Tony2920 schreef :
...
De oude vuistregel is dat je bij het laden van accu's een stroom moet kunnen leveren die gelijk is aan 1/10de van de capaciteit van de accu ( of accubank ).
2 accu's parallel ( dus accubank) van 2X105 of 210 Ah dan zou je een stroom van minimaal 20 A moeten kunnen leveren. Kan je dat met de huidige installatie ?
De opgegeven lader kan dit niet.
Dus zul je moeten kiezen, andere lader of accu's niet parallel schakelen.
(Let wel je moet die stroom wel enkele uren kunnen aanhouden, maar niet de hele periode )
Dat was ook de reden dat ik in de topicstart niet sprak over de Ctek, maar de Victron 12V/15-3 voorstelde. Het lijkt er nu op de ik geen drie uitgangen nodig heb. Dan zou ik een relatief kleine startaccu kopen en monteren (best een werkje, heb daar nu geen eenvoudige plek voor). Die koppel ik met alleen een voltmeter als monitoring aan de motor. Laden via motor en argofet. De grote accu's koppel ik parallel aan het boordnet en laad ik met een acculader met voldoende vermogen (zonder fan, dank voor de tip) en aan de argofet/motor. Die ga ik dan monitoren via een shunt met display. Dat laatste lijkt me fijn, want mijn telefoon ligt het liefst ergens in een hoek en wil ik daarvoor niet erbij moeten pakken.
Ohja, en dan ga ik die accubank met een grote schakelaar voor nood kunnen koppelen aan de startmotor, mocht er iets aan de hand zijn met de startaccu.
Dit alles wordt een klus voor de volgende winter, want het lijkt erop dat ik aardig wat werk heb om dit in te richten.