Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tips ter bevordering veiligheid

Re: Tips ter bevordering veiligheid 24 juni 2008 19:53 #34847

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik kocht vandaag toch maar een harnasje voor een veiligheidslijn.

Reden: Ik zeil veel solo, en bij steviger weer sleep ik een oranje drijvende nylonlijn achter de boot. Als ik overboord zou vallen, wat ik evident extra wil voorkomen met de veiligheidslijn, is het de bedoeling dat ik zwemmend zsm bij die sleeplijn kom en mezelf weer bij de boot weet te trekken om aan boord te gaan via de zwemtrap.

Ik denk dat de nodige snelle mobiliteit niet zo goed zal lukken wanneer mijn reddingvest (met geintegreerd harnas) automatisch opblaast, en ik aan die luchtballonnetjes zou liggen te drijven. Ik neem tenminste aan dat men nauwelijks kan zwemmen met die dingen.

Het komt iedere keer neer op een keuze voor het een of het ander met specifieke voor- en nadelen. Bij bewusteloosheid mag je blij zijn wanneer je het zwemvest had gekozen (bij automatische maar hopen dat het werkt als geadverteerd....).

P.S. link met stuurautomaat voor de solozeiler: Zonder stuurautomaat loeft het schip hopelijk vroeger of later in de wind op en kun je erbij komen. Maar met een goede automaat aan is het bye bye wanneer je je boot hebt gemist..... [ril]
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 25 juni 2008 06:58 #34872

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Wij dragen op open water altijd een autom. opbl. vest.
Moeten we toch de kuip uit, dan gaat de liveline op de zeerailing.
Oké, dan moeten we een of twee keer verzetten maar, van die platte lange riemen in mijn gangboord ben ik, in verband met slipgevaar, ook niet zo gecharmeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 25 juni 2008 11:06 #34886

Ik ken het ding (net) om een drenkeling horizontaal uit het water te halen als een 'jason cradle'. Ik vaar als bemanningslid wel eens op de catamaran Beatrix (www.catamaranbeatrix.nl en daar hebben we er bij een veiligheidstraining mee geoefend. Het valt overigens niet mee om een drenkeling zo uit het water te krijgen, of we de cradle daadwerkelijk gaan gebruiken zal afhangen van de omstandigheden, bijvoorbeeld hoe lang iemand al in het water ligt en wat de watertemperatuur is.

Bart

PS. De Beatrix, Lutgerdina en Robinson Crusoe zoeken altijd enthousiaste vrijwilligers om watersportvakanties voor gehandicapten mogelijk te maken. Interesse? Stuur een pb of kijk op www.watersportenkaniedereen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 juni 2008 07:52 #34984

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
En wat voor hulpwerktuig mag dat dan zijn :?:

Ron


Indien de mob bij bewustzijn is en duidelijk te kennen geeft dat hij/zij actief is en kan meewerken en de condities zijn kalm :
1-mob op GPS indrukken ! en de mob geen seconde uit het oog verliezen (makkelijker met 3é bemmaningslid)

2-pan-pan bericht (moest het tegenvallen om de mob op te halen dan is de omgeving al op de hoogte ...)

3-Joon/boei uitwerpen en touw met stootwil/reddingsband achter de boot uitvieren (enkel wanneer je een bemmaningslid dit kan laten controleren zodat het niet in je aandrijving kan komen)zodat de mob dit kan grijpen indien de boot hem voorbij drijft.
4-Je boven-stroom/winds naar mob begeven en ernaartoe laten drijven met stilstaande schroef of net andersom je aan lij leggen en mob naar je toe laten komen (afhankelijk van stroming en fysieke kracht mob)
5-Touw met blok aan de giek* bevestigen met wijde lus of sluiting indien mob een harnas draagt (op zee aan te raden!)
6-mob aan boord helpen langs zwemtrap of door hijsen.

-* je kan ook via een lier iemand aan boord draaien,allemaal niet zo zachtzinnig ,maar beter geschaafd dan verzopen...
indien de redding geslaagd is Pan-Pan afblazen !

Indien mob bewusteloos is of geen duidelijk ok signaal geeft en/of de condities zijn slecht door stroming,golfhoogte wordt het al wat kritieker:

1-MOB op Gps indrukken
2-May-day uitzenden !
3-Reddingsboei/joon toewerpen (bij schemering of duisternis met licht !)
4-Mob niet uit het oog verliezen !!!(word moeilijk wanneer je alleen alle handelingen moet doen!)
5-zoals boven alles doen om mob aan boord te krijgen ,maak gebruik van alle hulpmiddelen (vallen ,giek,lieren zwemtrap,bootshaak...) om mob te zekeren en aan boord te krijgen.
Indien de mob naast het schip en bewusteloos of fysiek zeer beperkt is moet je alles doen om mob bij het schip te houden ,ik heb een spoel aan boord met 4mm lijn en een grote kabeljouwdreg ,ik zou niet nalaten iemand daarmee te zekeren ,wanneer er niets anders opzit ,de verwonding zal nooit dodelijk zijn,en kledij beschermd ook enigzins.
Teveel zachtzinnigheid en koude en water doden wel !
Indien je slechts met 2 bent mag je ook nooit zelf te water gaan !mogelijk geraak je beiden niet meer aan boord.

indien ok May-day afblazen !

En best van al is om op zee altijd een harnas/reddingsvest te dragen en jezelf aan te lijnen bij werk op het dek ,zodat bovenstaand nooit hoeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 juni 2008 08:12 #34986

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik heb altijd geleerd om juist tegen de stroom/wind in te varen!!
dan is het veel makkelijker om je snelheid te controleren. bovendien is het dan niet per se noodzakelijk om op de motor te varen, kan dan ook heel goed op zeil.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 juni 2008 12:49 #35042

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Ik heb altijd geleerd om juist tegen de stroom/wind in te varen!!
dan is het veel makkelijker om je snelheid te controleren. bovendien is het dan niet per se noodzakelijk om op de motor te varen, kan dan ook heel goed op zeil.

Groeten,
Globe_Trotti
Geloof me ,indien je op zee met wat golfslag bij een mob aangekomen ook je zeilen nog moet bergen en je ben alleen dan wens ik je alle geluk toe of 6 handen om op tijd te zijn met wat je hoofdtaak is ,de mob ophalen.
Hou het simpel dan is het al moeilijk genoeg.
Tegen de stroom invaren of aan lij gaan liggen is hetzelfde ,bij beiden moet je een rondje varen,meestal drijft een mob of voorwerp met de stroom mee.
Bovenwinds of dwars met de stroom mee kan helpen om de mob wat dekking (lees rustiger water)te geven ,iedere situatie is anders ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 juni 2008 13:01 #35043

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Maar de zeilen hoeven dan niet gestreken te worden.... Die laat je gewoon helemaal los en klapperen! je kan eventueel de actie alleen op grootzeil doen, dat maakt het nog wat makkelijker! Als je het slachtoffer dan aan boord hebt kan 1 iemand zich over het slachtoffer bekommeren, waarna de andere evt naar de dichtbijzijnde haven kan zeilen/moteren

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 juni 2008 13:56 #35049

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik heb altijd geleerd om juist tegen de stroom/wind in te varen!!

De stroom is niet van belang. De boot en de drenkeling verplaatsen niet ten opzichte van elkaar door de stroom. Wel rekening houden met de stroom bij het terug varen naar de MOB van de GPS aangezien de drenkeling (of voorwerp) wel verplaats tov de grond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 juni 2008 14:30 #35054

Of dat de stroom je ongemerkt uit de vaargeul zet, terwijl je druk met je mob bezig bent...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl