Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volledig elektrisch obv powerstation

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:26 #1618345

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Ik heb het net even in de knowledge base nagevraagd en het kan:

Kun je mij een ontwerp geven voor een watertank die via een impulsbocht een boot aandrijft?

ChatGPT zei:
Natuurlijk! Hier is een basisontwerp voor een watertank die via een impulsbocht een boot aandrijft. Het idee is dat de watertank wordt gebruikt om water onder druk vrij te geven, waardoor een stuwkracht ontstaat die de boot aandrijft.

Basisconcept:
Watertank: Een grote tank die water vasthoudt en onder druk zet.
Impulsbocht (jetpropulsie): De bocht is bedoeld om water in een gecontroleerde stroom te richten, zodat er een kracht wordt gegenereerd die de boot voortstuwt.

Ontwerpdetails:

Watertank:
Groot, stevig, en waterdicht. Het moet voldoende capaciteit hebben om een aanzienlijke hoeveelheid water op te slaan, bijvoorbeeld 1000 tot 5000 liter, afhankelijk van de grootte van de boot.
Gemaakt van roestvrij staal, aluminium of een andere waterdichte en sterke materiaalsoort.
Aansluiting voor inlaat (indien het water van een externe bron komt) en een aftapklep om de waterstroom te regelen.

Pompsysteem:
Een krachtige pomp is nodig om het water uit de tank naar de impulsbocht te sturen. De pomp moet geschikt zijn voor het verplaatsen van grote hoeveelheden water onder hoge druk.
De pomp kan elektrisch of via een andere bron van energie aangedreven worden, zoals een dieselmotor.

Impulsbocht (Jetstream):
De impulsbocht heeft een 90° bocht (of een andere gewenste hoek) die het water in een specifieke richting duwt. Het water komt via de pomp onder druk door de bocht.
De bocht heeft een nozzle (mond) aan het uiteinde die de waterstroom versnelt. Hoe smaller de nozzle, hoe hoger de snelheid van het water en de kracht die de boot aandrijft.
Het ontwerp van de bocht moet zodanig zijn dat het water efficiënt wordt omgeleid zonder veel turbulentie te veroorzaken.
Stuwkracht en voortstuwing:
De snelheid van de waterstroom kan worden geregeld door de klep van de pomp te openen of te sluiten, wat het vermogen en de stuwkracht regelt.
Het ontwerp van de bocht en nozzle bepaalt de richting en de kracht van de voortstuwing. Meerdere nozzles kunnen over de achterkant van de boot worden geplaatst om een efficiënte en gecontroleerde voortstuwing te garanderen.

Stabiliteit en Besturing:
De positie van de impulspoort kan flexibel zijn om bij te sturen. Dit zou kunnen door de bocht kantelbaar te maken of de waterstroom te variëren.
De boot zelf moet zo zijn ontworpen dat de stuwkracht goed verdeeld wordt om stabiliteit te behouden, vooral als de waterstraal uit de impulsbocht sterke krachten genereert.

Mogelijks schema voor de opstelling:
[Watertank] → [Pomp] → [Impulsbocht] → [Nozzle] → [Waterstraal/Voortstuwing naar de achterkant van de boot]
De tank is verbonden met de pomp die het water door de impulsbocht naar de nozzle stuurt.
De waterstraal komt uit de nozzle en genereert stuwkracht die de boot voortstuwt.
Besturing van de stuwkracht kan via kleppen die de waterstroom regelen.

Als je wilt, kan ik het ontwerp verder specificeren of schematisch visualiseren!


Dit is dan alleen de oplossing voor de terugweg....
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:26 #1618346

Het gaat om kosten en gedoe besparen slimmerik. Zodat die boot beter werkt.
Als je spudpalen neemt en daarmee ga je 10 dagen per jaar ankeren ipv in een haven liggen. Dan spaar je 20 euro per dag = 200 euro liggeld uit. In 25 jaar tijd ( levensduur bootje) is dat 5000 piek.
Terwijl die dingen 300 euro kosten. In 15 dagen heb je ze terug verdient.

Met een elektromotor spaar je jaarlijks 400 euro aan onderhoud uit = 10.000 in 25 jaar.
1x een accu vervangen voor 2000. Dus daar zit 8000 tussen en een hoop lawaai.

En met die jacuzzi: je kan ze beter ff alle 24 in een kratje houden.
Handelsgeest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:30 #1618347

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Om die reden overweeg ik een radio-thermische generator (rtg) die de warmte van het verval van radioactieve elementen met een soort thermokoppel omzetten in elektriciteit.
Die systemen vonden hun weg naar ruimtesondes (zoals de in 1977 gelanceerde Voyager 1 en 2).
Maar waar koop je plutonium?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:34 #1618354

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3820
zeevolutie schreef :
Als je spudpalen neemt en daarmee ga je 10 dagen per jaar ankeren ipv in een haven liggen. Dan spaar je 20 euro per dag = 200 euro liggeld uit. In 25 jaar tijd ( levensduur bootje) is dat 5000 piek.
Terwijl die dingen 300 euro kosten. In 15 dagen heb je ze terug verdient.

Beetje on topic blijven, dit topic gaat over een powerstation!

:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:38 #1618355

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
Die begrijp ik nog wel, zeker als de boot geen motor heeft. Die bijdrage heb ik al gegeven.
De rest van je plan is kolder als het om goedkoop gaat en zo zijn ook mijn antwoorden.
Je krijgt wat je zaait.

Goedkoop, water, boot en veilig gaan slecht samen.

Desondanks begin, opdat je iets van je dromen realiseert.
Laat je niet stoppen in je dromen, maar begin.
Meldt dat.
Als dan de realiteit de boot keert, OK.
Als je dan een serieuze bijdrage wil dan kan dat.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2025 17:39 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:41 #1618356

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4021
zeevolutie schreef :
Het gaat om kosten en gedoe besparen slimmerik. Zodat die boot beter werkt.
Als je spudpalen neemt en daarmee ga je 10 dagen per jaar ankeren ipv in een haven liggen. Dan spaar je 20 euro per dag = 200 euro liggeld uit. In 25 jaar tijd ( levensduur bootje) is dat 5000 piek.
Terwijl die dingen 300 euro kosten. In 15 dagen heb je ze terug verdient.

Met een elektromotor spaar je jaarlijks 400 euro aan onderhoud uit = 10.000 in 25 jaar.
1x een accu vervangen voor 2000. Dus daar zit 8000 tussen en een hoop lawaai.

En met die jacuzzi: je kan ze beter ff alle 24 in een kratje houden.

Zo kende ik iemand, die had f1.000,00 verdient want hij had een kever ( auto) gekocht, en die was wel f1.000 meer waard. Tja...zn moeder was later begonnen met studeren, maar wel eerder afgestudeerd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 17:48 #1618359

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 425
Goh, het spudpalentopic liep ook van maart tot begin april, een jaar geleden.....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 19:07 #1618373

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Morgen begint de nieuwe maand. Het zal ermee te maken hebben.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 31 mrt 2025 19:48 #1618375

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Menno schreef :
zeevolutie schreef :
Als je spudpalen neemt en daarmee ga je 10 dagen per jaar ankeren ipv in een haven liggen. Dan spaar je 20 euro per dag = 200 euro liggeld uit. In 25 jaar tijd ( levensduur bootje) is dat 5000 piek.
Terwijl die dingen 300 euro kosten. In 15 dagen heb je ze terug verdient.

Beetje on topic blijven, dit topic gaat over een powerstation!

:whistle:

:laugh: :laugh:
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 01 apr 2025 06:27 #1618399

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2251
Hier in Griekenland, winterend op de Poros binnenzee ben ik niet meer de enige die elektrisch vaart. Een paar keer gezien, een motorboot van een meter of zeven, een groot zonnepaneel boven de kuip, heeft twee soorten buitenboord motoren. Een behoorlijk sterke benzine buitenboord die de man waarschijnlijk gebruikt om de stukken tussen de eilanden te varen en een elektrische, vermoed een Newport. Die benzine is waarschijnlijk ook voor de veiligheid, hij kan dan wel traag elektrisch varen maar soms is het aan te raden even te spuiten om uit slecht weer te komen.
Ik heb gemerkt dat mijn 1100 watt motortje onze 8 ton boot 2 knoop geeft bij windstilte, nu na de winter is de romp (coppercoat) aangegroeid met klein spul, dat haal ik er snorkelend af maar nu is het me te koud dus ik haal slechts 1,75 knoop. Zonder wind wel te verstaan, komt wind loopt de boot 4 knoop met windje twee BF en slechts 2 van de 5 zeilen.
Ik kook ook iedere dag elektrisch, wel met een slow cookertje. Al is het slechts zeekraal blancheren, ik laat niet graag energie verloren gaan. Ik heb er zelfs reeds vlees mee geweckt. Ik sta iedere morgen te luisteren, bijna alle buren hebben de generator aan het lopen, iedere dag want deze winter was uitzonderlijk zon loos. Waar de generator niet loopt is meestal ook de bijboot weg, die hebben dan weer een kamer gehuurd. Zelfs reusachtige 6 m² zonnepanelen brachten deze winter en lente blijkbaar te weinig. En ik, ik ben aan mijn derde windgenerator aan het werken. Heb nu twee fabrieksgeneratoren, werken ok maar mijn zelfgebouwde grote generator was bij weinig wind ruim 3 keer beter als de Silentwind dus ik ben een nieuwe propeller aan het maken. De oude heb ik na 12 jaar helaas door onoplettendheid aan gort gedraaid. Beetje knutselen.
Gisteren moest ik in de “kelder” zijn. De motorput waar onze 400 kg zware Perkins nog steeds staat. Ik bekeek de bonk ijzer en aluminium en moest kokhalzen. Was ik jonger ging die motor er uit en zette ik een binnenboord elektrisch motortje. Zeker weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 01 apr 2025 10:25 #1618444

@Zeevolutie

Elektrisch varen icm met zeilen is geweldig. Maar voor elektrische (al dan niet zelfbouw) aandrijving, niet gaan lopen klooien met powerstations!

Powerstations zijn niets anders dan een accu met een 230V omvormer samen in één behuizing. Vooral bedoeld voor mensen die onderweg even hun standaard 230V apparaten willen gebruiken.

De 12V uitgang die ze ook vaak hebben, heeft in (alle!) gevallen een zéér beperkt vermogen, meestal rond 120W (bewezen niet eens genoeg om een dieselkacheltje op te kunnen starten). Ga je van 230V terug naar bijv. 48V voor je aandrijving, heb je al extreme verliezen voor dat je überhaupt toe komt aan de motor. Daarnaast ook nog elektrisch koken op een meerdaagse off-grid tocht? Vergeet het maar, houdt het liever bij gas of alcohol.

Aan één kant wil je alles zo makkelijk en simpel mogelijk lees ik, maar dat heeft een prijskaartje. Je kunt complete inbouw (of aanbouw/BBM) systemen krijgen van ePropulsion of Torqeedo. Echt goed GOED spul en makkelijk installeren. Voor zeilboten zijn de POD-drives erg mooi. Of nog simpeler de 1:1 drop-in vervanging voor dieselmotor aan je bestaande as. Accupakketten zijn het duurste onderdeel.

Zelfbouw: je kunt ook kiezen voor tussenoplossing. Bijv. aandrijving van ePropulsion of torqeedo en dan zelf accupakket kiezen. De grote 48V, 4800Wh accu's van LiTime zijn bijv. al meer dan 2 tot 3x zo goedkoop (per Wh) als de ePropulsion accu's.
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 10:26 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 01 apr 2025 18:48 #1618540

Ja een powerstation is plug and play. Als het stuk gaat of meer capaciteit nodig dan is het gemakkelijk om te ruilen/verkopen. Maar je kan hem ook een keer gebruiken voor een elektrische kettingzaag. Er zit een stevig handvat aan dat je hem ergens bij een receptie kunt opladen. Een display met vermogen e.d.

Dacht aan een LFP powerstation. Die gaan langer mee dan lithium ion. Na 10 jaar nog 70-80% capaciteit.
En beter bestand tegen diepe ontlading. Dus daar kun je 15-20 jaar? mee doen.

Ik zie epropulsion accu's voor ca 900 euro/kwh
terwijl je al LFP accu's voor rond de 170? /kwh kunt krijgen.
Een LFP powerstation is te krijgen voor ca 300 per kwh.

Hier zeggen ze dat een moderne omvormer een rendement van 95% heeft.
www.innodura.nl/lp/rendement-e...20meer%20dan%2095%25.

In ieder geval zijn die prijzen afgelopen jaren sterk gedaald.
Handelsgeest
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 18:49 door zeevolutie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 01 apr 2025 19:16 #1618542

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Haal je de accucapaciteit (kwh) niet door elkaar met het maximum vermogen (watt) dat geleverd kan worden? Want dat is niet bepaald hetzelfde.
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 19:16 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 01 apr 2025 19:26 #1618545

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Gewoon laten kletsen en genieten van z'n waanzinnige plannen. Hij is niet gediend van noch geïnteresseerd in advies.

Popcorn.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 20:05 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 01 apr 2025 19:27 #1618546

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4021
Hoe lang duurt een dagdroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 02 apr 2025 04:55 #1618567

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
Zeker broer van Ed?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 02 apr 2025 05:54 #1618575

zeevolutie schreef :
Ja een powerstation is plug and play. Als het stuk gaat of meer capaciteit nodig dan is het gemakkelijk om te ruilen/verkopen. Maar je kan hem ook een keer gebruiken voor een elektrische kettingzaag. Er zit een stevig handvat aan dat je hem ergens bij een receptie kunt opladen. Een display met vermogen e.d.

Dacht aan een LFP powerstation. Die gaan langer mee dan lithium ion. Na 10 jaar nog 70-80% capaciteit.
En beter bestand tegen diepe ontlading. Dus daar kun je 15-20 jaar? mee doen.

Ik zie epropulsion accu's voor ca 900 euro/kwh
terwijl je al LFP accu's voor rond de 170? /kwh kunt krijgen.
Een LFP powerstation is te krijgen voor ca 300 per kwh.

Hier zeggen ze dat een moderne omvormer een rendement van 95% heeft.
www.innodura.nl/lp/rendement-e...20meer%20dan%2095%25.

In ieder geval zijn die prijzen afgelopen jaren sterk gedaald.

Je lijkt van alles bij en door elkaar te halen. Als je advies wilt zou ik hier de volgende vragen antwoorden:
  • Wat voor boot heb je? Zeilboot 26 voet ~2500kg? Maar model/type is ook hulpzaam.
  • Wat is je voornaamste vaargebied?
  • Wat is de gewenste actieradius op motor?
  • Wat is de gewenste snelheid voor deze actieradius?
  • Welke 12/24v apparatuur wil je kunnen voeden? Reeds genoemd: koelkast
  • Welke 230v apparatuur wil je nog meer kunnen voeden en welke vermogens kunnen deze trekken? Reeds genoemd: Inductiekookplaat
  • Hoeveel dagen wil je offgrid kunnen blijven?
  • Hoeveel wat is het vermogen van de zonnepanelen bij elkaar die je denkt te kunnen plaatsen op je boot?
  • Ga je de zonnepanelen uitrichten naar de zon?
  • Hoeveel dagen wil je zonder zonneopbrengst kunnen doorkomen?

Op basis van deze vragen kan een grove schets van de benodigde capaciteiten etc gevormd worden en dit naar een installatie worden vertaald. Eventueel op basis van powerstations.

Maar mijn vermoeden is dat tenzij je een AC elektromotor neemt (niet gangbaar) je met een powerstation niet veel elektromotor kunt voorzien van stroom. En met AC elektromotor lijk mij de capaciteit van een powerstation nogal beperkt (maar vermogen zal genoeg zijn). Zoals al eerder iemand hier zei: Powerstations zijn over het algemeen bedoeld voor AC gebruikers, DC uitgang is in vermogen zeer beperkt (120W bijv)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 02 apr 2025 16:57 #1618674

Alleen zit je met een powerstation dus met een 2 kw transformator die je nodig hebt.
Van 230 naar 24V

Direct op een 24v accu gaat gemakkelijker. Maar die losse accu's kun je niet gemakkelijk even opladen bij de receptie.

In ieder geval: brandstof daar heb ik geen zin meer in. Ik rij ook elektrisch op eigen panelen en hoef 100% geen brandstof meer. De accu's en zonnepanelen hebben zo'n technologie en kostensprong gemaakt dat het beter is dan brandstof.

Maar ik heb liever iets wat plug and play is dan een motor die via een schroefas is ingebouwd.
Een powerbank met handvat kun je ook op een bijbootje zetten. Wat met losse accu's en bedrading er aan niet echt handig is. Vandaar de voorkeur voor een powerbank. Heb even gezocht maar die dingen hebben inderdaad vaak max 100 watt op 12/24V

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-...en-zich-op-kruispunt
tweakers.net/reviews/12690/de-...-tot-solidstate.html
Handelsgeest
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 17:41 door zeevolutie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 02 apr 2025 17:55 #1618683

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
zeevolutie schreef :
Heb even gezocht maar die dingen hebben inderdaad vaak max 100 watt op 12/24V

Dus???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 02 apr 2025 20:57 #1618717

Moeilijk antwoorden te krijgen om naar een mogelijk oplossing toe te werken zo. :dry:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 02 apr 2025 22:08 #1618722

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
En als je nu eens een 24V powerbank neemt.
Met een portable oplader.
Op een steekkarretje.
Plug & play aan beide zijden.

Een kwart van de prijs van een 230V powerbank.

Omvormer vanaf 24V of een klein 230V powerbankje ernaast voor de kookplaat. Die hebben wel een hoge aansluitwaarde, maar het verbruik is eigenlijk best gering…

Zonnepanelen blijven aan boord.

Bouw nu eerst de 24V DC motor eens in. Dan heb je iets om mee te beginnen. Dat gat is nu toch leeg.

Denken, proberen, doen in afgemeten stapjes gaat het snelst. Zeker als je ons je systeemontwerp niet wilt verklappen.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 03 apr 2025 04:17 #1618724

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
zeverlutie is een zender, geen ontvanger. Dat was toch wel helder?
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 03 apr 2025 08:53 #1618765

Indeed.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 03 apr 2025 12:38 #1618807

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 504
Ik zou zeggen een MMRTG (zeg maar een soort hippe palletkachel) is bijna ideaal.
Met 125Watt heb je na een dagje wachten al 3Kw en 2 daagjes 6Kw tot je beschikking. Dus kies je accu naar behoefte.
Ow en koken kan ook want het ding levert 2000Kwh aan warmte.
Weegt toch wel 45 kg. Jammer want dus niet echt portable maar op karretje kan prima wil je hem ook thuisgebruiken.

Met 67 x 27cm diameter zonder vinnen (watergekoeld) en met vinnen (luchtgekoeld) 64cm diameter, moet als je powerbank wel ergens te plaatsen zijn.

Na 14 jaar valt de opbrengst wel een beetje terug naar 100Watt/2400Watt per dag. Of je doet er een handje nieuwe pellets in.
:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volledig elektrisch obv powerstation 03 apr 2025 13:27 #1618815

scope schreef :
Ik zou zeggen een MMRTG (zeg maar een soort hippe palletkachel) is bijna ideaal.
Met 125Watt heb je na een dagje wachten al 3Kw en 2 daagjes 6Kw tot je beschikking. Dus kies je accu naar behoefte.
Ow en koken kan ook want het ding levert 2000Kwh aan warmte.
Weegt toch wel 45 kg. Jammer want dus niet echt portable maar op karretje kan prima wil je hem ook thuisgebruiken.

Met 67 x 27cm diameter zonder vinnen (watergekoeld) en met vinnen (luchtgekoeld) 64cm diameter, moet als je powerbank wel ergens te plaatsen zijn.

Na 14 jaar valt de opbrengst wel een beetje terug naar 100Watt/2400Watt per dag. Of je doet er een handje nieuwe pellets in.
:lol:

Dat is allemaal overkomelijk, ik zit alleen tegen die $100.000.000,- aan te hikken... de Russische variant schijnen nog in het wild op de Toendra's te vinden te zijn, misschien zijn die na 40 jaar nog te refurbishen....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl