Hurleyzeiler schreef :
Als aanvulling op al het voorgaande komt mij een anekdote in herinnering die ik eens hoorde van een machinist op een Katwijkse viskotter. Het verhaal ging aldus:
'Een Katwijkse kotter lag ver van huis op de Doggersbank, op zeker moment begon de motor zwaar te lopen en zwaar te roken en schurende geluiden te maken. De machinist constateerde dat de cilindersmering van één van de cilinders het af had laten weten. Verder varen en verder vissen met een motor zonder cilindersmering zou tot nog meer schade leiden.
Na rijp beraad besloten de schipper en de machinist 'met een cilinder minder' van de Doggersbank huiswaarts te varen. De betreffende brandstofpomp van de bewuste cilinder werd losgekoppeld van de regelstang en op 'stop' gezet. Het 'Big-end' van de drijfstang werd losgenomen van de krukas. De beschadigde zuiger werd omhooggewerkt en de drijfstang werd zijdelings in het motorcarter vastgezet. Hoe ze dat gedaan hebben? Ik ben er niet bij geweest maar op de één of andere wijze hebben ze de van de krukas losgenomen drijfstang weten op te binden met ijzerdraad en wel zo dat de lege kruktappen vrij konden draaien. Nu de zuiger in de bovenste stand stond was het ook belangrijk de kleppen in de cilinderkop stil te houden. Ze zouden kunnen stoten tegen de vaststaande zuiger. Dus werden de tuimelaars en stoterstangen ook weggenomen. Let wel, dit speelt in de jaren zestig en het gaat over een middelsnellopende dieselmotor in een viskotter.
Maar toen gebeurde het, alle vindingrijkheid ten spijt. Bij de allereerste omwentelingen van de scheepsmotor volgde er een hels kabaal uit de motor. Één cruciaal ding was de machinist vergeten ... Deze motor startte op lucht die door een schuivensysteem stootsgewijs in de cilinders wordt toegelaten. Normaliter met zo'n 25 a 30 bar. De startlucht had de 'buiten werking gestelde zuiger' met een klap naar beneden weten te persen. De drijfstang lag krom onder de vastgelopen krukas ... '
Sterk verhaal? Het is uit betrouwbare bron vernomen. Uiteindelijk is de kotter door een andere kotter naar huis gesleept.
Ophangen zuiger was normale gang van zaken in die tijd, de uitvoering was alleen niet helemaal juist. Beschrijving stond ook keurig de handleiding
Moet je er wel bij bedenken dat bij de bewuste motoren in die tijd alles zo'n beetje los was uitgevoerd.
Tuimelaar, brandstof pomp en cilinder kop allemaal aparte delen.
Tevens was alles lomp uitgevoerd, bv 300 PK motor kan je niet overheen kijken en zo maar meer dan 1.5 mtr lang.
In dit verhaal mis ik dan nog even een kleinigheidje die ook uitgevoerd had moeten worden, dat is het dicht maken van het smeeroliegat in de krukas van de los genomen drijfstang, kon je gewoon een bout indraaien.