Jedre schreef :
Bas heeft ze al genoemd BK. Onlangs een nieuwe genua no. 1 geleverd aan iemand die rolfreeft. Hij had een tri-radiaal van 10 jaar oud en heeft deze nu weer vervangen voor CDX. Dat zeil wordt intensiever gebruikt dan jouw H.A. en was nog niet op, maar is veranderd in een reserve. Ik weet namelijk dat deze man een mijlenvreter is en niet wisselt, maar rolt.
Dat vouwen zoals jij omschrijft, doen wij ook, alleen zonder knieën.
Of een zeil lang meegaat (en ja, dat doen ze soms, kijk naar BK zijn zeil. Dit is echter in mijn ervaring niet merk afhankelijk..) is afhankelijk van hoe er mee omgegaan wordt, hoe er mee gezeild wordt, hoe er getrimd wordt, hoe veel mijlen het zeil gehad heeft, waar er mee gezeild wordt, hoeveel UV, zout, hoe het gemaakt is etc. Ik werk toevallig in een loft dat zich "North Sails service centrum" mag noemen.. en kan bevestigen dat "Soft Norlam" ook gewoon kapot kan. En gaat. Ja, soms zelfs 'gewoon' kan delamineren. Maar dit geldt ook voor CDX, MPC, DCX etc. Tot op heden is er geen enkel cruisinglaminaat uitgesloten van - kans op - delaminatie.. (en dat weet iedereen). Wel is Soft Norlam een mooi cruising laminaat. Zoals CDX en DCX dat ook zijn.
In de dagelijkse praktijk komen wij allerlei soorten doek- en cruisinglaminaat-schades tegen waarvan de eigenaar soms zegt: dat zou toch niet mogen of moeten kunnen.. Geen merk, zeilmaker of leverancier is van dit soort schades uitgesloten (gebruiker heeft bijna altijd een aandeel in de schade..). Jedre zal dit vast herkennen. Was dit alles niet het geval... had 1 merk of zeilmaker het wel heel druk.. en een wereldmonopolie gehad op cruisinglaminaten. Soft Norlam is goed en NS maakt er heel mooie zeilen van. Zoals velen andere zeilmakers dat doen met CDX of DCX of.. Het wordt ook allemaal steeds beter. Ontwikkeling gaat continu door.