stoomlicht schreef :
Theoretische rompsnekheid inderdaad theoretisch.Mijn comfortcontainer haalt het zelden en op de motor al helemaal niet.
Wel de roeiers met hun slanke rompen de torpedobootjagers en andere ranke schepen die halen het met gemak. Catamarans met hun scherpe rompen planeren die dan? Maar vergelijkbaar met mijn boot qua gewicht en lengte een orca.Die is 5 en meer keer zo snel.En dan die slime eend met het onderwaterschip van een botter.Echt geen ranke vogel. Naar wel een aantal keren de rompsnelheid.
Ook hier is geen sprake van planeren.De supergestroomlijnde zwaardvis ca. 100km/h is wel heer en meester wat voorstuwend vermogen betreft.Voor mij allemaal raatsels voor wie niet?
Dat jij de rompsnelheid niet haalt komt simpelweg omdat je motor te weinig vermogen heeft.
De vroeger vaak aangehouden regel van 3-3,5 pk per ton klopt absoluut niet en klopte ook nooit.
Nodig is 4-4,5 pk/ton waterverplaatsing .
Daarbij komt dan nog de juiste schroef en daarmee haal je vast en zeker de rompsnelheid ook van jouw boot.Ik durf best te stellen dat zeker 50% van de , vooral de oudere, zeilboten te weinig motorvermogen hebben om de rompsnelheid te halen c.q. een verkeerde schroef gebruiken.
Dat torpedobootjagers die hoge snelheden halen komt simpelweg door de grote hoeveelheid pk's en het feit dat ze gebouwd zijn om te glijden of zelfs te planeren.
Kijk hier maar eens bij een van de eerste torpedobootjagers( nog op stoom!)
nl.wikipedia.org/wiki/HMS_Havock_(1893) . Die had n.b. maar liefst dik 13 pk per ton.
Dat soort boten bestaan bijna alleen uit motor en brandstoftank
Also ik in mijn 3 ton Leisure een 40 pk motor zet haalt die vast anderhalf maal de rompsnelheid van 6,3 knopen woohoo: In de glijfase gaat het benodigde vermogen nl. omhoog met ruim de derde macht.
Houd er trouwens rekening mee dat je de rompsnelheid berekent voor de lengte op de waterlijn en niet die overall.
Ad