Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zwaar weer trim grootzeil

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 10:38 #858769

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Afgelopen trip heel veel met deze omstandigheden te maken gehad, mèsoms heel grote golven.
Ik trim op lange trip voor de AP; minder voor snelheid, wel voor comfort. Ik ga dan met 6-7knp zonder evt surfs toch al hard zat met m'n kleine bootje..
AP komt toch bijna nooit boven responselevel 1: dat spaart stroom.
Mijn grotzeil staat dan heel vlak, neerhouder bescheiden aan en grootschoot relatief los zodat bij loeven het grootzeil vlug gaat killen.
Soms de fok (gereefde HA iets overtrokken om loeven iets tegen te werken.
Zodra loeven te veel wordt en AP het ook, evt op 2, te druk krijgt gaat volgende rif erin
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 10:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 10:38 #858770

ik zou in ieder geval niet de giek aantrekken. als je uit het roer loopt ie ze te loefgierig.
dus dan heb je teveel grootzeil staan, lijkt me.

Maar ik ben geen expert hoor. De echte adviezen zullen nog wel komen.

nb:vervelend is dat wanneer je stuurautomaat het niet meer houdt.
Ik had dat laatst solo ook, met die enorme bak wind bij BvK. Wilde rif steken, maar stuurautomaat hield t meteen al niet. boot halve wind, en plat. Grrr.
Het weer daarvoor was rustig, en ik had de automaat dus op een langzamere stand gezet. Niet aan gedacht om hem op de snelste stand te zetten. Dan had ie t wel gehouden denk ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 11:28 #858778

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Dat de automaat het niet trekt wil niet zeggen dat ik niks kan hoor, Ik zet gewoon het roer vast met een specifieke uitslag. Hij zoekt dan soms de dijk wel op maar komt dan ook vanzelf wel weer terug. Sterker nog, aan de wind zo zeilen werkt beter dan op de automaat. Voorzeil iets overtrimmen en grootzeil omgekeerd en ik vaar eigenlijk op de wind en niet op een koers.

Sunday heeft wel een belangrijk punt te pakken, als de zaak uit het roer loopt heb je teveel zeil staan. We kennen alleen allemaal wel dat het die vlagen zijn i.c.m. die ene golf die de zaak zo onder je vandaan slaat dat er geen houden aan is. Zou het voor een langere periode zijn zou ik zeker zeil minderen, scheelt toch niet zoveel snelheid. Hier waren we echter bezig om te zien of we golf af boven de 14 knopen uit konden komen (oude record 13,62) en dan heb je druk nodig. We bleven steken op regelmatig dik 12. Weet ik echter die vlaag goed op te vangen zonder uit het roer te lopen dan kan ik met de juiste golf net nog afvallen om 'mee te liften'. Nu loop ik met die noodzakelijke dikke vlagen net uit het roer en is mijn moment weer voorbij. Daar wil ik iets op verzinnen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 11:38 #858780

als je over de grens wil varen om een record te zetten zal je ook uit het roer lopen dan met jou boot.
Ik denk niet dat je er veel aan kan doen.
Ja reven, maar dan mis je het record.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:25 #858787

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Met de hand sturen ? Of een betere AP kopen. Mijn NKE AP met eigen software uitbreidingen kon op weg naar de Azoren bij een bakstag wind van 35kn nog surfs aan tot 18-19kn bootsnelheid. Daarboven ging de AP toch hele nare foutjes maken. De zeildruk veranderd té dramatisch en dus je trim. Bovendien wordt dan de kans reëel dat je je boeg gaat begraven in de voorliggende golf. Dan is reven de enige optie. Natuurlijk blijft het zoeken naar de perfecte AP maar er zijn grenzen....
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 12:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:35 #858790

als ik het goed lees trekt hij het met de hand sturend ook niet.
Het gaat niet om perse gebruik AP, het gaat om het uit het roer lopen ook manueel sturend.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:45 #858792

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
roozeboos schreef :
als ik het goed lees trekt hij het met de hand sturend ook niet.
Het gaat niet om perse gebruik AP, het gaat om het uit het roer lopen ook manueel sturend.
Beauty schreef :
Als ik alleen ben en de stuurautomaat het niet trekt omdat de golven de kont wegslaan heb ik mijn handen echter al vol.

Welke grootzeiltrim hanteren jullie dan?

Gr Michel

Dan las ik dat laatste verkeert.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:46 #858793

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Exact, laten we de AP maar even vergeten. Hoe raak je solo zeilend het beste druk kwijt.

1) Veel twist met de giek wat naar binnen
2) Vlak grootzeil (neerhouder max) en dan laten killen

Bij 1) voel ik meer druk tijdens het zeilen en heb ik meer roeruitslag nodig, uit het roer lopen duurt echter even
Bij 2) gaat het zeilend beter en heb ik minder roer nodig. Als die eenmaal gaat dan gaat die echter ook.

Is er nog een 3)?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:48 #858794

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@3Noreen

Mijn verwarring, ik wilde aangeven dat ik geen tijd heb om de neerhouder actief te bedienen. Mijn vraag gaat om sturen op de hand, solo, en daarmee beperkt in wat je kan doen onder die omstandigheden.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:54 #858795

Laat ik nu denken dat in de genoemde omstandigeheden het handig is om de neerhouder behoorlijk los te zetten: in vlagen zal de giek dan omhoog komen en is er meer twist, minder oploeven dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 12:59 #858797

Met jouw m2 grootzeil zou ik een 2e rif zetten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 13:05 #858798

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
In de multihull wereld is het gebruik van grootzeilen met "vierkante" toppen onder andere zo populair omdat het de zeilmaker de mogelijkheid geeft om een zeil te maken wat in een vlaag zichzelf vlakker trekt. Daarvoor moet hoe tegenstrijdig het ook lijkt toch enig profieldiepte in de top zitten. Op jou avatar prijkt een behoorlijk uitgebouwd grootzeil. Heb je al gespeeld met de lat spanning van de bovenste twee latten ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 13:10 #858799

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Het 2e rif zitt er dan al in wat neerkomt op een oppervlak van 1 rif van een standaard grootzeil. Toplatten staan op maximale spanning, best een idee om los te zetten en te zien wat dat doet. Met mijn oude volledig doorgelaten grootzeil moest ik dit niet eens proberen, dan stonden mijn latten al gebogen naar loef. Nu kan ik op het achterlijk blijven varen en net laten killen achter de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 13:46 #858804

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Halve wind met golven is lastig. Golf af versnel je en komt de schijnbare wind van voren, golf op weer van achteren. Veel spelen met de traveller is de enige manier om snel genoeg te kunnen reagerenvolgens mij. Het draait natuurlijk om de helling en met iets te veel zeil is dat op een halfwindse koers lastig beheersbaar te houden . Een klapperend grootzeil zal soms moeten. Aan de wind en achterlijker dan dwars wordt eea makkelijker.

Voor de topsnelheid: iets ruimer en spi/ genakker erbij....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 13:52 #858806

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zo'n run onder spinaker met 6 Bft komt nog een keer, er zijn er echter wel een paar die ik dan graag aan boord heb.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 13:57 #858807

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Dat is niet echt familievriendelijk idd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 16:13 #858826

Tsja, je wil eigenlijk van twee walletjes eten: maximale snelheid en niet uit het roer dreigen te lopen....
Dan blijft er maar een ding over: doorgaan tot de grens en dan 'dump the vang'.
En daarna die neerhouder weer erbij zetten voor zover nodig, en op naar de volgende dump.

De neerhouder snel aanhalen is niet nodig, snel los kunnen gooien wel.
Hoe zit die neerhouder in een stopper? Niet bereikbaar vanaf het stuurwiel?
Kan er een afstandbediening op, touwtje dat de stopper lostrekt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 18:08 #858843

Bij max snelheid ga je het dus altijd verliezen als het nog even extra doorwaait.
Wel mooi om de 24 uurs te zeilen op de VOR manier. Dwz altijd op 120%.
Als t heel blijft ben je spekkoper.
Zou mooi zijn op andermans boot :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 18:48 #858855

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bericht weg, nog een keertje.

Aan BB zit de vang in een draaibare handklem die ik met 1 tik omhoog open krijg met wat minder wind en ook sterk vertraagd kan aantrekken met de hand. SB zit dezelfde vang (doorlopende lijn) door een klem die ik open kan zetten met de vang op de winch voor als het door waait. Dat laatste is vol tuig al vrij snel moet ik eerlijk zeggen. Als de lijn lang genoeg is haalt hij wellicht de loef winch die ik voor mijn toprunner en bakstag gebruik. Morgen eens uitproberen onder vol tuig hoe en of dat werkt.

@Roozeboos
Het is zeker varen op de grens maar niet op een grens van kapot varen of niet. Het zijn die koersen dat je heel even maximaal tegenroer moet geven, zo sterk dat het roer terug slaat en je op moet passen dat je je pols niet bezeerd. De stroming breekt dan even af en komt plots weer terug. Het moment van afbreken van je roerdruk in combinatie met een golf maakt dat je snel druk kwijt moet maar ook snel weer wil hervatten als je op die golf zit. dat is echt een heerlijk spel, zeker als het lukt. Een surf van 10 knopen op een golf is leuk. Meer dan 10 seconden boven de 11 dan wel 12 knopen blijven en dan achterom kijken naar het geweld is nog veel leuker. Ik voel echter dat er meer in zit maar ik moet nog leren de zaak onder controle te krijgen. Wellicht is de conclusie wel dat ik het niet alleen kan.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 19:30 #858863

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
ik vermoed dat de Rodkick alleen los bij het formaat grootzeil( tov voorzeil) van beauty niet genoeg is. Een combi zou mooi zijn. Rodkick open en traveller down en dan weer bij als gevaar voor een round up geweken is. Eea verschilt per boot en zeilplan denk ik. ( but just my 2 cents)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 19:33 #858865

Dat denk ik ook.
Mijn loper is nog nooit uit t roer gelopen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 19:35 #858867

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Ben overigens wel benieuwd hoe anderen dat oplossen. Big time? Ik weet dat een J-109 lang blijft varen voordat het roer overtrekt, maar hoe fixen jullie dat?
Boarderbas ideeen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 19:42 #858870

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Formaat grootzeil is geen issue (toch?), ik heb er dan al een tweede rif inzitten en als het moet een derde. Het gaat erom dat je net op het randje vaart halve wind met golven iets van achteren. Ik ben wellicht te voorzichtig met de neerhouder. Ga een proberen wat er gebeurt met gewoon in 1 keer losgooien dat ding. Eerst bij wat minder wind, morgen is het zover.

Wordt leuk.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 19:42 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 20:14 #858878

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Ik bedoelde dat als je op het randje vaart en je een schip hebt met een naar verhouding groot grootzeil tov de jib en een relatief breed en vlak achterschip er andere maatregelen nodig zijn dan bij een ior boot met een relatief klein grootzeil tov een groot grootzeil.
Je wilt voordat het roer overtrekt druk kwijt... ik denk dat je bij een naar verhouding groot grootzeil meer maatregelen tegelijk moet nemen. Maar dat zijn slechts gedachten van een amateur. Benieuwd hoe de test gaat. Let is know.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 20:26 #858881

Dat treft. Net de boontjes solo met kind gedaan op halfwind en 25 knopen. Ik kwam van texel en had er al op geanticipeerd door de (zwaar uitgebouwde) HA er op te zetten en een rif te steken.

De HA overtrimmen tegen loefgierigheid werkt averechts en komt uit het simplistische lateraalpunt denkwerk (wat wel goed werkt op multihulls). Het oploeven komt omdat het zeilpunt aan lij van de boot komt te liggen.

Ik trim de ha met een net niet wapperende top. Zo geeft deze extra druk bij afvallen en vermindert de druk bij oploeven.

Het grootzeil is geheel meegetwist zo ver de zalingen dat toelaten. Dit geeft dan precies wwat je wilt; meer druk bij afvallen hoog in je tuig.

Als ik even een klusje moet doen vier ik de grootschoot zodat ik op de onderste 2/3 van het achterlijk vaar. Dan is alles lekker depowered en het helpt de AP maximaal.

De onderkant van de HA is wel (licht) overtrimd overigens. Zo laag in het tuig helpt het daar wel om loefgierigheid tegen te gaan. Alleen te ver overtrimmen leidt natuurlijk tot loslating en turbulentie die averechts werkt.

Al deze zaken hebben eigenlijk maae één doel; de helling nagenoeg constant houden over een breed koersgebied. Helling = loefgierigheid. Waar de ap mesjoche van word is als de helling alsmaar toeneemt bij hogere koersen en afneemt bij lagere.
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 20:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl