Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: theoretische rompsnelheid

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 12:56 #769253

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Misschien zijn er een aantal mensen die duidelijk proberen te maken dat die beleving enkel kan groeien door hier en daar eens aan een touwtje te trekken :)
Je hoeft echt niet allemaal het uiterste uit je boot te halen maar gebruik het ding iig een beetje.

Ik kan me iig niet voorstellen dat je plezier kunt hebben van kijken naar een fok die er op staat alsof het een oud beddenlaken is.
En dat kon jij ook niet Roos anders had je geen nieuwe gekocht ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 13:01 #769256

Oh het gaat niet over mij, ik trim me suf. maar ik heb best begrip voor mensen die er niet zo mee zitten. En toch een leuke dag hebben.

Dat jij je dat niet kan voorstellen zegt meer over jou dan over die mensen.

laat en gun ze het toch gewoon.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 13:16 #769258

roozeboos schreef :
Oh het gaat niet over mij, ik trim me suf. maar ik heb best begrip voor mensen die er niet zo mee zitten. En toch een leuke dag hebben.

Dat jij je dat niet kan voorstellen zegt meer over jou dan over die mensen.

laat en gun ze het toch gewoon.

Juist zo is dat !!!!



Opmerkelijk dat al die met 1000% precisie trimmende mensen nog tijd over hebben om eens om zich heen te kijken hoe slecht een ander het er van af brengt....... :evil: :evil: :evil:

Zelf schaar ik met ook onder de "visser"zeilers ewn als ik in de kikkersloot zit, hoef ik geen commentaar van wie dan ook dat de boot een gigantische 0.75 knoop harder kan lopen, als ik beter zou opletten, lekker belangrijk zit ik in een wedstrijd dan ...????
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 13:52 #769261

Theoretische rompsnekheid inderdaad theoretisch.Mijn comfortcontainer haalt het zelden en op de motor al helemaal niet.
Wel de roeiers met hun slanke rompen de torpedobootjagers en andere ranke schepen die halen het met gemak. Catamarans met hun scherpe rompen planeren die dan? Maar vergelijkbaar met mijn boot qua gewicht en lengte een orca.Die is 5 en meer keer zo snel.En dan die slime eend met het onderwaterschip van een botter.Echt geen ranke vogel. Naar wel een aantal keren de rompsnelheid.
Ook hier is geen sprake van planeren.De supergestroomlijnde zwaardvis ca. 100km/h is wel heer en meester wat voorstuwend vermogen betreft.Voor mij allemaal raatsels voor wie niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 13:52 #769262

hscharft schreef :
Bas,

Volledig eensch met jouw bovenstaande verhaal. Wel heb ik 1 klein puntje van kritiek op de volgende constatering.
Bij 6bft ontstaat er een groot verschil tussen de mensen die aan het zeilen zijn en de mensen die daar mee op houden en in "overlevingsmodus" gaan

Dat begint volgens mij bij velen al bij 4 a 5 Bft :evil: :evil: :evil: :whistle: :whistle: :whistle:

Verder volledig eensch voor wat betreft ingerolde beddenlakens en klapperende grootdingesen.
Mensen trek hier en daar eens aan een touwtje. Daarvoor zitten die dingen op je boot. Je zult zien dat je dan boven de 5bft ook nog kunt varen ipv weg gedoken te zitten onder de buiskap.

Harm,

Ik probeerde het juist níet polariserend te stellen en er geen waardeoordeel aan te hangen. Ik heb het nergens over minder plezier. Of dat het fout zou zijn. De vráág die gesteld word is hoe veel harder gaat dat nou. Dus het antwoord: niet 2 of 3 keer zo hard, maar enkele 10-tallen procenten, waarbij ik de nuance leg dat dat deels door uitrusting komt. Bij extreem weer wat meer, omdat er helaas nog vele schippers rondvaren die hun boot niet goed kennen bij dat weer en met goedbedoelde acties hun ritje om zeep helpen...
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 13:57 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 13:58 #769264

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
hscharft schreef :
Dat begint volgens mij bij velen al bij 4 a 5 Bft :evil: :evil: :evil: :whistle: :whistle: :whistle:

Wat wil je daar nou mee zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 13:58 #769265

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Vissen zijn geen eerlijk vergelijkings materiaal,

Die drijven immers niet die zweven en zijn volledig omgeven door water en hoeven dus niet constant de oppervlaktespanning te doorbreken om zich voort te plaatsen.

Die eend is een spelbrekert die breekt alle wetten als het op theoretische rompsnelheid aankomt.

De cats en roeiers durf ik niet zo gauw wat over te zeggen maar volgens mij planeren die gewoon.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:01 #769266

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Wat wil je daar nou mee zeggen?
dat deels door uitrusting komt. Bij extreem weer wat meer, omdat er helaas nog vele schippers rondvaren die hun boot niet goed kennen bij dat weer en met goedbedoelde acties hun ritje om zeep helpen...

Wat ik er mee wil zeggen is doe een minimale investering om het spul 'voor elkaar' te hebben en je kunt nog langer van je toch genieten zonder dat je in overlevingsmodus hoeft. Het word er alleen nog maar leuker op dan.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:06 #769268

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
hscharft schreef :
Wat ik er mee wil zeggen is doe een minimale investering om het spul 'voor elkaar' te hebben en je kunt nog langer van je toch genieten zonder dat je in overlevingsmodus hoeft. Het word er alleen nog maar leuker op dan.

Daar kan ik het mee eens zijn. Zoals je het in eerste instantie opschreef kwam het ietwat denigrerend over, maar verkeerd begrepen dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:09 #769270

Harm, je begrijpt/quote me niet goed. Uitrusting en zwaar weer koppel ik niet aan elkaar.

Omdat het helaas regelmatig voorkomt dat schepen in omstandigheden waar de (zeil) kennis niet voor uitgerust is zie je dat als de kennis de omstandigheden niet meer dekt sommige schippers in een noodloop gaan. Zonde. Op nagenoeg ieder schip kun je tot 7 bft gewoon zeilen. Afgezien van buiswater, guurheid of regen, is er geen reden om niet zeilend de haven te bereiken.

Inderdaad herken ik de aardappelzakken van te ver ingerolde voorzeilen. Maar denk eens aan achterstagspanning, onderlijk- en voorlijk spanning. Die zijn bij zwaar weer essentiëel. Maar dat leer je niet bij je CWO....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:12 #769272

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
hscharft schreef :

Wat ik er mee wil zeggen is doe een minimale investering om het spul 'voor elkaar' te hebben en je kunt nog langer van je toch genieten zonder dat je in overlevingsmodus hoeft. Het word er alleen nog maar leuker op dan.

Wat ik wil zeggen is doe ieder zijn eigen ding laten doen naar vermogen, kennis en kunde. Anders kun je ook wel debatteren over de lengte van een schip.. moet minimaal 28ft zijn wil je echt plezier kunnen hebben (is net zo onzinnig).
Ik ken een paar heel relaxte Fransen die met een Jeanneau Aquila de halve wereld over zijn gezeild.. Als jij hun zeilen en uitrusting ziet ga je ze vast goedbedoeld advies geven "zo haal je nooit de rompsnelheid". Terwijl zij wél de halve wereld, incl. oceaan, Canada, Groenland etc. hebben bezeild. En dat veilig, met veel plezier en onder alle windomstandigheden. Maar vast niet hard genoeg.. ze hebben de rompsnelheid veel vaker niet dan wel gehaald. Gaven ze totaal niet om. En zeilen stonden vaker verkeerd dan precies goed getrimd. Ieder zijn ding..

PS: en gewoon op Dacron zeiltjes.. :woohoo: Hint: Echt iets voor de muppet show..
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 14:13 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:14 #769274

hscharft schreef :
en hoeven dus niet constant de oppervlaktespanning te doorbreken om zich voort te plaatsen.

Je zou natuurlijk een flesje afwasmiddel op zijn kop aan de preekstoel kunnen maken.
Wordt je iig niet meer afgeremd door die duivelse oppervlaktespanning!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:20 #769279

stoomlicht schreef :
Theoretische rompsnekheid inderdaad theoretisch.Mijn comfortcontainer haalt het zelden en op de motor al helemaal niet.
Wel de roeiers met hun slanke rompen de torpedobootjagers en andere ranke schepen die halen het met gemak. Catamarans met hun scherpe rompen planeren die dan? Maar vergelijkbaar met mijn boot qua gewicht en lengte een orca.Die is 5 en meer keer zo snel.En dan die slime eend met het onderwaterschip van een botter.Echt geen ranke vogel. Naar wel een aantal keren de rompsnelheid.
Ook hier is geen sprake van planeren.De supergestroomlijnde zwaardvis ca. 100km/h is wel heer en meester wat voorstuwend vermogen betreft.Voor mij allemaal raatsels voor wie niet?

Dat jij de rompsnelheid niet haalt komt simpelweg omdat je motor te weinig vermogen heeft.
De vroeger vaak aangehouden regel van 3-3,5 pk per ton klopt absoluut niet en klopte ook nooit.
Nodig is 4-4,5 pk/ton waterverplaatsing .
Daarbij komt dan nog de juiste schroef en daarmee haal je vast en zeker de rompsnelheid ook van jouw boot.Ik durf best te stellen dat zeker 50% van de , vooral de oudere, zeilboten te weinig motorvermogen hebben om de rompsnelheid te halen c.q. een verkeerde schroef gebruiken.
Dat torpedobootjagers die hoge snelheden halen komt simpelweg door de grote hoeveelheid pk's en het feit dat ze gebouwd zijn om te glijden of zelfs te planeren.
Kijk hier maar eens bij een van de eerste torpedobootjagers( nog op stoom!) nl.wikipedia.org/wiki/HMS_Havock_(1893) . Die had n.b. maar liefst dik 13 pk per ton.
Dat soort boten bestaan bijna alleen uit motor en brandstoftank :whistle:
Also ik in mijn 3 ton Leisure een 40 pk motor zet haalt die vast anderhalf maal de rompsnelheid van 6,3 knopen woohoo: In de glijfase gaat het benodigde vermogen nl. omhoog met ruim de derde macht.

Houd er trouwens rekening mee dat je de rompsnelheid berekent voor de lengte op de waterlijn en niet die overall.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:35 #769283

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
boarderbas schreef :
... Ik probeerde het juist níet polariserend te stellen en er geen waardeoordeel aan te hangen...
boarderbas schreef :
...Maar dat leer je niet bij je CWO....

Wat kan een mens toch snel veranderen ... en onzin verkopen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 14:59 #769294

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
La Mavare schreef :
boarderbas schreef :
... Ik probeerde het juist níet polariserend te stellen en er geen waardeoordeel aan te hangen...
boarderbas schreef :
...Maar dat leer je niet bij je CWO....

Wat kan een mens toch snel veranderen ... en onzin verkopen.
Geen les van jou gehad dus ? ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 15:10 #769300

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8204
Jeroen-pion schreef :
zit ik in een wedstrijd dan ...????

Een quote:"When two ships meet, there is always a race".

Een keer gedemonstreerd gezien tijdens een kruisrak op t Vuile Gat (Haringvliet). Na de brug ging iedereen zeilen alsoffie in de kikkersloot lag. Toen we achter Tiengemeten vandaan kwamen was elke overstag strak, alle zeilen stonden strak en getrimd.

Dus zoveel competitie steekt er nog wel in ons, ja ook in mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 17:47 #769383

La Mavare schreef :
boarderbas schreef :
... Ik probeerde het juist níet polariserend te stellen en er geen waardeoordeel aan te hangen...
boarderbas schreef :
...Maar dat leer je niet bij je CWO....

Wat kan een mens toch snel veranderen ... en onzin verkopen.


okok.. je hebt gelijk..vergeten dat er ook CWO voor kajuitjachten is: "Dat leert men doorgaans niet bij CWO kielboot"

Beter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 20:13 #769461

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
boarderbas schreef :
La Mavare schreef :
boarderbas schreef :
... Ik probeerde het juist níet polariserend te stellen en er geen waardeoordeel aan te hangen...
boarderbas schreef :
...Maar dat leer je niet bij je CWO....

Wat kan een mens toch snel veranderen ... en onzin verkopen.


okok.. je hebt gelijk..vergeten dat er ook CWO voor kajuitjachten is: "Dat leert men doorgaans niet bij CWO kielboot"

Beter?

Bij CWO-kielboot wordt meestal een Polyvalk met rolfok (zonder apart voorstag) gebruikt.
Wat daar aan te trimmen is wordt vanaf CWO-2 aangeleerd: dwarse en langsscheepse gewichtstrim, voorlijkspanning, onderlijkspanning, gaffeltrim, bolling en twist, geleide-ogen fok, tell-tales, upwash.
Bij topgetuigde lesboten komt nog: cunningham, neerhouder, overloop.
Lees het CWO-boek (Het Zeilboek) nog maar eens door. Al staat het er her en der zeer ongelukkig c.q. fout, de meeste cursisten krijgen de correcte info.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

theoretische rompsnelheid 20 sept 2016 20:32 #769465

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
FMJ schreef :
Bas van Dijk schreef :
[Zoals gezegd hangt dit natuurlijk heel erg af van het type boot, waarbij zeiloppervlak volgens mij nog het belangrijkste is.

Vergeet het effect van masthoogte in lichter weer niet! Denk dat meer doet dan het oppervlak an-sich. Verder is in lichter weer de verhouding voortstuwing vs. nat oppervlak van groter belang dan die tussen voortstuwing en massa. Minder waterweerstand bij meer lengte geldt volgens mij op alle snelheden, ook onder rompsnelheid is je golfweerstand verhoudingsgewijs minder.

Vorige week werd dat mooi gedemonstreerd op het Eemmeer. Een nagenoeg rimpelloos watertje, toch nog 3 tot 5 kts wind op 11,5mtr (windmeter op die hoogte) en windmolens op de dijk die draaiden dat het een lieve lust was. We konden zelfs windschaduwen zien van de molens op het water. Een van de schepen die mee vaart is een 38ft-er die niet onder de bruggen door kan (moet naar buiten via het ketelmeer) Hij heeft ons nog nooit ingehaald en deze keer wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl