Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: dubbele slangklemmen boven de waterlijn?

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 09:49 #672725

WADnWIND schreef :
lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Bij mij aan boord wel. Het trilt alleen als de motor stationair draait.
Ik zou zeggen: loop alle slangklemmen bij jou aan boord ook eens na. Dan ben ik benieuwd naar jouw bevindingen.

Ga ik doen.

Hoewel ik in de dertig jaar dat ik een eigen boot heb, nog nooit iets heb gemerkt van loskomende slangenklemmen.

Ik heb nu 9 jaar dit schip en elk jaar draai ik de klemmen nog een 1/4 slag aan.....

:unsure: nog nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik zal het ook maar eens nalopen
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 11:12 #672749

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Faran schreef :
Standaard check per jaar is het met beleid aandraaien van de slangklemmen. Sommigen kunnen dan wel een hele slag hebben...

Dat vind ik wel heel vreemd. Of die klemmen lopen dus los, of die slangen zijn zo ongeveer wel "doorgeknipt" lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 11:13 #672751

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Ik heb nu 9 jaar dit schip en elk jaar draai ik de klemmen nog een 1/4 slag aan.....

Vooral mee doorgaan, uiteindelijk is de slang dan doorgesneden, en extra goed ook, op 2 plaatsen. :lol:
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 11:23 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 12:15 #672771

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
lodewijk stegman schreef :
mystudio schreef :
Los van of het echt verplicht is, is het zeker verstandig. Ik heb dit advies ook gekregen van een botenbouwer. Alle slangen (wasbakafvoer, toilet, waterinlaat motor) die op een huiddoorvoer zitten en daar losschieten om wat voor reden dan ook vormen natuurlijk een potentieel gevaar voor zinken. Met een dubbele slangenklem heb je het risico van een defecte/verouderde slangenklem in ieder geval geneutraliseerd.

Eerlijk gezegd heb ik het verhaal van dubbele slangenklemmen nooit zo begrepen. Je zet die dingen er tegelijkertijd op, dus ze verouderen ook tegelijkertijd. Een defecte slangenklem: wat is dat? Een slangenklem is goed of niet. Als ie goed is als je hem erop zet raakt ie later niet defect. Een rvs slangenklem roest in principe ook niet, omdat electrolyse vrijwel uitgesloten is. Het grootste risico van slangen is de veroudering van de slang zelf en het eventuele afscheuren ervan. Maar dat ga je met dubbele slangenklemmen niet tegen.

Dit is ZEKER een misvatting.

Juist RVS slangklemmen roesten sneller door dan goede kwaliteit verzinkte. Vooral die met een geperforeerde "schroefdraad" zijn verdacht.

commutercruiser.com/boat-hoses/

Natuurlijk zal de tweede ook niet nieuw meer zijn, als de eerste breekt, maar je hebt wel je risico op fataal falen (slang springt er af) verminderd. Als bij inspectie blijkt dat een klem door is, heb je nog tijd ze allebei te vervangen. Anders was 't al "blub" geweest.

VWB de vraag: "boven de waterlijn"... Vaar jij altijd rechtop? Ik niet.
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 12:19 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 12:18 #672773

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Ik schreef toch: met beleid.

Maar hoe komen die slangenklemmen los? Trilt het zo erg bij jou aan boord?
Vast is vast en als die slangenklemmen zichzelf niet losdraaien dan is er niks aan te draaien.

De meeste slangen zijn van PVC met een wapening. PVC kruipt als de neten. Dat wil zeggen dat je er langzaam doorheen knijpt. Gaat niet snel. Maar het gebeurt wel.

Kruipen doen overigens alle kunststoffen. Sommige meer dan andere. Maar de zachte vormen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 12:23 #672775

+1
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 13:10 #672792

Joop66 schreef :

Juist RVS slangklemmen roesten sneller door dan goede kwaliteit verzinkte. Vooral die met een geperforeerde "schroefdraad" zijn verdacht.

Dat komt niet zozeer omdat rvs zelf gaat roesten maar omdat bij de goedkopere types de schroef en ook soms het kapje waar de schroef in draait van gewoon "pisbakkenstaal" is.
Daardoor heb je een prachtig galvanisch element wat onder vochtige omstandigheden zeer snel het staal laat roesten.
Goede roestvrijstalen slangklemmen zijn wel volledig van rvs en zijn wel duurder maar roesten echt niet.
Heelaas verkopen veel watersportwinkels en ook bouwmarkten vrolijk de goedkope rotzooi met twee materialen die elkaar niet verdragen.
Daarom heb ik meestal een magneetje in mijn zak als ik zoiets wil kopen.
Ooit ( in Sneek) een winkeleigenaar boos gemaakt toen ik zijn "roestvrijstalen" slangklemmen afkeurde omdat ze veel te magnetisch waren.De man bleef bij zijn standpunt dat die slangklemmen geheel van rvs waren.
Maar ja ,hij was waarschijnlijk ook door de groothandel belazerd. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 13:20 #672797

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
RVS kan wel degelijk magnetisch zijn en dus had de verkoper gelijk. De gehele 400 serie is magnetisch, want martensiet, net als bv 17-4PH. De laatste is een hoge treksterkte RVS en is zo'n 3 tot 4 keer zo sterkt als de meeste 300 rvs soorten.

Qua corrosie vastheid scoort de 300 serie wel beter en ik denk dat je daarnaar op zoek bent, maar strikt genomen had de verkoper dus wel degelijk gelijk.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 13:37 #672802

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat geintje met dat magneetje, flikken oud ijzerboeren ook altijd. Als je met rvs aankomt kijken ze met een magneetje en zeggen ze bij sommige stukken die licht magnetisch zijn : dat is ijzer, dat neem ik in als ijzer. Terwijl het potdorie gewoon RVS is en je dat ook aan alles zien kan , maar dan een magnetische soort ipv de niet magnetische soort. 304 en 316 ( ik neem het dan lekker mee terug) Zit daardoor met een hoop oud rvs waar ik niet vanaf kom voor de rvs prijs. ( Tenzij er een keer een met verstand is.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 13:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 13:38 #672804

Spirit28 schreef :
RVS kan wel degelijk magnetisch zijn en dus had de verkoper gelijk. De gehele 400 serie is magnetisch, want martensiet, net als bv 17-4PH. De laatste is een hoge treksterkte RVS en is zo'n 3 tot 4 keer zo sterkt als de meeste 300 rvs soorten.

Qua corrosie vastheid scoort de 300 serie wel beter en ik denk dat je daarnaar op zoek bent, maar strikt genomen had de verkoper dus wel degelijk gelijk.

Even goed kijken wat ik schreef "omdat ze veel te magnetisch waren" .
Het handigst is om , als je niet veel ervaring met dat soort zaken hebt :whistle: , ook een stalen boutje mee te nemen, dan merk je wel degelijk het verschil als de ene rvs is en de andere niet.
Overigens kun je het verschil tussen een gegalvaniseerd boutje en een rvs boutje ook zonder magneetje echt wel zien .
Nee , die winkelier had het echt niet bij het rechte eind.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 13:56 #672811

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Spirit28 schreef :
RVS kan wel degelijk magnetisch zijn en dus had de verkoper gelijk. De gehele 400 serie is magnetisch, want martensiet, net als bv 17-4PH. De laatste is een hoge treksterkte RVS en is zo'n 3 tot 4 keer zo sterkt als de meeste 300 rvs soorten.

Qua corrosie vastheid scoort de 300 serie wel beter en ik denk dat je daarnaar op zoek bent, maar strikt genomen had de verkoper dus wel degelijk gelijk.

De 400-serie is bedoeld voor veren en messen. Niet voor dingen die over de vloeigrens heen moete buigen. martensitisch betekent: gehard.

Bijgevolg zijn slangklemmen daar nooit van gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 14:00 #672812

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Fly-Tour schreef :
Dat geintje met dat magneetje, flikken oud ijzerboeren ook altijd. Als je met rvs aankomt kijken ze met een magneetje en zeggen ze bij sommige stukken die licht magnetisch zijn : dat is ijzer, dat neem ik in als ijzer. Terwijl het potdorie gewoon RVS is en je dat ook aan alles zien kan , maar dan een magnetische soort ipv de niet magnetische soort. 304 en 316 ( ik neem het dan lekker mee terug) Zit daardoor met een hoop oud rvs waar ik niet vanaf kom voor de rvs prijs. ( Tenzij er een keer een met verstand is.)

Jullie kunnen beide gelijk hebben. Normaal gesproken is de 300 serie niet of maar zwak magnetisch. Het bevindt zich in de austenitische fase. Een kristalstruktuur die normaal staal boven de 700-nogwat graden C heeft. Dat is dan ook inderdaad niet magnetisch.

Maar. Er is een manier om 300 staal uit die austenitische fase te halen: koud vervormen. Juist, en hoe komen we aan pannen, bandmateriaal etc? Forceren, walsen, stampen etc. Dan KAN t dus sterker magnetisch worden. Maar nog immer niet zoals gewoon pisbakkenijzer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 14:42 #672841

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Om even terug te komen op de dubbele slangklemmen: bij mijn vorige verzekeraar verzekeraar stond het zelf in de voorwaarden. Niet als keiharde eis, maar wel zoiets als "onder goed huisvaderschap verstaan wij dubbele slangklemmen op doorvoeren". Nou, dan weet je het wel als er iets is en er zitten geen dubbele klemmen op.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 14:45 #672844

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Joop66 schreef :
De 400-serie is bedoeld voor veren en messen. Niet voor dingen die over de vloeigrens heen moete buigen. martensitisch betekent: gehard.

Bijgevolg zijn slangklemmen daar nooit van gemaakt.

Daar moet ik toch echt met je oneens zijn.
Terwijl ik dit zit te typen draai ik een non linear FEA in PARTAN/MARC, waarbij 430 meer dan ruimschoots over de elastische grens gaat en dat is zeker niet voor de het eerste ontwerp wat ik aan het narekenen ben

17-4PH wordt vaak voor veren en messen gebruikt, maar zeker niet exclusief, dit materiaal is in harde toestand bijna niet te vervormen en laat maar een klein plastisch bereik zien. Het is daardoor ook best gevoelig voor kleine imperfecties
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 14:48 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 15 okt 2015 14:52 #672849

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
De dubbele klemmen.
Staat al jaren ook op veiligheidsuitrustingsformulier volgens mij. Wie kijkt nog naar zo'n formulier? Beter is een hele discussie op het forum.

De dubbele klemmen

Even zoeken, maar hier wat uitleg over RVS, wetenschap.infonu.nl/techniek/...roestvast-staal.html
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 14:57 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 00:19 #687371

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Bij mij aan boord wel. Het trilt alleen als de motor stationair draait.
Ik zou zeggen: loop alle slangklemmen bij jou aan boord ook eens na. Dan ben ik benieuwd naar jouw bevindingen.

Ga ik doen.

Hoewel ik in de dertig jaar dat ik een eigen boot heb, nog nooit iets heb gemerkt van loskomende slangenklemmen.

Al gedaan wat je beloofd hebt? Wat zijn de bevindingen?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 00:22 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 07:34 #687374

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Nou, ik zie dit opeens weer langskomen en ik ga t wel doen slangklemmen dubbelen dus.

Heb me de afgelopen maanden kapot gezocht naar de oorzaak van water in de kajuit, bleken het de niet goed aangedraaide enkele slangklemmen van de waterzak en de slangen eromheen.
Water liep tussen de dubbele schaal van bakboord-achter naar stuurboord-voor en kwam daar onder de bank uit :sick:
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 07:35 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 07:49 #687380

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Oeps.
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 07:53 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 07:52 #687381

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Ik heb verleden maand de warmtewisselaar van de keerkoppeling moeten vervangen. Bij demontage bleken beide rvs slangklemmen half doorgescheurd te zijn. Er was nog geen lek en het ging om een haarscheurtje.
Zal wel veroudering geweest zijn, laatste revisie van de motor was 1998. Hoogstwaarschijnlijk heb ik toen de oude slangklemmen opnieuw gebruikt, ze kunnen dus reeds uit 1980 stammen toen de motor geplaatst werd.
Dus rvs slangklemmen breken wel degelijk ook al zijn ze vakkundig aangespannen.
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 07:53 door OldBawley. Reden: dementie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 10:44 #687432

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30060
Faran schreef :
lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Bij mij aan boord wel. Het trilt alleen als de motor stationair draait.
Ik zou zeggen: loop alle slangklemmen bij jou aan boord ook eens na. Dan ben ik benieuwd naar jouw bevindingen.

Ga ik doen.

Hoewel ik in de dertig jaar dat ik een eigen boot heb, nog nooit iets heb gemerkt van loskomende slangenklemmen.

Al gedaan wat je beloofd hebt? Wat zijn de bevindingen?

Helaas. Toevallig ben ik afgelopen zaterdag nog op de boot geweest, maar ik heb er niet aan gedacht. Ik hoop er volgende keer aan te denken.

De boot was overigens heerlijk droog in de bilge, dus ook geen lekkage van boven, kennelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 12:34 #687464

MvN schreef :
RVS kan wel degelijk magnetisch zijn en dus had de verkoper gelijk. De gehele 400 serie is magnetisch, want martensiet, net als bv 17-4PH. De laatste is een hoge treksterkte RVS en is zo'n 3 tot 4 keer zo sterkt als de meeste 300 rvs soorten.

Qua corrosie vastheid scoort de 300 serie wel beter en ik denk dat je daarnaar op zoek bent, maar strikt genomen had de verkoper dus wel degelijk gelijk.

Dat is niet echt helemaal waar. uitgezet tegen 316 zijn er vele soorten 400 die chemisch beter bestendig zijn. Met name in licht zure omgevingen en omgevingen met Chloriden is de 300 serie over het algemeen een beetje minder..

Men bedoelt (zeker in ons wereldje) meestal de corrosie onder invloed van zout, maar de werkelijkheid ligt meestal wat genuanceerder. Ik kom hele industriën tegen die 316 gebaseerd waren en er ineens achter komen dat het voordeligere alternatief in de 400 serie beter presteert.
Laatst bewerkt: 07 dec 2015 12:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 12:59 #687471

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Klopt, in onze testen komen de 300 serie RVS soorten er vaak beter uit dan de 400 serie. Nu testen we niet alles, maar bv 430 is niet echt corrosie vast te noemen.
Wij doen zowel SWAAT testen, als normale zout sproei en daar nog wat chemische immersion testen, vaak gerelateerd aan automotive vloeistoffen.
SWAAT is wel interessant en eigenlijk bedoeld voor aluminium, verhoogde temperatuur in een fijne nevel van zuur en zout. Speciaal ontwikkeld door de Franse fabrikanten om de blootstelling in de kustgebieden snel te testen.
Ik heb een keer foto's gezien van een aluminium behuizing die in twee weken tijd helemaal weg was.

Jij zit toch in de CV ketels? Hoorde een aardig verhaal over warmte wisselaars en put corrosie. De manier van testen maak nogal veel uit
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbele slangklemmen boven de waterlijn? 07 dec 2015 14:47 #687495

Is complexe, complexe materie ja...interessante verhalen deel je overigens maar via PM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl