Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot van "Zeezeilers"

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 12:41 #578545

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
Hmm Ik weet niet...

Vroeger een paar cursussen gevolgd bij hen. In ieder geval profileren ze zich enorm als de enige echte zeezeilschool van Nederland. Dat is een beetje onzin natuurlijk.

De derde en laatste cursus ben ik overigens van boord gestapt. Ik vond de instructeur zeer bijzonder onplezierig en dominant, niet open staan voor overleg, en daarbij nog erg veel verkeerde keuzes maken ook. Toen met de business class uit Denemarken terug naar huis gevlogen. Dat was t enige wat nog ad hoc verkrijgbaar was.

Aan de andere kant: ze maken geweldig veel mijlen met die schepen. Dit is de eerste keer dat ik ze echt in t nieuws tegenkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 12:46 #578546

Overdag vind ik die onverlichtte tonnen best wel handig, evenals recreatie betonning, prikken etc.
En in het donker moet je je gewoon aanpassen in vaargedrag en uitkijk. Schijnwerper of goede zaklamp doet wonderen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 12:54 #578550

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
FMJ schreef :
Alle blinde tonnen daar waar ook verlichte tonnen zijn kunnen in ieder geval weg. Voor de compleet onverlichte geulen, die kennelijk niet noodzakelijk zijn voor een veilige vaart want anders waren ze wel verlicht, moet dan een goed elektronisch alternatief komen.

Al of niet verlicht zijn van geulen heeft minder met veilige vaart te maken dan met economisch belang, vermoed ik.
Verder hoop ik dat je utopie met virtuele blinde tonnen nog enkele decennia van ons verwijderd is.

Tegen blinde tonnen opbotsen blijft stom en wie erover klaagt is een weenie.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 14:01 #578573

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8917
+1 Steg, maar soms maakt RWS het ons wel onnodig moeilijk.

Neem het Slijkgat, altijd boeiend om er met cursisten binnen te lopen. Ook de redelijk ervaren cursisten gaan telkens de fout in. Diepte is soms erg marginaal met LW en afwaai. De boeien liggen nooit op de plek van de kaart, dus als je de BAZ niet verwerkt ... Ook de plotter is nooit up-to-date.

Je komt vanaf zee en ziet de lichten in eerste instantie flink gehusseld voor je boeg. Vanuit het zuiden komend: SG 1 is blind, dus moet je eigenlijk via de aanloopton. Vanuit het noorden kun je de SG2 aanhouden, maar de SG4 is ook blind en ligt binnen de lichtenlijn SG2-SG6. Dan gaat het een tijdje goed, SG 14 en 15 liggen netjes buiten de verlichte boeienlijn, maar met opkomend water zijn ze wel erg belangrijk, je spoelt zo de bank of het strand op. Na P3 komt er een gevoel van opluchting, hè hè, we zijn er bijna, oeps waar is de haveningang? Weer stress en dan krijg je de blinde P7 en aan bakboord ligt niets, wel een ondiepte: P8 is verdwenen, dus goed in de lijn P6-P10 blijven. Niet altijd even makkelijk als er dwarsstroom staat.

Als ik het hier volledig aan mijn cursisten overlaat, dan zullen we ook wel wat raken of vastlopen.


Bijlage Slijkgat.jpg niet gevonden

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 14:56 #578592

of enkhuizen aanlopen (vanuit markermeer) in het donker ook erg interessant..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:23 #578598

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Toen ik voor de eerste keer Lemmer in het donker moest aanlopen was er ineens "paniek". How the f*ck moet je de tonnen ontwijken? Maar met een Mac charger op de boeg gaan staan om ze op te sporen.
Achteraf beter de radar aangezet denk ik, maar geen idee of die op zo'n korte afstand de boeien wel goed oppakt. (hebben ze allemaal radarreflectors?)
Verder bleek dat een zaklantaarn of een te kleine bundel heeft of te zwak is voor het effectief opsporen van tonnen. Een goede floodlight, die ik nu dan ook heb, volstaat beter.
Wel de bemanning opdracht geven het ding af en toe even aan te zetten en dan weer uit, anders lopen je accu leeg waar je bijstaat.

Aanloop door het slijkgat ook een keer gedaan in de rol van schipper met een instructeur.
We kwamen uit Harwich, en ik moest de tocht voorbereiden en plannen naar Ijmuiden en schipper spelen.
Voordat we daar waren "we kunnen net zo goed doorvaren naar Den Helder".
Voordat we in Den Helder waren: "we kunnen net zo goed doorvaren naar Medemblik".
Oh nice! En dan ook nog eens op de 150% genua voor de wind afkruisen van een betond kanaal op het wad...

Als je om 5 uur in de nacht vertrekt uit Harwich, je rekening ermee houd dat je Ijmuiden aanloopt, en dan helemaal doormoet naar Medemblik is dat verantwoord??

Anyway: ik werd in het slijkgat en daarna helemaal gek van de (al dan niet) verlichte tonnen en inderdaad niet foutloos genavigeerd. Mijn idee is dat op dat traject van te voren een pilot plan moet klaarhebben en het goed hebben bestudeerd. Zomaar in het pikkedonker onvoorbereid dit doen leidt gegarandeerd tot problemen.

In feite denk ik dat La Mavare gelijk heeft: zonder correcte posities van de betonning op de kaar wordt het helemaal lastig.

Peiling van de richting van de volgende ton werkt alleen als de posities kloppen. Om drift door stroming te compenseren is het ook nodig om een back bearing te maken op tonnen die je voorbij bent gegaan.

Verwarring is snel mogelijk als er een paar tonnen "op rij" liggen, en je de verkeerde ton als eerstvolgende bestempeld, terwijl hij pas tweede of derde in het "slingerende rijtje" ligt.

Al met al: lastig! (maar op het wensenlijstje voor volgend jaar zetten, in de trand van "laten we het nog een keertje overdoen want het was niet naar mijn zin"!)
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:28 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:24 #578599

La Mavare schreef :
Neem het Slijkgat, altijd boeiend om er met cursisten binnen te lopen.

Dat kan ik me voorstellen, zal een behoorlijke kerstboom zijn als je ten W zit. Wel vreemd dat ze slechts enkel blinde tonnen gebruiken en de rest verlicht. Is daar een logische reden voor, of is het als oefengeultje bedoeld? ;)

En als je van SG2 naar SG5 vaart en in die lijn blijft? Gaat dat gegarandeerd goed of kan die blinde net zo goed óp die lijn belanden na een update?
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:25 #578600

toch is het allemaal helemaal niet lastig....
al eerder gemeld, ik ontwijk alle blinde tonnen als volgt (ook in het donker bij Enkhuizen-zuid):

- alle boeien van RWS geimporteerd in WinGPS en als waypoints met iconen en al zichtbaar (elke 2 weken verversen)
- lekker inzoomen (opletten Wouter!) en dan binnen op de PC de boeien ontwijken.

A flute of a cent.

hier een stukje Slijkgat, met bijvoorbeeld de 15 en 16, liggen als waypoint (up to date) anders dan op de kaart. De 15 ligt nu lekker in de lichtenlijn tussen 13 en 17....

Bijlage Knipsel_2014-12-09.png niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:34 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:29 #578602

Beetje armoe hoor met die pixelkaarten: de benamingen en karakters zijn één grote soep geworden! Dat vergroot de kans op fouten, zeker als je langer dan die twee weken aan boord bent en niet (zeker weet) de laatste versie te hebben ;)

Ik ken dit geultje zelf niet, maar zou óf een lichtenlijst maken en een zigzagkoers opstellen van verlicht naar verlicht (weet niet of het daar druk is 's nachts - vissers ofzo?), of (zeker met aanlandige wind) dit niet in het donker doen als ik er voor het eerst zou komen.
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:32 #578604

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Baasklusje schreef :
toch is het allemaal helemaal niet lastig....
al eerder gemeld, ik ontwijk alle blinde tonnen als volgt (ook in het donker bij Enkhuizen-zuid):

- alle boeien van RWS geimporteerd in WinGPS en als waypoints met iconen en al zichtbaar (elke 2 weken verversen)
- lekker inzoomen (opletten Wouter!) en dan binnen op de PC de boeien ontwijken.

A flute of a cent.

hier een stukje Slijkgat, met de bijvoorbeeld de 15 en 16, liggen als waypoint (up to date) anders dan op de kaart. De 15 ligt nu lekker in de lichtenlijn tussen 13 en 17....

Bijlage Knipsel_2014-12-09.png niet gevonden


En toen liep de computer vast.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:32 #578606

Nachtvlinder schreef :
Beetje armoe hoor met die pixelkaarten:

Als je de boot op de kaart erbij ziet (je positie) dan is het prima te doen.
Inmiddels een jaar of 10 ontwijk ik op deze manier de blinde boeien (in het donker) en ik heb er nog nooit een geraakt. In het donker met een lamp (grote halogeenschijnwerper, 50 watt) was de eerdere oplossing, maar als je niet precies weet waar je moet zoeken dan is dat erg lastig!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:36 #578607

of enkhuizen aanlopen (vanuit markermeer) in het donker ook erg interessant..

Yup. Als je met een pogo meedoet met de 24 uurs wil je zo mín mogelijk motoren met je buitenboordpruttel als je 12 knopen planeert. Als er één stuurt en één spinnakert, wie navigeert er dan? Denk je het wel te weten en tussen een rood en groen licht door te willen varen, zie je ineens in het schijnsel van je boordlicht basaltblokken....

Mij persoonlijk record spistrijken heb ik toen wel gevestigd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:36 #578608

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Airgead schreef :
Achteraf beter de radar aangezet denk ik, maar geen idee of die op zo'n korte afstand de boeien wel goed oppakt. (hebben ze allemaal radarreflectors?))

Als je radar hebt en je zicht is beperkt door mist of duisternis, zet hem aan. Boeien zonder reflector zie je prima op radar. Samen met plotter helemaal goud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:41 #578609

Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn om volledig electronisch durven te varen, ik ben meer gewend het "kaartbeeld" te gebruiken: de volgorde van de karakters zal niet zomaar veranderd worden.
Weet iemand of het (per definitie) veilig is om van SB(verlicht) naar de volgende BB (verlicht) te varen? OF kan zo'n blinde ton ook opeens in een bocht terecht komen? En zoja: dient er daarvoor dan geen verlichte ton neergelede te worden?

Soms zie je wel eens een "ingevoegde" verlichte ton, bv BS10A. Zou dat om dié reden gebeurd kunnen zijn?

ps: radar is de oplossing idd
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 15:44 #578612

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8917
Beetje te gemakkelijk BK.
'
- 99% heeft geen WinGPS oid om boeien te importeren
- 99% heeft een niet bijgewerkte kaart
- 99% heeft geen bijgewerkte plotter

Zeker als je terugkomt van een reisje naar de overkant.

Slijkgat wordt bijna doorlopend gebaggerd. 9 van de 10 keer is dan zelfs RWS niet actueel.

Na tientallen keren hier gevaren te hebben, doe ik het bijna 'blind'. Maar iemand die hier niets vermoedend binnenloopt, krijgt het zwaar voor haar of zijn kiezen.
En dan zou het wel erg fijn zijn, als alle boeien verlicht zijn. Datzelfde geldt voor de hoofdgeulen op het wad.
NB De ton waar de Zeezeiler op liep, beschouw ik niet als onderdeel van een hoofdgeul. Als je met een kieljacht door het Inschot gaat, moet je zeker een expert zijn met een goed bijgewerkte kaart, zeker in het donker.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 16:09 #578623

Nachtvlinder schreef :
Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn om volledig electronisch durven te varen, ik ben meer gewend het "kaartbeeld" te gebruiken: de volgorde van de karakters zal niet zomaar veranderd worden.
Weet iemand of het (per definitie) veilig is om van SB(verlicht) naar de volgende BB (verlicht) te varen?
het is wennen inderdaad, maar het gaat prima... vliegtuigen landen ook met 0 meter zicht (horizontaal en vertikaal, Cat 3 C ILS) alleen op de instrumenten en die gaan een stukje harder dan een bootje. Bovendien in 3 dimensies ipv 2.

Lichtkarakters op volgorde weten (klein lichtenlijstje) is natuurlijk erg nuttig, ook bij op de kaart varen.

En meestal liggen de blinde tonnen wel buiten de lichtlijn tussen 2 verlichte exemplaren, maar je weet ook nooit zeker (stroom. drift) hoe ver je zelf van die lijn weg bent. Bovendien kunnen boeien aan de haal gaan, van de zomer nog een groene midden in het vaarwater tegengekomen in de Scheurrak/Omdraai....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 16:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 09 dec 2014 19:37 #578698

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
En als zo'n boei plotsklaps verlicht is, valt het wel op...

www.nu.nl/binnenland/3949051/g...t-westerschelde.html
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 03:08 #578962

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Typisch een ''Wouter Verbraakje''. Flauw, ik weet het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 05:43 #578963

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Baasklusje schreef :
het is wennen inderdaad, maar het gaat prima... vliegtuigen landen ook met 0 meter zicht (horizontaal en vertikaal, Cat 3 C ILS) alleen op de instrumenten en die gaan een stukje harder dan een bootje. Bovendien in 3 dimensies ipv 2.

Beetje slechte vergelijking n.m.b.m., die vertrouwen namelijk niet op hun eigen informatie als het niet nodig is maar worden door bakens binnengeloodst. Kortom, het is voor hen niet nodig om de kaarten opnieuw te laden voor ze aanlopen (hoewel dat wel zal gebeuren). Verder hebben ze meer dan 1 systeem (ALS, GPS, radar), en ook nog een vluchtleiding die ze in de gaten houdt. Bovendien, een luchthaven verplaatst niet zo vaak.

Wel een boeiend draadje overigens, ik heb geen ervaring met aanlopen 's nachts in NL en zo leer nog eens wat.


Onno
Laatst bewerkt: 11 dec 2014 05:45 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 06:01 #578964

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
FMJ schreef :
Alle blinde tonnen daar waar ook verlichte tonnen zijn kunnen in ieder geval weg. Voor de compleet onverlichte geulen, die kennelijk niet noodzakelijk zijn voor een veilige vaart want anders waren ze wel verlicht, moet dan een goed elektronisch alternatief komen.

Uiteraard is dat alternatief er al lang, kwestie van geduld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 06:07 #578965

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
cablemikey schreef :
Blinde tonnen liggen buiten de geul. Mogelijk door de stoom op de ton gezet.

Dat is niet altijd (meer) zo. Ik reken er niet meer op.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 07:34 #578974

Gewoon een recent tonnenbestandje (van Nautin.nl bijvoorbeeld) in je hand-gpsje.
Kan je blind op varen :-)
Heb op het Wad al heel wat tonnetjes kunnen omzeilen daarmee.
Ergste was met oost 6 Bft door het Oosterom naar West, daar staan heel veel mosselstaken rond de betonde geul, dus tussen de tonnen strak op de lijn blijven, en dan vlak bij de ton weer iets opzij.
Ook Schier op deze manier wel eens aangedaan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 08:21 #578980

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Tja en het aloude adagium: kijk ook eens achterom. Als je rechtstreeks op de volgende ton blijft afsturen, maar je ziet de vorige niet meer recht achter je, dan is er iets mis :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 09:24 #578997

Pjetrow schreef :
Tja en het aloude adagium: kijk ook eens achterom. Als je rechtstreeks op de volgende ton blijft afsturen, maar je ziet de vorige niet meer recht achter je, dan is er iets mis :laugh:

In het donker zie je geen ton.... :laugh:
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot van "Zeezeilers" 11 dec 2014 09:58 #579006

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
It Paradyske schreef :
Pjetrow schreef :
Tja en het aloude adagium: kijk ook eens achterom. Als je rechtstreeks op de volgende ton blijft afsturen, maar je ziet de vorige niet meer recht achter je, dan is er iets mis :laugh:

In het donker zie je geen ton.... :laugh:

De vorige verlichte dus. B)
Laatst bewerkt: 11 dec 2014 09:58 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl