Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voeding voor boegschroef.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:02 #360905

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
In mijn tri is het een 90AH accu, die meteen ook als service accu dient. (heb ook een boegschroef) Volgens de eigenaar zijn het maar stoten van enkele seconden ipv tientallen seconden, dus de ontlading is maar heel beperkt. Dit zijn zijn woorden, moet het zelf binnenkort nog ontdekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:08 #360909

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dus eigenlijk zoek je een startaccu van 70A?
Lees en bestudeer Hier eens daar worden mijn stokpaardjes beschreven: lithium. Je zou dan misschien toekunnen met een 40A als ik het zo eens lees. Kost 200 en weegt 9kg
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 18:11 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:14 #360912

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7632
Oefenen met lijnen en springen? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:15 #360918

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
hiermee is gelijk duidelijk gemaakt dat de laadstroom kabel voor een separate accu peanuts is. Met een bijv een laadstroom van 1A in 24H hou je het al bij.
Cruciaal is dus wel de benodigde startstroom en daar moet de accu wel tegen kunnen/kunnen leveren. Een STARTaccu dus
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:28 #360924

Sunday schreef :
Dus eigenlijk zoek je een startaccu van 70A?
Lees en bestudeer Hier eens daar worden mijn stokpaardjes beschreven: lithium. Je zou dan misschien toekunnen met een 40A als ik het zo eens lees. Kost 200 en weegt 9kg
Iets over de klepel en de klok. Kunnen die dingen niet ontploffen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:29 #360926

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
dat was als je niet originele Nokia batterijen gebruikte
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:34 #360930

Ilex schreef :
Oefenen met lijnen en springen? :P
Geen punt, maar als ik telkens eerst een uur moet knoeien om weg te komen en hetzelfde om weer terug te komen, nog los van het mobiliseren van de rest van de haven om mijn >100m2 platform af te houden, dan vergaat je de lol al snel als je savonds nog even een uurtje wil zeilen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 18:45 #360935

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Noballast schreef :
Iets over de klepel en de klok. Kunnen die dingen niet ontploffen ?
Nee, deze accu's, met deze chemie zijn veiliger dan lood zuur accu's. Maar ook dat zul je moeten uitvinden door bestuderen uit de bronnen op het web, met als start de blog die ik gaf...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 20:41 #361003

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Als ik jou was zou ik nog een lichter type nemen. Qua gewicht zit je denk ik echt aan de onderkant (Noballast :laugh: ).

Ter lering en vermaak:

Er treedt bij het indrukken van de bedieningsknop op het paneeltjes een enorme spanningsdip op die je niet moet onderschatten. Zelfs bij 5 seconden kan dit nog een dip veroorzaken naar tegen 10,5 Volt.

Ikzelf heb twee keer 120 AH AGM (nieuw) aan mijn boegschroef van 9 KW (Sidepower) gekoppeld. Nadat mijn bedieningspaneel blijkbaar in ondeugdelijke staat was, heb ik deze afgelopen zomer vervangen. Snel ff besteld via Technautic van het merk Quick. Echter deze knoppen blijken een onderspanningsbeveiliging te bevatten die in werking treedt als de spanning, ik meen, onder de 10,8 Volt komt. Dan slaat het bedieningspaneeltje in error. Als de spanning daarna weer opgelopen is tot boven de 11,5 Volt zou het paneeltje weer moeten inschakelen. Echter dit is niet het geval. Het paneeltje blijft onbedienbaar en kan zelfs niet uitgeschakeld worden. Alleen als je echt de stroom ervan ontkoppeld. Bij mij door het hoofdmotorcontact uit te zetten.

Door te meten kwam ik achter deze spanningsval. Navraag bij ASA (importeur Sidepower) bleek dat dit heel normaal is. Maar ook dat deze onderspanningsbeveiliging niet in het bedieningspaneel van Sidepower zelf zit. Dus toch maar een Sidepower paneel opgehaald bij ASA en het Quick paneeltje aan Technautic teruggegeven. Achteraf herinnerde de vertegenwoordiger van Technautic zich dat hij dit al eerder aan de hand had gehad met een Vetus boegschroef.

Tot zover een kort relaas met mijn bevindingen met Sidepower. Werkt nu overigens feilloos.

Mijn advies dus:

Kleiner type
Accu ruim bemeten en zeker niet de serviceaccu gebruiken
Kabels dik en zo kort mogelijk.
hele systeem van 1 merk (schroef en bediening)

Gr,

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 24 jan 2013 21:41 #361033

Beste heer,

Als ik mag adviseren dan luister naar het advies wat u gegeven werd door Deliefde. Ik had zo gelijk advies ingetikt maar helaas sloeg mijn computer uit.
Ook kan ik u uit ervaring zeggen dat als u eenmaal gewend bent aan het gebruik van de boegschroef bij het aanmeren en vertrekken u ook minder uw roer zal gebruiken.
Wil er ook nog aan toevoegen dat de meeste jachtboegschroeven geen vertraging hebben, dat wil zeggen u gaat vol sb of bb uit. Om deze reden zal u ook corrigeren met uw boegschroef, elke keer dat u de joistick naar links of rechts beweegd dan vraagt u dus het volle vermogen van uw accu zoals Deliefde al beschreef.

Kleine noot. Ik kan u zeggen dat u straks niet meer zonder wil, succes met het inbouwen en de juiste keuze.

Arthur
deeltijd 1e officier/kapitein ghv en gepassioneerd zeezeiler
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 21:42 door dutch spirit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 06:12 #361059

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
"Accu ruim bemeten en zeker niet de serviceaccu gebruiken
Kabels dik en zo kort mogelijk.
hele systeem van 1 merk (schroef en bediening)"

Sluit mij volledig aan bij de voorgaande 2 commentaren.
Ik ben met de oude boegschroef eerst gaan repareren. Ik had al een defect paneel door de onderspanning veroorzaakt door te dunne kabels.
Toen ik hem goed aansloot op dikke kabels, bleek de electromotor al zover versleten te zijn dat hij beter vervangen kon worden dan gerepareerd.
Bij inruil van de oude een hele nieuwe set gekocht en ingebouwd. Werkt nu perfect en je wil hem niet missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 07:01 #361066

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
No ballast,
zit net te kijken naar het plaatje van de RMC thruster.
Ik heb eens een week mogen verblijven op een zeilschip van ruim 25 mtr. Behalve dat het een fantastische ervaring was ging bij de eerste afvaart de boegschroef in storing. Het bleek dat de klep onvoldoende open was gegaan waardoor er onvoldoende water kon stromen en de beveiliging inschakelde. Oke, je kan zonder boegschroef, maar dan moet die klep wel weer dicht gaan, omdat anders de waterdruk te groot wordt op de scharnieren wanneer je echt aan het zeilen bent. (Nog los van de remmende werking of course).

Iets om even bij stil te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 15:17 #361215

Sunday schreef :
Dus eigenlijk zoek je een startaccu van 70A?
Lees en bestudeer Hier eens daar worden mijn stokpaardjes beschreven: lithium. Je zou dan misschien toekunnen met een 40A als ik het zo eens lees. Kost 200 en weegt 9kg
Lithium is wel een heel interessante en aantrekkelijke optie, inderdaad waard om verder te onderzoeken. Zeker ook omdat hoge startstromen blijkbaar geen probleem zijn.
Deliefde schreef :
Als ik jou was zou ik nog een lichter type nemen. Qua gewicht zit je denk ik echt aan de onderkant (Noballast :laugh: )

Er treedt bij het indrukken van de bedieningsknop op het paneeltjes een enorme spanningsdip op die je niet moet onderschatten. Zelfs bij 5 seconden kan dit nog een dip veroorzaken naar tegen 10,5 Volt.
Als ik de info van de boegschroefleveranciers goed begrijp is het gewicht van de boot van ondergeschikt belang en gaat het vooral om de plaats van de schroef en de windvang van de boot. Wat dat laatste betreft, die is aanzienlijk mede door het grote dekoppervlak. Door het relatief lage gewicht krijgt de boot al driftend ook al snel een aardige gang :(

Dat van de spanningsval begrijp ik nog niet. Je hebt toch een aparte accu die de stroom verzorgd, los van de rest van het boordsysteem.

Nu ga ik even doordraven, zou je de gewenste capaciteit ook kunnen halveren met de plaatsing van een identieke hekschroef? (Sietse mag weer :laugh: ;)

Hebben jullie nou helemaal geen commentaar op mijn rekensommetje ? Is het zo simpel ? Waarom dan het advies van de ruim bemeten accu.

Nog een vraag: kun je 24V en 12V door elkaar heen gebruiken? Dus twee accus in serie voor de 24V boegschroef en de zelfde accus voor andere 12V toepassingen.
koko schreef :
Behalve dat het een fantastische ervaring was ging bij de eerste afvaart de boegschroef in storing. Het bleek dat de klep onvoldoende open was gegaan waardoor er onvoldoende water kon stromen en de beveiliging inschakelde. Oke, je kan zonder boegschroef, maar dan moet die klep wel weer dicht gaan, omdat anders de waterdruk te groot wordt op de scharnieren wanneer je echt aan het zeilen bent. (Nog los van de remmende werking of course).
Inderdaad, alles kan stuk, dus de mogelijkheid tot handbediening van de klep is een goed aandachtspunt
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 15:55 #361224

hier is ie weer, ik zat net te denken, ja doet pijn, kun je niet in elke "zijwieltje" een electro motor met schroef bouwen en een eigen accuuutje, dat is veel effectiever lijkt mij. zoals een cat met twee kleine dieseltjes, die draait om zijn as. een beetje electronica laat die electromotoren ook geleidelijk aanlopen en niet zo met een botte bijl als die lawaaischoppers die de schippers gebruiken die nog moeten leren sturen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 16:12 #361230

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
quote; Ik heb geen ervaring met een boegschroef en ik ben niet echt E-aangelegd dus mijn vraag is wanneer heb je daarvoor nou een extra accu nodig en wat zou dan de capaciteit moeten zijn? Of kan ik daarvoor de (service)accubank gebruiken die naast de zwaardkast staat op zo'n 3,5 m. achter de geplande boegschroef. In dit stadium is er nog niets, ook geen accubank, dus ik kan nog alle kanten op. Gewicht is belangrijk, zeker voor in de boot, dus een extra accu zou ik bij voorkeur willen vermijden. Of is er nog een andere oplossing mogelijk. Graag een advies van de E techneuten onder ons.

omdat je eerst twijfelde over het nut van een losse accu, gaf ik je al aan bij gebruik van je serviceaccu het risico te lopen van forse spanningsdips.
vandaar...
dus volgens mij moet je het nu wel begrijpen ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 16:36 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 16:32 #361236

Ik weet niet waarom je denkt dat Ik twijfel aan het nut van een extra accu, ik vroeg alleen af of er nog andere mogeljkheden zijn met de bedoeling om gewicht te besparen.

Ik snap wat jij schreef over de spanningsdip, maar ik reageerde op de reactie van Deliefde. Uit zijn verhaal blijkt dat hij een forse extra accu heeft en toch een spanningsdip ervaart. Vandaar mijn vraag.

Ik hoop dat het zo wel duidelijk is wat ik niet begrijp.

Edit: eigenlijk heb ik dit onderwerp in een verkeerde categorie geplaatst en zou dit beter verplaatst kunnen worden naar stroom en electrische apparatuur aan boord. Moderator ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 16:37 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 16:37 #361238

ik ben geen specialist in gelijkspanning aandrijving, weet een beetje meer van wisselspanning. maar er moet toch wel iets electronisch te bouwen zijn dat , of een andere motor, zodat je niet dat botte "startmotor" effect krijgt. het is met die standaart (goedkope) uitvoeringen alles of niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 16:49 #361240

sietse-ten schreef :
ik ben geen specialist in gelijkspanning aandrijving, weet een beetje meer van wisselspanning. maar er moet toch wel iets electronisch te bouwen zijn dat , of een andere motor, zodat je niet dat botte "startmotor" effect krijgt. het is met die standaart (goedkope) uitvoeringen alles of niets.
Inderdaad Sietse, ik snap dat ook niet helemaal. Er zijn zulke mooie E-motoren te koop en zo'n boegschroef ding komt mij nog steeds nogal vrij grofstoffelijk over.

Om nog even op jouw andere opmerking terug te komen, iets in de drijver bouwen is geen optie voor mij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 17:07 #361247

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Oh, ik wou net aanhaken bij Sietse en voorstellen in de ene drijver voorin en in de andere drijver achter in. Draai je altijd lekker om je as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 18:37 #361276

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zat net nog even te denken over je sommetje. Volgens mij is het niet helemaal zo simpel. Een accu heeft die 70 amp voor de helft werkelijk beschikbaar, en dan alleen als dat lsngzaam wordt ontttrokken. De capaciteit van een accu neemt flink af bij hoge afnames zoals jij nu van plan bent. Dat is zomaar nog eens de helft of meer er af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 19:45 #361305

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Noballast schreef :
Ik snap wat jij schreef over de spanningsdip, maar ik reageerde op de reactie van Deliefde. Uit zijn verhaal blijkt dat hij een forse extra accu heeft en toch een spanningsdip ervaart. Vandaar mijn vraag.

De spanningsdip ontstaat in de extra accu's door het vermogen van de boegschroef. Dit kan je uiteraard gewoon meten.

Zoals aangegeven heb ik een Sidepower 90 boegschroef en daaraan gekoppeld, los van alle andere verbruikers, 240 Ah AGM accucapaciteit.

Uiteraard is de voor jou benodigde capaciteit van boegschroef en extra accu een stuk minder. De spanningsval zal echter ook dan optreden. Dus naar mijn mening niet teveel besparen op accucapaciteit. Sidepower, Vetus etc. hebben daar ongetwijfeld aan advies voor (heb zelf ome Google nog niet geraadpleegd).

Gr,

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 20:04 #361310

Zo´n ding wat voorzichtig de schroef start heet een softstarter.

Het plaatje van die waterstralen in de boeg zou ik wat anders tekenen; Met VOOR de de afsluiter die OF naar BB OF naar SB open gaat, liefst een beetje traag en met bediening van uit de kuip.
En de zuig hoeft echt niet zoveel groter te zijn dan de pers, er gaat dezelfde hoeveelheid water door.

Er staat maar één zijde open.

Neem je achter ook een uitgang, dan zou je maximaal 2 uitgangen open kunnen hebben. En dwars uit kunnen gaan,

Bij 25 mm rond in de boeg en hek, zou 36 mm inlaat de job doen.
Dat rond je af naar boven, de eerst volgende standaard maat.
Is niet bijzonder groot.

De pomp moet natuurlijk wel iets meer vermogen hebben dan je standaard drinkwaterpomje.
Een centrifugaal pomp met soft start zou m´n voorkeur hebben.
Die kunnen een heel tijdje tegen een dichte pers aan draaien.
Draaien ze tegen een dichte pers, nemen ze ook weinig stroom.En heb je niet steeds die grote startstromen.

Het was maar een idee. En ik heb er helemaal niet aan gerekend, en ook nooit toegepast.

Mogelijk moeten die doorvoeren wel een andere maat hebben.
Ik heb het vermoeden dat effect wat sterker zal zijn dan een schroef, dus beduidend kleinere diameter dan de schroef tunnel.

Er zullen vast mensen zijn die dit even snel doorrekenen willen.

Ik bekijk het plaatje nog eens en zie dat er WEL een keuze klep zit en niet die twee handafsluitertjes.
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 20:11 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 20:35 #361323

Softstarter voor DC motoren? Softstarters zijn halve frequentie regelaars voor fase motoren.

Wat je wel kan doen is de start spanning halveren, als je twee accu's neemt en opstart met 12 volt, na 3 seconde de 2e accu bijzet voor de 24 volt. Dit zal de opstart stroom verminderen en de motor start wat rustiger op, het is bijna te vergelijken met een ster/driehoek schakeling voor een fase motor.

Het ligt er voor de rest allemaal wat voor DC motor gebruikt wordt. Ik krijg geen zicht op of er nou een serie, shunt of compound dc motor gebruikt worden voor een boegschroef motor. Maar om nou een motor open te sleutelen om je shunt bekrachtiging te regelen lijkt me ook een beetje te ver gezocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 20:41 #361325

happybuccaneer schreef :
Softstarter voor DC motoren? Softstarters zijn halve frequentie regelaars voor fase motoren.

Wat je wel kan doen is de start spanning halveren, als je twee accu's neemt en opstart met 12 volt, na 3 seconde de 2e accu bijzet voor de 24 volt. Dit zal de opstart stroom verminderen en de motor start wat rustiger op, het is bijna te vergelijken met een ster/driehoek schakeling voor een fase motor.

Het ligt er voor de rest allemaal wat voor DC motor gebruikt wordt. Ik krijg geen zicht op of er nou een serie, shunt of compound dc motor gebruikt worden voor een boegschroef motor. Maar om nou een motor open te sleutelen om je shunt bekrachtiging te regelen lijkt me ook een beetje te ver gezocht.

Is het niet gewoon handiger of verstandiger om alles aan te sluiten volgens de specs van de fabrikant, dit ook met het oog op garantie.
Neem aan dat Nobalast geen 2e hansje koopt.

Persoonlijk zou ik hem zelf niet eens inbouwen maar door de fabrikant of leverancier laten doen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voeding voor boegschroef. 25 jan 2013 20:45 #361329

wat men nu gebruikt weet ik niet, maar 20 jaar geleden waren het omgebouwde start motoren, werden toen ook gebruikt voor ankerlieren.
van ankerlieren weet ik dat die nu eindelijk wel goede motoren hebben, ook niet zo rukkerig aanlopen. maar als ik nu in de haven iemand hoor met een boegschroef is het nog steeds alles of niets.
nu weet iedereen dat als je een paar keer zwaar moet starten (kou) je om een nieuwe accu kunt bellen.(met je auto).
maar dat moet terug te vinden zijn in de specs. als het permanente magneet motoren zijn moet er wel iets te regelen zijn.
maar ik ben geen gelijkstroom specialist, maar er moet toch iets zijn dat je de stroom als het ware via electronica langzaam opvoert????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.343 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl