Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: mediterraans ankeren

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 11:52 #492372

In de rest van de wereld ga je langszijn bij elkaar, dan kun je heel wat meer boten kwijt als op deze manier.

Ik kan er echt het voordeel niet van zien als ik eerlijk ben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 11:57 #492375

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Nadeel is dan wel dat je niet zomaar kan vertrekken als je wil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 12:01 #492377

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
bape schreef :
Nadeel is dan wel dat je niet zomaar kan vertrekken als je wil?

*denkt met heimwee terug aan een ochtend in een bomvol Volendam, jaren geleden, toen een jacht vlak aan de kant onverwacht nogal plotseling weg moest*

Maar dat komt niet tig keer per dag voor; persoonlijk ben ik ook voor dubbelen en niet 'kontje naar de kant'. Zie de voordelen ook niet echt; een keertje een rondje varen omdat er iemand tussenuit moet, ach, dat heeft ook wel wat :lol:
Laatst bewerkt: 04 mrt 2014 12:03 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 12:30 #492380

-Het systeem past zichzelf aan aan getijden, je ankerketting houdt de landvasten op spanning en je boot vrij van de kade
-Innende/bekeurende instanties hebben zicht op bezettingsgraad van de boot
-Geen vreemde lui over je dure jacht
-Gapend publiek op de kade kan het merk op je potje kaviaar lezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 12:36 #492381

ook op deze manier kun je 'stapelen' gewoon de neus aan neus, hekanker, de volgende rij weer kontje kontje, neusje neusje etc..heb zo wel vaker me flottielje geplaatst..ze wilde tot slot niet de bijboot oppompen en peddelen...dan maar klimmen en klauteren..i dont care, ik lag zelf lekker op free swing :P maarja, dit was ook een super gezellige groep geworden
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 13:02 #492383

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8679
Privacy op een boot? Waanzin :woohoo:

Gewoon erg gezellig, hier al 3 lagen, wat veel beter lukt dan een stapeltje van 6, en nu gaan er maar 2 crews via je boot.


Bijlage mediterraneanmooring.jpg niet gevonden

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 13:04 #492384

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Wat bedoel je met free swing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 13:24 #492386

gewoon voor anker, zonder aan de kade te liggen ;)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:03 #492414

Wat bedoel je met free swing?

De naturistensteiger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:05 #492415

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zie in dat filmpje weer een typisch gebruik van de lijnen. Aan de boot knopen en de rest naar de persoon op de wal gooien waar het vastgezet wordt. Hoor de bootsman nog zeggen, "je zit niet op een jachie, vooruit, de lus aan de wal".
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:11 #492416

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Wat bedoel je hier juist mee? Ik zou de lus ook aan de kikker aan boord leggen, naar de kade en dan terug naar de boot?

Hoor de bootsman nog zeggen, "je zit niet op een jachie, vooruit, de lus aan de wal".
Dit begrijp ik niet zo goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:18 #492422

boarderbas schreef :
Wat bedoel je met free swing?

De naturistensteiger

If the boat is rock'in.... ;) :P
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:41 #492433

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
bape schreef :
Wat bedoel je hier juist mee? Ik zou de lus ook aan de kikker aan boord leggen, naar de kade en dan terug naar de boot?

Hoor de bootsman nog zeggen, "je zit niet op een jachie, vooruit, de lus aan de wal".
Dit begrijp ik niet zo goed?

Gewoon doen zoals je gewend bent, hoor!

Sommige dingen gaan iets anders op grote schepen met beroepsbemanning dan op kleine schepen en zo werd dit ook gezegd. Kan ook niet anders, een lijn van tientallen kilo's geef je niet aan iemand mee te slepen.
Dubbel nemen wordt normaliter alleen gedaan wanneer de lijn minder makkelijk te lossen is bijvoorbeeld als de bolder tussen railingwerk zit of op een bolder waar meerderen van gebruik maken. Degene die de lus aan de wal brengt heeft niet het hele bos mee te zeulen en beleggen doe je normaal op de boot. Over een bolder kan makkelijk de lus gelegd worden en de afhandeling wordt aan boord gedaan op de maat die jij zelf verlangt. Wanneer je met een oog op de wal te maken krijgt, kan je de lus door het oog steken en een blok hout door het oog van de lus.

Wanneer het even kan gebruik ik de lus aan de wal, in uitzondering zet ik een dubbele lijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:47 #492438

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Wanneer het even kan gebruik ik de lus aan de wal, in uitzondering zet ik een dubbele lijn.

Ik ben nog niks gewoon, voor mij is nog alles nieuw :-) Heb enkel ervaring met kleinzeilerij.
Nu heeft iedereen toch zijn voorkeur niet?
Want tijdens de les havenmanoeuvres stond de instructeur erop altijd de lijn dubbel lijn te gebruiken. Omdat je nooit van boord moest dan om te vertrekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 14:56 #492446

en dat is helemaal juist
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 15:01 #492449

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
bape schreef :
Wanneer het even kan gebruik ik de lus aan de wal, in uitzondering zet ik een dubbele lijn.

Ik ben nog niks gewoon, voor mij is nog alles nieuw :-) Heb enkel ervaring met kleinzeilerij.
Nu heeft iedereen toch zijn voorkeur niet?
Want tijdens de les havenmanoeuvres stond de instructeur erop altijd de lijn dubbel lijn te gebruiken. Omdat je nooit van boord moest dan om te vertrekken.

Als de lus om een paal of bolder ligt, kan je wel los slaan, met wat loze lengte in de lijn een verticale slag (golfbeweging) maken. Die golf loopt door tot het eind waar de lus zit en die wipt dan er af. Hoef je de boot ook niet voor af te gaan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 15:03 #492450

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En dat is ook helemaal juist. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 15:14 #492455

Proost schreef :
bape schreef :
Wat bedoel je hier juist mee? Ik zou de lus ook aan de kikker aan boord leggen, naar de kade en dan terug naar de boot?

Hoor de bootsman nog zeggen, "je zit niet op een jachie, vooruit, de lus aan de wal".
Dit begrijp ik niet zo goed?

Gewoon doen zoals je gewend bent, hoor!

Sommige dingen gaan iets anders op grote schepen met beroepsbemanning dan op kleine schepen en zo werd dit ook gezegd. Kan ook niet anders, een lijn van tientallen kilo's geef je niet aan iemand mee te slepen.
Dubbel nemen wordt normaliter alleen gedaan wanneer de lijn minder makkelijk te lossen is bijvoorbeeld als de bolder tussen railingwerk zit of op een bolder waar meerderen van gebruik maken. Degene die de lus aan de wal brengt heeft niet het hele bos mee te zeulen en beleggen doe je normaal op de boot. Over een bolder kan makkelijk de lus gelegd worden en de afhandeling wordt aan boord gedaan op de maat die jij zelf verlangt. Wanneer je met een oog op de wal te maken krijgt, kan je de lus door het oog steken en een blok hout door het oog van de lus.

Wanneer het even kan gebruik ik de lus aan de wal, in uitzondering zet ik een dubbele lijn.
En een 4WD om de lus naar de bolder te trekken ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 mrt 2014 15:16 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 15:15 #492457

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606

Als de lus om een paal of bolder ligt, kan je wel los slaan, met wat loze lengte in de lijn een verticale slag (golfbeweging) maken. Die golf loopt door tot het eind waar de lus zit en die wipt dan er af. Hoef je de boot ook niet voor af te gaan.

Maar dit kan toch gebeuren met zowel een lus als lijn dubbel te nemen, of niet?
Laatst bewerkt: 04 mrt 2014 15:20 door bape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 16:43 #492482

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Als je hem dubbel zet dan moet je dus wel twee lijnen omhoog wippen. Zeker als de lijn wat langer staat kan dat lastig zijn. Als je een enkele lijn omhoog wipt en ook nog een klein beetje zijwaartse beweging maakt dan wip je de lus zo van een bolder.

Altijd aan boord vastmaken tenzij je echt van die priegel kikkers of bolders hebt die er alleen voor de sier op staan. Of als je een open boot/dinghy hebt natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 17:04 #492494

Op dat filmpje was wel een zee van ruimte en geen moeilijke wind.

Wat ik daar ken is een aantal steigers waar men voor of achte vast maakt. Je wringt je eerst tussen een paar boten in tot je achter (voor) twee landvasten kunt beleggen, dan de prop in stationair voor/achteruit zodat ze strak staan.
Aan de steiger zit een lijn die naar een ketting midden tussen twee steigers gaat en strak op de bodem ligt. Die beleg je voor.
Die steigers lagen best dicht bij elkaar doorgaans.

Op schepen met veel volk, die allemaal naar eigen inzicht hun steentje willen bijdragen aan een vlotte afhandeling, komt die lijn nogal eens in de prop, omdat er geen éénhoofdige leiding is.

Van die lijn heb je dan wel beide uiteinden bereikbaar, goed strak trekken en de motor met tikjes vóór- of achteruit wil dan vaak wel werken als het met een beetje inzicht gedaan wordt.

Vertrekken ; alle lijnen los en met een beetje wrikken schoot je zo uit je ligplaatsje.

Met harde wind uit de verkeerde richting ging ik altijd wel eerst op een makkelijk plaatsje liggen tot het even rustiger was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mediterraans ankeren 04 mrt 2014 17:55 #492521

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
JazzyO schreef :
groom schreef :
Vier keer de diepte zoals eerder beschreven is verkeerde 'zuinigheid'.

Er stond niet 4x diepte, er stond 4x scheepslengte. Dat lijkt mij helemaal niet zuinig, voor mijn boot is dat 50 meter.


Onno

Eens. Wij hadden maar 60 meter ketting bij 10 meter boot. Dacht inderdaad dat er 4x de diepte stond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl