Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 23 nov 2024 22:01 #1598154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
De BMV is de beste investering die ik gedaan heb in een lange tijd. Het geeft rust om te weten hoe t echt gaat met je accu.

Mbt de lader: je wilt er een ZONDER fans. Dus een IP 68 uitvoering. De herrie is niet fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 24 nov 2024 07:44 #1598174

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2604
Ik kocht ook een ip 68 om die reden. Victron. Alleen communiceerde die weer niet met de bmv (beide victron)
Overigens zit de ip 22 lader bij mij ver genoeg weg om geen last van de fan te hebben.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 24 nov 2024 08:06 #1598176

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Worden de ip68 laders zonder fan niet erg heet bij grotere laadstromen zoals bij LiFePO4?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 24 nov 2024 19:22 #1598320

Tony2920 schreef :
...

De oude vuistregel is dat je bij het laden van accu's een stroom moet kunnen leveren die gelijk is aan 1/10de van de capaciteit van de accu ( of accubank ).
2 accu's parallel ( dus accubank) van 2X105 of 210 Ah dan zou je een stroom van minimaal 20 A moeten kunnen leveren. Kan je dat met de huidige installatie ?
De opgegeven lader kan dit niet.
Dus zul je moeten kiezen, andere lader of accu's niet parallel schakelen.
(Let wel je moet die stroom wel enkele uren kunnen aanhouden, maar niet de hele periode )

Dat was ook de reden dat ik in de topicstart niet sprak over de Ctek, maar de Victron 12V/15-3 voorstelde. Het lijkt er nu op de ik geen drie uitgangen nodig heb. Dan zou ik een relatief kleine startaccu kopen en monteren (best een werkje, heb daar nu geen eenvoudige plek voor). Die koppel ik met alleen een voltmeter als monitoring aan de motor. Laden via motor en argofet. De grote accu's koppel ik parallel aan het boordnet en laad ik met een acculader met voldoende vermogen (zonder fan, dank voor de tip) en aan de argofet/motor. Die ga ik dan monitoren via een shunt met display. Dat laatste lijkt me fijn, want mijn telefoon ligt het liefst ergens in een hoek en wil ik daarvoor niet erbij moeten pakken.
Ohja, en dan ga ik die accubank met een grote schakelaar voor nood kunnen koppelen aan de startmotor, mocht er iets aan de hand zijn met de startaccu.
Dit alles wordt een klus voor de volgende winter, want het lijkt erop dat ik aardig wat werk heb om dit in te richten.
Taling 32 en Saga 20
Laatst bewerkt: 24 nov 2024 19:25 door Jbeekmann100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl