Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: O ring voor piston Jabsco toilet

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 09:24 #775747

dolder schreef :
En zo min mogelijk azijn pissen

dan krijg je toch kalkaanslag in de pomp? en rode bieten koken en dan stoven met een beetje olijolie en azijn, dat lijkt me ideaal voor de toiletpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 09:26 #775750

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
bieten? Rabarber niet beter? kan je het zuur weglaten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 09:48 #775756

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12667
Wat een geklooi om een toiletpomp te laten doen wat hij zou moeten doen - bij ons aanboord ook - je moet al op de T H gezeten hebben om hem aan de praat te kunnen houden.
Waar is toch die storingsvrije puts gebleven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 09:51 #775758

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
nou, het moest toch goedkoop? Dan krijg je dit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 10:51 #775777

Ik lees hier en daar over het gebruik van bijv. olijfolie in een toilet om te smeren.
Nou weet ik niet van welke rubbersoort die afdichtingen bij boordtoiletten zijn gemaakt maar besef wel dat lang niet alle rubbersoorten tegen plantaardige olieën kunnnen.www.meles.nl/_clientfiles/pdf/...abel-Rubberv2012.pdf
Het is dus denkbaar dat dat zwellen van O-ringen daardoor komt.Normaal is dat in ieder geval niet.
Ook met andere middeltjes zou ik oppassen in zover ze niet door de fabrikant worden aanbevolen.
Daarom kan ook het gebruik van ,goedkope ,O-ringen van een ander of onbekend materiaal problemen geven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 14:45 #775827

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Uit de pneumatiek is bekend dat O-ringen van ventielen en cilinders wel door de eigen spanning op de cilinderwand moeten aanliggen, maar in de zuiger/ventiel rondom in de groef royaal vrij moeten kunnen bewegen, zowel radiaal als axiaal. Afdichting komt tot stand doordat de vloeistofdruk de O-ring tegen de wand drukt. De afdichting mag beslist niet tot stand komen doordat het rubber van de O-ring wordt samen gedrukt, geeft relatief enorme wrijving. Indien gewenst wil ik dat wel met een schetsje toelichten.

Misschien dat het zwaar lopen hierdoor veroorzaakt wordt.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 14:52 #775831

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2615
Petervdw schreef :
Indien gewenst wil ik dat wel met een schetsje toelichten.

Misschien dat het zwaar lopen hierdoor veroorzaakt wordt.

Vr.groet, peter


Graag Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 15:27 #775835

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Martinw,
Bijgaand een schetsje zoals het werkt in de cilinder. De O-ring moet door eigen spanning in de cilinder blijven "hangen" als je hem er zonder zuiger inzet. Maar ook niet meer dan dat. De vloeistof druk zorgt echt voor aanligkracht. Zo werkt het ook bij motorzuigerveren. Zodra de afdichting in de cilinder tot stand komt doordat de O-ring wordt samengeperst neemt de wrijving sterk toe. Dat kan uiteraard door teveel vochtopname van het rubber, maar meestal is de ring te dik. Dat de zuiger "rammelt"
bij een nieuwe ring is dus niet zo'n rare bewering. Uiteraard moet de speling van de zuiger niet al te groot zijn. Succes!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 16:10 #775846

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
@ yellowboat: als een pomp lekker loopt hoef je niet te smeren dus als ie niet tegen olijfolie kan is er toch al een andere reden geweest dat ie zwaar loopt en je met olie gaat beginnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 16:34 #775855

En als het niet tegen natuurlijke olien kan, dan hoort het ook niet in een toilet thuis.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 16:36 #775856

HPV schreef :
@ yellowboat: als een pomp lekker loopt hoef je niet te smeren dus als ie niet tegen olijfolie kan is er toch al een andere reden geweest dat ie zwaar loopt en je met olie gaat beginnen...

Nou , ik lees anders regelmatig ( ik dacht zelfs in dit draadje ergens) dat er met olijfolie gesmeerd wordt als preventiemaatregel.
En zwaar lopen kan natuurlijk best gebeuren door vervuiling en als je dat dan probeert op te lossen met een smeermiddel waar het rubber niet goed tegen kan kom je van kwaad tot erger.
En geloof me , dat komt door gebrek aan detailkennis in de beste kringen voor , ook in de chemische industrie en misschien ook wel bij bijv. Jabsco zelf :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 17:34 #775867

het pomphuis kan soms een lichte kalkaanslag hebben, die kan de stroefheid ook veroorzaken.

nssr aanleiding van de schets van Petervdw heb ik de o-ring en andere onderdelen gemeten. de o-ring is inw 34,2 mm, uitw 34,8 mm en de snoerdikte is 5,2 mm. dit is een o-ring die een paar jaar in de pomp heeft gezeten en na demontage ligt die nu een paar dagen "droog" thuis. ik heb geen idee of de zwelling blijft als ie weer droog is of hoe snel de zwelling verdwijnt.
de steunring van de zuiger is 34,2 mm en de o-ring ligt daar dus ruim omheen. het pomphuis is inw 44,4 mm en de o ring ligt daar dus redelijk strak in.

als iemand een ongebruikte originele o ring heeft liggen zou het interessant zijn om te weten wat daar de afmetingen van zijn, dan hebben we een vergelijk.

volgens een leverancier voor de industrie is de beste rubber soort voor een standaard leverbare ring in deze maten Viton. intussen ben ik er achter dat daar ook weer verschillende kwaliteiten in bestaan waar erg verschillende zwellingspercentages bij aanraking met bepaalde vloeistoffen voor gelden. helaas heb ik als particulier geen toegang tot betere informatiebronnen bij bv fabrikanten. ook vind ik op internet geen informatie over rubbersoorten en contact met water met fecaliën.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 19:13 #775901

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18173
Nou, we hadden een piepend en stroefpompje. Vandaag gesmeerd met kranenvet en jongens, jongens wat een genot is dat. Nog nooit zo'n soepel pompje gehad :woohoo:
Ben benieuwd hoe lang dat gaat werken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 19:44 #775908

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ankeraar32,
Ik denk dat je een maat van de O-ring verkeerd hebt opgeschreven. 34,2 inw + 2 x 5,2 = 44,6 mm uitw.
De binnenste ring van de zuiger is 34,2 mm. De cilinderdiameter is 44,4 mm. De O-ring wordt dus in de cilinder enigszins samengedrukt tussen cilinderwand en de binnenste O-ringgroef-achterwand. Wat een wonder dat ie dan zwaar loopt. Dat is nu juist wat ik met de schets duidelijk heb willen maken.
De ring moet ruimte hebben in de kamer, naar het midden, maar ook in axiale richting. Hij moet "zwemmen" in de sponning, maar zet je hem vrij in de cilinder, dan moet ie net blijven hangen door de eigen voorspanning. De enige remedie is een dunnere O-ring, ca 4,5 mm of zo.

Tja, duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 14 okt 2016 19:46 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 19:52 #775912

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2615
Peter, bedankt. Ik ga op zoek naar deze O-ring. Ik ben er van overtuigd dat dit de oplossing is. Zoals ik al eerder meldde, deed de pomp het aan het begin van het seizoen prima, maar het werd allengs weer slechter. Ik denk dus door opzwelling van de o-ring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 19:56 #775914

Petervdw,

Dat heb je heel mooi weergegeven, precies waar het om gaat.

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Ik schaam me een beetje dat ik gewoon te lui was om even dat tekeningetje te maken en te scannen.


Ankeraar,
Kalk aanslag komt in de pomp niet voor, de wanden worden voortdurend schoongeveegd door---- juist die O ring.




Yellow,

Voor een toiletpompje lijkt het me ernstig overdreven om daar langer dan 2 minuten naar een ring te zoeken, die dan ook nog van speciaal materiaal zou moeten zijn.
Die ring die er bij mij in zit heeft misschien 5 cent gekost en zal zeker en vast van het aller goedkoopste materiaal gemaakt zijn. Maar doet al 10 jaar prima wat hij hoort te doen, 0,5 cent per jaar.

Er zijn duurdere en belangrijker dingen aan een schip om over na te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 14 okt 2016 22:29 #775942

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Saeftinghe,
Dank voor het compliment, teveel eer.
Die pompjes aan die toiletjes zijn vaak heel minimaal uitgevoerd qua materiaalkeuze, verkeerd materiaal voor de lagerbusjes, vreemde handle overbrenging met teveel zijdelingse krachten, enz. Of het allemaal voor niets moet, terwijl de prijs ......

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 15 okt 2016 07:58 #775979

Ankeraar32 schreef :
helaas heb ik als particulier geen toegang tot betere informatiebronnen bij bv fabrikanten. ook vind ik op internet geen informatie over rubbersoorten en contact met water met fecaliën.

Wat dacht je van rioolwater?
Dat staat wel in die door mij gelinkte lijst.
Informatie is bij fabrikanten van rubber best ook voor particulieren te vinden hoor. Het zoeken naar gegevens bij firma's als Jabsco zul je inderdaad niet vinden , daarvoor zul je ze moeten bellen of mailen , als ze het zelf al weten.Zo heb ik eens contact gezocht met Volvo Penta over het materiaal waarvan hun saildrivemembranen zijn gemaakt. Wisten ze niet en ze wilden ook alleen zeggen dat die niet altijd bij dezelfde leverancier vandaan komen maar niet bij welke :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 15 okt 2016 08:51 #775992

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4079
en zout water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 15 okt 2016 16:11 #776061

  • edwin30
  • edwin30's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Ik heb ook last van "Jabsco toilet-stress". Mocht iemand uiteindelijk een linkje hebben naar een webshop waar een beter passende o-ring te bestellen is dan hoor ik het graag.

Het verbaasd mij overigens dat Jabsco deze zelf niet aanbied gezien het grote aantal klanten met hetzelfde probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 16 okt 2016 08:54 #776144

Petervdw schreef :
Ankeraar32,
Ik denk dat je een maat van de O-ring verkeerd hebt opgeschreven. 34,2 inw + 2 x 5,2 = 44,6 mm uitw.
De binnenste ring van de zuiger is 34,2 mm. De cilinderdiameter is 44,4 mm. De O-ring wordt dus in de cilinder enigszins samengedrukt tussen cilinderwand en de binnenste O-ringgroef-achterwand. Wat een wonder dat ie dan zwaar loopt. Dat is nu juist wat ik met de schets duidelijk heb willen maken.
De ring moet ruimte hebben in de kamer, naar het midden, maar ook in axiale richting. Hij moet "zwemmen" in de sponning, maar zet je hem vrij in de cilinder, dan moet ie net blijven hangen door de eigen voorspanning. De enige remedie is een dunnere O-ring, ca 4,5 mm of zo.

Tja, duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Vr.groet, peter

Ja, ik had het goed gemeten, maar verkeerd op het forum gezet: mijn excuses voor het ongemak aan iedereen die er mee is gaan rekenen.

de steunring is waar de o-ring in ligt is 34,2 mm. de o-ring zelf is inw 34,8 mm en ligt dus redelijk los in de steunring. de snoerdikte is 5,2 mm dus is de berekende buitendiamter 45,2 mm. ik meet echter een buitendiameter van 45,0 mm het verschil verklaar door dat de maten met de schuifmaat moeilijk te meten zijn: de snoerdikte kan iets afwijken door indrukking bij het meten (het rubber is vrij zacht) en binnen- en buitendiameter kunnen iets afwijken door dat de o-ring iets onrond kan zijn als je die plat op tafel legt.
de binnendiameter van de buis is 44,4 mm dus wordt de o-ring inderdaad er in geperst en dan zit ie ook erg strak op steunring en voldoet het totaal niet aan je tekening die je hierboven hebt geplaatst. een 0-ring met een snoerdikte van 4,5 mm ga ik dus proberen.

ik heb een internet adres gevonden voor o-ringen gevonden: www.technirub.nl/o-ringen.html

als je bij de groothandel kunt kopen zullen zw wellicht nog wat goedkoper zijn, maar dan is per stuk bestellen meestal lastig.

Jabsco vind het natuurlijk wel fijn als de o-ring regelmatig voor een originele Jabsco ring vervangen wordt, dus die hebben weinig drive om het probleem in de wortels aan te pakken. losse Jabsco o-ringen zijn intussen moeilijk te kopen, wel revisiesets. dat vinden ze nog veel fijner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 16 okt 2016 09:29 #776152

Ankeraar32 schreef :
ik heb een internet adres gevonden voor o-ringen gevonden: www.technirub.nl/o-ringen.html

Bedankt voor je link. Maar welke van de 5 soorten/kwaliteiten die op die site staan moet ik hebben? Heb je misschien een direkte link naar de juiste soort/maat? Dan ga ik die meteen bestellen.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 16 okt 2016 09:38 #776156

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ankeraar32,
Ah, dank voor je bericht. Inderdaad lastig meten, maar goed, ik hoop dat het lukt met de O-ringen om de goede maat te vinden. Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 16 okt 2016 09:50 #776159

Petervdw schreef :
Ankeraar32,
Ah, dank voor je bericht. Inderdaad lastig meten, maar goed, ik hoop dat het lukt met de O-ringen om de goede maat te vinden. Succes!

Vr.groet, peter

Over de kwaliteit heb ik niet veel kunnen vinden, dan moet je bij een ruber fabriek zijn of bv bij Eriks Alkmaar. Maar als particulier zal je daar niet gemakkelijk reactie krijgen. Ik heb de vraag aan technirub gesteld, maar zij geven alleen aan dat Viton de beste is die ze kunnen leveren. volgens de bestendigheidstabel in een bericht hierboven is NBR (veel goedkoper dan Viton) bestand tegen rioolwater. Maar concrete informatie over zwelling van de o-ring in bepaalde vloeistoffen heb ik niet kunnen vinden.

wat betreft de beschibare maten: inw 35 x 4,5 = uitw 44 mm en die ligt dan los in de zuigbuis.
inw 35,5 x 4,5 = uitw 44,5 mm en die ligt "net aan"in de zuigbuis.
inw 36 x 4,5 = uitw 45 mm, die zit dus wat strakker in de buis.

Ik weet niet wat wijsheid is.

Misschien heeft Petervdw een suggestie. NBR ringen zijn niet duur dus evntueel een paar maten tegelijk bestellen en uitproberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

O ring voor piston Jabsco toilet 16 okt 2016 10:20 #776168

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ankeraar32,
Ik denk dat beide maten, 35,5 x 4,5 en 36 x 4,5, zullen voldoen. De afdichting tegen de cilinderwand komt door de vloeistofdruk tot stand. Enige voorwaarde is dat het rubber van de ring niet mag vervormen door samendrukken. De ring moet rondom "los" liggen. Gezien de prijs zou ik persoonlijk een paar van elk bestellen en die van 35,5 het eerst proberen. De kwaliteit heb ik geen idee over. Ik denk dat NBR prima voldoet.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl