@ TS:
Snelheid is de resultante van Lift minus Induced Drag. Je kan je snelheid verhogen door je vector lift te verhogen of je vecotr drag te verlagen.
Drag ontstaat simpel gezegd voornamelijk doordat de luchtstroom van de hoge druk zijde naar de lage druk zijde wil stromen. Je vector drag is hoger als je minder lengte achterlijk hebt ten opzichte van je zeil oppervlak. Vandaar dat uitbouwen, dan gaat je oppervlak wel omhoog maar relatief gezien stijgt je aantal meters achterlijk nog harder.
Lift: (Even samegevat)
Lift ontstaat doordat aan lijzijde van het zeil de luchtstroom versnelt. Hoe boller het zeil, hoe hoger de versnelling per cm zeil. De versnelling vindt plaats grofweg over de eerste 40% vanaf de mast, waarna de luchtstroom weer af moet remmen om aan het achterlijk weer de snelheid te hebben van de omliggende lucht (dumping velocity).
Wat heb je nodig voor lift:
- Een luchtstroom die laminair (plakt) aan het grootzeil)
- Die plakkende luchtstroom moet versnellen
- Om te kunnen versnellen en lift te krijgen hebben we bolling nodig
Neem nu een luchtdeeltje. De stoot aan de wind eerst zijn hoofd tegen de mast, moet de separation bubble overwinnen, komt dan alsnog te plakken aan het zeil (zo'n 10 tot 15 cm achter de mast), mag dan gaan versnellen, maar voor hoelang als je weet dat die versnelling maar plaats vindt in het eerste deel van het zeil (ten opzichte van het achterlijk).
Stel je afstand van je voorlijk tot je achterlijk is 1 meter ergens bovening. Dan heb je 90 cm effectief als we de verstoring achter de mast even weg eliminieren. Van die 90 cm gaat het luchtdeeltje de eerste 40 cm gebruiken om te versnellen om daarna al weer snelheid te verminderen.
Effectiviteit top van het grootzeil:
Pro:
- Hogere schijnbare wind
Contra:
- Mast maakt relatief een groter deel uit van de afstand voorkant mast tot achterlijk, de verstoring van de mast is daar dus relatief het grootst; (separation bubble + verstoring)
- De bolling (camber) is er relatief een stuk minder; (minder lift)
- De afstand voorlijk tot achterlijk is heel erg klein; (weinig versnellen)
Gerealiseerde lift bovenin wordt dus verminderd met:
- geinduceerdere weerstand achterlijk
- drag door separation bubble
- verlies aan lift door grotere kans op overtrekken van het zeil
Een lang verhaal om te zeggen dat de "markt" massaal vraagt om de minst effectieve vorm qua het grootzeil. Surfers en Cat zeilers weten dat al heel lang.
Snelheid wind onderin bijna nul:
Hier mag je mij een keer voor uitnodigen, ik heb nog niet aan de wind gezeild waarbij ik over dek geen "wind" voelde. Als we luchtverplaatsing voor eb en vloed en al die gekkigheid meer even vergeten kan het inderdaad zo zijn dat je op het wateroppervlak geen luchtverplaatsing meet, maar schijnbaar moet die er wel degelijk komen als je in staat bent te zeilen op de wind bovenin.
Ik denk dat we verder even moeten oppassen met wat we bedoelen met "bovenin". Ik bedoel daarmee de echte top van het zeil dus zeg de bovenste 10% max 15% van het zeil. Hier mag je al blij zijn als de lift die wordt geleverd gelijk is aan alle weerstanden die er worden opgewekt. Dit bij een niet uitgebouwd grootzeil.
Daaronder gaat de lift natuurlijk exponetieel omhoog in vergelijking met dekhoogte. En dat is natuurlijk nog steeds "hoog"!
Gr Michel