Bedankt. Wat een leuke info.
Ben benieuwd naar komende weken. Ik hoop idd dat ze elkaar bij start maar ook up and down wind veel in de haren zitten. Dat was wel erg mooi om te zien.
Ik snapt de italianen niet soms, een penalty krijgen omdat je te dicht bij komt terwijl je zekerheid op inhaal hebt. hoe zit dat?
Of bij start dan weet je dat je tegenstander over BB en lager op je af komt dan drukken ze je natuurlijk in penalty als je niet ruim blijft.
Ook wellicht een resultaat van die hoge snelheden, reactietijd is korter.
groet
JRomkes schreef :
Romp voornamelijk. Nog zijdelings betrokken geweest bij de one design foil armen van de eerste paar boten.
mijn specialiteit ligt bij vezelversterkte kunststoffen.
qua team, ja etnz is het team om te verslaan natuurlijk. goed ontwerpteam, goed zeilteam, goed shore team. boot veel goedkoper gebouwd dan bijvoorbeeld Luna Rossa. Luna Rossa is ook ontzettend sterk. Veel ervaring, veel budget. Faciliteiten zijn eindeloos. grote (26 meter en 28 meter lange) cnc freesmachines, cleanrooms, computergestuurde ovens, kwaliteitssystemen vergelijkbaar met lucht en ruimtevaart. Professioneel, maar ook een starre organisatie.
American magic heeft ook een snelle boot, maar kwamen moeilijk aan voldoende goed personeel, boot had dan ook wat vertraging, minder tijd voor optimalisatie en trainen. goed gemanaged team, maar missen wat ervaring en hebben een boel nieuwe mensen aan moeten trekken.
Ineos, ook een groot budget. Gebouwd bij Carrington, ook een van de beste jachtbouwers ter wereld. hebben ondanks eerdere races, een flink testprogramma, nog nooit een echt snelle boot weten te bouwen. Martin fisher, de hoofdontwerper was voorheen de ontwerper van Luna Rossa. Boot lijkt vooralsnog niet slecht voor deze cycle, maar af en toe niet helemaal onder controle. is dat ontwerp/systemen of training?
Alinghi red Bull is een nieuw team, al hebben ze eerder wel meegedaan. maar veel is nieuw. Hebben de oude boot van de kiwi's als trainingsboot gekocht. nieuwe boot is gebouwd in Zwitserland bij decision.( bekend van Maxi's, en vorige AC winnaars. Hebben eerder voor luna Rossa kleine onderdelen gemaakt. Veel goede jachtbouwers over laten komen van buitenaf. Zelf nog eens gezeten voor een vliegend auto project, ze hebben laatste jaren vooral luchtvaart projecten gedaan, dus lichtgewicht kunnen ze wel. Oud zeil van een IACC hangt in het trappenhuis, super leuk. Het team zelf heeft wat vaste pijlers die ervaring hebben, maar zulke teams zijn het beste als ze een paar cycles kunnen groeien, verwacht ze niet in de finale van deze cup.
bij de Fransen ken ik niemand. de Franse jachtbouwers kunnen zichzelf prima voorzien, en maken mooie dingen. Werken over het algemeen wat grover dan de rest. sneller, goedkoper. Hebben een zusterschip van de Defender, dus een boot met potentie en een aantal iteraties ervaring er in verwerkt, maar moesten wachten op de tekening, dus hebben heel weinig uren op het water gemaakt. Is te zien in de races, boot is niet zo stabiel, en dat kost snelheid.