amai, wat een hoop reacties hier
sommige al wat meer opbouwend als de andere
Dat het beter is om met 2 zeilen te varen snap ik natuurlijk wel, maar de situatie was dat ik het grootzeil al naar beneden gedaan had, en ik dit niet zo eenvoudig alleen terug kan hijsen op het water. Ik zag grotere boten wel alleen op de genua varen, dus dacht ik probeer dat ook even, maar dat lukte dus niet, vandaar mijn vraag.
de fok/genua half afrollen lukt niet, omdat er inderdaad geen profiel is, en deze dan bovenaan meer gaat afrollen dan beneden, lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van het zeil.
Op zich was er niet dadelijk een probleem, op de bbm geraak je er ook terug
. Maar ik hoopte gewoon hier wat bij te leren.
De oorzaak van het laaghangen van de giek kan ik niet dadelijk vinden, zelfs als ik het zeil zonder wind oprol rond de giek, komt de giek achteraan een stuk lager te hangen, misschien door een slechte vorm in het zeil? zal er in de week eens een foto van maken.
Koezt schreef :
En niet genoemd hier, maar je hebt wel behoorlijk wat spanning op je tuig nodig om een beetje hoogte te lopen. Bij onze 2 Schakels, kun je de stagen als gitaar gebruiken. Staat, afhankelijk van de wind, ergens tussen de 250 en 400kg aan kracht op (Loos en Co stagspanningsmeter).
Schakel is qua tuig wel behoorlijk vergelijkbaar.
Bij mij ligt de boot altijd op de trailer en gaat mee naar huis, de voorstag wordt dus telkens losgemaakt, en terug vastgezet, dit door de fokkeval aan te spannen en dan de voorstag vast te maken.
Misschien dat er hierdoor niet genoeg spanning op de stagen staat? Heb jij daar dan nog een soort van spanner opzitten om dit nog meer te kunnen spannen?