Vorige week Zondag nog gezeild op het Hollands Diep, maar vergeten antivries in te slaan, dus afgelopen Woensdagochtend nog even snel naar de boot om bevriezingsverschijnselen voor te zijn.
In de voet(buitenwater)pomp kwam het ijs nog net los, het toilet was qua aanvoer en uitvoer al zodanig bevroren dat ik de pomp heb moeten demonteren om het IJs (!)los te bikken in de slangen.
Alles voorzien van een flinke scheut Spiritus tot in de afsluiters.
De motor (Volvo Pente 2002) pufte en kuchte, geen koelwater aan de spiegel. Een kwartiertje gewacht en nog eens geprobeerd, een flinke guts koelwater en verder niets, dus nog eens een kwartiertje later de derde poging gewaagd, en met een enorme rookpluim de motor aan de praat gekregen en een kwartiertje laten warmdraaien.
Net op tijd zou ik zeggen.
Het kan dus snel loosgaan met bevriezen.
Eigenlijk ben ik het meest bang dat de (watergevulde)UitlaatDemper kapot vriest, voor mij de reden om antivries in het systeem te pompen en de motor niet af te tappen.
Mijn vraag in deze is;
Heeft iemand een goede oplossing voor het opvangen van de Ca. 4 liter antivries bij de uitlaat (20 cm boven de waterlijn) als er weer gevaren wordt.
Of:
Als ik de motor zelf aftap en de thermostaat verwijder(of liever andersom), kan ik dan een scheut spiritus in het uitlaat spruitstuk richting demper spuiten om haar vorstvrij te houden..
Wij zeilen de Winter voor zover mogelijk graag door,maar de recycling van Antivries kan mijns inziens veel beter.
Stuur uw juiste inzending....