Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stevelen

Stevelen 05 jan 2017 20:10 #797552

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Is het niet Stiewelen?
"Via stiewelpaden, Twents voor laarzenpaden"

Ken het uit Twekkelo waar ze de weilanden begrenzen iets van de sloot af waardoor je tussen sloot en prikkeldraad een stiewelpad krijgt, leuk om te wandelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 05 jan 2017 20:14 #797554

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Berghout-2 schreef :
Sloe Gin schreef :
Ik stiefel er op af...

Zou het werkwoord stevelen en stiefelen met elkaar verwant zijn?

Dit vind er wel over

Als mijn ouders (afkomstig van het Groninger platteland) hun stiefels aantrokken, dan waren dat hun laarzen.
Kan best zijn dat alles (taalkundig) verwant is aan elkaar, lijkt me, dat lopen op laarzen en het langzame "lopen" van een schip.


Stiefel is ook het duitse woord voor laars
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 20:15 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 05 jan 2017 23:22 #797607

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Nachtvlinder schreef :
Ik woon op een Klipperaak: boeg van een klipper en de kont van een aak...

Ik ken jouw boot niet, maar dit klopt toch niet. Een klipperaak heeft inderdaad de kop van een klipper, maar de kont is die van een tjalk. Kijk maar naar de rondingen. ALs je de kont van een aak vergelijkt met die van een tjalk moet je maar eens kijken naar de huidgangen. Een aak heeft een gang die van onder het schip naar boven loopt, waar de huidgangen tegenaan zijn gezet, bij een tjalk lopen de huidgangen van de zijkant door tot tegen de achtersteven waar het roer aan hangt.

Voor mer info over oude typen binnenschepen: Wikipedia pagina over aken.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 06 jan 2017 10:22 #797663

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De beschikbare aandrijfkracht op een stevelend schip laat zich zo berekenen :

aannames:
aanwezig verval in de rivier 1:4000
massa beladen binnenvaartschip (40x5 m) 300 ton

afname potentiële energie per 4000 m = 300.000 x 9,813 x 1 = 2,944 x 10^6 [Nm]

Als de volledige afname van de potentiële energie ten goede komt aan de voortstuwing, dan resulteert dat in de volgende aandrijfkracht :

(2,944 x 10^6) / (4 x 10^3) = 736 [N] (is onafhankelijk van de stroomsnelheid van de rivier)

Qua ordegrootte is deze aandrijfkracht vergelijkbaar met de kracht die vroeger met een paard op het jaagpad beschikbaar was op kanalen zonder verval.
Laatst bewerkt: 06 jan 2017 15:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 06 jan 2017 10:30 #797666

CeesS schreef :
Qua ordegrootte is deze aandrijfkracht vergelijkbaar met de kracht die vroeger met een paard op het jaagpad beschikbaar was op kanalen zonder verval.

Ik kwam op ongeveer het dubbele,maar ik heb daarbij een geschatte snelheid over die 4 km gebruikt.
Jouw benadering heeft dat niet nodig en is dus beter.

Toch een relevante hoeveelheid voortstuwing, een heel paard voor een klein schip (300 ton)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 06 jan 2017 11:05 #797683

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
En stroomopwaarts heb je niet alleen de stroom tegen, maar moet je die potentiele energie ook nog's opbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 06 jan 2017 12:19 #797718

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3158
plusfast schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik woon op een Klipperaak: boeg van een klipper en de kont van een aak...

Ik ken jouw boot niet, maar dit klopt toch niet. Een klipperaak heeft inderdaad de kop van een klipper, maar de kont is die van een tjalk.

Daar zijn de geleerden het niet over eens... de vorm van de kont van kliperaken wil nogal eens verschillen; sommige hebben meer een akenkont, andere meer een tjalkenkont (hoewel ze zelden stuiten hebben).
Zie www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=2758&start=8 voor de illustraties van de uitersten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 06 jan 2017 12:20 #797719

Ja Dirk, dat komt erop neer dat, wanneer je van Rotjeknor naar Maastricht vaart, je je schip via de trap naar het dak van een flat van 15 verdiepingen draagt.
Wor-je moe van, hoor!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 06 jan 2017 16:41 #797816

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
CeesS schreef :
De beschikbare aandrijfkracht op een stevelend schip laat zich zo berekenen :

aannames:
aanwezig verval in de rivier 1:4000
massa beladen binnenvaartschip (40x5 m) 300 ton

afname potentiële energie per 4000 m = 300.000 x 9,813 x 1 = 2,944 x 10^6 [Nm]

Als de volledige afname van de potentiële energie ten goede komt aan de voortstuwing, dan resulteert dat in de volgende aandrijfkracht :

(2,944 x 10^6) / (4 x 10^3) = 736 [N] (is onafhankelijk van de stroomsnelheid van de rivier)

Qua ordegrootte is deze aandrijfkracht vergelijkbaar met de kracht die vroeger met een paard op het jaagpad beschikbaar was op kanalen zonder verval.

Je kunt ook rekenen met de gem. helling van het water. De "stuwkracht" is dan
300000 * 9.81 / 4000 = 736 N. Dit is de zelfde waarde als in de post van ceesS. Bij lage snelheid door het water is er alleen wrijvingsweerstand.
Het natte oppervlak (Snat) van het binnenvaartschip is ca. 135 m^2
Als er verder geen weerstanden zijn van wind en golven kan de wrijvingsweerstand worden bepaald.
W = .5 * rho-water * v^2 * Cf * Snat. Cf is voor lage snelheden ca. 0.004

Hieruit is de snelheid te berekenen : v = 1.65 m/s of ca. 3 knopen.
Toch nog vrij veel.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 11 jan 2017 05:34 #799168

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Baasklusje schreef :
Had er nog nooit van gehoord, stevelen.
Tja, dat krijg je als je altijd over wrakkers, schroters en krotters praat: dan ken je een (zeldzaam) scheepstype als de stevelaar natuurlijk niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 11 jan 2017 10:37 #799244

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3158
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 11 jan 2017 11:47 #799271

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Ondanks m'n vaaropleiding had ik nog nooit gehoord van stevelen.
Wel als kleine jongen gehoord van "stiefel niet zo, loop eens door".
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 11 jan 2017 12:02 #799276

Veel sneller dan ik verwacht had die 3 knopen. Kun je nagaan hoeveel vermogen er in een opvarend schip verloren gaat, hoewel die 700 N extra benodigde stuwkracht bij een snelheid door hrt water van bv 8 knopen maar een fractie van die 3 knopen zal verschillen als die 700 N extra stuwkracht niet geleverd wordt...
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 12:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 11 jan 2017 12:45 #799289

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Proost schreef :
Ondanks m'n vaaropleiding had ik nog nooit gehoord van stevelen.
Wel als kleine jongen gehoord van "stiefel niet zo, loop eens door".

Dit wordt ook niet onderwezen bij vaaropleidingen.
Die oude schippers leerden het van generatie op generatie. En die mensen hebben nooit een vaaropleiding gehad.
Wel eens gehoord van de Germanen die bij Lobith Nederland in kwamen varen over de Rijn, vele eeuwen geleden? Stond in onze geschiedenisboekjes op de lagereschool.Het jaartal stond er geloof ik ook nog bij, maar ben ik vergeten.
Die mensen stevelden dus al ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 12:48 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stevelen 11 jan 2017 15:22 #799353

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Batastevelen, dat zal het zijn! :whistle:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl