WORKSHOP WERKEN MET EPOXI OP 6 OKTOBER 2018,
TJA en dan is het zomaar ineens zover, op zaterdag 6 okt in Lelystad zijn er een behoorlijk aantal geïnteresseerde zeilers aanwezig die de gevorderde workshop bijwonen, allemaal op weg om de skills te willen weten om met epoxy te werken.
En dan sta je met zijn allen in een werkplaats waar alles aanwezig is ,en er zelf een boot in is gebouwd van epoxy, glasvezels , carbon, kevlar en alle mogelijke vezelstoffen die er maar ontwikkeld zijn, zelfs een aantal heel onbekende laminaten passeren de revu, in keeperweefsel (zoals onze spijkerbroeken ) en zijn specifieke eigenschap.
Enthousiast en bevlogen zie je dat er een grote ervaring is bij de mannen, en dat wordt daardoor goed overgebracht, de valkuilen en wat er mis kan gaan wordt aan alle kanten belicht, een pluspunt als je weet wat er mis kan gaan, en zo zijn we begonnen met de filler, een manier om iets constructief te versterken met allerlei toevoegstoffen die in de epoxy worden gemengd, diverse vulstoffen zoals microballoons, katoenvezel en andere soorten waarvan de naam mij alweer is ontschoten.
En hoe werk je zo een hoek mooi af, van pvc pijpje tot aan pizzasnijders worden gedemonstreerd.
Ook plamuur wordt besproken aangezien een aantal van die vulstoffen met epoxy een schuurbaar plamuurtje maken, een aantal van deze stoffen waren al voorbereid op een plankje voor een blik op het uiteindelijk resultaat.
En zo wandelde wij door alle informatie op weg naar het maken van het perfecte plaatje !
Allerlei schuimkernen die voorzien worden van een laag epoxy met glasweefsel, carbon of wat er ook nodig is aan sterke en specifieke eigenschappen.
Het geeft in iedergeval weer dat je per situatie en beoogd doel je een keuze maakt welk laminaat je gaat gebruiken met de epoxi.
En dat gaan we beginnen met vacumeren, dit is wat wij willen zien, hoe werkt dat , en vooral hoe werkt dat niet.
En dat is nu het leuke, de enorme ervaring die er is laat vooral zien hoe het niet werkt, en waar je op moet letten, er komen anders grote frustratie puntjes die als je het positief ziet alleen nog maar als leermomenten kan gaan benoemen, beter is vermijden.
En dat is wat bewust wordt gemaakt in deze workshop, op weg maar het perfecte plaatje.
En dan hoe doen we het, het gaat niet zomaar, we hebben een heleboel materiaal nodig in de juiste volgorde, zoals speciaal scheurdoek voor een mooie afwerklaag zodat we de epoxi niet hoeven te schuren wat toch al niet echt lukt, daar is dus speciaal doek voor ! ( met een rood draadje) .
En dan een stromingsdoek en een soort overtolig epoxi opname doek en ga zomaar door. uiteraart op de juiste volgorde, en dan zijn er twee methodieken, de een is met injectie en de ander niet die wordt gewoon gesopt met een kwast.
het is nIet niks, maar op zich allemaal niet echt moeilijk, al heb je ervaring nodig en dat kan alleen door te doen, en weten wat er fout kan gaan en waardoor.
En dat laatste wordt goed en diep belicht hier.
Iedereen is zeer geïnteresseerd hoe dat vacuumeren allemaal werkt, het is een gevorderde workshop en de stap naar vacuumeren is dus logische aangezien dat de methode is om kwaliteit te leveren met lamineren in epoxi.
Het grote voordeel is dat door het vacuüm alle weefsel in alle hoekjes wordt getrokken en er de juiste hoeveelheid epoxy verdeeld is, waarbij de kanttekening gezet werd dat het ook te droog kan worden, dus weten wat je doet !
En idd zodra de zak om het stukje hout heen ging zag je dat de weefsels strak om het hout vouwen om er muurvast tegen aangedrukt te worden, met een onwaarschijnlijk hoge vacuüm druk van 10 tallen kilo's per vierkant cm en dat trek alle lucht weg tussen het werkstuk en het laminaat.
En dat geeft het perfecte gelamineerde werkstuk, super strak wordt het daardoor, en zo worden er hele bootvormen mee gemaakt, zolang het maar in de vacuümzak past, een vaccumzak is veel groter dan je in eerste instantie denkt, ook al zo een valkuil.
Ook al een behoorlijk aandachtspuntje is het materiaal van zo een vacuüm zak, speciaal plastic, het heeft een hoge diffusie nodig zodat er niets lekt.
En dan hoe maak je het echt luchtdicht ? en daar komt butyltape om de hoek waar wij normaal de schroefjes en Septers op het dek water dicht mee maken.
En dat werkt prima, heel goed zelfs en kneedbaar, en te vouwen om het vacuum slangtje.
En zo wordt het werkstukje aangesloten op een overloop vaatje zodat de overtollige epoxy niet in de vacuümpomp komt te zitten, want dat willen we niet.
Dit is de eerste demonstatie van het vacuumeren, de tweede is een injectie methode op een grote plaat als demonstratie.
Een vrijwel zelfde opbouw waarbij de epoxy via een spiraalslang aan een zijde er in wordt gezogen en aan de andere kant de vacuüm slang zit, een mooie methode omdat de epoxy aan beide zijde van de plaat komt, dus de hele plaat in een keer.
En zo zien we langzaam het laminaat op de plaat vollopen en verzadigd worden met epoxy.
Zo een schuimplaat word daardoor een constructief en ijzersterk en zeer licht bruikbaar materiaal.
bijna durf ik het niet te zeggen, maar voor een zeiljacht een perfect plaatje, caravan kan ook, en van carbon kan je zo een mooi aanrechtblad maken als je daar van houd, er zijn eigenaren van trimarans die thuis een carbon aanrecht blad hebben gemaakt.
Een hele mooie workshop over werken met epoxy, en vooral de opbouw en werkwijze en alles wat er niet goed kan gaan, en ook waarom !
Ik ben benieuwd naar de beginnerscursus, want deze kan zeker zeer interessant zijn omdat het vaak veel beter en makkelijker kan als je weet waar je echt op moet letten.
Een aanrader op het zeilersforum, zo een workshop met epoxy.
Goed gedaan mannen ! zo verrijk je het forum met kennis en ervaring, en dat noemt men liefde voor het vak of liefde voor zeilen, om te delen, en delen verrijkt/vervult en verwarmt je zelf.
En dat is een beetje wat hier gebeurd !