zeehond schrijft:Onderstaand artikel staat in het havenreglement van mijn haven.
In de praktijk komt het er op neer dat iedereen doet waar hij zin in heeft totdat dit overlast bezorgd. Je krijgt meteen iemand op je dak als je iets zonder zeiltje onder je boot doet.
Artikel 9
Tijdens de stalling is het niet toegestaan om:
1. werkzaamheden aan, in of op het vaartuig te (laten) verrichten;
2. steunen of stophout weg te nemen of te verplaatsen;
3. vluchtwegen, steigers en uitgangen te
blokkeren;
4. te roken in de loodsen.
Alleen voor bepaalde werkzaamheden onder 1 kan de havenmeester / werfbaas tijdelijk vrijstelling verlenen. Echter, brandgevaarlijke werkzaamheden zoals lassen, slijpen, branden en werken met open vuur in het algemeen, zijn te allen tijde verboden. Overtreding van dit artikel, geeft de havenmeester / werfbaas het recht de overtreder direct en voor onbepaalde tijd de toegang tot de jachthaven / jachtwerf te ontzeggen.
Artikel 10
Het is niet toegestaan, zonder uitdrukkelijke toestemming van de havenmeester / werfbaas, het afgemeerde of gestalde vaartuig of de lig- of bergplaats tot voorwerp van commerciële activiteit te maken. Onder dit laatste wordt mede verstaan de verkoop van het vaartuig en/of toebehoren, alsmede het aanbrengen van daartoe strekkende borden, mededelingen en aanduidingen.
Dit zijn de Hiswa voorwaarden:
www.hiswa.nl/C3/C11/HISWA%20Al...%20werfreglement.pdf
Kijk ook eens naar artikel 3, lid 13
Nog meer Hiswa voorwaarden:
www.hiswa.nl/C3/C11/HISWA%20Al...0Ligbergplaatsen.pdf
Zie daar artikel 7, lid 4
Maar als wij dus een externe ondernemer in zouden huren om wat werkzaamheden aan onze boot te verrichten, dan werkt die ook 9 van de 10 keer onder Hiswa voorwaarden. De machtspositie van de Hiswa neemt de watersporters dus onterecht in de tang!
Wikipedia:
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (art. 24 ev.[1]). Koppelverkoop is alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie. Om te bepalen of er sprake is van een economische machtspositie moet eerst de relevante markt afgebakend worden. Daarna moeten de volgende factoren bekeken worden:
1. marktaandeel van de onderneming
2. marktaandelen van de concurrenten
3. andere omstandigheden die een voorsprong kunnen geven op de concurrenten zoals financiële reserves en technologische kennis
4. toetredingsbelemmeringen tot de markt
Punt 1 is dus best van toepassing, maar indirect, het is niet de ondernemer maar de club van ondernemers die een enorm marktaandeel heeft. Een watersporter zit via zijn ligplaats voor onderhoud zo bijna altijd aan een Hiswa ondernemer vast omdat je de motor van je boot moeilijk ergens langs de oever van het A'dam-Rijnkanaal kan laten onderhouden.
Wie is er juridisch onderlegd? Zou dit kans van slagen hebben bij de NMa??