Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 08:33 #197078

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Bedankt, Capo.

Bakjes met zakjes: Ik denk dat ik er tijdens het seizoen toch wel minimaal 1 zal aanhouden, te weten 'vooronderin' de boeg waar de binnenschaal maar een geringe opening heeft en de ventilatie m.i. niet best is. Alle beetjes helpen daar, lijkt me.

Of ik de boot voor komende(nu nog vervanbedshow, gelukkig) walperioden zal gaan dichttapen met dagelijkse ontvochtiging zal de tijd moeten leren. De selling points zijn zeker overtuigend.

Een capabel ontvochtigingsapparaat kost aardig wat en tel daarbij dat de walstroom er continue op moet.
Een fors stel bakjes met zakjes of de grote versie dry-bag kan voor beide aspecten dan toch een alternatieve uitkomst zijn, wellicht ?
www.dry-bag.nl/products-page/d.../dry-bag-1-000-gram/


Edit p.s Ik zie nu dit nog. Niet gek.

www.dry-bag.nl/faq/sponsoring/:



1000-Mile DOUBLEHANDED Race 16 juni 2011

1.000 miles, 2 bemanningsleden en 3 etappes. De 1000-mile DOUBLEHANDED Race is een uitdagende lange afstand race op de Noordzee en de vierde editie wordt dit jaar mede door Dry-Bag gesponsort.

Alle deelnemers aan de 1000-Mile DOUBLEHANDED Race ontvangen een ruim pakket met Dry-Bag’s voor gebruik gedurende de race van Scheveningen naar Noorwegen en de Shetland eilanden. Ook is voor de winnende boot nog een extra pakket met Dry-Bag’s samengesteld. Tijdens deze prachtige race over de Noordzee zullen de Dry-Bag’s in ruige condities de boten van binnen droog houden. Deze ervaren zeezeilers hebben nu voor het eerst een ontvochtiger aan boord die het hele vaarseizoen met hen kan meevaren. www.1000mile.org

Kartonnen sleepboot “De Furie”

Het is geen sponsoring pur sang, echter wij hebben de kunstenaar Filip Jonker op de Hiswa 2011 ontmoet waar hij zijn kartonnen sleepboot ter display had staan. Dit zeewaardige kartonnen schip is 7 meter lang en is met een siliconenvloeistof bewerkt waardoor het waterafstotend is gemaakt. Binnen in de boot was er echter een overdaad aan condens wat een muffe lucht veroorzaakte. Toen wij dit zagen (en roken) hebben wij gelijk een aantal Dry-Bag’s gedoneerd om dit prachtige varende kunstwerk van binnen droog te houden. Klik hier voor de website van Filip
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 08:39 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 09:30 #197095

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan staat Dry-Bag vast wel open voor een ZF inkoopactie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 15:31 #197224

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Is het eigenlijk 's winters wel natter dan 's zomers? Condens ontstaat door temperatuurverschillen die zijn er 's zomers toch ook. Waarom blijft het dan droger in de zomer? Waarschijnlijk omdat we regelmatig aan boord zijn en de boel open zetten en ventileren.

ventileren zou dus het toverwoord moetren zijn of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 15:52 #197231

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 16:33 #197246

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Zorg voor een waterdichte boot!
Je moet eens weten hoeveel stiekum vocht er in boten komt door allerlei lekkages via doorvoeren, schroefjes ramen stootlijsten handgrepen e.d.
Zeker als je boot op leeftijd is word kans op lekkage door slechte kit steeds groter.

Ik heb in mijn vorige boot (friendship 22) het eerste seizoen volop bezig geweest met lekkages dichten.

Altijd water te vinden in de bilge, maar geen zichtbare lekken, ik werd er gek van.

Handgrepen op kajuit, genua rails, overloop rails, stootrand, ankerbak, scepterpotten enz.
Overal een druppeltje...

Na alles goed aangepakt te hebben (kit kit kit) had ik een kurkdroge boot, ook in de winter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 16:59 #197259

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeehond schreef :
ventileren zou dus het toverwoord moetren zijn of zie ik iets over het hoofd?
's zomers kan er veel meer waterdamp in lucht, omdat warme lucht veel meer damp kan bevatten. Maar 's zomers is het 'snachts ook warmer, dus de condenshoeveelheid zomer en winter zal niet zoveel schelen.

je ziet over het hoof dat een boot een 'condenspomp' is:
- bij afkoeling in de nacht ontstaat condens binnen in de boot, omdat de koudere lucht niet langer alle damp kan bevatten
- dat water loopt naar beneden en gaat bijv. in kussens zitten, of onder de vloer
- overdag warmt het buiten op
- daardoor kan er meer water in de lucht zitten
- dat komt door je ventilatie lekker met de lucht mee naar binnen
- en dan koelt het 'snachts weer af: verse condens!
- het water dat eenmaal binnen is zal niet zomaar weer verdampen, angt dat zit onder de vlonders, in de kussens, etc.
Ventilatie haalt volgens mij meer water naar binnen dan dat het naar buiten werkt.......
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 17:18 #197263

nardus schreef :
Nu wordt ik nieuwsgierig, gewoon je kussen, zeilen en ander textiel op de boot laten liggen.. :woohoo:
Ik heb beide methodieken geprobeerd op onze boot (een winter ventileren en een winter aftapen), en ik moet zeggen dat de aftape methode het beste werkt om de boot droog (en fris!) te houden. Komende winter dus gewoon weer aftapen en een ontvochtiger er in!

Groet,
Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 17:32 #197268

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Maar die condenspomp doet het toch in de zomer net zo goed als in de winter.

In de winter zijn de dagelijkse verschillen in temperatuur volgens het knmi www.knmi.nl/cms/content/29088/dagelijkse_gang kleiner dan in de zomer. Bovendien is de absolute temperatuur lager en kan de lucht hoe dan ook minder vocht bevatten.

OT op een of andere manier kan ik geen foto's emoticons en codes meer plaatsen vandaar de scharrige URL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 18:32 #197276

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
[/quote]

er zijn 2 soorten:
- condensdrogers: die stoppen met werken bij tussen 5 en 10 graden celsius
- 'andere' waarvan ik niet snap hoe ze werken, die gaan door tot vlak boven het vriespunt. Ik heb er zo een, van Delonghi.
groet
t[/quote]

Dat zijn vriesdrogers. De lucht wordt afgekoeld tot onder nul. Condens wordt afgevoerd en de droge lucht terug geblazen waar die weer vocht op kan nemen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 18:36 #197277

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Onder nul bevriest het toch, net als op de autoruit ?
Weinig flow van vocht dan meer, lijkt me.
Net boven nul lijkt me dus, zoals capo zei.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 18:38 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 18:53 #197289

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
Koelen tot tegen het vriespunt of tot ver daaronder. Beide gaan uit van de lucht afkoelen tot onder het dauwpunt waardoor het water condenseert of zich als ijs afzet. Er staat mij bij dat er typen zijn die het ijs vervolgens laten smelten zodat het water makkelijk weg kan lopen.
Het type van Capo zal, denk ik ook, wel van het eerste zijn.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 26 mei 2011 19:08 #197291

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3462
Nog een variant op dit topic.
Zo goed als er condens ontstaat in je boot gebeurt dat ook in je motor. Sinds een paar jaar stop ik, bij het winter klaar maken van de motor, in de uitlaat en het luchtinlaatfilter een zakje silicagel. Vervolgens sluit ik die openingen goed af.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 14:20 #204694

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de laatste Meteorologica (kwartaalblad voor meteorologen, interessant ook voor amateurs) stond een artikel over het verband tussen hoger wordende temperatuur en toenemende neerslaghoeveelheden.
Simpel gezegd komt dat omdat in warme lucht nu eenmaal meer waterdamp kan 'oplossen', warmere lucht ==> meer regen.
De hoeveelheid water die erin kan neemt toe met 7% per graad celsius.

Als we die wetenschap eens loslaten op onze condenspomp (de halfvolle dieseltank, de hele boot die lekker 'ventileert' dan levert dat zo ongeveer het volgende op:

- bij een relatieve vochtigheid (RV) van 100% past er in een kubieke meter lucht van 20 graden celsius 20 cm2 water. Een 'blokje' 4*5*1 cm.
- bij lagere RV evenredig minder
- per graad warmer resp kouder dus 7% meer resp minder.

Als we nu aannemen dat:
- de RV dicht bij 100% ligt (da's zeker in de winter waar)
- de dagelijkse gang in temperatuur max-min ca 10 graden is
- er 50 liter lucht in je dieseltank zit
dan 'pomp' je in een jaar ca 50 cm3 water je tank in. Over 5 jaar is het 1/3 liter.

Bij een grotere en/of legere tank wordt het evenredig meer.

Voor een hele boot van 10m lengte, dus ca 30 m3 inhoud is het bijna 1/3 liter PER DAG....

Ik zeg: dichttapen!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 15:01 #204702

Je rekenmethode op zich is juist. Echter er zitten een paar verkeerde aannamen in.
Je gaat er vanuit dat de temperatuur 'snachts altijd 10 graden lager is én dat de luchtvochtigheid overdag altijd 100% is.
Dat zou betekenen dat het 'savonds en 'snachts altij mistig is buiten! Immers de koudere lucht kan het water van overdag niet meer bevatten en dat betekent per definitie mistvorming.
Gelukkig is da niet niet geval.Ten eerste is de verschiltemperatuur lang niet altijd 10 graden. Bovendien is gemiddeld over het jaar de relatieve luchtvochtigheid in Nederland slechts zo'n 80% en geen 100% , 'snachts hoger en overdag lager.dat scheelt dus al 3 graden dat er niets gebeurt.
( nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid )
Er zal dus gelukkig maar in een beperkt aantal nachten een vochtgehalte van 100% worden overschreden waardoor condensatie (mist) optreed met het water in de tank als gevolg.Overigens zijn die condensatiewaarden per dag op de KNMI site of de site van land en tuinbouw waarschijnlijk wel te vinden.
Ten tweede ga je er vanuit dat alle lucht in de tank elke dag volledig wordt uitgewisseld. Dat zal zeker niet het geval zijn aangezien de ventilatieleiding van de meeste tanks maar vrij klein is ( en vaak ook vrij lang).
Door deze verschillen met jouw berekening is de werkelijke condensvorming veel lager dan dat jij berekent.Wat het dan wel is is onmogelijk echt te berekenen.
Wat wel invloed heeft is het aantal keren dat je tankt of liever gezegd , het aatal liters dat je overdag uit de tank trekt. Daarvoor komt dan wel lucht in de plaats waaruit soms(!) 'snachts water kan condenseren.Alleen als je 'savonds niet direct weer voltankt natuurlijk hetgeen gelijk een voordeel van 'savonds tanken aangeeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 15:15 #204704

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Je gaat er vanuit dat de temperatuur 'snachts altijd 10 graden lager is én dat de luchtvochtigheid overdag altijd 100% is.
<knip>
Ten tweede ga je er vanuit dat alle lucht in de tank elke dag volledig wordt uitgewisseld.

ik bereken een zeker maximum. 10 graden tussen dag en nacht is er lang niet altijd, maar soms is het zelfs meer.

Lucht in de tank hoeft niet 'verwisseld' te worden, er bestaat zoiets als diffusie. De watermoleculen in de lucht gaan geheel op eigen houtje lekker de tank in. Ze volgen de wet van Fick!

Natuurlijk heb ik ruim gerekend, in de praktijk zal het ietsje minder zijn.
Het gaat me om het principe:
een ventilerende boot/tank/huis is een condenspomp!
groet
t
Laatst bewerkt: 29 juni 2011 15:25 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 16:42 #204726

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nu laat ik de boot altijd redelijk ventileren van voor naar achteren (VV) en dat levert niet een natte boot op behalve de keren dat er een pak sneeuw in de winter lang op het voordek blijft liggen. De ventilatiesleuven in de kajuitingang blijven open maar zodra voorop de paddestoel afgedekt wordt door sneeuw heb ik condenswaterdruppels binnen. Voor mij blijft ventileren het belangrijkste, zeker met kou, omdat dan de temperatuurverschillen klein zijn en de luchtvochtigheid laag.

Condenspomp of warmtewisselaar maakt me niet uit, als het maar niet nat wordt binnen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 18:40 #204738

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
By the way,die vochtvretes van bisonenzo is zoizo troep, begin daar niet aan, eens is zo'n bakje omgevallen, wat een ellende heb je daar nog maanden van :(

Nou wil ik natuurlijk niemand zijn handel verpesten :evil: , maar die drybecks of hoe ze heten werken wel.

Vorig jaar op een beurs die zakje's in mijn handen gehad, de korrels die er in zitten kwamen me toen wel heel bekend voor.

Ze lijken namelijk meer dan sprekend op de hydrostatiche korrels die gebruikt worden door wegbeheerders e.d. bij calamiteiten.
Je weet wel, olie, koelvloeistof en dergelijke.
Een soort kattenbakkorrels maar dan van een wat mooiere en fijnere kwaliteit, voor de kenners, die rode zakken.

We hebben van een paar oude kussenslopen wat zakjes gestikt en deze gevult met een afgemeten hoeveelheid van dit korrelspul.
Tayripje om de hals en klaar.

De resultaten waren deze winter verbluffend, de boot bleef veel droger dan daarvoor.
Zelfs nu hangen er twee kleine zakjes in ons vooronder, en na een nachtje slapen blijft de cabine veel droger dan voorheen.

De capo methode is natuurlijk het mooiste, een maat van mij doet het ook al jaren zo, maar die heeft zijn boot achter liggen, plugt zo de boot aan het net.

Ik heb in de winter geen prik bij mijn boot, mag niet van de haven.
Daarom ben ik blij met mijn selfmadedrybaks, kosten..... een sixpack :)
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 29 juni 2011 18:42 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 19:55 #204753

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Capolavoro schreef :
Op een wasbak neerzetten (met afvoer) is geen goed idee, want daar moet antivries in een dichte afsluiter in..... en zonder extra water erbij.
Tenzij je de wasbak-afvoer boven de waterlijn hebt. Dan gaat het prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 19:58 #204754

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
Maar dan heb je weer een opening met de buitenlucht waardoor al het getape weer voor niks is gedaan? Zwanehalsje of bocht waar water in blijft staan maken in de afvoer dan?
Laatst bewerkt: 29 juni 2011 20:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 29 juni 2011 20:02 #204756

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
De "hermetisch dicht" methode werkt alleen met een werkende actieve droger aan boord. Heb je dat niet, dan doet ventilatie toch nog nuttig werk op die momenten dat de luchtvochtigheid onder 100% is.

Hermetisch sluiten zonder droger betekent de hele winter alles nat, ook op droge dagen... en in het voorjaar 1 grote schimmelbende. Dan beperkt ventilatie de schade flink, doordat op mooie dagen de oppervlakken toch nog wat drogen. Het water onderin zal er niet uit gaan (door het condenspomp effect komt er meer binnen dan er weggaat), maar het houtwerk, kussens etcetera zijn in ieder geval af en toe droog ipv continu nat.

Alle spullen aan boord laten betekent ook een boel weggooien of schoonmaken als het toch misgaat en het paard van Sinterklaas door een onvoorziene extra lekkage toch nog flink huishoudt aan boord - een risico.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dry Bag als alternatief voor vochtvreterbakjes 30 juni 2011 07:08 #204788

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je denkt iets af te dekken tegen condensdruppels met een plastic zeiltje kan het misgaan omdat onder het zeiltje het vocht niet weg kan. Boven het zeiltje geen vocht maar er onder te veel wat niet de bedoeling was.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl