Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima!

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 24 mei 2022 20:03 #1393824

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14329
Baasklusje schreef :
…….Liefst niet West, want dan beginnen we aan hogerwal, en dat is lastig.

Wat maakt hogerwal lastig bij het trimmen of misschien beter gezegd; performance varen Thomas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 25 mei 2022 07:24 #1393929

koko schreef :

Wat maakt hogerwal lastig bij het trimmen of misschien beter gezegd; performance varen Thomas?

Een paar dingen...
de wind is tot 2 a 3 mijl uit de wal behoorlijk onder invloed van die wal: snelheid en richting zijn sterk wisselend.
We zouden dus eerst een half uurtje voor de wind weg moeten varen, en dan zijn we aan de wind alweer in een half uurtje terug in die rommelwind.
Bovendien doen we eerst aan en halve wind, die zijn het lastigste.
Als toetje dan terug met spi... ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 25 mei 2022 07:28 #1393931

triXXS schreef :
Als je merkt dat je bij heel licht weer vlakker moet trimmen dan bij wat meer wind, zou dat ook kunnen zijn doordat je anders loslating (stall) krijgt. Bij licht weer zou een deel van de stroming over een voorzeil laminair kunnen zijn. Laminaire stroming laat eerder los dan turbulente. Dus voorzichtig met invalshoek en bolling.

Stall zien we prima aan de tell tales (genua) en streamers (grootzeil).
Daar passen we wel voor op ;-)
Bovendien voel je dat direct aan de boot: minder helling, minder roerdruk.
En turbulent is niet hetzelfde als stall; turbulent is nog steeds stroming, stalled is een 'bubbel' wervels die van de andere kant komt....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 25 mei 2022 08:00 #1393950

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 279
Baasklusje schreef :
En turbulent is niet hetzelfde als stall; turbulent is nog steeds stroming, stalled is een 'bubbel' wervels die van de andere kant komt....
Ja, loslating en turbulentie zijn heel verschillende dingen. Maar wat ik bedoel is: een laminaire grenslaag zoals je bij licht weer op het voorste stuk van de fok zult hebben, laat eerder los dan een turbulente. Dus bij licht weer kom je eerder in stall terecht, bij teveel bolling bijvoorbeeld. Maar je kunt dat inderdaad zien aan telltales op de juiste plekken.
Hoe groot de bijdrage van de geïnduceerde weerstand van de zeilen is bij licht weer weet ik niet, maar bij lage bootsnelheid, dus weinig golfweerstand, zal het relatief wel meer aantellen.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 26 mei 2022 18:31 #1394398

Zoals gesuggereerd door Madoc en Baasklusje, vandaag eens wat extra schoten provisorisch bevestigd aan de keerfok via de voetrail. Nou dat is wel een wereld van verschil zeg. Mij valt op dat als je niet al te hoog aan de wind zeilt je die schoten kunt blijven gebruiken.

Ook voor de wind werken de buitenschoten veel fijner!



Heren bedankt!

Nu nog een permanentere oplossing regelen om de voetrail niet te beschadigen met de rvs sluitingen en tufnol blokken die ik nog had liggen. Softlinks ofzo?

En de grootschoot oplossing nog wat verbeteren.



En natuurlijk een trimclinic om er ook nog wat van te maken ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 26 mei 2022 18:36 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 26 mei 2022 21:08 #1394432

Mooi dat het werkt!
Aan de voetrail gebruik ik Dyneema bandjes, dubbel rond en gestikt.

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 27 mei 2022 06:55 #1394478

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1696
Kunnen jullie wat meer vertellen over die grootschoot oplossing? Hoe heet dit, hoe werkt dit op zowel aandewindse als ruime koersen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 27 mei 2022 10:47 #1394536

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1737
Orange Sunset schreef :
Zoals gesuggereerd door Madoc en Baasklusje, vandaag eens wat extra schoten provisorisch bevestigd aan de keerfok via de voetrail. Nou dat is wel een wereld van verschil zeg. Mij valt op dat als je niet al te hoog aan de wind zeilt je die schoten kunt blijven ;)
Als je de positie van de blokken op de voetrail nog verder naar voren brengt werkt het nog beter. Suggestie, dwars van de overloop van de keerfok.
Laatst bewerkt: 27 mei 2022 10:48 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 30 mei 2022 16:52 #1395522

Bij de laatste trimclinic hebben we op een van de displays (een ST60 Graphic) zowel de SOG als de logsnelheid gezet, om te zien wat het verschil ongeveer was.

De log is zo gecalibreerd dat hij bij 6 kts en rechtop (op de motor) hetzelfde aangeeft als de SOG.
Zeilend bleek dat vooral over SB (het log zit iets uit het midden aanBB, ruim voor de kiel) het log behoorlijk teveel aanwijst.

Dat verschil liep soms op tot wel 0,8 kts, bij een SOG van rond de 6 kts.

En dat zorgt dat weer voor een foute True Wind berekening door de ST60 Wind.
Die rekent met die te hoge watersnelheid.
En dat scheelt behoorlijk in de TWA.
Aan de wind (waar die TWA belangrijk is!) wordt bij 0,8 kts snelheidsfout (te hoog) de TWA 5 graden ruimer.
Da's veel, wetend dat de optimale TWA (UA) erg precies luistert.....

(gelukkig berekent SPD de TWA beter ;-) )
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 30 mei 2022 18:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 30 mei 2022 18:37 #1395550

madoc schreef :
[…]
Als je de positie van de blokken op de voetrail nog verder naar voren brengt werkt het nog beter. Suggestie, dwars van de overloop van de keerfok.

Ja dat is mij ook opgevallen. De foto was van iets eerder, later heb ik de blokken 2 ogen verder naar voren gezet.

Alles is nog provisorisch en de schoten lopen niet helemaal fijn naar de genualieren. Ze schavielen langs de buiskap en het polyester.
Gezien de krachten die erop komen zal ik de volgende keer op de boot eens kijken welke diameter lijnen grijpen in de genualieren grijpen. Ik vermoed dat de schoten eigenlijk via keerblokken aan de hekstoel horen te lopen bij een Maxi 33/34 gezien de lieren op dak van de achterkajuit staan. Daarna 3 nieuwe dyneema schoten (keerfok + buitenschoten) en wat blokken en loops scoren.
Baasklusje schreef :
Bij de laatste trimclinic hebben we op een van de displays (een ST60 Graphic) zowel de SOG als de logsnelheid gezet, om te zien wat het verschil ongeveer was.

De log is zo gecalibreerd dat hij bij 6 kts en rechtop (op de motor) hetzelfde aangeeft als de SOG.
Zeilend bleek dat vooral over SB (het log zit iets uit het midden aanBB, ruim voor de kiel) het log behoorlijk teveel aanwijst.

Dat verschil liep soms op tot wel 0,8 kts, bij een SOG van rond de 6 kts.

En dat zorgt dat weer voor een foute True Wind berekening door de ST60 Wind.
Die rekent met die te hoge watersnelheid.
En dat scheelt behoorlijk in de TWA.
Aan de wind (waar die TWA belangrijk is!) wordt bij 0,8 kts snelheidsfout (te hoog) de TWA 5 graden ruimer.
Da's veel, wetend dat de optimale TWA (UA) erg precies luistert.....

(gelukkig berekent SPD de TWA beter ;-) )

Pfff, 0,8 afwijking is wel erg veel zeg, dat had ik niet verwacht. Echter als je even nadenkt dan klinkt het weer logisch, maar de afwijking zal ook wel van de rompvorm en helling afhankelijk zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 mei 2022 18:43 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 30 mei 2022 18:59 #1395564

Orange Sunset schreef :

Pfff, 0,8 afwijking is wel erg veel zeg, dat had ik niet verwacht. Echter als je even nadenkt dan klinkt het weer logisch, maar de afwijking zal ook wel van de rompvorm en helling afhankelijk zijn.

Het is nog erger ;-)

Uit de logs van SPD kun je een tabel maken met afwijkingen (waterspeed tov SOG) per boeg en per helling.



De X-as is van 1 tot 7,5 kts SOG in stapjes van 0,5 kts.
De helling is rond de genoemde waarden; 0 is 0-10 graden, 25 is 11-30 etc.
Je kan goed zien dat de calibratie bij 6 kts SOG en rechtop is gedaan: geel door de nul, blauw iets erboven.
Daar is de afwijking klein.
Vooral bij geringere SOG is de afwijking groot (dit zijn correctie-waarden, dus de afwijking is andersom).
Bij hogere SOG is de correctie negatief (log geeft te hoge waarden).
En dan zit dit log nog bijna in het midden en een halve meter voor de kiel.

SPD gebruikt deze tabel om waterspeed te corrigeren en dan de TWA en TWS uit te rekenen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 30 mei 2022 19:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 31 mei 2022 10:51 #1395711

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Ehm, de log gebruiken voor TWS en TWA is toch niet juist? Als je dan op stromend water vaart klopt het toch nooit?!
Die wind waait ten opzichte van de vaste grond, niet ten opzichte van het water.
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MB2A/50S)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 31 mei 2022 11:38 #1395724

daan1508 schreef :
Ehm, de log gebruiken voor TWS en TWA is toch niet juist? Als je dan op stromend water vaart klopt het toch nooit?!
Die wind waait ten opzichte van de vaste grond, niet ten opzichte van het water.

Instrumenten gebruiken (meestal) de logsnelheid voor het berekenen van de True Wind.
Ze pakken de AW van de windset en de STW van de log.

Op niet stromend water kan dat, als de log maar goed is (en dat is 'ie nooit).
Op niet stromend water kan de SOG ook voor True Wind, beter zelfs, want minder afwijkingen.

We moeten ook onderscheid maken tussen wat we de True Wind aan boord noemen, en de wind zoals die waait voor een stilstaande waarnemer, de geo-wind.

Stel je voor:
- je boot ligt met de boeg pal Noord, en het is absoluut bladstil, helemaal geen wind.
- dan komt er 5 kts stroom uit Oost, precies van opzij.
- ineens is er 5 kts schijnbare wind van 90 TWA BB
- boot gaat zeilen, de snelheid loopt op
- na een tijdje versnellen vaar je 5 kts vooruit, HDG 0, COG 315 graden
- met schijnbare wind 45 graden BB 7,1 kts
- dus de stroom zit al in de schijnbare wind verwerkt
- De instrumenten berekenen True Wind 5 kts uit 90 BB.
- en de geowind is nog steeds 0 kts....

SPD laat je kiezen (met een knopje), STW of SOG voor de berekening.
En als SPD ziet dat er geen stroom is neemt hij de gegeven (ruwe) SOG daarvoor.
Als er wel stroom is en SOG is gekozen als Speedsource neemt SPD alleen de SOG-component in de voorwaartse richting (de echte stroom zit immers al in de schijnbare wind).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 31 mei 2022 11:46 #1395726

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Baasklusje schreef :
We moeten ook onderscheid maken tussen wat we de True Wind aan boord noemen, en de wind zoals die waait voor een stilstaande waarnemer, de geo-wind.

Ja, dat is afhankelijk van waar je de TWS voor wil gebruiken...
Baasklusje schreef :
SPD laat je kiezen (met een knopje), STW of SOG voor de berekening.
En als SPD ziet dat er geen stroom is neemt hij de gegeven (ruwe) SOG daarvoor.
Als er wel stroom is en SOG is gekozen als Speedsource neemt SPD alleen de SOG-component in de voorwaartse richting (de echte stroom zit immers al in de schijnbare wind).

Dat is mooier dan ik had gehoopt!
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MB2A/50S)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trimclinic 2022! 14 en 15 mei lijken prima! 31 mei 2022 11:56 #1395729

daan1508 schreef :

Dat is mooier dan ik had gehoopt!

Nog mooier kan niet ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl