?

Pak je de L vast terwijl te géén via de PE geaarde behuizing aanraakt, dan verschuif je het potentiaal van het hele zwevende net.
Idd, maar als de PE verbonden is met bijvoorbeeld de kiel zal er in de praktijk al snel een stroom ontstaan groot genoeg om de ALS te laten trippen.
Als je de PE óók met de DC-negatief doorvervindt kunnen er "interessante dingen" gebeuren. Praatplaatje:

Idd, dit is voor mij dé reden om mijn startaccu, waarvan de min is verbonden met de saildrive (via de motor), volledig galvanisch te scheiden van de service accu.

Het is altijd de vraag of het verstandig is de 230V PE aarde te verbinden met de 12V DC MIN.
Sommige (b.v. aluminium) schepen hebben een volledig zwevend DC net. Zowel de dynamo als startmotor hebben dan de min niet aan "massa"

Nigel Calder zegt het onderstaande hierover...
21. October 2023
Peter,
You almost certainly have an isolated (floating) DC system. These are far more common for metal recreational boats in Europe than in the U.S., although many U.S. commercial and military boats are isolated.
Isolation is typically perceived as a measure to prevent stray current corrosion. However, for stray current corrosion to occur there has to be the stray current – i.e., a fault in wiring or equipment – and there has to be a lower resistance water path back to the source of power (the battery, in this case).
So long as the fault path is contained within the boat’s wiring, even with a ground fault you can have the ground/grounding connection to the water without stray current corrosion. This is one of the reasons why, in a grounded DC system, the ABYC wants to see no fuses, switches or other devices that might break the low resistance path back to battery negative.
In general, the ABYC wants to see grounding to the water for both DC and AC systems, in which case the DC negative and AC grounding get connected at the common grounding point.
However, if you retain the isolated DC system you do NOT want to connect the AC grounding bus to the DC negative bus. In the event of an AC fault you could energize the DC system and cause a shock hazard.
Given the isolation transformer, when plugged into shorepower any onboard AC faults on the boat side of the transformer will seek a path back to the transformer, not the shore, and when in invert mode the fault path will be back to the inverter. In both cases, the water in which the boat is floating is unlikely to be part of the fault current path.
Nevertheless, both the ABYC and the ISO (since 2014) still want to see the AC grounding bus connected to the water. The ISO is explicit: “For craft having a fully insulated DC system, the AC protective conductor shall be connected to: a) for metallic craft, the hull”, and: “The AC protective conductor(s) shall be provided with a final (single) connection to the hull of a metallic craft… the point of connection of the protective conductor shall be located above any anticipated water accumulation.”
The ISO has significantly stricter requirements than the ABYC for the separation of DC and AC wiring. In my experience, these are typically not adhered to by recreational boatbuilders.
Although it is not required by the ABYC, the ISO requires an RCD (ELCI in ABYC parlance) on the boat side of the isolation transformer, and on the output of the inverter (and a generator if one is installed): “The craft shall be provided with earth-leakage protection in all AC sources…”. Given an isolated DC system in which there may not be adequate separation of DC and AC wiring, the RCDs are an especially good idea.
Nigel
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 10:41 door pbu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 13:09 #1588743

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
PvO schreef :
XanderB schreef :
PvO schreef :
dehler schreef :
Aardlek schakelaar na een gescheiden net (boten) zoals transformatoren en of geïsoleerde voedingen met 230 volt werkt niet en is zodanig voor mobiele installaties niet toegestaan.
Volgens mij werkt dit prima, zolang je maar geen zwevend net heb, maar een geaard net.
Wij (professionele installateur in de scheepvaart) passen veelvuldig aardlekschakelaars toe aan boord van schepen.

Kun je dan bevestigen dat ik klaar ben als ik zowel op AC-In als op AC-Out (1+2) deze 2-polige aardlekautomaat plaats en verder niets?

www.groepenkast-stunter.nl/a-2...-b-30ma/#description
Nee, sorry dat kan ik niet.
Uit de documentatie achter de genoemde link is het mij niet duidelijk geworden of de automaat uitschakelt én meet op beide stroomvoerende geleiders (ik vermoed van niet) zeker voor de ingang is dit wel verstandig.
Aan de uitgang van de omvormer moet de aarde met de nul worden verbonden als dit al niet intern in de omvormer is gedaan.

Kun je dan een link plaatsen naar iets wat jij zou adviseren te gebruiken? (Iemand anders met verstand van zaken mag ook een link plaatsen uiteraard)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 13:21 #1588747

PvO schreef :
Uit de documentatie achter de genoemde link is het mij niet duidelijk geworden of de automaat uitschakelt én meet op beide stroomvoerende geleiders (ik vermoed van niet) zeker voor de ingang is dit wel verstandig.

We kunnen volgens mij wél uit dit schema halen dat zowel L and N onderbroken worden bij overbelasting of verschilstroom toch?

Wat bedoel je met "meet op beide stroomvoerende geleiders" dan? De overbelastingsmeting?



PS: Vond dit draadje nog:
zeilersforum.nl/index.php/foru...jn-oplossing#1537567
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 13:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 15:09 #1588772

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Uit de documentatie achter de genoemde link is het mij niet duidelijk geworden of de automaat uitschakelt én meet op beide stroomvoerende geleiders (ik vermoed van niet) zeker voor de ingang is dit wel verstandig.

We kunnen volgens mij wél uit dit schema halen dat zowel L and N onderbroken worden bij overbelasting of verschilstroom toch?

Wat bedoel je met "meet op beide stroomvoerende geleiders" dan? De overbelastingsmeting?



PS: Vond dit draadje nog:
zeilersforum.nl/index.php/foru...jn-oplossing#1537567

Wat ik bedoel is dat beide polen beveiligd zijn.
De goedkopere modellen beveiligen alleen 1 pool, de fase. De nul wordt wel mee afgeschakeld.
Bij een walvoeding weet je nooit zeker wat de fase en wat de nul is.
Zit de fase op de nul aangesloten en je hebt vervolgens een sluiting naar aarde zal de automaat niet trippen, althans niet op overstroom. Waarschijnlijk wel op een aardfout. Maar of je daarvan afhankelijk wilt zijn voor overbelastingbeveiliging....

Een geschikt type zou deze kunnen zijn:
www.se.com/nl/nl/product/A9D17...karakteristiek-10ka/
Wel een andere prijsklasse.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 15:14 #1588773

www.se.com/nl/nl/product/downl...60-RCBO_A9D17216.pdf

Ik lees hier ook dat de aardlekbeveiliging spanningsonafhankelijk is, iets dat in het gelinkte draadje uitgelegd is en belangrijk is bij een mogelijk omgepoolde walstoomaansluiting.

Maar hoe haal je uit deze datasheet dat de overbelastingsbeveiliging op beide polen meet; waar zie je dat?
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 15:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 17:16 #1588808

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Nachtvlinder schreef :
www.se.com/nl/nl/product/downl...60-RCBO_A9D17216.pdf

Ik lees hier ook dat de aardlekbeveiliging spanningsonafhankelijk is, iets dat in het gelinkte draadje uitgelegd is en belangrijk is bij een mogelijk omgepoolde walstoomaansluiting.

Maar hoe haal je uit deze datasheet dat de overbelastingsbeveiliging op beide polen meet; waar zie je dat?
Uit de datasheet, number of protected poles : 2.
Of uit het type 2P betekend beveiling op 2 polen, 1P+N betekend beveiliging op 1 pool.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 17:40 #1588811

Helder :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 18:28 #1588818

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
PvO schreef :
Een geschikt type zou deze kunnen zijn:
www.se.com/nl/nl/product/A9D17...karakteristiek-10ka/
Wel een andere prijsklasse.

Wow, die is prijzig.

Zou deze dan ook voldoen? :
mdhelektroshop.nl/sep-rce1-aar...UJooSUkaAr0zEALw_wcB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 19:23 #1588826

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Probeer Elektramat eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 20:10 #1588833

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Yep schreef :
Probeer Elektramat eens.

ik sta voor alles open, maar kan daar niet vinden wat ik nodig heb. Geef jij eens een link naar de juiste producten daar of ergens anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 20:45 #1588836

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
XanderB schreef :
PvO schreef :
Een geschikt type zou deze kunnen zijn:
www.se.com/nl/nl/product/A9D17...karakteristiek-10ka/
Wel een andere prijsklasse.

Wow, die is prijzig.

Zou deze dan ook voldoen? :
mdhelektroshop.nl/sep-rce1-aar...UJooSUkaAr0zEALw_wcB

Denk het niet.
De tekst luidt: '4-polige variant in een compact formaat van 2 module-eenheden, biedt de ultieme bescherming en beveiliging voor uw elektrische kookplaat.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 20:54 #1588839

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 20:56 door pbu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 20:57 #1588841

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 21:05 #1588843

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
pbu schreef :
Die installatieautomaat lijkt me idd helemaal prima, maar de aardlekschakelaar is 40A terwijl ik 16A nodig heb, of werkt dat bij aardlek toch anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 21:06 #1588844

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Yep schreef :
Die is 1-polig zo te zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 21:10 #1588845

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
XanderB schreef :
Yep schreef :
Die is 1-polig zo te zien

Volgens mij schakelt de automaat er 2 aan het plaatje te zien.
Maar ik zie even niet of beide polen beveiligd worden.
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 21:12 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 21:32 #1588847

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Een aardlekschakelaar gaat niet over de stroom beveiliging, hij meet alleen het verschil tussen de stroom op fase en nul en als er ergens meer als 30 mA "weg" raakt dan schakelt de aardlekschakelaar uit.

Dus als je een aarlekschakelaar toepast, met daarachter een echte dubbelpolige zekeringautomaat dan klopt alles weer.
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 09:22 door pbu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 03 okt 2024 07:07 #1588867

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Yep schreef :
XanderB schreef :
Yep schreef :
Die is 1-polig zo te zien

Volgens mij schakelt de automaat er 2 aan het plaatje te zien.
Maar ik zie even niet of beide polen beveiligd worden.
Beter kijken ;)
Uit de omschrijving 1p+n kun je al afleiden dat alleen de fase wordt beveiligd.
Het symbool wat op de voorkant van de automaat is afgebeeld laat dit ook zien.
Alleen in de fase staat daar het symbool voor thermische en magnetische beveiliging afgebeeld.
Zal kijken of ik straks als ik achter een pc ipv een telefoon zit nog een plaatje kan toevoegen.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 09:51 door PvO. Reden: Afbeelding toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 03 okt 2024 11:48 #1588938

Kun je ook aan dat principeschema zien of de aardlek spanningsonafhankelijk werkt (dat was ook een voorwaarde waarbij ompoolrisico bestaat toch?)?

Ik bedenk mij net dat mijn boot in 50% van de gevallen een omgekeerde polariteit heeft gezien; aangezien ik met een normale haspel met CEE adapters werk. Maar eens kijken of mijn aardlekautimaten voldoen!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 03 okt 2024 12:24 #1588943

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Nachtvlinder schreef :
Kun je ook aan dat principeschema zien of de aardlek spanningsonafhankelijk werkt (dat was ook een voorwaarde waarbij ompoolrisico bestaat toch?)?

Ik bedenk mij net dat mijn boot in 50% van de gevallen een omgekeerde polariteit heeft gezien; aangezien ik met een normale haspel met CEE adapters werk. Maar eens kijken of mijn aardlekautimaten voldoen!


Juist dit kan een reden zijn om de functies aardlekbeveliging en stroombeveiliging niet in één samen te vatten zoals in een aardlekautomaat. Duidelijker werkt een aparte aardlekschakelaar en ook een aparte dubbelpolige zekeringautomaat.
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 12:25 door pbu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 03 okt 2024 13:01 #1588947



Ja, maar qua functionaliteit; help mij even redeneren:

Deze gecombineerde 1P+N aardlekautomaat op het plaatje hierboven reageert dus slechts bij overbelasting in één van de geleiders maar schakelt wél beide geleiders af bij die overbelasting.

Het scenario dat er overbelasting in de N-geleider plaats vindt (en niet tegelijk in de L-geleider), kan alleen maar betekenen dat deze stroom NIET via de L terugkomt en er (dus!) een enorme aardfout moet zijn. In dat geval tript de aardfout detectie (de L én N) toch?

En in een scenario zónder overbelasting maar met "gewone" aardfout, werkt deze ook gewoon?

Blijft over de eis van de "spanningsonafhankelijke aardlek". Die snap ik nog niet.

Wil iemand dat uitleggen; als (als...) de aardlek in deze aardlekautomaat spanningsonafhankelijk zou zijn (kun je dat aan het schema zien?), wat mis ik dan qua beveiliging?
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 13:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 03 okt 2024 13:58 #1588955

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Spanning(on)afhangelijke aardlekschakelaars, deze is nieuw voor mij.
Meer informatie hierover heb ik hier gevonden:
www.se.com/nl/nl/about-us/news...67c1303084449308ae3d

Hierin staat onderaan ook hoe je een spanningsonfhankelijke automaat kan herkennen.
En waarom een spanningsonafhankelijke aardlek is te preferen bij gebruik bij onze bootjes.

edit: de eerder door mij gelinkte aardlek automaat is spanningsonafhankelijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 14:02 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 03 okt 2024 15:31 #1588977

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Nachtvlinder schreef :
Zou jij de PE met de DCnegatief doorverbinden in een polyester boot, of de PE (en daarmee het gehele AC net) zwevend houden tov de DCnegatief (en de metalen delen van je boot die daar aan hangen)?

Bij mij momenteel zwevend: de PE bestaat alléén in de WCD's, aangesloten apparaten en de behuizing van de inverter

Verbinden met een VDR van 24vac (40vdc).....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl