swblom schreef :
@PVO, waarom helpt een scheidingstrafo niet bij een potentiaal verschil tussen "wal aarde en scheepsaarde"? Bij gebruik van een scheidingstrafo kun je de walaarde volledig negeren dus speelt in mijn begrip dit probleem niet meer.
En ten overvloede wellicht, wij hebben een stalen boot zodat ik wt meer gepitst ben op galvanische corrosie.
Als je bij de installatie van de scheidingstrafo idd de verbinding tussen wal en scheepsaarde verbreekt zal er geen stroomkring meer via de aarde.
Maar hier zorgt de scheidingstrafo niet voor, maar het verbreken van de verbinding tussen wal en scheepsaarde. Zoals ik volgens mij ook al aangaf.
Ingeval van een stalen schip zou ik als volgt te werk gaan.
In ieder geval de verbinding tussen wal en scheepsaarde verbreken.
Als de 230V installatie beperkt is en de apparaten die (langdurig) aangesloten zijn op de walstroom een geringe kans hebben op lekstroom naar aarde zoals dubbel geïsoleerde acculaders zou ik zelf geen trafo toepassen, wel een goede aardlekschakelaar.
Heb je langdurig apparaten met grotere kans op lekstromen aangesloten, bijvoorbeeld een boiler of wasmachine, dan zou ik zonder twijfel een trafo installeren.
Voor de duidelijkheid, afgezien van de kosten en gewicht zitten er naar mijn mening geen nadelen aan het toepassen van een trafo. Zijn zowel kosten als gewicht geen issue en heb je er plaats voor, dan zou ik zeggen altijd doen.