Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belang van juiste STW voor je TWA

Belang van juiste STW voor je TWA 01 juli 2017 10:09 #848217

3Noreen hoe ziet jouw rekenmodel eruit?

Die "standaard vuistregel" bevat een driftkracht, evenredig met de helling en een drift-beperkende kracht, evenredig met de lift (=BSP^2).

Jouw boot maakt tot een hele hoge driftkracht uberhaubt geen helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 01 juli 2017 11:08 #848232

Kunnen we de benadering eens omdraaien?

Op basis van de totale kracht in de zeilen (die is wel uit te rekenen) kunnen we de dwarsscheepse component berekenen.
Dat is de kracht waar de kiel-met-drift een vene grote tegenkracht voor moet maken.
Als we voor de kiel een NACA-profiel (00xx) aannemen, de oppervlakte kennen en de hellingshoek (die het oppervlak verkleint) kunnen we uitrekenen bij welke drifthoek de kiel precies de kracht levert die nodig is om de dwarsscheepse kracht in de zeilen op te heffen.
Er zal maar 1 drifthoekje zijn waarbij dat opheffen precies lukt.

Wie waagt zich eraan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 01 juli 2017 11:30 #848236

Interessant BK. Hoe dan om te gaan met het deel van de romp, skeg etc wat ook aan driftbeperking bijdraagt? Een langkieler of multihull zonder zwaarden geeft ook lift, in de praktijk.

In feite stel je voor een specifiek deel van een VPP programma opnieuw uit te vinden/af te leiden. De ORC organisatie heeft wss wel wat white papers daarover online staan.

Hier, ter validatie bijvoordeeld, de output van het First 310 VPP van het Finot ontwerpbureau:
www.finot.com/bateaux/batprodu...10_a/First310Vpp.pdf

Dit betreft "vlak water" modeloutput uiteraard; in de praktijk zal "seastate" zoals 3Noreen in extreme mate ervaart ook een invloed hebben bij kielboten. Allereerst door afremmen en opnieuw vaart maken/lift opbouwen door stampen, maar wellicht ook door een oppervlaktestroming wellicht, waar een ondiepe boot meer invloed van ondervindt dan een diepe vinkiel (die meer "grip" heeft)? Het zal niet voor niets zijn dat een diepe kiel variant van een bepaalde boot, hoger loopt dan z'n ondiepe zusje bij gelijk kieloppervlak. Bij een multihull zonder zwaarden zal dit denk ik nog sterker spelen. Zal de aspect-ratio van een profiel dit effect voldoende beschrijven!?

Ik denk dat je er (in de praktijk) met kieloppervlak alleen niet komt. Volgens dat gelinkte VPP bedraagt de drift maar een paar graden. Aan-de-wind tegen golven inhakkend zou het seastate effect wel eens net zo groot of groter kunnen zijn. Of dit relevant is weet ik niet; je polar is sowiezo alleen geldig voor vlak water ;)
Laatst bewerkt: 01 juli 2017 11:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van juiste STW voor je TWA 01 juli 2017 16:47 #848306

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
@ nachtvlinder Mijn "reken model" is niet iets anders dan heel veel vaardata verzamelen en daar een polar en het gedrag van mijn boot mee vastleggen.

@BK mijn zwaard steekt 1,7 meter onder de boot uit. totale diepte 2,2 meter. Verder nog een roer van 1,3 meter. Beide nagra profielen Welke weet ik nu even niet.

Verder hier een snipper ruwe data. In dien verstande dat de magnetische variatie uit de rmc bericht gehaald is en in het vhw verwerkt. Dat blijkt het minst verwarrend voor mijn instrumenten. VHW/MWV en VTG zijn rekenkundige gemiddelden van 16 seconden. Blijkbaar op dat moment de tweede orde golfperiode. RMC is momentaan. Diepte moet je niet op letten het is daar te diep voor het ding. Maar je kunt er twa/tws uit halen.

$GPRMC,123652.0,A,4857.30788,N,00511.01963,W,6.6,165.2,220617,0.0,E,A*14
$YXXDR,A,-0.9,D,PTCH,A,-0.8,D,ROLL*5C
$VWVHW,,T,167,M,6.4,N,,*03
$IIMWV,69,R,11.2,N,A*2E
$SDDPT,4.0,0.2*51
$GPVTG,165.6,T,,,6.8,N,,,A*2F
$PNOR,motor,OFF*27
$CCWPL,4857.30788,N,00511.01963,W,D220617_1236_4.2 *06
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 01 juli 2017 16:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl