FMJ schreef :
Een 63A0xx kan best eens een goede optie zijn. Die zijn in theorie nog iets efficienter dan de 00xx-serie en voorin wat slanker waardoor je minder volume hoeft op te brengen aan je leading-edge.
Inderdaad, en die zijn ook ietwat hol achterin.
Ik heb de 63A011 voor de fin van mijn kiel gebruikt en de 63A023 voor de bulb. Het roer daarentegen is een 0011 die geen holle achterzijde heeft.
Nu is het zeer zeker niet het geval dat iedere boot met een en hetzelfde profiel voordeel kan behalen. Het profiel moet afgestemd worden op de al aanwezige eigenschappen van de boot zelf.
Even als voorbeeld: de 63Axxx is een kiel die bedoeld is voor boten die op relatief hoge snelheid (snelheid gezien tov van de span van de kiel) heel hoog aan de wind kunnen varen. Boten met weinig volume in de boeg, een niet te brede kont en een smalle tuigage hebben die van nature dus al hoog aan de wind kunnen varen hebben dus voordeel van deze kiel, hij ontwikkeld namelijk een erg hoge lift bij kleine drifthoeken. De prijs die je moet betalen is iets meer drag, zeker op de hogere snelheden en een aanziendelijk mindere lift bij relatief lage snelheden.
Een boot die een relatief volle boeg heeft komt lastiger door golven heen, zeker als de boot ook nog eens relatief zwaar is. Omdat de boot lastiger door de golven heen gaat krijg je automatisch al een iets grotere drifthoek. Er is in dat geval een optimalere kielvorm beschikbaar die bij een iets grotere drifthoek (= angle of attack) een aanziendelijk grotere lift opwekt dan de 63Axxx kan doen, maar daarbij ook minder drag heeft dan de 63Axxx.
Zo heb je voor een boot met een lange kiel (verwar dit niet met diepe kiel) een ander optimaal profiel als voor een boot met een extreem slanke fin. Wat in het verleden voor een boot goedgewerkt heeft werkt niet per definitie ook op welke willekeurige andere boot.
Het roer is ook zo'n verhaal. Een boot waarmee je aan het match racen of kruizen op smal vaarwater gaat heeft baad bij een ander profiel dan een boot waarmee je de oceaan over wilt en slechts een keer in de week overstag gaat. Bij de eerste gaat het erom hoe snel een boot op het roer reageerd en hoe makkelijk de boot weer op snelheid komt. Ook is bij match racen snelheid minder belangrijk. Op een ocean zeiler is manouvreren echter weer minder belangrijk, maar wil je wel zo min mogelijk weerstand hebben.
En hier nog weer bovenop kun je ieder NACA profiel ook nog eens in de breedte opschalen om de gewenste dikte te krijgen. Soms ga je dikker om voldoende volume voor ballast te creeren. Mijn bulb is bijvoorbeeld twee en een half keer "dikker" dan de kiel, maar wel "hetzelfde" profiel.
Kortom het is nog niet zo makkelijk als het allemaal lijkt, en die holle achterkant is gewoon een van de dingen die voor deze bepaalde eigenschappen zorgt. Als ik me niet vergis zijn er zo'n 23.000 standaard foils waarvan er zeker 1.000 geschikt zijn voor onderwater toepassingen waar wij mee bezig zijn, allen met hun specifieke voor en nadelen die je al dan niet optimaal kunt benutten.
En Frans Maas is zeer zeker een goed ontwerper, maar ik betwijfel of hij er veel tijd en aandacht aan besteed heeft. Met zeer veel ontwerpers is het zo dat je maar een week of wat hebt om een ontwerp te maken en je pakt dus gewoon een kielvorm die in het verleden op andere boten goed leek.
En er is ook maar een handvol mensen op de wereld die precies vand e hoed en de rand weten en die werken met kielen en roeren voor zeker 20 jaar of meer en die doen ook niets anders dan het ontwerpen van deze vleugeltjes. De rest van de ontwerpers, zeilers, boot preparateurs etc. (inclusief mezelf!) doen eigenlijk maar wat en weten nog niet half wat voor "fouten" we maken bij het kiezen van het juiste profiel.
En uiteindelijk hebben we het hier alleen maar over de laatse procent van wat mogelijk uit een boot te halen is, veel meer zit er over het algemeen echt niet in, uitgaande van een fout gekozen, maar goed gemaakt profiel tov een goed gekozen en goed gemaakt profiel. Een boot waarbij het profiel om te beginnen al niet goed is en of a-symmetrisch is, daar valt wel een hoop te scoren.