Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zijlijken Spi staan open.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 21:00 #641131

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Mijn collega heeft ook een spi uit ca. 1973. Hij zei een scheet durf ik er niet in te laten. Verbazingwekkend hoe lang mensen met een spi doen.

tjah als je die dingen boven windkracht 2 niet durft te gebruiken gaan ze natuurlijk ook ERG lang mee ;)

(moet de bon opzoeken om er zeker van te zijn) Maar volgens mij is ie echt als heavy reacher verkocht in 2003. Gaat dus ook al wel een poosje mee ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 21:10 #641136

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ja die middennaad is modern en rekt niet echt. Bij rek van het doek hebben we in ieder geval al een spi die in 3 secties is verdeeld :)

Het valt mij ook op dat de meeste spi 's met wind in de zak blijven Harm. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat onervaren mensen met de spi zijn overvallen door een pittige wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 21:32 #641139

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Koko: tot nu toe zijn hoofdzakelijk boomhoogte en loefschoot besproken. Dat is nog niet de helft.

Zoals eerder aangegeven is er meer te bespreken om echt stappen te kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 22:10 #641144

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
zoals om maar wat te noemen:

Zijn er barber haulers aan dek voor als er eens wat meer wind is....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 22:15 #641145

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Boatlover schreef :
Koko: tot nu toe zijn hoofdzakelijk boomhoogte en loefschoot besproken. Dat is nog niet de helft.

Zoals eerder aangegeven is er meer te bespreken om echt stappen te kunnen maken.

Dat begin ik me ook te beseffen inderdaad. Voor mij is het goed om nog eens de boekjes erbij te halen. Ik ben zo'n type dat head in first op dit soort zaken afduikt. Dit soort topics zetten de zaken weer even helder op een rijtje, waarna mij in de basiszaken in een nieuw licht op gaat. Dan raak ik daarne ergens weer even in de war enz enz. Maar ik kom er wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 22:25 #641148

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Och het is allemaal geen hogere wiskunde hoor KOKO.
En dat headfirst er in duiken is op zich een goede manier om te leren door vallen en opstaan.

Begin bij de basis:

- heb je een rail op de mast of een vast oog? In dat laatste geval is boomhoogte lekker makkelijk er is er namelijk maar 1 en je kunt er nog een beetje mee spelen met de boomlift. In geval twee probeer de juiste plek op de rail te vinden en zorg dat de boom mooi horizontaal staat (is wat meer zoekwerk)

- Als je het bovenstaande hebt uigevogeld onder verschillende weersomstandigheden dan kun je gaan pielen met de stand van de boom ten opzichte van de mast en laat je hem daar lekker staan zonder te veel heen en weer te pielen met de boom.

-Lijschoot vieren tot de spi net niet invalt en dat gedurende het rak vol houden. Constant beetje vieren en aanhalen het eerste teken van instorten zit idd aan de loefzijde op de schouder. Hij zal daar eerst wat beginnen te flappen en vervolgens compleet inklappen. Net voor het flappen moet je stoppen met vieren van de Lijschoot.

Hier kun je nog een leuke Trimkaartdownloaden met interessante info (van fok tot spi)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 04 juli 2015 07:23 #641157

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mooi Harm. Leg gelijk "even" uit:
- Bediening schoten op vlakwater, golven (dat is anders) en in vlagen.
- Lichtweertrim/zwaarweertrim.
- Voor de wind afkruizen met verschillende windkrachten. Oftewel: welke hoeken?
- Wat doe je op golven met die hoeken?
- Pompen als je op de grens zit van wel of geen surfje.
- Positie bemanning onder verschillende omstandigheden.
- Bewegen bemanning in golfslag.
- Ideale bediening spinaker, positie bemanning.
- Klopt de dekindeling?
- Manoeuvres. Float-drop, kiwi-drop enz.

Koko is fanatiek en wil snel leren. Ik meld me later, misschien dat jij vast kunt starten. Ik denk namelijk dat als we goede conplete uitleg gaan geven dit een lang topic gaat worden.
Laatst bewerkt: 04 juli 2015 07:28 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 04 juli 2015 08:36 #641164

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Alle punten die je hier boven noemt zijn toch heel bootspecifieke punten?
Ik ken het schip van koko verder niet goed genoeg om hier eventueel een zinnig antwoord op te geven. Daar is volgens mij ook maar 1 manier voor om achter te komen en dat is veel doen.

Wat ik verder aan zou kunnen geven is barberhaulers doorzetten als de spi voor de wind heen en weer begint te suzaaien.

Pompen en dergelijke dingen heb ik zelf eigenlijk nooit aan gedaan op de 600 aangezien dat ook niet nodig was. Met die 30m² spi en een beetje wind ging ie sowieso wel in de surf. Pompen of niet pompen.

Voor wat betreft manouvres heb ik altijd en overal eigenlijk de hand over hand gijp gedaan dus: Boom uitpikken uit de mast, inpikken in de andere schoot, oude loefschoot uitpikken en boom weer aan de mast. Omdat we eigenlijk altijd met te weinig bemanning voeren deden we dit ook op de 33 voeter van pa. Simpelweg omdat er geen handjes genoeg waren en geen dubbele schoten aan de spi.
Als ventje van een jaar of 18 is het dan overigens wel even vechten met een spi van 80 meter en een stuk of 5 a 6 windsterken om die boom weer terug op dat oog te krijgen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 04 juli 2015 08:39 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 04 juli 2015 20:59 #641278

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Niet echt bootspecifiek. Ik denk dat de Spirit 28 vrijwel hetzelfde spinakert als bijv. een Friendship 28 of een Albin Ballad. Koko zou de hoeken kunnen bekijken op de meetbrief om enigzins te kunnen zien wat de hoeken zijn bij light medium en heavy wind. Echter: hij heeft hier alleen iets aan bij vlak water, een niet draaiende wind, een constante wind en geen concurrenten om zich heen...

Met pompen kun je je Waarschip een windkracht eerder laten surfen en ook langer. Downwind kun je met harde wind zelfs meer diepte pakken door kortstondig binnen de wind (dat lees je goed) te varen. Dit laatste is op Koko 's boot niet echt van toepassing.

Iets wat op beide schepen van toepassing is is bijv. het verschil in lijschootbediening op vlak
water en golven. Stel je pakt een surfje, de schijnbare wind komt voorlijker in. Tegen de rug van de volgende golf rem je vervolgens, de schijnbare wind komt achterlijker in. De lijschoot zal respectievelijk aangehaald en gevierd moeten worden.

Je komt vervolgens in tal van verschillen. Het Waarschip is lichter te bedienen. Koko zal een aardige Schwarzenegger nodig hebben of een grinder erbij. Werkt de communicatie tussen die 2? Snapt de rest van het team het? Zodra 1 detail niet klopt ga je zachter varen en werkt het alleen maar tegen. Vervolgens kun je beter conventioneel bedienen.

Overigens zitten wij ook deels met hetzelfde probleem. Ik vaar met bemanning die 2/3 jaar geleden nog nooit gezeild had of nog nooit een wedstrijd gezeild had (bewuste keuze overigens). Zelfs in de bekende wedstrijden weet ik zeker dat het bovenstaande bij vrij veel boten niet in orde is.

Dus Harm: blij zijn dat je toch wel surft? Ja, dat waren wij ook toen het ons hielp vorig jaar een wedstrijd te winnen. Kan het beter? Absoluut. Volgt een mooie uitspraak van Fred Imhoff: het leven is te kort om goed te leren wedstrijdzeilen, het gaat om prioriteiten stellen. Prachtig. :laugh:

De prioriteiten liggen bij ons om een voorbeeld te geven als volgt: 1 kruizen bij licht weer 2 basis boathandling 3 schakelen onder wisselende omstandigheden, met name grootzeiltrim (jibtrimmer is met 3 jaar zeilervaring zeer professioneel) 4 spinakeren op golven zoals hierboven enigzins aangegeven 5 professionele manoeuvres (roll tack, roll jybe, float en kiwi drop).

Prioriteit bij Koko zal anders zijn als bij ons Harm. De Spirit surft niet snel en zeker niet snel op het Eemmeer. De omstandigheden varieren daar enorm. Schakelen downwind en upwind zullen gevoelsmatig hoog op de lijst staan. Met een zondag basismanoeuvres (doen met alle respect vermoedelijk weinig concurrenten in die regio) valt waarschijnlijk veel winst te behalen. Dit laatste is overigens stap 1 in de eerder geroemde North-lectuur.

De genoemde 3 "Koko-prioriteiten" zijn enigzins natte vingerwerk omdat ik de situatie niet ken. Aan de andere kant: ik ken de situatie op het meer ernaast . Tussen '88 en '94 wonnen we de zomeravond (f#ck, ik begin op iemand te lijken). Waar Koko vermoedelijk het meeste aan heeft is een ervaren observator die het juiste prioriteitenlijstje opstelt.

En Koko rustig blijven hè. Zei iemand die pas sinds 2014 rustig is :laugh: Als je beter voorbereid bent geeft dit ook rust. Houd het leuk aan boord, dan blijft iedereen en krijg je routine. Met 1 ervaren persoon, de juiste prioriteiten en bereidheid tot een paar keer trainen kun je een hele stijle leercurve bewerkstelligen. Heb je het idee dat je blijft hangen? Schakel iemand in.
Laatst bewerkt: 04 juli 2015 21:38 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 04 juli 2015 22:08 #641292

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Compleet en goed verhaal
Kan hier eigenlijk nog weinig aan toevoegen Boat.

Behalve dan dat ik zelf weer van voren af aan kan beginnen aangezien het waarschip vervangen is door de Dynamic welke een 3/4e tuig heeft in tegenstelling tot het 8/9e van het waarschip. Beiden een hele lichte boot maar vaart compleet anders en heb dus weer een leertraject van een jaar of twee a drie voor de boeg. Uiteraard probeer ik dat zoals in het bovengenoemde verhaal met een VASTE crew te doen wat idd een van de belangrijkste dingen is.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 04 juli 2015 22:10 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 04 juli 2015 22:28 #641293

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Ondertussen zijn we van de zijlijken een heel eind verderop beland.

Het klopt dat we als team nog behoorlijk kunnen groeien. De rolverdeling is zo dat ieder kan doen waar hij/zij het beste in is. Dat houdt het leuk. Maar geeft ook wel discussie. We kunnen allemaal een potje zeilen en zien allemaal wel dingetjes die beter kunnen. Tegelijkertijd missen we nog routine. Als team, maar ook wel gewoon; waar zit nou wat ook al weer. Of hoe zit het ook alweer met de regels. Een paar zaterdagen of zondagen met elkaar rammen met de boot is lastig te plannen helaas, dus dat leren we al doende.

Zelf heb ik vooral te grote ogen. Zie van alles, maar zou me er niet mee moeten bemoeien. "De stuurman stuurt, de trimmer trimt", dat idee. En geduld......meestal wil ik iets wel graag in een keer kunnen. Maar ik weet dat er nog wel een lange weg te gaan is.

De spinaker leren zeilen is een lastige kluif, omdat mijn vrouw en ik samen het toch vaak te spannend vinden dat ding te hijsen. Het water waar we varen is ook niet erg groot, wat het complexer maakt. Het experimenteren en rommelen met spitrim gaan we hopelijk deze vakantie oppakken. Als de wind en koers ons een beetje gunstig gezind zijn. Dan kunnen we eens een uurtje of twee achter dat ding aanvaren en trimmen tot we een ons wegen. Nu al zin in!

Ondertussen zuig ik de info in me op, dus bedankt voor alle moeite.
Laatst bewerkt: 04 juli 2015 22:30 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 05 juli 2015 07:13 #641306

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Dat we een eind verderop zijn beland is grotendeels waar. Ik denk echter dat er wel weer iets boeiends tussenstaat, nl. verschil lijschootbediening op vlak water en met wat golven. Ook dit is weer uit te diepen in lagere/hogere golven en minder of meer wind. Gezien het prioriteitenverhaal, je vaargebied op woensdag en je type boot lijkt het me niet verstandig hier op dit moment op door te gaan.

Om te oefenen lijkt windkracht 3 op het Ijsselmeer me verstandig. Graag inderdaad een lang rak voor de winds rak.
- Zorg dat er ruimte is.
- Vrouw stuurt.
- Het doel is downwind vmg oftewel hoe diep kunnen we voordewind afkruizen?
- Jij coacht je vrouw bijv. 5 graden loeven of vallen. (kijk uit met afvallen ;) )
- Heb je heel veel druk op de lijschoot en naar je gevoel mega-snelheid voor deze omstandigheden?
Afvallen tot je snelheid afneemt en de druk op de lijschoot afneemt. Vervolgens tussen deze 2
uiterste foute settings in heerlijk gaan miereneuken.
- Vice versa geldt voor te ver voor de wind starten met nauwelijks snelheid en druk op de lijschoot.
- Doe alles rustig. Geef jezelf de tijd om de trim goed in te stellen en de boot snelheid te laten maken.
Hierna weer finetunen in vmg/de te sturen hoek.

- Verder zoals Pjetrow aangaf boom haaks op de wind.
- Lijschootbediening conform Harm zijn uitleg.
- Boomhoogte conform schouderverhaal mits je de windkracht 3 wel hebt.
- Onder windkracht 3 zal (ervan uitgaande dat je spi geen pure lichtweerspi is) het schouderverhaal niet
opgaan. Houd de beide hoeken evenhoog. Maw: zakt lij, loef moet meezakken en vice versa.
- Je zult merken dat als je met weinig wind vmg oefent oftewel experimenteert met loeven en afvallen je
lijhoek ook stijgt en daalt...

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 05 juli 2015 07:55 #641310

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mocht je je afvragen waarom ik niet praat over de vmg-hoeken uit je meetbrief: Dit gaat alleen op bij vlak water, constante wind, geen draaiende wind en geen boten om je heen. Oftewel zelden zoals Ayatollah Fred Imhoff afgelopen winter aangaf.

Veel mensen ontdekken dat ze met een oudere allroundspi minder diep kunnen varen als met een nieuwe runner. In 2013 zeilden we nog met een allroundspi van 22 jaar oud, ik kan je vertellen dat de meetbriefhoeken vooral met lichtweer totaal niet kloppen, we moesten extremer afkruizen.

Gezien je leerproces en het Eemmeer acht ik het op dit moment niet verstandig om de hoeken in de kuip te plakken. Het leidt af, jij en je vrouw krijgen veel om op te letten. Hooguit kun je, bij een totaal gebrek aan inzicht in de hoeken eens kijken wat de meetbrief aangeeft bij light medium en heavy wind.

Waarschijnlijk had jezelf al gemerkt dat je met hardere wind dieper vaart en vice versa. Als je in de toekomst op een hoger niveau spinnakert kun je (als referentiekader) de meetbriefhoeken in je kuip plakken voor een wedstrijd op het Ijsselmeer. Wij doen het overigens nog niet. Voor het Eemmeer ben ik er sowieso op tegen.
Laatst bewerkt: 05 juli 2015 07:55 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 08 juli 2015 21:30 #642288

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Vandaag 3 schitterende rondjes gevaren over het Eemmeer. Deze keer echte reachrakken op de spi en dus de andere spi gehesen. Die is echt gesneden voor de reachrakken.

Wat me onwijs opviel is dat deze spi veel makkelijker te handlen lijkt. Boom nog even na stellen, neerhouder ietsje vieren, boom ietsje aan of los en gaan. Lijk keurig over de lengte inklappen, 1 keer uit het roer gelopen. Dat was niet eens nodig geweest, maar de stuurman moest nog even wennen aan zijn actieve bijdrage in dit verhaal. We voeren gewoon op de grens en dat eist van iedereen super accuraat reageren.

Uiteindelijk 4e geworden, en dat is prima voor de omstandigheden. 2 keer flink dwars gezeten door de binnenvaart, 1 x een situatie waarbij we ruimte hebben gegeven om een opponent de kans te geven zich niet onder een binnenvaartschip te boren. Ten kostte van de bittere strijd, maar daar denk je natuurlijk niet over na.
Maar goed, de spirakken gingen prima en geen vragen over de trim dit keer. Ook boothandling en rust aan boord ging veel beter. Tot op de laatste minuten spannend en daar gaat het om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 09 juli 2015 06:40 #642308

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Klinkt goed! Mooi als je zo tevreden terug kan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 09 juli 2015 06:57 #642310

koko schreef :
Vandaag 3 schitterende rondjes gevaren over het Eemmeer.

Blij met je Spiritje? ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 09 juli 2015 07:44 #642326

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Vandaag 3 schitterende rondjes gevaren over het Eemmeer.

Blij met je Spiritje? ;-)

Haha, zeker weten! Het is echt geweldig om te ervaren dat we prima meekomen in de clubcompetitie. Maar ook het gewoon lekker varen is top. We leren de boot steeds beter kennen en krijgen steeds meer oog voor de details. Dat zie je terug in een draadje als dit. Het verschil in handling tussen de ene spi en de andere was me niet eerder opgevallen. We herhaalden gewoon steeds hetzelfde truukje, waarbij de spi op de foto minder lekker kwam te staan als de andere. We gaan vanaf nu dus extra opletten als de roze spi te voorschijn komt. Wat ook een zeer fijne eigenschap is dat de boot bijna niet uit zijn roer is te krijgen. Gisteren pakten we aardig wat meters als de anderen dat wel deden. Het geeft veel vertrouwen in drukke situaties. Gister gingen we 1 keer, op het reachrak in een dikke vlaag. Het kan dus wel, maar blijft zeldzaam.
We hadden gister wel wat meer wind, wat het ook wel makkelijker maakt natuurlijk. Er zijn nu twee stappen die om voorrang knokken: trimmen van de runnerspi en hijsen vanuit de kuip. Verder trok ik vorige week een ringetje van een snapshackle aan barrels. Blijkt er nogal kwaliteitsverschil in die domme ringetjes te zitten. Eigenlijk wil je dus dichtgelaste ringetjes. En zo komen we steeds dichterbij.
Nog één woensdag avond wedstrijd varen en dan vakantie. 3 weken Zeeland (en lekker perfectioneren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 09 juli 2015 18:24 #642554

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Leuk man!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl