Ook dat klopt, daarom vond ik de komst van een IRC klassement een goede. Later werd deze uitgebreid met ORC. Wat ook begrijpelijk is als je het animo voor IRC (helaas) ziet.
Maar SW vind ik wel een brug te ver. Gooi er dan een toerklassement naast.Uiteraard zonder uitslag, want het is georganiseerd toeren (ga nu ff schenen schoppen
). Ik vind dat ze bij de 24-uurs en de Ronde van noord-Holland ook de uitslag voor de toerklasse eruit moeten halen.
Waarom? De ORC en IRC boten betalen elk jaar voor hun handicap/meetbrief, de bemanningen betalen nog eens voor een startlicentie. Het kost dus geld om een wedstrijd te starten.
Een SW krijg je, hoef je niets voor te doen en te betalen. Als ik dan ook nog eens zie welke boten er in de toerklasses starten?! En hoe ze dan starten.
Dan denk ik wel eens....stop met verlengen van je meetbrieven, want de evenementen regelen wel dat je inschrijven kan. Ze gooien er gewoon een SW klasse in! Trekt deelnemers!
En kicken op winnen, terwijl je gevaren hebt op de grootste flauwekul handicap van het moment.
Ronde van Noord-Holland en 24-uurs kunnen en willen niet terug en blijven de uitslag in de toerklasse houden (want anders komen er geen deelnemers).
De 50 mijls heeft het gewoon niet nodig! Vanuit de multihulls, sportboten, IRC en ORC komt er al 3 / 4 jaar 100 boten!!
Sterker nog het karakter van het evenement zal nog verder wegzakken.
Het is begonnen als rauw evenement. weer of geen weer, start was start. Straks wordt het zo commercieel, dat deelnemers of reacties daarvan ook dat nog kunnen beïnvloeden.