Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 11:25 #465394

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ja maar wacht even, het is niet zo dat het engelse LR Certificaat een appeltje en een eitje is. Daar zit ook een heel stuk kennis en theorie in verwerkt. Het is alleen wat minder droog.

Ik denk dat ik toch maar gewoon een sat telefoon doe. Heb je dat geneuzel allemaal niet.

En vwb het rijbewijs. Je gaat toch ook niet je vrachtwagenrijbewijs halen, als je alleen maar een personenauto gaat rijden?

Maar goed, iedereen moet lekker doen wat hij of zij wil.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 11:34 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 11:41 #465398

belerion, ja je hebt natuurlijk gelijk door te stellen dat het verstandig is om te weten hoe het werkt, maar onderweg repareren is natuurlijk met de tegenwoordige zenders natuurlijk wel andere koek. ik ben opgegroeid met een rokende soldeer bout, van de hars, zelf mijn eerste apparaten gebouwd, ontvangers en versterkers, zenders was te link, werd toen ook door de ptt nog veel voudig op gecontroleerd. als je nu een printplaat bekijkt weet je dat als er iets niet meer werkt je de hele print moet vervangen, een onderdeel is niet meer mogelijk.

dan vraag ik me ook af wat er nog aan electronische kennis noodzakelijk is om een ontvanger te bedienen, buiten het afregelen van de antenne, wat ook al auto gaat tegenwoordig.

dat zelfde heb ik nu met auto motoren, van uit mijn vak heb ik heel veel met diesels gewerkt, groot en klein, als er nu iets is met de moderne motor komt ie aan een navelstreng en de "monteur " gaat op een schermpje kijken wat de pc er van vindt. tijden veranderen, veel regelgeving veel later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 11:58 #465401

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Erikdejong schreef :
Daarnaast vermoed ik dat de diverse radio clubs in Nederland cursussen op een vergelijkbare manier geven.

Inderdaad en via de Vereniging van Toerzeilers zijn er zelfs door de samenwerking met Dortse Eelctronica Club trainings avonden met examenvoorbereiding op het radio amateur examen.

Zie: www.toerzeilers.nl/diversen/evenementen.aspx 21 januari.

... en helaas een SSB zender aanleggen en bedienen is wat anders dan de knop van een marifoon induwen. Van alle boten die ik onderweg tegen kwam was het gebruik van de zender (instelling van alle knopjes) matig tot slecht en de aanleg van de zendinstallatie redelijk tot slecht ... en dat was te merken in hoe makkelijk je over wat grotere afstanden contact kon maken met die boten of de teleurstelling aan boord van die boten over het gebruik van Pactor email.

Dus wie denkt SSB nodig te hebben doe een cursus, verdiep je erin en vooral even volhouden nadat je de SSB hebt aangezet. En om teleurstelling in de haven te voorkomen, ga oefenen op een lege ankerstek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 12:10 #465404

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
sietse-ten schreef :
belerion, ja je hebt natuurlijk gelijk door te stellen dat het verstandig is om te weten hoe het werkt, maar onderweg repareren is natuurlijk met de tegenwoordige zenders natuurlijk wel andere koek. ik ben opgegroeid met een rokende soldeer bout, van de hars, zelf mijn eerste apparaten gebouwd, ontvangers en versterkers, zenders was te link, werd toen ook door de ptt nog veel voudig op gecontroleerd. als je nu een printplaat bekijkt weet je dat als er iets niet meer werkt je de hele print moet vervangen, een onderdeel is niet meer mogelijk.

dan vraag ik me ook af wat er nog aan electronische kennis noodzakelijk is om een ontvanger te bedienen, buiten het afregelen van de antenne, wat ook al auto gaat tegenwoordig.

dat zelfde heb ik nu met auto motoren, van uit mijn vak heb ik heel veel met diesels gewerkt, groot en klein, als er nu iets is met de moderne motor komt ie aan een navelstreng en de "monteur " gaat op een schermpje kijken wat de pc er van vindt. tijden veranderen, veel regelgeving veel later.

Ja, inderdaad. Ik kan mij nog mijn BMW K1200RS motorfiets herinneren, die was begrenst op 250km per uur. De monteur vroeg: wil je dat? Ik vroeg: hoe ingewikkeld is dat om dat eraf te halen dan? Hij liet het laptopscherm zien, waar ik kon zien "Geschwindigkeitsbegrenzung" met daarachter een aanklik rondje: JA oder NEIN.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 16:49 #465510

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
snelem schreef :
Wat vinden de heren experts hierover?

En dat vraag je aan ons?

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Eric en Bellerion. Ik ben natuurlijk verre van objectief in deze.

Ik echter het idee dat naarmate de jaren vorderen, de theoretische kennis afneemt, maar de praktische kennis toeneemt. Zowel zeilen als elektronica :woohoo:

ja ja, ik ben al grijs :( (ik heb tenminste nog haar :laugh: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 16:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 17:54 #465528

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
snelem schreef :
... is het mogelijk om SSB in te bouwen en te bedienen zonder al die theorie? ... Maar als die theorie echt nodig is voor goede bediening, dan...
Wat vinden de heren experts hierover?

- Ja, een SSB inbouwen zonder theorie is mogelijk. Als je je STRIKT aan de handleiding en adviezen houdt van bijvoorbeeld Shiptron. Heb ik ook gedaan.
Ga niet zelf zitten denken, ala .. aardplaat ? oh een groot oppervlak staal is ook mijn watertank doe ik dat wel ... platte aardstrip ? oh een dikke draad heb ik nog ... 2 isolatoren ? mijn boot is kunstof dat isoleert toch ook .... en de lijst kan ik zo langer maken ;)

- Nee, de bediening van je SSB leer je niet op een cursus. Maar door het lezen, begrijpen en uitproberen van de handleiding. Dat begrijpen gaat makkelijker na een cursus. Het uitproberen doe je makkerlijker na technische en tactische tips over apparatur en gesprekken met zendamateurs die je op een radioclub tegenkomt. Meestal hebben ze ook een aantal zenders in het clubhuis waar je op kunt oefenen.

-Bottom line blijft natuurlijk RFM ! en al die knopjes op je zender zitten er niet voor niets op dus gebruik ze ook.

Ben nu nog maar kort in NL om een workshop te geven, "SSB aanleg en gebruik vanuit de praktijk voor zeilers"
Een middag met 20-30 vertrekkers, rondje atlantic zeilers kan mij ook tijd onderweg schelen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 20:44 #465605

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
WADnWIND schreef :
snelem schreef :
Wat vinden de heren experts hierover?

En dat vraag je aan ons?

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Eric en Bellerion. Ik ben natuurlijk verre van objectief in deze.

Ik echter het idee dat naarmate de jaren vorderen, de theoretische kennis afneemt, maar de praktische kennis toeneemt. Zowel zeilen als elektronica :woohoo:

ja ja, ik ben al grijs :( (ik heb tenminste nog haar :laugh: )

Ik heb respect voor (de meeste) mensen met grijze haren.

WadnWind, andere vraag dan: we leven in 2013. Stel jij gaat volgend jaar een "rondje wereld doen". Jij als heer en expert, zou je dan voor een SBB setje in je boot gaan, of toch het modernere satelliet gebeuren (en nu niet zeggen: allebei!!)
Ik twijfel namelijk nogal. Ik zie steeds meer jachten om mij heen die de SBB´s eruit gooien en allemaal zo´n witte negerzoen achterop hun boot op een paaltje zetten voor de sat comms. Vandaar mijn vraag.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:13 #465620

Ook ik ben grijs, en ook ik heb mijn haar (nog)... :unsure:

Even snel uit de losse pols:

Voordelen SSB:
- communicatie met medezeilers (bijvoorbeeld de bekende cruissersnetten, lokaal weer van andere zeilers die voor je varen, social talk, etc.)
- Alleen aanschaf (en installatie) kosten
- ....

Nadelen SSB:
- Storings gevoeligheid bij matige installatie
- Bereik en verstaanbaarheid afhankelijk van condities
- Kritisch in bediening (RTFM!)
- e-mail met zeer lage snelheid, meestal i.c.m. met een (duur) modem

Voordelen Inmarsat-C
- "eenvoudige" installatie
- hufterproof
- EGC berichten
- constante kwaliteit verbinding
- snellere en eenvoudig e-mailen
- bellen met het thuisfront (is dat een voordeel :unsure: ?
- valt onder de GMDSS (nauwelijks van toepassing voor plezievaart)
- ....

Nadelen Inmarsat-C
- prijs?
- abonnement kosten (duur!)
- geen (random) communicatie met medezeilers
- geen of slechte verbinding bij de polen (geo-stationaire satellieten)
- ...

Voordelen Iridium
- Geen verplicht abonnement.
- e-mail
- weerberichten ophalen
- Wel communciatie rondom de polen (polaire satellieten)

Nadelen Iridium:
- prijs?
- verder idem als bij Inmarsat-C

Voordelen FBB:
- Sneller internet (WWW!)
- e-mail met bijlagen versturen
- ...

Nadelen FBB:
- Duur!
- ...

Voordelen VSAT:
- Breedband internet
- ...

Nadelen VSAT:
- grote antenne domes
- Onbetaalbaar voor de meesten onder ons...
- ...

Over het algemeen kun je stellen dat de satelliet installaties relatief eenvoudiger zijn te installeren en te bedienen dan een SSB tranceiver met bijbehoren randapparatuur en antenne installatie.

Maar als vertrekker zou ik het wel weten: SSB aan boord en een handheld Iridium telefoon voor als je contact MOET hebben en met de SSB niet lukt.

Maar ja, dit is wel een advies van iemand die ok grijze haren heeft :woohoo: ...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:22 #465622

Belerion II schreef :
Maar ja, dit is wel een advies van iemand die ok grijze haren heeft :woohoo: ...

Dat vond ik wel meevallen afgelopen zomer :dry:

<offtopic> is het nog gelukt met die morse handel
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 21:23 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:25 #465625

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Roland27 schreef :
WADnWIND schreef :
snelem schreef :
Wat vinden de heren experts hierover?

En dat vraag je aan ons?

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Eric en Bellerion. Ik ben natuurlijk verre van objectief in deze.

Ik echter het idee dat naarmate de jaren vorderen, de theoretische kennis afneemt, maar de praktische kennis toeneemt. Zowel zeilen als elektronica :woohoo:

ja ja, ik ben al grijs :( (ik heb tenminste nog haar :laugh: )

Ik heb respect voor (de meeste) mensen met grijze haren.

WadnWind, andere vraag dan: we leven in 2013. Stel jij gaat volgend jaar een "rondje wereld doen". Jij als heer en expert, zou je dan voor een SBB setje in je boot gaan, of toch het modernere satelliet gebeuren (en nu niet zeggen: allebei!!)
Ik twijfel namelijk nogal. Ik zie steeds meer jachten om mij heen die de SBB´s eruit gooien en allemaal zo´n witte negerzoen achterop hun boot op een paaltje zetten voor de sat comms. Vandaar mijn vraag.

Mmmm, wel allemaal gewetens vragen, lastig. Voor zover geloofwaardig zal ik objectief proberen te reageren.
Ik denk dat een gulden snede is een 406 Epirb + SSB en daar waar het budget het toelaat een SSB + DSC.
Echter voor de meerprijs van DSC op de SSB koopje ruim een satphone?

We horen toch regelmatig berichten dat GRIB files ophalen met een iridium niet altijd vlekkeloos gaat en vele extra onnodige minuten kosten, bellen gaat bijna altijd goed.

Isatphone is, dacht ik, niet al te snel met data.
Globalstar kan ik niet over oordelen, Eric wel.

Ik zou zeggen voor schepen die een 1 jaar rondje Atlantic doen; los dat op met een satelliet telefoon. simpelweg vanwege het gemak(Ai, slecht voor m'n handel :) )

Schepen voor langere tijd en groter rondje of onbeperkt onderweg een SSB.

Prijzen van een SSB installatie en iridium met vaste antenne ontwijken elkaar niet heel veel, paar honderd € op het hele bedrag, echter SSB is meer montage en installatie werk. maar je hebt er dan ook héél veel meer plezier aan.
Vraag aan een willekeurige ex-vertrekker of hij z'n SSB had willen missen en het antwoordt is unaniem en stellig NEE.

En nu maar hopen dat ik niet afgeslacht wordt als elders op ZF ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 21:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:32 #465627

ik ben geen vertrekker, wel grijs haar enzo.
wat was het toch eenvoudig 25 jaar geleden, ik bel wel als ik weer een telefoon cel heb gevonden, eehh collect call.
had een ssb ontvanger, later, vanaf de canaries een zender ontvanger. als zender een keer echt gebruikt, geen kleingeld of kaart voor de cel en toen via de zender naar radio scheveningen, PCH, bestaat dus niet meer, sat het was er wel, maar kon niet op mijn boot, geen plaats en onbetaalbaar.

nu ga ik een rondje atlantic doen, ik vertrek vanaf tenerife en hoop na 11 maanden zo ongeveer weeer voor een maandje terug te zijn, en dan, nog een keertje nog een keertje, zoiets.

ik heb nu twee gsm s bij me, dus ik bel nu wel als ik de kant zie ergens. verder gaat er een ssb ontvanger mee, waarschijnlijk. en verder, tja lekker rustig onderweg geen gezeur aan je kop, genoeg te lezen en mijn muziek op een sticky. ik denk dat ik niets ga missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:36 #465628

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Als aanvulling;

Op de vertrekkersdag van de toerzeilers geef ik altijd 2-3x workshops over SSB e-mail en satelliet telefonen.
Daar is een scheidslijn tussen SSB en satelliet als volgt;

Als geld geen rol speelt, dan satelliet. (aldus OBB te R.)

Speelt geld wel een rol, dan SSB.

Dit is voornamelijk gebaseerd op de gebruikskosten, als je gaat rekenen zit je al relatief snel op het break-even point.

Een gribfile is pakweg 10-25Kb groot en duurt rond de 1-5 minuten met SSB bij een fixedrate tarief van $ 250 per jaar, rond de € 200,-

Bij iridium duurt dat 1-3 minuten per keer of vaak langer bij een prepaid tarief van $ 1,2-2 per minuut. Zeg gemiddeld $ 4,5 per dag als het in 1 keer lukt.

Ik heb daar uitgebreide documentatie over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:37 #465629

afgeslacht is nergens voor nodig je geeft mijn inziens nuttige informatie en je zegt nergens dar we het spul bij jou moeten kopen.

Dus dat is uit de wereld voor als er nog azijnpissers zijn die willen reageren.

Als je idd een rondje Atlantic doet dan ben je zelfs goedkoper uit als je een satelliet telefoon huurt met beltegoed.

Ik ga me volgende week inschrijven voor de opleiding zendamateur ik gok op F daarnaasr wil ik naast me B ook Marcom A gaan doen en natuurlijk gaat er naast SSB een inmarsat mee.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:39 #465630

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
sietse-ten schreef :
ik ben geen vertrekker, wel grijs haar enzo.
wat was het toch eenvoudig 25 jaar geleden, ik bel wel als ik weer een telefoon cel heb gevonden, eehh collect call.
had een ssb ontvanger, later, vanaf de canaries een zender ontvanger. als zender een keer echt gebruikt, geen kleingeld of kaart voor de cel en toen via de zender naar radio scheveningen, PCH, bestaat dus niet meer, sat het was er wel, maar kon niet op mijn boot, geen plaats en onbetaalbaar.

nu ga ik een rondje atlantic doen, ik vertrek vanaf tenerife en hoop na 11 maanden zo ongeveer weeer voor een maandje terug te zijn, en dan, nog een keertje nog een keertje, zoiets.

ik heb nu twee gsm s bij me, dus ik bel nu wel als ik de kant zie ergens. verder gaat er een ssb ontvanger mee, waarschijnlijk. en verder, tja lekker rustig onderweg geen gezeur aan je kop, genoeg te lezen en mijn muziek op een sticky. ik denk dat ik niets ga missen.

Tja Sietse, tegen zo'n grijze Polynesiër als jij kunnen wij nooit op :laugh:

Maar Ad Twicht met zijn Hella heeft ook al heel lang een SSB met pactor, nu jij weer... :P
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:48 #465633

ik denk dat als ik nu weer zou vertrekken als 45 jarige, toen was ik het werken al zat, met ongeveer het zelfde schip en de zelfde intentie, ik kom nooooit meer terug, dan ging ik ook voor meer communicatie. nu vind ik dat niet nodig, mijn familie is het gewend dat ik niet elke dag aan de telefoon hang, dus waarom zou ik dat midden op de oceaan doen. voor me zelf is dat helemaal niet nodig, ik geniet juist van het zonder gezeur aan mijn kop een maandje rond te dobberen.

dus zo hou ik nog een beetje geld over om lekker in een restaurantje een hapje te eten met ook nog een lekker drankje, genoeg lekkere dingen kan inslaan voor onderweg.

het forum krijgt wel te horen wat ik doe als er weer wifi is.

en onderweg de weerberichten ophalen, dat vind ik persoonlijk onzin, ten eerste kan ik ze toch niet omzeilen en ten tweede ik word niet graag al van te voren zenuwachtig, dat is vroeg genoeg als de donkere wolken boven me zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 21:50 #465635

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
sietse-ten schreef :
, ten eerste kan ik ze toch niet omzeilen en ten tweede ik word niet graag al van te voren zenuwachtig, dat is vroeg genoeg als de donkere wolken boven me zie.

Die heb ik meer gehoord :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geisoleerde achterstag of sprietsantenne SBB 09 dec 2013 22:02 #465640

WADnWIND schreef :
sietse-ten schreef :
, ten eerste kan ik ze toch niet omzeilen en ten tweede ik word niet graag al van te voren zenuwachtig, dat is vroeg genoeg als de donkere wolken boven me zie.

Die heb ik meer gehoord :)

Ik ook een goede week geleden nog van Wim van Dijk 2 x de wereld rond met een 24 ft eerste keer 2 jaar en de 2e keer 9,5 jaar.

Maakte precies de zelfde opmerking omzeilen gaat niet daar gaat de boot niet hard genoeg voor en waarom zou ik me zenuwachtig maken. Als het donker werd aan de horizon had ik nog tijd genoeg om alles op orde te maken.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl