Alvast reuze bedankt voor de eerste reacties!
Onderstaand mijn antwoorden:
Jedre schreef :
Leuk concept, maar voor mij te breed.
Klasses zijn goed, alleen vind ik dat je of met of zonder rustperiodes moet varen. De afstand laat het toe om voor velen non stop te varen.
Met "tactische" tussenstops vind ik er al helemaal geen prestatie aan. En is het wedstrijd element weg in dit concept. Er moet een portie slechte windhoek inzitten wat mij betreft.
Solo, doublehanded of fully crew in klasse is een goed idee.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Wij hebben aanvankelijk zelf ook getwijfeld of we wel/niet een optie voor een rustperiode moesten gaan aanbieden. Echter, voor kleinere boten is 75 mijl op 1 dag toch echt een aanzienlijke afstand. Wel te doen, maar voor de toerzeiler die met zijn familie een leuk weekend wil beleven allicht niet meer interessant. En zelfs het varen van 75 mijl in 2 dagen is toch heel wat als je bv 4,5 knoop gemiddeld vaart en je als toerzeiler aan het evenement begint. Het zou jammer zijn als we een grote (?) doelgroep buitensluiten.
Allicht moeten we overwegen een 'wedstrijdklasse' te introduceren die altijd non-stop dient te worden gevaren.
Jedre schreef :
Voor tracking kan je gewoon digitaal bewijs met datum en tijd icm kort logboek (boei, wijze ronden en tijdstip) vragen.
Digitaal bewijs kan een foto zijn of een track op bijv. Navionics.
Daarbij moet je vraag om een aanmelding van de start via mail of op de site en een aanmelding van finish binnen bijvoorbeeld 10 minuten na finish (met bewijsfoto van boei incl datum en tijd)
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Idealiter zou zou elke deelnemer een app op zijn telefoon activeren die de gevaren route (inclusief 'time stamps') ergens online zet. Deze info is dan voor iedereen toegankelijk zodat er middels 'sociale controle' een zelfcorrigerende werking optreedt en men tijden eerlijk registreert.
bertilbeumer schreef :
Leuk initiatief! I’m in.
Nog wel wat taalfoutjes op je site
We hebben vast het een en ander over het hoofd gezien. Kun je me een PB sturen met suggesties?
Rob10 schreef :
Vergeet dat hele wedstrijd element, tracker etc. Daar zit niemand op te wachten denk ik. Gewoon een comment gedeelte waar ervaringen kunnen worden uitgewisseld en een deelname register waar iedereen zijn persoonlijke "prestatie" kan loggen. In het mountainbiken, hardlopen etc. zijn er talloze routes waar er persoonlijke tijden worden genoteerd. Zonder controle. Hoeft ook niet. Het is hobby. Ik zie het als een leuke toertocht. Als je 4 keer wilt overnachten onderweg dan is dat toch prima
ik denk dat dit heel verschilend is per persoon. Een aantal mensen die ik heb gesproken willen dit echt als 'wedstrijd' gaan benaderen en als de weersomstandigheden optimaal zijn een gooi doen naar de de kop van het klassement!
roozeboos schreef :
Ik vind het prima als het geen wedstrijd is hoor.
maar dan moet je het ook niet zo verkopen.
Bij een wedstrijd heeft iedereen dezelfde omstandigheden. En worden de boten verrekend met SW, wat al erg genoeg is op zichzelf.
meest eenvoudige is het een prestatietocht te noemen.
Dat klopt: de wind is telkens anders. Dat maakt het juist tot een uitdaging. Net als bij een Jules Verne trofee (of het solo record van Francois Gabart met zijn Macif) komt het er nu op aan het juiste 'weather window' te kiezen om een goede tijd neer te zetten. Er zijn dus weer heel andere skills nodig dan bij een traditionele wedstrijd. En reken maar dat Francois Gabart en zijn team het solo record rond de wereld als een wedstrijd zien en er alles aan doen te 'winnen'!
Overigens speelt ook bij een traditionele (handicap)wedstrijd het weer een grote rol. Neemt gedurende de race de wind sterk af dan zijn de grote snelle boten al lang gefinisht en ben je als kleine boot kansloos. Neemt de wind gedurende de race toe dan is het net andersom.
Zoals op de site wordt uitgelegd gebruiken we de SW handicap om 2 redenen: 1) het is eenvoudig en dus ook beschikbaar als je geen meetbrief hebt. 2) het stimuleert om je boot zo snel mogelijk te maken. Als organisatie spreekt ons dat meer aan dan een boot die is geoptimaliseerd op handicap maar er feitelijk alleen maar langzamer op is geworden. Het sneller maken van je boot is ook een onderdeel van de zeilsport.