Bert schreef
maar een extra impellir, extra brandstoffilter enzo, dat vind ik wel heel erg ver gaan. eens regelmatig controleren is goed genoeg.
Diesel vervuiling
Kijk je regelmatig in de dieseltank?
Word er een toevoeging bij de dieselolie gemengd? (biocide)
Of wacht je het wel af, met de gedachte, mij gebeurt dit niet.
Bacteriële groei in brandstof
Als benzine of diesel zich in een tank met te veel luchtruimte bevindt, veroorzaken de dagelijkse temperatuurschommelingen condensatie (watervorming) op de wanden van de tank. Dit water valt in de brandstof waar het naar de bodem zakt en daar een voedingsbodem vormt voor microbiële sporen die zich voeden met koolwaterstofbrandstoffen.
Werkelijke bacteriële groei
Dit verschijnsel is bekend als ‘dieselalgen’ en bestaat voornamelijk uit zwamvorming, gist en schimmels. Als hieraan niets wordt gedaan, bederven deze dieselalgen de brandstof en veroorzaken zij verstopte filters, brandstofleidingen en injectoren.
Impeller reserve?
Wat doe je als er een stuk afbreekt?
Of gescheurd, kan altijd gebeuren ook als er ieder jaar vernieuwd word.
Impeller
Zorg altijd voor een reserve impeller aan boord, deze is niet bestand tegen droogdraaien.
Het kan voorkomen dat dit toch gebeurt en de impeller beschadigd raakt.
Er kunnen dan serieuze koelproblemen ontstaan.
Ook fijn zand/blubber kan voor beschadiging zorgen.
Een impeller kost niet veel en neemt geen ruimte in.
Als je zelf niet zo handig bent, kan ik mij voor stellen dat je dan geen of zeer weinig gereedschap aan boord sleept.
Groet jaap