Blupblup schreef :
Volgensmij geeft volvo aan dat de olie ververst kan worden in de boot. Dus geen noodzaak om dat onder de boot te doen, in of uit het water.
www.volvopenta.com/volvopenta/...Pages/saildrive.aspx
Dat zie ik nu ook tot mijn grote verbazing.
Alleen is dat toch echt niet waar , in ieder geval niet voor de 110S en de 120S.Want in de handleidingen daarvan wordt daar niet over gerept.
Waarschijnlijk is dat dan bij de nieuwste types mogelijk maar die zijn ook niet meer van Volvo Penta zelf.
Ik lees trouwens in de nieuwste handleiding van de D1-13 dat er bij de methode in het water wel 0,5 liter achterblijft in het staartstuk!
vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/Vi...s=3536244&lang=nl-NL
pagina 47.
Da's 20% en meer als er in het onderste deel waar de tandwielen zitten past.
Dat zou dus m.i. ook gaan bij de oudere typen.
Ik heb het zelf meerdere keren gedaan toen ik onderweg water in de olie kreeg en toen kwam er ook een dikke liter van de 1,8 liter uit
Maar of dat aan te bevelen is vraag ik me wel af.
Ad