Ja, de Shutter Speed heeft zeer dankbaar gebruik mogen maken van de diensten van de KNRM.
En ik was zo lekker op weg.
Had de J4 aangeslagen gezien de buitjes met dikke vlagen en stoof toch lekker door het tweede rak van Sport I naar Sport M. Zag daar last minute een rij met de bekende vaantje, vloekte een keer en... loefde op, maakte een slag en ging er bovenlangs. Kost een bak tijd, maar geen risico, het is 4.5m diep, maar toch, wil niet blijven hangen.
Lekker door maar weer. Een flinke bui bij de Sport M - KG18 rak. Rifje dr in en blij met de keuze voor de J4.
Opkruisen naar de Sport G. Mmm, mis mn J2, wat gaat dat.... oh, ben toch eerder bij de boei dan anderen die voor me lagen en even snel waren eerder, misschien toch iets goed gedaan
.
En.... weer door, Sport H, Sport J en op naar de Sport I.
Appies: ik zie geen Gennaker. Ok ok, was ik helemaal niet van plan vandaag. De bekende koeien zouden van de dijk afwaaien, waar is dat ding? En mn lijntjes.
Zo, die staat. Oh, dat gaat best lekker.
Nog een appie van OFRI, t volgende rak, opnieuw Sport I naar Sport M is 130 aws. Krappies met een A2, maar proberen. En jawel, t werkt. 120aws en langzaam oplopend naar 18kn, t onderlijk sleurt door t water, maar dat mag de pret niet drukken. t Loopt.
Nu even een plekkie zoeken om dat ding te laten zakken voordat we bij de M zijn, die bui die daar hangt wil ik niet in de Genny.
Maar eerst effe langs de rij met joontjes, die krijgen me niet voor de 2de keer
.
Koekie. Uhm, shit, WTF, duikt vlak voor een tweede rij op. Tja, geen keus met de Genny dr op, midden door dan maar. t is 4.5m fingers crossed moet goed ga.... oh oh, die joontjes horen niet naar beneden te gaan als je langs vaart. Yep, vaart dr uit en... mmm de Genny niet happy, broached twee keer, de hele flikkerse boel uiteindelijk in t water, mn val op een halve cm nog in de stopper en met de 2de tack lijn sleur ik een berg markermeer water mn kajuit in.
Ja, flink scheef heeft niet geholpen, nog steeds vast.
Zeiltjes neer. Bammetje en de KNRM gebeld. Geen spoed. Windkracht 4, beetje lagerwal, maar daglicht, droog en steeds minder wind. En ik trek het complete net maar een klein beetje mee, alle tijd.
Team lelystad was als 1str responder ter plaatse. Achteruit t invaar pad terug geprobeerd, dreggen met pikhaken, etc, maar dr zat een heel segment aan. Fok je op, niet vooruit te branden.
Op naar de kraan. Defect in Lelystad (en de sluis met een net niet optimaal), dus Enkhuizen was zo vriendelijk om de sleep over te nemen. Die werken voor deze situaties in een duo team. Dus op enig moment had ik 3 knrm boten om me heen.
Super service onder de kraan bij de Gier afgeleverd, binnen 2 minuten de boot in de kraan.
En... leeg. Stiekum tijdens de sleep (of misschien tijdens het wisselen van sleep) gelost.
Alleen lak schade aan de kiel van het net, winterklusje dus.
Maar ja, nu wel einde middag, in Enkhuizen. En sleepjes van de KNRM tellen niet mee in de mijltjes. Nog even getwijfeld om terug te varen naar Lelystad en weer opnieuw te starten vanaf Sport I, maar na een blik op de Harmonie en de beperkte praktische vaartijd remaining besloten dat ik dat niet meer rond ging krijgen.
Weer wat ervaringingen rijker. En eigenlijk de laatste dagen heerlijk gezeild en over zeilen geboomd.
Echt top service van de KNRM en De Gier. Lig weer veilig in mn eigen box.