Ze moeten nu nog steeds naar Lanzarote.
Uit clubracer gekopieerd van Bert Bossyns: (een van de uitvallers, zojn boot gaat nu over de weg naar het zuiden) bericht is al een paar dagen oud. Wel interessant om de moeilijkheden van zo een wijziging te lezen.
Gegroet,
jammer genoeg moest ik de strijd in de Mini transat 2013 zeer snel staken, wegens een aan flarden gescheurd voorzeil. Ik heb evenwel vervolgens de Transat van zeer dichtbij kunnen volgen, samen met de organisatie en wedstrijdleider en kan u dus zeker een blik achter de schermen geven.
Op het ogenblik dat ik Douarnenez aankwam, werd besloten om de eerste etappe in te korten tot Sada, daar een stevige depressie zuidelijker doorkwam en sterker dan voorspeld op het ogenblik van de start. Omwille van veiligheidsredenen wou de organisatie de mini's in een haven hebben liggen voor deze depressie doorkwam. 12 uur later werd duidelijk dat depressie nog sneller doorkwam. Er werd toen besloten om de etappe volledig te annuleren. De eerste proto's zouden zonder problemen Sada bereiken (uiteindelijk zijn er 5 toegekomen). De overige boten werden door de volgschepen geadviseerd om koers te zetten naar Gijon om zo de stevige ZW wind te ontwijken. Jonas, mijn Netwerk-teamgenoot, had een vrij westelijke positie en had op het ogenblik van de beslissing van de organisatie ca. 35kn ZW wind met pieken rond de 42. Het front moest toen nog doorkomen.
Jammer genoeg wordt de vloot nu gescheiden door ca. 150 mijl.
Het nieuws van de annulatie was voor mij echter een zegen. De race heeft dus nooit plaats gevonden. Vervolgens werd alles in het werk gesteld om de Netwerk naar Sada te vervoeren en terug te starten in de Transat. Gezien de race opnieuw vertrekt, is er zelfs geen tijdstraf voor het nieuwe voorzeil dat er hopelijk op tijd aankomt.
Er zijn echter heel wat problemen....
Eerst en vooral moeten de 77 mini's uit Gijon naar Sada zeilen. Gezien de meteo in de golf is dat op dit ogenblik niet zo aangekomen (150 mijl aan de wind). Vrijdag zouden de schepen echter in Sada moeten zijn.
De organisatie heeft, gezien de enorme vertraging, veel extra kosten en zit op hun tandvlees....
De haven van Lanzarote is niet meer beschikbaar. Er vindt daar een Rc44 event plaats en er is geen plaats meer voor 84 mini's. Maar voor de sponsors van de Transat moeten we wel zeker in Lanzarote passeren.
Vervolgens is er de sportieve gelijkheid... Zij die overzeilen uit Gijon willen uiteraard uit enkele dagen rust voor dat de race hier start, om gelijke kansen te hebben in vgl met diegene die hier al een week zijn. Uiteraard moet ook de meteo in het oog gehouden worden.
Conclusie: er worden 3 opties bekeken.
1) Convoyage naar Lanzarote en daar herstarten.
2) Race van Sada naar Lanzarote, 12/24u pitstop en herstarten.
3) Race van Sada naar Guadeloupe, met een waypoint ter hoogte van Areciffe, maar zonder stop op de Canarische eilanden.
Optie 3 lijkt momenteel de meest haalbare..... maar!!!
Al het materiaal van schippers, kledij voor 2de etappe, eten, methanol, etc. is al op Lanzarote. Ofwel moet dit allemaal terug komen (maar methanol mag je niet zomaar vervoeren), ofwel moeten we hier alles terug kopen. Hoe dan ook....een logistieke nachtmerrie en financiële kater.
Morgen zou de beslissing vallen! We houden jullie op de hoogte!