Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 18:08 #1228451

element schreef :
Of een noodschalm voor jouw user case voldoende is moet een ieder zelf bepalen.
Als een noodschalm voldoende is voor jouw user case dan heb je een veel te zware ketting aangeschaft en dus veel te veel geld besteed.
Het is in mijn optiek net als dat mini-reserve wiel wat je in sommige auto's vind. Je mag er officieel niet harder dan 60(?)km/h mee rijden. Maar je gaat toch ook niet met zo'n wiel rondrijden met het exuus dat je toch alleen maar in de stad rijd met je auto en dus nooit ana de 60km/h komt?

Te veel mensen zien een anker als iets wat je hebt om lekker voor een picknick op het water te kunnen gaan op een mooie zondagmiddag. Het anker is een noodvoorziening die je boot van stranding moet behoeden als er iets fout gaat. Je zet je zeerailing van 5mm RVS (want dat is wat de tabbeletjes zeggen) toch ook niet vast met een tiewrapje. Dat tiewrapje heeft ook een breeksterkte van 100kg dus houd mijn 80 kg wel aanboord. Iedereen zou hard gillen als ze zoiets zouden horen.
Een anker uitrusting, letterlijk je hele boot kan er vanaf hangen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 18:10 #1228452

Nachtvlinder schreef :
Een ankerkettich laten lassen kan niet of wordt te zwak?
Kan prima gelast worden. Eenmaal in de hogere treksterkten heb je wat voor en nabehandling nodig, maar ook dat is prima te lassen.
Je kunt ook de leverancier bellen, kettingen zijn vaak gewoon te bestellen tot wel 500m lengtes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 16 nov 2020 22:47 #1228531

Erikdejong schreef :
...
Het hele idee van catenairy en van anker gewichten over de ketting moet bij jachten gewoon vergeten worden, dat werkt niet.
...

Wat is dan de meerwaarde volgens jou van een ankerketting t.o.v. een lijn (die uiteraard veel goedkoper is)?
Je zegt dat zelfs een ketting gewoon helemaal strak staat, dus een veel minder zware lijn staat dat dan ook, mee eens? Die lijn raakt dan dus ook de bodem niet, dus slijt daardoor dan ook niet stuk. Een lijn rekt meer dan een ketting, dus dan zouden de krachten op je ankergerei lager moeten worden met een lijn dan met een ketting, niet dan?

Dat er veel spanning in een ketting staat, betekent ook niet meteen dat die dan ook ‘snaarstrak’ staat. Welke lijn/ketting/wat dan ook (die niet drijft) je ook neemt, hij wordt bij geen enkele belasting helemaal recht, dus je houdt altijd een catenary effect over. Het zou best kunnen dat jacht-ketting te licht is, of de uitgegeven lengte te kort (en dat is het), om genoeg catenary effect te geven om de belasting op je ankergerei laag genoeg te krijgen.

Ik zei ook dat er 2 opties voor waren, jij gebruikt dus duidelijk (vooral) de eerste, namelijk bewust een ‘rekker’ in de lijn stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 06:43 #1228549

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Erikdejong schreef :
Gijper schreef :
Een noodschalm van 2 ton in een ketting van 5 ton is dus sterk genoeg.
Mijn boot is 15m en weegt gemiddeld rond de 25 ton. De ketting is 10mm G4 kwaliteit en heeft een officiele werkbelasting van 2500 kg. Berekende windbelasting op de boot met 80 knopen wind is 2000 kg, dat is een combinatie van 20% wind opzij en 80% wind van voren.

2 ton noodschalm zou voldoende zijn, maar daar moet je dan wel een ketting van 16mm aan gaan hangen. Het kosten verschil tussen zo'n overbemeten ketting en het gewoon knap aan elkaar verbinden zijn evident. Waarom wil men toch altijd zo graag prutsen en knoeien op zeiljachten?
.

Let op!
De WLL (workloadlimit) van een ketting of noodschalm is iets heel anders dan de BLL (breakloadlimit) van diezelfde ketting of noodschalm.
De BLL van een noodschalm zal al gauw rond de 800 kg liggen (iets minder dan 50%).
En geloof mij, als je een ketting ziet vervormen door het overschrijden van de max. belasting, wil je weg!
De energie die dan vrijkomt is enorm, ook al weegt de ketting best veel.

Maar, ik denk dat 90% van de watersporters hier nooit in de buurt komen. En dan kan een noodschalm prima dienst doen. Alleen dan niet voor een zogenaamde "rvs" noodschalm kiezen op een verzinkte ketting!
Jeanneau 349,
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 06:45 door ned195.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 07:07 #1228551

  • Pieraat
  • Pieraat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Stukje dyneema erbij zetten? Loopt bij mij ook met enige beleid langs de ankerlier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 09:19 #1228589

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
ned195 schreef :
Erikdejong schreef :
Gijper schreef :
Een noodschalm van 2 ton in een ketting van 5 ton is dus sterk genoeg.
...
2 ton noodschalm zou voldoende zijn, maar daar moet je dan wel een ketting van 16mm aan gaan hangen. Het kosten verschil tussen zo'n overbemeten ketting en het gewoon knap aan elkaar verbinden zijn evident. Waarom wil men toch altijd zo graag prutsen en knoeien op zeiljachten?
.

Let op!
De WLL (workloadlimit) van een ketting of noodschalm is iets heel anders dan de BLL (breakloadlimit) van diezelfde ketting of noodschalm.
De BLL van een noodschalm zal al gauw rond de 800 kg liggen (iets minder dan 50%).
Ehm.
De BLL van een noodschalm met een BLL van 2 ton lijkt mij 2 ton. By defintion. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 09:41 #1228595

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
JotM schreef :
ned195 schreef :
Erikdejong schreef :
Gijper schreef :
Een noodschalm van 2 ton in een ketting van 5 ton is dus sterk genoeg.
...
2 ton noodschalm zou voldoende zijn, maar daar moet je dan wel een ketting van 16mm aan gaan hangen. Het kosten verschil tussen zo'n overbemeten ketting en het gewoon knap aan elkaar verbinden zijn evident. Waarom wil men toch altijd zo graag prutsen en knoeien op zeiljachten?
.

Let op!
De WLL (workloadlimit) van een ketting of noodschalm is iets heel anders dan de BLL (breakloadlimit) van diezelfde ketting of noodschalm.
De BLL van een noodschalm zal al gauw rond de 800 kg liggen (iets minder dan 50%).
Ehm.
De BLL van een noodschalm met een BLL van 2 ton lijkt mij 2 ton. By defintion. :whistle:

Sorry, je hebt helemaal gelijk.
BLL van de noodschalm is 2 ton, de WLL zal dan rond de 800 kg liggen.
klein foutje, groot verschil. :huh:
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 10:30 #1228603

Een gewicht in de ankerlijn/ketting werkt perfect.
Ik heb in de loop der jaren een aantal mooringen geplaatst. Met een gewicht in de lijn.

Het gewicht wat korter bij het schip dan bij de mooringsteen,
Bij licht weer of weinig stroom hangt het schip aan dat gewicht.
Bij wat meer spanning op de lijn komt het merkbaar van de bodem en stopt het schip alsof het aan een elastiekje hangt.

Het gewicht moet wel de juiste maat hebben voor de scheeps afmetingen!
Dat is voor onze maat scheepjes ergens tussen de 30 en 50 kilo.
Het moet nog met één hand te tillen zijn.

Ankeren aan 2 ankers is een hoop werk, 2 mooring stenen(of ankers) is handiger.
De extra gewichten komen zo´n 5 meter verder uit elkaar dan het schip lang is, met een ketting op die afstand gehouden, (een lijn zou in de schroef kunnen komen.
Er kunnen zich nu geen boomstronken in de lijnen verknopen.


De op te pakken lijnen aam drijvertjes die met hoog waternog juist aan het oppervlak komen, dan liggen ze altijd op de goede afstand.

De lijn zo strak dat met laag water de steen juist vrij is van de bodem maakt dat het schip amper één meter verplaatst.

De gewichten moeten in verhouding staan met de scheeps afmeting.

DAAR ligt het probleem, het is vrijwel onmogelijk om ze aan boord te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 15:26 #1228689

Saeftinghe schreef :
Het gewicht moet wel de juiste maat hebben voor de scheeps afmetingen!
Dat is voor onze maat scheepjes ergens tussen de 30 en 50 kilo.
Mijn ketting weegt zo rond de 350 kg en dat gewicht is bij 20+ knopen al niet meer voldoende om enig merkbaar effect te hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 15:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 15:28 #1228690

ned195 schreef :
De WLL (workloadlimit) van een ketting of noodschalm is iets heel anders dan de BLL (breakloadlimit) van diezelfde ketting of noodschalm.
Er werd niet bij geschreven wat voor "2 ton" het was, dus ik heb ze even het voordeel van de twijfel gegeven. Een ketting van 5 ton is echter al een 16mm ketting en zou mooi staan op een 25m boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 16:53 #1228704

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wat mij allemaal doet afvragen: welke kwaliteit ketting gebruiken ZF-ers over het algemeen?

Want de kwaliteit die Erik aangeeft (10mm met een WLL van 2,5 ton) is vrij exclusief. Ik vind eigenlijk maar één product bij Titan in de catalogus dat zo hoog komt. Andere Titan producten komen lager uit, bijvoorbeeld op 1,8 ton. titanmarineproducts.com/produc...-windlass-chain-g40/
G4 heeft normaal gesproken (volgens norm EN 818-3) een WLL van 1,6 ton.
www.williamhackett.co.uk/en-gb..._bs_en818-3/p-107149

G3, volgens DIN 766, heeft een WLL van 1,25 ton. (bij 10mm)

En dat laatste (WLL=1,25 ton) zie je dan ook terug in bijvoorbeeld de (G3) Plastimo ketting die Kniest verkoopt.
www.georgekniest.nl/artikel/256265/ankerketting.html
Of in de Tragfähigkeit van de ketting van een Duitse fabrikant.
www.kettenfabrik-unna.de/de/ru...lasse-3-din-766.html

Daarentegen heeft een 10x28mm G2 ketting volgens de wat nieuwere EN 14330 norm een WLL van 1,4 ton.

Dus, wat hangt er "hier" over de boeg?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 17:11 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 16:57 #1228705

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Saeftinghe schreef :
Het gewicht moet wel de juiste maat hebben voor de scheeps afmetingen!
Dat is voor onze maat scheepjes ergens tussen de 30 en 50 kilo.
Mijn ketting weegt zo rond de 350 kg en dat gewicht is bij 20+ knopen al niet meer voldoende om enig merkbaar effect te hebben.
Over welke waterdiepte hebben we het dan?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:01 #1228709

heeft er ooit iemand hier op ZF wel eens een ketting (met of zonder verbindingsschakel) gebroken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:01 #1228710

Ja, ik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 17:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:02 #1228711

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ;) Welke omstandigheden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:03 #1228713

Jotm,

Tussen 10 en 5 meter, getijde 3 meter verschil, lengte lijn naar mooring ongeveer 40 meter.
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 17:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:14 #1228716

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Saeftinghe schreef :
Jotm,
Tussen 10 en 5 meter, getijde 3 meter verschil, lengte lijn naar mooring ongeveer 40 meter.
Thx. Maar ik bedoelde eigenlijk de waterdiepte waarbij Erik bij 20 kts geen stukje van zijn (150m ?) ketting meer op de bodem heeft liggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:22 #1228720

JotM schreef :
Want de kwaliteit die Erik aangeeft (10mm met een WLL van 2,5 ton) is vrij exclusief. Ik vind eigenlijk maar één product bij Titan in de catalogus dat zo hoog komt. Andere Titan producten komen lager uit, bijvoorbeeld op 1,8 ton.
Ik gebruik ketting van Acco (Peerless): www.peerlesschain.com/products...High-Test-ISO-Chain/
voor het gemak noem ik in 3/8 ketting maar even 10mm want het scheelt iets minder als een halve mm in schakel maat. G6 en G7 ketting zijn nog weer sterker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 17:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:24 #1228721

JotM schreef :
Thx. Maar ik bedoelde eigenlijk de waterdiepte waarbij Erik bij 20 kts geen stukje van zijn (150m ?) ketting meer op de bodem heeft liggen.
Dat is met een meter of 20 waterdiepte. En voor de goede orde, bij zo'n scope heeft 10 of zelfs 20m ketting wat nog op de bodem ligt ook geen merkbare dempende werking meer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 17:26 #1228722

AndreAzuree schreef :
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ;) Welke omstandigheden?
Was heel rustig weer. Misschien 10 knopen wind, er stond echter wel een dikke knoop stroom en er kwam een ijsschots langs die aan de boot bleef hangen. Dit is letterlijk honderden keren gebeurt over de jaren, maar deze ene keer vond de ketting het niet leuk en brak af zo'n 10m van het anker. We lagen in 10m waterdiepte en hadden waarschijnlijk een meter of 50 uit liggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 18:41 #1228728

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? ;) Welke omstandigheden?
Was heel rustig weer. Misschien 10 knopen wind, er stond echter wel een dikke knoop stroom en er kwam een ijsschots langs die aan de boot bleef hangen. Dit is letterlijk honderden keren gebeurt over de jaren, maar deze ene keer vond de ketting het niet leuk en brak af zo'n 10m van het anker. We lagen in 10m waterdiepte en hadden waarschijnlijk een meter of 50 uit liggen.

ah ok, dat zijn wel heel bijzondere omstandigheden, die ik op de MED niet ga tegenkomen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 18:44 #1228729

ReinierZeilt schreef :
Wat is dan de meerwaarde volgens jou van een ankerketting t.o.v. een lijn (die uiteraard veel goedkoper is)?
Je zegt dat zelfs een ketting gewoon helemaal strak staat, dus een veel minder zware lijn staat dat dan ook, mee eens? Die lijn raakt dan dus ook de bodem niet, dus slijt daardoor dan ook niet stuk. Een lijn rekt meer dan een ketting, dus dan zouden de krachten op je ankergerei lager moeten worden met een lijn dan met een ketting, niet dan?

Deze vraag is nog niet beantwoord geloof ik............
Wat is de meerwaarde van een ketting, behalve een voorloop dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 20:22 #1228748

....ik wacht rustig af...erg benieuwd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 20:41 #1228756

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Nog even over catenary vering. Ik heb er eens wat aan gerekend, en ik ben van mening dat er wel degelijk vering blijft bij een grote lengte ketting, ook bij jachten. Natuurlijk staat de ketting snaar strak, maar niet recht. Zo is bij 50 m uitstaande ketting en een trekkracht van 2500N (250kg) de doorhang bij benadering nog steeds 2.5 M. Wel degelijk ruimte voor goede demping.

Dus, ketting levert behalve slijtvastheid en sterkte ook demping door het gewicht en de daardoor veroorzaakte doorhang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel 17 nov 2020 21:19 #1228765

Dat is dus ook mijn mening, maar daar denken dus sommige mensen anders over ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl