Ron V schreef :
Momenteel zit de start/boegschroef/ankerlier accu 5-6 meter (kabel) van de ankerlier en boegschroef verwijderd. de motor is ook die lengte van deze accu verwijderd. Deze kabels zijn te ver van de boegschroef verwijderd hetgeen weerstand geeft en dus spanningsverlies. De kabels zijn 70mm2. Dit was al zo bij aankoop boot.
Nu wil ik de accu's naar de punt brengen, dicht bij de boegschroef zodat ik een zo groot mogelijk effectief gebruik heb van de boegschroef. Daarbij moet ik onderstaande schakelaar (aan uit) verplaatsen. Nu zit hij in een bank ingebouwd en is direct bereikbaar bij eventuele calamiteiten. Deze moet dus verplaatst worden als de accu's naar voren gaan. Ik denk dan om er 3 redtops neer te zetten. Deze zijn rond de 17 kilo per stuk, dus komt er voor 50 kilo bij.
Nu heb ik een aantal bedenkingen.
1. De afstand van de accu's naar de motor zal qua kabel 1 richting op een meter of 11 zijn, dus totaal 22 meter. Dit betekent natuurlijk meer weerstand door de lengte van de kabel. Zal dit een probleem kunnen worden mbt starten? Tevens wordt de laadkabel vanaf de dynamo die afstand. Nu is dat 2x 6 meter.
2. De aan uit schakelaar/isolator van de ankerlier zal dan in een kastje terecht komen. Ik kan me zo even geen bezwaar hierin vinden maar die zullen er heus wel zijn. Dus wat vinden jullie hier van?
3. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om 1 redtop accu ergens dicht bij de motor r=te installeren als startaccu. Maar dan krijg ik 3 banken hetgeen een kleine uitbreiding met zich mee brengt maar misschien wel een veel betere optie is.
Ik lees graag jullie op en aanmerkingen en feedback over bovenstaande. Wellicht ben ik nog iets vergeten in deze.
Ik zou alleen problemen oplossen die er zijn.
Je kreeg advies van een expert over een probleem dat jij niet ervaarde.
De expert is al twee jaar geleden vertrokken, maar zijn advies knaagt nog steeds.
De vraag is dus eerst: is er een probleem of is er een herinnering aan een advies dat nog niet geparkeerd kon worden.
-alles werkt: motor start goed en direkt; boegschroef werkt; vermogen beperkt, maar ondertussen begrijp je waarom.
-is het veilig? is 6-7m kabel a 70mm2 kwadraat voldoende voor deze boegschroef? Bij de maximale werkingsduur van deze boegschroef (in mijn oude manual stond meen ik 30s; dus neem eens 60-120s bijvoorbeeld: kan iemand dat voorrekenen). Ervaring leert dat het goed ging, maar een berekening bepaalt of je daar ook op vertrouwen mag..... (testen mag ook, maar kan ook zonde zijn).
Wens of noodzaak tot verbetering? Op basis van deze ene vraag kun je bepalen of je wat moet doen.
Alleen het gevaar wegnemen: bekabeling dubbelen of systeem wijzigen.
Dan je vragen die horen bij systeem wijzigen (mijn opmerkingen zijn “naar mijn mening”):
1-alle accu’s verplaatsen: slecht plan: 50kg naar de boeg? En kan je dan nog net zo goed starten.
3-Maar als je niet tegen het verplaatsen op ziet, verplaats dan 1 accu en maak dit je boegschroef accu. Die is dan wel klein, maar werkt als buffer terwijl je motor(dynamo) draait. Als de buffer niet genoeg is een grotere accu of bijvoorbeeld de LTO oplossing van Prein2.
2-schakelaar in een apart kastje. Geen probleem. Net lastig als je het zelf vindt. Als je 1 accu verplaatst krijg je twee extra hoofdschakelaars op die accu en op veel boten (ook mijn vorige boot) zitten die onder het voorkajuitsbed. Daar kon ik dus niet (makkelijk) bij en die gebruikte ik dan ook nooit. Nooit dus.
Nooit verandert. Op zich ook “minder” erg omdat de boegschroef relais gestuurd is dus eigenlijk al altijd uit staat. Je zou de relais besturing nog extra kunnen schakelen dan weet je “zeker” dat de boegschroefstroom nooit onbedoeld kan gaan lopen. Dan doe je het al beter dan op onze toenmalige nieuwbouwboot.
4-is de vraag die je niet stelde, maar wat zou ik doen:
drie vragen stellen:
-heb ik een veiligheidsvraag?: oplossen (kan iemand die voor hem uitrekenen?)
-heb ik een performance probleem?:
— boegschroef: kan het me niet voorstellen
— te weinig accucapaciteit: kan ik mij voorstellen, maar noem je niet
-begrijp ik mijn boot?: en dit is nu glad ijs, maar op een boot met een boegschroef kan ik mij 1 accupakket bijna niet voorstellen
5-ik raad dat je 1 startaccu hebt en 2 service accu’s en misschien wel een verbetering wilt?
Werkt de boegschroef nu vanaf 1 accu (of vanaf 2) en heb je ook een accucapaciteitsprobleem?
A: 1 accu naar voren (als 1 accu genoeg is voor deze boegschroef)
B: startaccu laten staan
C: gehalveerde serviceaccu uitbreiden met een extra lfp accu (zie lfp voor leken; ee lfp naast een loodaccu is de eenvoudigste lfp oplossing om mee te beginnen)
D: gewichtsbesparing:
- boegaccu inwisselen voor LTO;
- serviceloodaccu inwisselen voor een lfpdynamolaadoplossing
Klompen over de sloot bij de vierde inkoopactie van Nardus. Tegen Kerst ben je helemaal ingelezen op lfp.