PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?
Ja, op een polyester schip is geen echte "aarde", slechts de PE die in de inverter (dus vóór de aardlekschakelaar) met de N verbonden is. Als je jouw lichaam plaatst tussen de L en een (via de PE) geaarde metalen behuizing van een apparaat zal de ALS trippen. Prima toch?
Pak je de L vast terwijl te géén via de PE geaarde behuizing aanraakt, dan verschuif je het potentiaal van het hele zwevende net.
Idd, maar als de PE verbonden is met bijvoorbeeld de kiel zal er in de praktijk al snel een stroom ontstaan groot genoeg om de ALS te laten trippen.
Als je de PE óók met de DC-negatief doorvervindt kunnen er "interessante dingen" gebeuren. Praatplaatje:
Idd, dit is voor mij dé reden om mijn startaccu, waarvan de min is verbonden met de saildrive (via de motor), volledig galvanisch te scheiden van de service accu.
Het is altijd de vraag of het verstandig is de 230V PE aarde te verbinden met de 12V DC MIN.
Sommige (b.v. aluminium) schepen hebben een volledig zwevend DC net. Zowel de dynamo als startmotor hebben dan de min niet aan "massa"
Nigel Calder zegt het onderstaande hierover...
21. October 2023
Peter,
You almost certainly have an isolated (floating) DC system. These are far more common for metal recreational boats in Europe than in the U.S., although many U.S. commercial and military boats are isolated.
Isolation is typically perceived as a measure to prevent stray current corrosion. However, for stray current corrosion to occur there has to be the stray current – i.e., a fault in wiring or equipment – and there has to be a lower resistance water path back to the source of power (the battery, in this case).
So long as the fault path is contained within the boat’s wiring, even with a ground fault you can have the ground/grounding connection to the water without stray current corrosion. This is one of the reasons why, in a grounded DC system, the ABYC wants to see no fuses, switches or other devices that might break the low resistance path back to battery negative.
In general, the ABYC wants to see grounding to the water for both DC and AC systems, in which case the DC negative and AC grounding get connected at the common grounding point.
However, if you retain the isolated DC system you do NOT want to connect the AC grounding bus to the DC negative bus. In the event of an AC fault you could energize the DC system and cause a shock hazard.
Given the isolation transformer, when plugged into shorepower any onboard AC faults on the boat side of the transformer will seek a path back to the transformer, not the shore, and when in invert mode the fault path will be back to the inverter. In both cases, the water in which the boat is floating is unlikely to be part of the fault current path.
Nevertheless, both the ABYC and the ISO (since 2014) still want to see the AC grounding bus connected to the water. The ISO is explicit: “For craft having a fully insulated DC system, the AC protective conductor shall be connected to: a) for metallic craft, the hull”, and: “The AC protective conductor(s) shall be provided with a final (single) connection to the hull of a metallic craft… the point of connection of the protective conductor shall be located above any anticipated water accumulation.”
The ISO has significantly stricter requirements than the ABYC for the separation of DC and AC wiring. In my experience, these are typically not adhered to by recreational boatbuilders.
Although it is not required by the ABYC, the ISO requires an RCD (ELCI in ABYC parlance) on the boat side of the isolation transformer, and on the output of the inverter (and a generator if one is installed): “The craft shall be provided with earth-leakage protection in all AC sources…”. Given an isolated DC system in which there may not be adequate separation of DC and AC wiring, the RCDs are an especially good idea.
Nigel