Proost schreef :
@Zeekraal. In 15 jaar tijd al met 4 verschillende schroeven varen duidt niet echt op een berekende schroef met uitzondering van die ene van Jooren. Dan kan je ook niet verwachten dat het goed gaat. Wat betreft ontzinken (Of bedoel je misschien de zingrand?.), dit is een materiaalprobleem wanneer de schroef al jaren in gebruik is. Dat betekent gewoon goed informeren voor je een fabrikant kiest die slechte producten levert.
Hoe kom je er bij dat er niet gerekend zou zijn? Uit mijn tekst kun je dat niet halen.
De eerste, ja ,dat was een gokje met een schroef die ik toevallig had.
De schroef van Joren is berekend en heb ik niet verwisseld omdat het resultaat niet goed zou zijn. De Maxprop ook, door de leverancier.
De Gori die ik 2e hands kocht had op een vergelijkbare boot met exact dezelfde motor gezeten en voldeet beter dan de Maxprop, ook bij het achteruit slaan
En nee ik heb het niet over een zingrand maar over ontzinken. Het verdwijnen van het zink in de legering waarvan de schroef is gemaakt.
Een rare term, dat ben ik met je eens, want in brons zit toch geen zink? Nou vergeet het maar!
Ik heb het artikeltje in een PBO van ? maanden terug niet zo vlug bij de hand maar waar vroeger brons bestond uit koper met zo'n 25 % tin wordt tegenwoordig ook koper met 5 % tin en, een heleboel, zink nog steeds brons genoemd. Vandaar.
Ik ben het met je eens dat je het best van een goede leverancier je spullen kunt betrekken. De heren Gori en Maxprop zullen dat ook wel vinden.
Wat die 4 in 15 jaar betreft, het zijn er 5. Ik ben n.l. weer, gedwongen, terug bij de schroef van Joren. Heerlijk dat rustige gezoem bij 1800 toeren. En dat geheel zonder bijgeluiden.
Dan nog even over het caviteren.
Ik denk dat er nog al wat zeilers zijn die dat niet in de gaten hebben.
Luister eens naar vroege vertrekkers als je zelf nog in je kooi ligt. Op het moment dat er losgemaakt wordt en gas gegeven hoor je bijna altijd het bekende gepiep van cavitatie. Vaak verdwijnt dat geleidelijk als de boot op snelheid komt. Zo hoort het.
Vaak hoor ik dat gepiep pas niet meer als de boot de haven uit is en sowieso niet meer te horen. Zo hoort het niet.
Grt, Leo.