Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 11:54 #963294

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Apae schreef :
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.

Het lukt bij sommige common rail systemen wel door de stekker uit de betreffende verstuiver te trekken. Daardoor krijgt de verstuiver geen impuls meer om te moeten openen en vind er geen inspuiting plaats bij de geselecteerde cilinder.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 12:13 #963305

Yellow Boat schreef :
Apae schreef :
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.

Uiteraard maar dat laatste is bij de meeste diesels op pleziervaartuigen het geval, zeker bij die ouder dan een jaar of 5-10.
Alleen misschien niet bij sommige grotere hele nieuwe met een common rail systeem die bijv. ook meteen stil vallen als de stroom uitvalt :ohmy:
Ad.

Commonrail is makkelijk , 1 stekkertje losnemen , weg cilinder, heb ik gemiddeld 3 a 4 keer per jaar , verstuiver stuk / slecht.

Behalve storing op de ecu niks aan de hand iets minder vermogen , na 150 km komt er weer wat van het verloren vermogen terug maar nooit alles , voordeel van een ecu gestuurde motor ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 12:18 #963310

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Apae schreef :
Is het dan nog afhankelijk van de toegepaste pomp of dit werkt? Die ene afgekoppelde leiding zal toch met een pomp die een hele galerij onder druk zet gelijk alle druk wegnemen?
Ik denk, dat het dus alleen lukt met een lijnpomp die een plunjer heeft voor elke cilinder afzonderlijk.

Uiteraard maar dat laatste is bij de meeste diesels op pleziervaartuigen het geval, zeker bij die ouder dan een jaar of 5-10.
Alleen misschien niet bij sommige grotere hele nieuwe met een common rail systeem die bijv. ook meteen stil vallen als de stroom uitvalt :ohmy:
Ad.

Bij stroom uitval heeft een schip een "black out" en ligt alles stil.

De meeste zeiljchten met diesel echt niet hoor.
Mijn Vetus diesel blijft in ieder geval gewoon doortuffen als ik de hoofdschakelaar uit zet.
Moet je niet nadoen hoor maar in mijn geval zat de dynamo er niet op en had ik dus ook een koeling maar wilde alleen even een paar seconden testen.
Alles stil gebeurt alleen als je bijv. een common rail diesel hebt maar dat heebben zelfs de nieuwste Mitsubishis van vetus niet, tenminste niet de kleinere types.
Ntuurlijk vlt er van alles uit alleen de motor blijft lopen.
Daarom kon je vroeger sommige motoren met de handzwengel starten , zelfs ls je accu leeg was.Bijv. de MD5A die ik zelf heb gehad.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 12:23 #963313

Geen stekkertje aan de verstuiver blijft 99% lopen zonder spanning

Weinig aan te testen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 12:34 #963316

Zal niet flauw zijn bv een vw caddy oude type SDI bj 1999 zoiets heeft spanning nodig voor de brandstofpomp om de selenoids te aktiveren en de oa startbeveiliging zit in de pomp ,

Verder mechanische inspuiting

Dat zijn de kleine uitzonderingen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 27 juli 2018 12:34 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 27 juli 2018 13:21 #963330

Zelfs veel basismotoren van Mitsubishi die Vetus gebruikt ( van de mijne heb ik ook de workshop manual van Mitsubishi) hebben een electrische opvoerpomp die Vetus dan vervangt door een mechanische .
Lijkt me niet voor niets zo gedaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 28 juli 2018 00:27 #963488

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
surfjacob schreef :
Zijn jullie het hier mee eens?
Ik wel.
Een Duits gezegde luidt Not macht erfinderisch, vrij vertaald nood maakt je vindingrijk.
Ik denk dat het gaat, niet te lang en als je weinig vermogen vraagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 28 juli 2018 06:30 #963496

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Haal in ieder geval niet de zuiger/drijfstang er uit, dit leidt tot onbalans, en alle problemen daarmee.

De brandstof afkoppelen zoals in meerdere voorbeelden hierboven beschreven zou genoeg moeten zijn.
De vraag is alleen of die ene cilinder hem rond krijgt, daar helpt normaal gesproken het grote vliegwiel van een 1-cil motortje bij. De uitlaatklep lichten van de afgekoppelde cilinder bij starten is dus noodzakelijk. Maar (theoretisch) zou als de motor een beetje toeren heeft, de klep weer gewoon mee moeten kunnen doen, de opgebouwde compressie in cilinder 2 krijg je ook weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 28 juli 2018 08:26 #963524

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Zeerover schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Als aanvulling op al het voorgaande komt mij een anekdote in herinnering die ik eens hoorde van een machinist op een Katwijkse viskotter. Het verhaal ging aldus:

'Een Katwijkse kotter lag ver van huis op de Doggersbank, op zeker moment begon de motor zwaar te lopen en zwaar te roken en schurende geluiden te maken. De machinist constateerde dat de cilindersmering van één van de cilinders het af had laten weten. Verder varen en verder vissen met een motor zonder cilindersmering zou tot nog meer schade leiden.

Na rijp beraad besloten de schipper en de machinist 'met een cilinder minder' van de Doggersbank huiswaarts te varen. De betreffende brandstofpomp van de bewuste cilinder werd losgekoppeld van de regelstang en op 'stop' gezet. Het 'Big-end' van de drijfstang werd losgenomen van de krukas. De beschadigde zuiger werd omhooggewerkt en de drijfstang werd zijdelings in het motorcarter vastgezet. Hoe ze dat gedaan hebben? Ik ben er niet bij geweest maar op de één of andere wijze hebben ze de van de krukas losgenomen drijfstang weten op te binden met ijzerdraad en wel zo dat de lege kruktappen vrij konden draaien. Nu de zuiger in de bovenste stand stond was het ook belangrijk de kleppen in de cilinderkop stil te houden. Ze zouden kunnen stoten tegen de vaststaande zuiger. Dus werden de tuimelaars en stoterstangen ook weggenomen. Let wel, dit speelt in de jaren zestig en het gaat over een middelsnellopende dieselmotor in een viskotter.

Maar toen gebeurde het, alle vindingrijkheid ten spijt. Bij de allereerste omwentelingen van de scheepsmotor volgde er een hels kabaal uit de motor. Één cruciaal ding was de machinist vergeten ... Deze motor startte op lucht die door een schuivensysteem stootsgewijs in de cilinders wordt toegelaten. Normaliter met zo'n 25 a 30 bar. De startlucht had de 'buiten werking gestelde zuiger' met een klap naar beneden weten te persen. De drijfstang lag krom onder de vastgelopen krukas ... '

Sterk verhaal? Het is uit betrouwbare bron vernomen. Uiteindelijk is de kotter door een andere kotter naar huis gesleept.
Dat kan kloppen want de lagerkappen van een langsslag motor zijn vaak schuin gedeeld.
Bij nader inzien toch niet, je kunt geen oliedruk opbouwen, de krukas zal de druk verliezen langs de drijfstanglagertap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 cilinder (md2b)dieselmotor op 1 cilinder draaien 28 juli 2018 08:51 #963531

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
Hurleyzeiler schreef :
Als aanvulling op al het voorgaande komt mij een anekdote in herinnering die ik eens hoorde van een machinist op een Katwijkse viskotter. Het verhaal ging aldus:

'Een Katwijkse kotter lag ver van huis op de Doggersbank, op zeker moment begon de motor zwaar te lopen en zwaar te roken en schurende geluiden te maken. De machinist constateerde dat de cilindersmering van één van de cilinders het af had laten weten. Verder varen en verder vissen met een motor zonder cilindersmering zou tot nog meer schade leiden.

Na rijp beraad besloten de schipper en de machinist 'met een cilinder minder' van de Doggersbank huiswaarts te varen. De betreffende brandstofpomp van de bewuste cilinder werd losgekoppeld van de regelstang en op 'stop' gezet. Het 'Big-end' van de drijfstang werd losgenomen van de krukas. De beschadigde zuiger werd omhooggewerkt en de drijfstang werd zijdelings in het motorcarter vastgezet. Hoe ze dat gedaan hebben? Ik ben er niet bij geweest maar op de één of andere wijze hebben ze de van de krukas losgenomen drijfstang weten op te binden met ijzerdraad en wel zo dat de lege kruktappen vrij konden draaien. Nu de zuiger in de bovenste stand stond was het ook belangrijk de kleppen in de cilinderkop stil te houden. Ze zouden kunnen stoten tegen de vaststaande zuiger. Dus werden de tuimelaars en stoterstangen ook weggenomen. Let wel, dit speelt in de jaren zestig en het gaat over een middelsnellopende dieselmotor in een viskotter.

Maar toen gebeurde het, alle vindingrijkheid ten spijt. Bij de allereerste omwentelingen van de scheepsmotor volgde er een hels kabaal uit de motor. Één cruciaal ding was de machinist vergeten ... Deze motor startte op lucht die door een schuivensysteem stootsgewijs in de cilinders wordt toegelaten. Normaliter met zo'n 25 a 30 bar. De startlucht had de 'buiten werking gestelde zuiger' met een klap naar beneden weten te persen. De drijfstang lag krom onder de vastgelopen krukas ... '

Sterk verhaal? Het is uit betrouwbare bron vernomen. Uiteindelijk is de kotter door een andere kotter naar huis gesleept.

Ophangen zuiger was normale gang van zaken in die tijd, de uitvoering was alleen niet helemaal juist. Beschrijving stond ook keurig de handleiding

Moet je er wel bij bedenken dat bij de bewuste motoren in die tijd alles zo'n beetje los was uitgevoerd.
Tuimelaar, brandstof pomp en cilinder kop allemaal aparte delen.
Tevens was alles lomp uitgevoerd, bv 300 PK motor kan je niet overheen kijken en zo maar meer dan 1.5 mtr lang.

In dit verhaal mis ik dan nog even een kleinigheidje die ook uitgevoerd had moeten worden, dat is het dicht maken van het smeeroliegat in de krukas van de los genomen drijfstang, kon je gewoon een bout indraaien.

Laatst bewerkt: 28 juli 2018 09:12 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl