Na een nacht welverdiende rust,een verslag van de SSR 2013...
Aangezien ik op 7 uur vliegen van Nederland woon, dit jaar een selectie gemaakt. Voor de SSR en 200Myls kom ik special overvliegen. Eerst alles uit de opslag gehaald en bootje opgebouwd en vorige week bootje van Oude Tonge naar IJmuiden via Noordzee omgevaren. Een paar dagen rustig liggen wachten in IJmuiden.
Woensdagmorgen laten ongeveer 8 bootjes in de haven, woensdagavond 20+ voor deelname SSR. 's Avonds even hapje eten en Sunday weer ontmoet en gratis drank op zijn tafel om al voor de start een mogelijke achterstand te geven...
Om 05:30 palaver, niet mijn beste tijd... dacht alle info goed te hebben begrepen, bleek later van niet...
Om 05:45 motor gestart en duo-handed richting zee... Voordeel van Less is more, hoef geen verwarming (behalve Sunday), toilet, oven etc te testen... kan waarschijnlijk ok meer wind hebben, als ik lees dat de helft van ZF goes UK gangers binnen blijven vanwege de wind
Ook de Noord in en rustig op de motor... Tactisch besluit: Tot IJ-boei geleden motor uren niet (vanwege uitblijven wind), na boei, motoren is straftijd.. Dus rustig richting west gevaren op de motor en na 5 uur en 7,5 myl voor lengtegraad IJ-boei motor uit... Het idee was wachten op wind en de tijd tussen IJ-boei en Lowestoft was 'race' tijd..
Om 11 uur Code-G en grootzeil omhoog en rustig richting west... Om 13:36 lengtegraad IJ-boei gepasseerd en wind begon lekker toe te nemen, ook de regen...
In het einde van de middag 1 keer naar buiten, om de Code-G te vervangen voor de HA... ASW 15+ In het begin van de avond een leuke strijd met een Fox 22 en ging voorspoedig, rond 6kn over de grond.. Op eens vielen we terug naar 2.5/2.8kn, sh*t naar buiten... zeiltjes staan goed, windhoek/snelheid hetzelfde, twijfel... beetje trimmen, geen snelheid.. Dacht, we hebben wat onder de boot hangen..
Onderwater camera niet opgeladen, dus kijk bij het roer en zie op diepte om het roer iets licht blauws hangen... had ik anti-fouling op mijn roer? Nee, copper coating.. zie ook iets van een licht blauwe 'staart'... mijn opstapper gevraagd om te checken of ik het goed zag... ik zag het goed.. Overstag om er af te varen, het bleek te lukken, echter van korte duur.. snelheid liep snel weer terug.. Hierna met pikhaak bezig geweest te klaren, nog moeilijk om met 2.5kn een pikhaak op 1.5 meter te houden, maar na totaal 30 minuten gelukt...
Verder onderweg naar Lowestoft en net tij gemist, waardoor laatste paar uur nog challenge was, over de banken heen, maar tegen eb stroom richting havenhoofd... om 6.21 binnen...
Pffff, we zijn er weer... en wie ligt er al... Sunday! Langzij gegaan, bootje nog vrij droog en eerst even slapen... Om 11 uur een champange ontbijt aan boord en onze geboekt kamer in de Yacht Club betrokken.. Geen zin om te wachten voor toilet/douche.. moeten ze ook alleen openstellen voor < 7,5 meter, want grote boten hebben toch alles aan boord..
Ik de middag nog even met Sunday de wereld problemen besproken onder het genot van een goed aantal biertjes... en 19:00 aangeschoven bij het Commodore dinner... met als hoogtepunt de prijsuitreiking van de SSR...
Vooraf een uitleg, gemoterde uren vanaf start worden dubbel gerekend ?!? WTF... heel mijn tactiek in het water... en water hebben genoeg gehad tijdens de oversteek... De eerste 5 plaatsen werden bekend gemaakt, zatten we niet bij... maar wie ging er weer op discutabele wijze met de 1ste plaats er vandoor Sunday! Geluk is met de gekken.... Sunday gefeliciteerd!
Na een goede nacht in een echt bed, met Sunday ontbijtje gehaald in het dorp en rond 11:00 samen weer naar zee.. Sunday naar IJmuiden, wij naar de Roompot...
Na 25myl schiet een spanner van het want los (lij zijde), blijkt een borgmoer te missen.. zeilen naar beneden, andere kant wat ruimte gegeven en met grootzeil en spi val op voetrail alles weer vast gezet..
We hebben 5 uur op de motor gevaren, om deze uren absolute windstilte te overbruggen en op tijd tij Oosterschelde te halen... Na 26 uur weer tegen de kant in Oude-Tonge...
Was weer mooie/leuke SSR en ontzag voor een aantal deelnemers die ruim 24 uur op de hand hebben gestuurd in ijskoude regen...
Zwarte track SSR 2012
Rode track SSR 2013
Als extra, veel gemaakt veronderstellig over crossen Hinder.. hier mag je gewoon door heen knallen...