Allen heel erg bedankt en ook zeker de onzinnige off-topic antwoorden waar ik bij voorbaat al op rekende en hier ook hartelijk om heb moeten glimlachen
Eigenlijk was ik al klaar met het eerste antwoord van BK waarin de 2 test staan.
Ik ga kijken voor de 30 of liever nog de 40cm kubus en deze vast in de top van de mast bevestigen.
Ook vind ik de redenatie goed dat je er van uit moet gaan dat je NOOIT word gezien aangezien de stuurman misschien wel stomdronken is of een hartaanval heeft gehad
Zelf opletten blijft ten alle tijden de beste optie en ik zie de reflector dan ook slechts als hulpmiddel.
Daarnaast heb ik weinig budget omdat ik voor de toekomst een vrij prijzige AIS transponder overweeg welke weer uit kan vallen bij stroomstoring door eender welke oorzaak dan ook.
Dus ook hier geld weer : Zelf opletten!
Buiten het budget verhaal wil ik ook een reflector die het blijft doen bij stroomuitval.
Dan heb ik tenminste nog iets en in die zin is een actieve reflector dus ZINLOOS evenals de AIS transponder en de bijbehorende marifoon.
Zie derhalve de inactieve radarreflector maar als laatste redmiddel naast het zelf alert blijven.
Ik geloof heilig in het zelf alert blijven en zie alle andere apparatuur dan ook als "slechts" hulpmiddelen.
Mijn 3 vragen zijn duidelijk en goed beredeneert beantwoord, wat niet wegneemt dat hier nog een aantal mensen horen te reageren waar ik wel op gerekend had
Schroom niet en discusser nog vrolijk ff door