Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 09:36 #256183

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Vaanstand wordt bereikt als de aandrijving stopt, door de inwendige vertanding en de druk op de bladen van het langs stromende water draaien deze in vaanstand. Maar waarom overweeg je dit? In welke boot? Waarom?
Wat zit er nu in, werk dat niet meer? Als je antwoorden wil zul je ook wat meer achtergrond info moeten verstrekken.

mvg.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 09:44 #256186

Ik wil graag wat meer info geven>

Schip Najad 34S uit 1979.
Er moet een nieuwe motor in en omdat we toch wel wat vaker op de motor gaan varen (leeftijd) willen we een confortabele keuze.

De keuze is gevallen op een Crafstman 42 Pk (Mitsibushi blok) en het voorstel is om er een 19" Variprop achter te monteren.
We komen dan uit op een reductie van 2.45 bij de keerkoppeling.

Volgens de leverancier zou dit net moeten kunnen , maar anderen beweren dat de mechanische keerkoppeling die de leverancier voorstelt (TMC60) dit op termijn niet aankan.

Een betere oplossing zou dan zijn: een ZF25 of een PRM (beiden met een hydraulisch bediende natte platenkoppeling).

Maar wat ik me afvraag is het volgende:

Ik heb nu een ook een MAxprop en een mechanisch koppeling en het komt toch nog wel eens voor dat als de motor uit en in zijn vrij staat de vaanstand niet gevonden wordt (zeg maar teveel weerstnd in het draaimechaniek van de schroef)

De as blijft dan meedraaien en ik zet dan de keerkoppleing kort in zijn achteruit om dit probleem op te lossen.

Maar volgens mij kan dat niet met een hydraulische koppeling; immers als de motor uit staat valt erniets te schakelen?

Klopt toch?

Vandaar mijn vraag naar ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 10:04 #256190

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Aha, dat is een duidelijk verhaal. Heb er geen ervaring mee. Als je verwacht om meer op de motor te varen is de keuze voor een Variprop misschien niet nodig. Anders een andere configuratie kiezen met wel een goede mechanische koppeling. Ook een asrem is nog een mogelijkheid maar ik heb er geen ervaring mee.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 10:07 #256191

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het vast blijven staan (geen vaanstand) van de Maxprop komt me bekend voor; gebeurt mij vooral na langdurig en hard op de motor varen.

Misschien een klapschroef overwegen? Die klappen wel altijd vanzelf in.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 14:23 #256229

thomas, op de van der stadt 34 van mijn ouders was een gori klapschroef gemonteerd, na meer dan een half uur op de motor varen bleef deze ook openstaan tot een snelheid van een knoop of 6-6,5 als je de as niet stil zette.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 17:20 #256265

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
openstaan tot een snelheid van een knoop of 6-6,5 als je de as niet stil zette.

ja dat zal zeker kunnen, had ik op de SP32 ook met de Wisco klapschroef.
Oplossing is simpel: de motor stoppen terwijl hij nog in de vooruit staat.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 17:33 #256267

Dat helpt dan weer niet als je een hydraulische keer koppeling hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 18:28 #256273

Bij dit soort overwegingen spelen altijd heel veel zaken een rol. Het belangrijkste is dat je voordat je de plaat in gaat kleuren bekijkt wat je belangrijkste doelen zijn bij de keuzes in de aandrijving.

Heel, heel, heel kort door de bocht:
1. Goedkoop en makkelijk: vaste schroef
2. Ik wil minder weerstand onder zeil en vind de motorprestaties minder belangrijk: klapschroef
3. Ik wil weinig weerstand en acceptabele motoreigenschappen en dat mag wat kosten, vaanstandschroef
4. Ik wil op alle gebieden optimaal profiteren en dat mag wat kosten: Autoprop.

Voor opties 3 en 4 geldt dat je eigenlijk geen hydraulische keerkoppeling wilt hebben. Vaanstandschroeven zijn altijd gebaat bij de mogelijkheid om ze fysiek (iets) af te remmen d.m.v. het stilzetten van de as en hydraulisch lukt dat alleen met een schroefasrem er bij. Dat is duur en veel minder handig dan een simpele mechanische keerkoppeling.

Voor vast en klap is het geen probleem.

Wellicht een idee om eerst goed te bepalen wat je wilt bereiken en dan een hoop testen van schroeven te lezen om te bepalen wat het beste aansluit. En laat je dan goed informeren door mensen die meerdere of alle typen schroef leveren om te voorkomen dat voor slechts 1 parochie gepreekt wordt. Elke schroef heeft zijn voors en tegens. Er zijn weinig slechte meer, voor elke wens en mogelijkheid is wel een schroef die echt past in het plaatje.

Begin in ieder geval bij de schroef en werk dan terug naar de motor. Reducties kunnen gedeeltelijk gecompenseerd worden door diameter en spoed van de schroef en misschien heb je wel minder vermogen nodig dan je eerst dacht. Kijk ook goed naar het toerental van de motor.
Net als bij een stereo de speakers het eindresultaat bepalen is de schroef ook de cruciale schakel in de aandrijving. Met een foute aandrijflijn kan geen enkele schroef presteren. :)

Succes en ben benieuwd! Ciao
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 18:50 #256274

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Eigenlijk ben ik zo oook te erk gegaan.
Mijn keuze is gevallen op de Variprop 19". (Voorheen had ik een 17"Maxprop).

Omdat alles vernieuwd moest worden heb ik gekozen voor een wat grotere schroef en een keerkoppeling die een wat hogere reductie heeft: 2,45.

De leveranvier van de motor (Crafstman 42 pk ) adviseert een TMC 60 als keerkoppeling en eigenlijk was ik haast akkoord.

Maar nu werd mij verteld door een ander persoon met gezag dat deze combinatie niet ideaal is. De TMC60 zou te zwak zijn.

Dit gevoel had ik zelf ook al een beetje.

Conclusie een andere zwaardere keerkoppeling en zo kwam ik uit bij de hydraulische koppeling. Daar kleeft echter weer het bezwaar aan dat de vaanstand het niet altijd goed zal doen.

Overigens heb ik van verschillende mensen die eenvaanstand hebben en ook een hydraulische koppleling dat de motor uitschakelen met de hudraulische koppleingin de vooruit het probleem op zou lossen.

Maar dat wordt door de latste forum bijdarge weer betwijfels en zou een asrem noodzakelijk zijn.

Wie helpt me nu met de keuze van de keerkoppeling (als ik schroef en reductie ongeveer wil laten als mijn keuze)??

Suggesties zijn zeer welkom!!
(het gaat om een 34 foot S-spant uit 1979 van ca 7 ton)

Zeilersgroet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 14 jan 2012 21:38 #256293

Als alles al zover ingevuld is lijkt me de beste stap om simpelweg contact op te nemen met de producent van de Variprop, SPW.
Vraag naar Claudia of Jörg en leg je probleem voor.

Dichter bij de bron en verder van 'iemand anders zei' kan ik je niet brengen.

SPW:
Westkai 58, 27572 Bremerhaven, GERMANY
Telefon: +49 (0) 471 / 7 70 47, Telefax: +49 (0) 471 / 7 74 44
e-Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat je even weten of dit geholpen heeft?

Succes en ciao
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 15 jan 2012 05:55 #256315

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
En misschien even informeren bij de producent of leverancier van de beoogde keerkoppeling, of het issue wat je voorziet wel aanwezig is. Voor PRM (heb ik zelf) heb ik goede ervaringen met Dintra.
Overigens zet ik mijn keerkoppeling tijdens het zeilen weleens in de achteruit, waarna de schroef stopt met draaien. Volgens mij kan dus ook een hydraulische PRM (ik heb wel een behoorlijk oude,vermoedelijk voorganger van de 260D) gewoon geschakeld worden zonder draaiende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 15 jan 2012 07:24 #256320

Ik zal zeker bij Variprop informeren. Heb je ook zo'n contact voor de technodrive keerkoppeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 04 mrt 2012 22:14 #267863

Willem, leuk dat er wat meer zeilers uit Bergen op Zoom zich hier aansluiten op het forum.

Gr. Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 08:39 #267931

Ja het forum is niet zo heel druk bezocht merk ik.
Maar het is inderdaad leuk een reactie uit Bergen te krijgen.

Gr. Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 08:45 #267934

Ben je al wat wijzer geworden bij de adressen die ze je gegeven hebben of staat je vraag nog echt helemaal open?

Zal vanmiddag is kijken bij de Calypso, ben straks wel even op de vereniging.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 08:55 #267940

Nee de vragen zijn zo goed als beantwoord.Binnenkort nieuwe installatie.
Woon in Bergen, Boot in Bruinisse: www.wsvbru.nl

Zeilersgroet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 09:03 #267943

Ok en wat gaat het nu precies worden en waarom ?
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 09:17 #267948

Craftsman 42 pk. ZF25 a hydraulisache koppeling. Flex en 19" Variprop 4 blads.
Waarom? Omdat mechanisch naar mijn mening niet opgewassen is tegen de klappen, niet met een hoek geleverd kan worden (althans niet in dit vermogens bereik) en hydraulisch ook linksdraaiend kan blijven.
Had nog graag een aquadrive (homokineet en stuwdruklager) gemonteerd, maar dat lukt niet vanwege te geringe inbouwlengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 09:19 #267950

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
WillemdeNie schreef :
Ja het forum is niet zo heel druk bezocht merk ik.
Hoe druk verwacht je? Gisteren hadden we bijna 5000 individuele bezoekers, bots niet meegerekend.
Dat er op jouw vraag niet veel reacties komen ligt denk ik ergens anders aan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 09:29 #267955

WillemdeNie schreef :
Craftsman 42 pk. ZF25 a hydraulisache koppeling. Flex en 19" Variprop 4 blads.
Waarom? Omdat mechanisch naar mijn mening niet opgewassen is tegen de klappen, niet met een hoek geleverd kan worden (althans niet in dit vermogens bereik) en hydraulisch ook linksdraaiend kan blijven.
Had nog graag een aquadrive (homokineet en stuwdruklager) gemonteerd, maar dat lukt niet vanwege te geringe inbouwlengte.

dat word dus super strak uitlijnen, succes iig meschien later nog wat foto's van het project met uitleg altijd leerzaam.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 10:59 #267998

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Volgens de Allpa catalogus.

TMC60 tot 60 kW bij pleziervaart
45 kW bij Beroepsvaart

Met een motor van 42 pk oftewel 30 kW zou je te weinig hebben aan de TMC60?. Het advies van de vakman voor de TMC60 is niet zo gek lijkt me.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 11:10 #268004

Allfa geeft desgevraagd aan dat hydraulisch beter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 12:43 #268024

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dit klopt wel, een mechanische (Technodrive) koppeling klapt nogal bij het inschakelen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 12:44 #268025

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
WillemdeNie schreef :
Ja het forum is niet zo heel druk bezocht merk ik.
Maar het is inderdaad leuk een reactie uit Bergen te krijgen.

Gr. Willem

:( :S :( :S :( :S :( :S
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaanstandschroef en hydraulische keerkoppeling 05 mrt 2012 13:07 #268032

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Fer, is dat klappen bij schakelen iets voor grotere vermogens?. Dat 16 pk-tje met een TMC 40 van de Proost klinkt netjes.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl