Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Route du Rhum

Route du Rhum 06 nov 2018 04:55 #994297

Noballast schreef :
Zouden deze giganten wel een CE keur hebben ?
One-offs, zelfbouwboten die niet binnen 5 jaar na de tewaterlating verkocht worden en boten voor een speciaal doel gebouwd hebben geen CE-keur verplichting. Ik heb met de boot van Seb Josse mee mogen varen afgelopen winter, mijn god wat een ding is dat, zo gaaf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 nov 2018 04:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 07:53 #994325

2 ontmastingen gisteravond. De Frans-Duitse Isabelle Joschke op de Imoca 60 en de Brit en ex-Volvo zeiler Sam Goodchild op de Netflix class 40.

Francois Gabart en Francis Joyon zijn in hun ultime trimarans hard op weg naar Madeira.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 11:22 #994361

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
CE is tot 24 meter. Alleen de beams van de ultims zijn dat al, haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 15:17 #994400

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
The Maxi Banque Populaire IX capsized at around 12:00 (French time) as it sailed 340 miles to the northeast of the Azores. Wind conditions were 30/35 knots with 5 meters from sea.

The ship appears to have capsized following the breakdown of her port float.

Armel Le Cléac’h have triggered his distress beacon and contact their technical team on the ground. CROSS Gris Nez has supported relief organization, in coordination with the Race Direction and the Team Banque Populaire. The skipper is safe safe inside the boat.

Ware slachting gaande. Al ruim 45 boten op weg naar huis
Laatst bewerkt: 06 nov 2018 15:20 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 17:50 #994451

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Stelling :
Zonder ontmasting, kapseizen of een knockdown ben je geen echte racer.

Zie ook de GGR. Is het allemaal niet een beetje TE extreem aan het worden?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 17:58 #994455

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Niet als je het ziet als een strijd voor de snelste boot dan wel ter aanmoediging van nieuwe efficientere ontwerpen. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Formule 1, daar is het uitval/ongeluk percentage ook een stuk hoger dan bij normaal gebruik op de openbare weg. Ik vind het wel mooi, ook dat er mensen zijn die die risicos durven en willen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 18:15 #994462

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ja een stuk hoger......
Maar zeker bij de GGR.....deelname is onderhand een spelletje met de dood.
Ik schat zo in dat in de zeilsport jaarlijks meer doden te betreuren zijn dan in de autoracerij.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 18:31 #994466

zeil je daarom zo weinig Vinni?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 19:01 #994473

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
De GGR past misschien ook niet zo goed in dat straatje van racen voor de ontwikkeling, vooral een nostalgische tocht. Dat is dan weer te vergelijken met een extreme rally voor oldtimers.. Maar ook voor die schippers en hun keuzes heb ik respect. Er blijven mensen met mooie maar gevaarlijke dromen en daarbij onwijs veel doorzettingsvermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 21:03 #994494

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
helmsman 38 schreef :
zeil je daarom zo weinig Vinni?

Ja....peper het er maar ff in. :unsure:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 21:44 #994498

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Noballast schreef :
Zouden deze giganten wel een CE keur hebben ?
One-offs, zelfbouwboten die niet binnen 5 jaar na de tewaterlating verkocht worden en boten voor een speciaal doel gebouwd hebben geen CE-keur verplichting.[..]
Je bent ervan op de hoogte dat er in 2013 een aangepaste versie van de RCD is aangenomen? (Die in de Nederlandse regelgeving is geïmplementeerd middels de Wet pleziervaartuigen 2016)

One-offs zijn niet uitgezonderd.

De uitzonderingen zijn:

1°. uitsluitend voor wedstrijden bedoelde vaartuigen, met inbegrip van wedstrijdroeiboten en trainingsroeiboten, die als zodanig door de fabrikant worden aangeduid; [JotM|hier vallen een groot deel van de deelnemers onder]

2°. kano’s en kajaks die ontworpen zijn om uitsluitend met menselijke kracht te worden voortgestuwd, gondels en waterfietsen;

3°. surfplanken die uitsluitend zijn ontworpen om door de wind te worden voortgestuwd en die worden bediend door een of meer staande personen;

4°. surfplanken;

5°. originele historische vaartuigen en individuele replica’s daarvan die vóór 1950 zijn ontworpen en hoofdzakelijk met de oorspronkelijke materialen zijn gebouwd, en als zodanig door de fabrikant worden aangeduid;

6°. experimentele vaartuigen, mits zij niet in de Europese Unie in de handel worden gebracht;

7°. voor eigen gebruik gebouwde vaartuigen, onder de voorwaarde dat zij daarna gedurende een periode van vijf jaar, gerekend vanaf het in bedrijf stellen van het vaartuig, niet in de Europese Unie in de handel worden gebracht;

8°. onverminderd het tweede lid, vaartuigen die specifiek bestemd zijn om te worden bemand en passagiers te vervoeren voor commerciële doeleinden, ongeacht het aantal passagiers;

9°. duikboten;

10°. luchtkussenvoertuigen;

11°. draagvleugelboten;

12°. met stoomkracht aangedreven vaartuigen met externe verbranding die als brandstof gebruikmaken van kolen, cokes, hout, olie of gas;

13°. amfibische vaartuigen, te weten motorvoertuigen, op wielen of rupsbanden, die zowel op water als aan land kunnen worden gebruikt;
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 06 nov 2018 21:48 #994499

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Samantha Davis ook naar 'n haven. Romp aan het delamineren vanwege de hevige zeegang..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 07 nov 2018 03:46 #994516

JotM schreef :
One-offs zijn niet uitgezonderd.
One-offs vallen onder categorie nummer 6 omdat de definities zo ruim zijn opgezet. Zolang je jouw one-off niet binnen 5 jaar na de eerste tewaterlating verkoopt heb je geen CE verklaring nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 nov 2018 03:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 07 nov 2018 07:19 #994523

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
One-offs zijn niet uitgezonderd.
One-offs vallen onder categorie nummer 6 omdat de definities zo ruim zijn opgezet. Zolang je jouw one-off niet binnen 5 jaar na de eerste tewaterlating verkoopt heb je geen CE verklaring nodig.
Ieder z'n vak, maar nu mix je twee voorwaarden.
De term van vijf jaar geldt voor zelfbouw. Categorie 6 mag niet, als in nooit, in de EU in de handel worden gebracht.

Zelfbouw is uitgezonderd, mits... [5 jaar]

Experimenteel is uitgezonderd, mits... [onverkoopbaar]

One-offs zijn niet uitgezonderd. Het is niet anders.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 07 nov 2018 12:12 #994596

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Survival of the fittest; maw een echte race zoals het hoort. Voor mens en machine.
Genieten!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 07 nov 2018 17:01 #994647

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Idd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 07 nov 2018 20:41 #994692

JotM schreef :
Ieder z'n vak, maar nu mix je twee voorwaarden.
De term van vijf jaar geldt voor zelfbouw. Categorie 6 mag niet, als in nooit, in de EU in de handel worden gebracht.

Zelfbouw is uitgezonderd, mits... [5 jaar]

Experimenteel is uitgezonderd, mits... [onverkoopbaar]
Experimenteel is zeer zeker niet onverkoopbaar. Neem bijvoorbeeld de oceaan gaande raceboten zoals de Ultima's, IMOCA's en Class 40's. Velen daarvan, en zeker alle Ultima's, worden onder categorie 6 gebouwd en veranderen regelmatig binnen Europa van eigenaar. Dat de 5 jaar expliciet vermeld wordt voor zelfbouw is vanwege definitie redenen. Als een zelfbouw boot binnen 5 jaar verkocht word, dan ziet de Europese Commissie dat als een handelsobject. Echter komt die 5 jaar binnen zeer veel andere regelingen ook weer naar voren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 07 nov 2018 20:52 #994696

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Ieder z'n vak, maar nu mix je twee voorwaarden.
De term van vijf jaar geldt voor zelfbouw. Categorie 6 mag niet, als in nooit, in de EU in de handel worden gebracht.

Zelfbouw is uitgezonderd, mits... [5 jaar]

Experimenteel is uitgezonderd, mits... [onverkoopbaar]
Experimenteel is zeer zeker niet onverkoopbaar. Neem bijvoorbeeld de oceaan gaande raceboten zoals de Ultima's, IMOCA's en Class 40's.
Dat is categorie 1, niet 6.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 nov 2018 21:49 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 10 nov 2018 22:45 #995559

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Ieder z'n vak, maar nu mix je twee voorwaarden.
De term van vijf jaar geldt voor zelfbouw. Categorie 6 mag niet, als in nooit, in de EU in de handel worden gebracht.

Zelfbouw is uitgezonderd, mits... [5 jaar]

Experimenteel is uitgezonderd, mits... [onverkoopbaar]
Experimenteel is zeer zeker niet onverkoopbaar. Neem bijvoorbeeld de oceaan gaande raceboten zoals de Ultima's, IMOCA's en Class 40's.

Ik heb nog eens zitten lezen ihkv het andere draadje, maar heb je eigenlijk in de gaten wat je allemaal voor de IMOCA die je aan het ontwerpen bent zou moeten opleveren zou je die na je avontuur in Frankrijk willen verkopen?
Les navires de plaisance de compétition ou expérimentaux

Par navire de compétition, on entend tout navire conçu exclusivement pour la compétition et désigné comme tel par son fabricant. Cette définition comprend également les embarcations à rames et les embarcations destinées à l’enseignement de l’aviron.

Par navire expérimental, on entend tout navire exploité à des fins de développement technologique.

Le référentiel technique applicable aux navires de compétition et expérimentaux est la division 243.

Cette division définit un référentiel technique adapté aux navires de plaisance de compétition ou destinés à un développement expérimental, quelle que soit leur longueur de coque.

L’approche retenue consiste à offrir un cadre réglementaire général très souple afin de ne pas brider les performances et laisser aux architectes et constructeurs la responsabilité de leurs innovations.

Le compartimentage, l’assèchement, la réalisation des installations de machines et des circuits électriques, sont soumis à des exigences pragmatiques. Le recours à des organismes extérieurs est réduit au minimum, de manière à laisser le champ ouvert aux bureaux d’études.

La conformité aux règles d’assignation du franc-bord, ainsi que les critères de délivrance et de renouvellement du certificat national de franc-bord sont notablement simplifiés, lorsqu’ils sont exigés.

Les cahiers des charges spécifiques des organisateurs de manifestations nautiques ou les exigences techniques de construction et d’équipements fixes dédiées au modèle de navire considéré, et prescrites par la fédération sportive nationale délégataire concernée peuvent être pris en compte.

Dans tous les cas, la conformité du navire est liée à l’acceptation des conditions de sécurité de la manifestation nautique.

Mesures préalables à la mise en service en France :

Pour les navires de longueur de coque inférieure ou égale à 24 mètres :

Le dossier technique du navire, accompagné de sa déclaration de conformité à la division 243, doit être adressé à la mission de la navigation de plaisance (ministère de la Transition écologique et solidaire - DGITM / DAM / MNP – Tour Séquoia – 1 place Carpeaux – 92055 - La Défense cedex 6).

Le dossier technique doit permettre de comprendre la conception, la construction et l’exploitation du navire, et démontrer sa conformité aux dispositions de sécurité et de prévention de la pollution qui lui sont applicables.

Il doit comporter l’ensemble des pièces figurant à l’annexe 243-1A.1, exceptées celles qui sont sans objet pour le navire considéré (exemple : plan de voilure pour un navire à moteur). Dans le cas d’un élément en cours de réalisation (exemple : moteur commandé et non reçu, donc non installé), cette information devra être précisée. Des photographies sont acceptées.

Après l’instruction du dossier (il convient de l’adresser au moins 1 mois avant la date envisagée d’immatriculation), un accusé de réception du dossier technique est adressé à l’exploitant. Ce document, accompagné de la déclaration de conformité à la division 243, est nécessaire pour l’immatriculation auprès des DDTM (directions départementales des territoires et de la mer) - délégations à la mer et au littoral.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 11 nov 2018 06:49 #995585

JotM schreef :
Ik heb nog eens zitten lezen ihkv het andere draadje, maar heb je eigenlijk in de gaten wat je allemaal voor de IMOCA die je aan het ontwerpen bent zou moeten opleveren zou je die na je avontuur in Frankrijk willen verkopen?
Dat maakt geen verschil, je moet nog veel meer opleveren om uberhaubt een IMOCA goedgekeurd te krijgen. Dit krijg je er gratis bij.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 11 nov 2018 07:44 #995591

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Frankrijk en "je krijgt het er gratis bij"? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 11 nov 2018 23:52 #995951

Ze houden het spannend daar die nummer 1 en 2 in de Ultime klasse. Gabart lag twee dagen nog 170 mijl voor, nu zijn het er nog maar 2.5. Gabart heeft een foil en een roer verloren. nog 29 mijl te gaan met 9knoopjes bootsnelheid. Zou Gabart voor kunnen blijven?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 12 nov 2018 00:11 #995957

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4105



live !!
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 12 nov 2018 06:22 #995962

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Op je 62e nog ff de RdR winnen. Chapeaux! (uiteraard had ie mazzel met de materiaal pech van Francis, maar toch: wat een prestatie!)

Bij de Imoca's is het nog lekker spannend aan de kop :) Genieten!
Laatst bewerkt: 12 nov 2018 06:26 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Route du Rhum 12 nov 2018 10:34 #996029

Erikdejong schreef :
Ze houden het spannend daar die nummer 1 en 2 in de Ultime klasse. Gabart lag twee dagen nog 170 mijl voor, nu zijn het er nog maar 2.5. Gabart heeft een foil en een roer verloren. nog 29 mijl te gaan met 9knoopjes bootsnelheid. Zou Gabart voor kunnen blijven?

Matchracing in de Ultime klasse :)

De ouderen doen het nog best.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl