Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 05:24 #1312815

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Het advies is correct én onvolledig.

De kabels zijn wat dun, dat klopt. Nu kun je de accu naar voren verplaatsen (enorme operatie) of een andere oplossing.

Nogmaals: met het verplaatsen van je accu creëer je een probleem richting motor, dan moet je daar hele dikke kabels heen trekken. (Heel veel werk, duur)

Met een extra accu voor de boegschroef creëer je heel veel werk, en nog duurder dan optie 1

Met extra dikke kabels los je het ook op, minste werk, geen schakelaar verplaatsen, goedkoopst.

Alle 3 de opties zijn goed en geven, mits goed uitgevoerd, hetzelfde goede resultaat. Dus kies maar.

Nog wat vragen:
- hoe oud is/zijn de accu's? Wat is de capaciteit? Het moet een echte startaccu zijn met een hoog CCA getal. -->
elke startaccu zal bij dit vermogen terugzakken in voltage. Een andere boegschroef fabrikant specificeert zijn kracht dan ook bij 10,5V (sidepower). Een slechte of niet geschikte startaccu zorgt ook voor weinig vermogen richting je boegschroef. Wat je meet met je accumonitor is puur het inzakken van de accu. De kabels hebben daar niets mee van doen. Je boegschroef ziet nog minder voltage door het verlies door de kabels.

- hoe groot/zwaar is je schip? Overdreven gezegd is 7kW voor een 22 voeter inderdaad gigantisch, maar een cruiseschip krijg je er niet mee opzij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 07:03 #1312827

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ik heb t opgezocht, mijn boegschroef moet kabels van minimaal 95mm2 hebben onder de 10 meter en van 10 tot 12 meter 120mm2. Dit is de lengte van de min en de plus kabel samen. Boven de 12 meter wordt niet over gesproken, dus ik ga ervanuit dat dat geen optie is met deze boegschroef.

De minimale accu is 145 Ah

Het werk is voor mij niet de factor om t wel of niet te doen, ik vind prestatie belangrijker. De kosten, ik kan wat goedkoper inkopen, scheelt ongeveer 45% met de winkelprijzen. Dan hebben we t over de conventionele accu's en accessoires die je in iedere accushop kunt aanschaffen.

Ons schip is 13 meter en weegt beladen 10 ton.

De accu voor de boegschroef/ankerlier is rond de 190Ah maar is een gel accu die ongeschikt is voor een boegschroef.
Hij zat er al wat jaren in toen wij de boot gekocht hebben dus zal wel een stuk van zijn capaciteit verloren hebben en inmiddels aan vervanging toe zijn.

Ik vind jouw systeem wel heel interessant voor mijn situatie. Weinig gewicht en voldoende vermogen. Ik moet toch nieuw kopen binnenkort dus doe t dan liever goed. En ik kan dicht bij de motor nog een start accu zetten, geen probleem.
Door t verplaatsen van de accu die nu onder een zitbank gemonteerd is (in het midden van de boot) krijg ik een hele grote bergplaats vrij die nu heel onhandig is ingedeeld door de manier waarop de accu is gemonteerd. Dus dat is een grote plus. Ik ben bezig met een nieuw muzieksysteem te plaatsen en de subwoofer zou wel erg mooi gesitueerd zijn op de plek waar nu de ankerlier schakelaar bevestigd zit. Heb ik 2 vliegen in 1 klap.

Sinds afgelopen jaar heb ik het cqr anker omgeruild voor een rocna 20. Als er nu een kluit grond aan t anker blijft hangen slipt de motor wel eens, zou dit ook kunnen komen door het afgenomen vermogen van de accu? Natuurlijk draait de motor stationair als ik de ankerlier gebruik.

Dus waar t op neer komt volgens mij, een nieuwe geschikte accu voor boegschroef/ankerlier is noodzakelijk. Nu is t bekijken waar precies en welk type en vermogen van accu waarbij het werk niet de grootste beslissingsfactor is.
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 07:04 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 07:28 #1312838

je zou ook eens een flinke accu tijdelijk vlak bij de ankerlier kunnen aansluiten om na te gaan of de ankerlier dan beter z'n werk doet. kost je hooguit een paar stukjes kabel en kabelschoenen. dan weet je of verbeteren zinvol is of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 07:31 #1312839

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Ron V schreef :
Momenteel zit de start/boegschroef/ankerlier accu 5-6 meter (kabel) van de ankerlier en boegschroef verwijderd. de motor is ook die lengte van deze accu verwijderd. Deze kabels zijn te ver van de boegschroef verwijderd hetgeen weerstand geeft en dus spanningsverlies. De kabels zijn 70mm2. Dit was al zo bij aankoop boot.

Nu wil ik de accu's naar de punt brengen, dicht bij de boegschroef zodat ik een zo groot mogelijk effectief gebruik heb van de boegschroef. Daarbij moet ik onderstaande schakelaar (aan uit) verplaatsen. Nu zit hij in een bank ingebouwd en is direct bereikbaar bij eventuele calamiteiten. Deze moet dus verplaatst worden als de accu's naar voren gaan. Ik denk dan om er 3 redtops neer te zetten. Deze zijn rond de 17 kilo per stuk, dus komt er voor 50 kilo bij.

Nu heb ik een aantal bedenkingen.

1. De afstand van de accu's naar de motor zal qua kabel 1 richting op een meter of 11 zijn, dus totaal 22 meter. Dit betekent natuurlijk meer weerstand door de lengte van de kabel. Zal dit een probleem kunnen worden mbt starten? Tevens wordt de laadkabel vanaf de dynamo die afstand. Nu is dat 2x 6 meter.

2. De aan uit schakelaar/isolator van de ankerlier zal dan in een kastje terecht komen. Ik kan me zo even geen bezwaar hierin vinden maar die zullen er heus wel zijn. Dus wat vinden jullie hier van?

3. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om 1 redtop accu ergens dicht bij de motor r=te installeren als startaccu. Maar dan krijg ik 3 banken hetgeen een kleine uitbreiding met zich mee brengt maar misschien wel een veel betere optie is.

Ik lees graag jullie op en aanmerkingen en feedback over bovenstaande. Wellicht ben ik nog iets vergeten in deze.

Ik zou alleen problemen oplossen die er zijn.
Je kreeg advies van een expert over een probleem dat jij niet ervaarde.
De expert is al twee jaar geleden vertrokken, maar zijn advies knaagt nog steeds.

De vraag is dus eerst: is er een probleem of is er een herinnering aan een advies dat nog niet geparkeerd kon worden.
-alles werkt: motor start goed en direkt; boegschroef werkt; vermogen beperkt, maar ondertussen begrijp je waarom.
-is het veilig? is 6-7m kabel a 70mm2 kwadraat voldoende voor deze boegschroef? Bij de maximale werkingsduur van deze boegschroef (in mijn oude manual stond meen ik 30s; dus neem eens 60-120s bijvoorbeeld: kan iemand dat voorrekenen). Ervaring leert dat het goed ging, maar een berekening bepaalt of je daar ook op vertrouwen mag..... (testen mag ook, maar kan ook zonde zijn).

Wens of noodzaak tot verbetering? Op basis van deze ene vraag kun je bepalen of je wat moet doen.
Alleen het gevaar wegnemen: bekabeling dubbelen of systeem wijzigen.

Dan je vragen die horen bij systeem wijzigen (mijn opmerkingen zijn “naar mijn mening”):
1-alle accu’s verplaatsen: slecht plan: 50kg naar de boeg? En kan je dan nog net zo goed starten.

3-Maar als je niet tegen het verplaatsen op ziet, verplaats dan 1 accu en maak dit je boegschroef accu. Die is dan wel klein, maar werkt als buffer terwijl je motor(dynamo) draait. Als de buffer niet genoeg is een grotere accu of bijvoorbeeld de LTO oplossing van Prein2.

2-schakelaar in een apart kastje. Geen probleem. Net lastig als je het zelf vindt. Als je 1 accu verplaatst krijg je twee extra hoofdschakelaars op die accu en op veel boten (ook mijn vorige boot) zitten die onder het voorkajuitsbed. Daar kon ik dus niet (makkelijk) bij en die gebruikte ik dan ook nooit. Nooit dus.
Nooit verandert. Op zich ook “minder” erg omdat de boegschroef relais gestuurd is dus eigenlijk al altijd uit staat. Je zou de relais besturing nog extra kunnen schakelen dan weet je “zeker” dat de boegschroefstroom nooit onbedoeld kan gaan lopen. Dan doe je het al beter dan op onze toenmalige nieuwbouwboot.

4-is de vraag die je niet stelde, maar wat zou ik doen:
drie vragen stellen:
-heb ik een veiligheidsvraag?: oplossen (kan iemand die voor hem uitrekenen?)
-heb ik een performance probleem?:
— boegschroef: kan het me niet voorstellen
— te weinig accucapaciteit: kan ik mij voorstellen, maar noem je niet
-begrijp ik mijn boot?: en dit is nu glad ijs, maar op een boot met een boegschroef kan ik mij 1 accupakket bijna niet voorstellen

5-ik raad dat je 1 startaccu hebt en 2 service accu’s en misschien wel een verbetering wilt?
Werkt de boegschroef nu vanaf 1 accu (of vanaf 2) en heb je ook een accucapaciteitsprobleem?
A: 1 accu naar voren (als 1 accu genoeg is voor deze boegschroef)
B: startaccu laten staan
C: gehalveerde serviceaccu uitbreiden met een extra lfp accu (zie lfp voor leken; ee lfp naast een loodaccu is de eenvoudigste lfp oplossing om mee te beginnen)
D: gewichtsbesparing:
- boegaccu inwisselen voor LTO;
- serviceloodaccu inwisselen voor een lfpdynamolaadoplossing

Klompen over de sloot bij de vierde inkoopactie van Nardus. Tegen Kerst ben je helemaal ingelezen op lfp.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 07:34 door Booty24. Reden: foto verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 08:00 #1312853

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Het feit blijft, hoe korter de kabels des te beter t rendement. En ja ik ervaar onvoldoende werking van de boegschroef.
Met windkracht 4 heeft hij al moeite om tegen de wind in te werken als ik aan lager wal lig. Of dit alleen de accu of ook de kabels zijn is de vraag. Mij lijkt het beste om zowel de accu te vervangen als de locatie van de accu's zodat ik een zo optimaal mogelijke situatie creëer. Dan weet ik in ieder geval dat dat het maximale is wat je er uit kunt halen. Dus wat mij betreft is de noodzaak en de wens tot verbetering er beiden.

Ik heb nu 2 accubanken, de huisbank is 696 Ah en is gesitueerd naast de motor. Deze zou ik ook als startaccu kunnen gaan gebruiken. Want het is indrukken en gelijk lopen. Het systeem is ook zo ingericht dat ik eventueel op beide accubaken kan starten bij nood maar dat is bij mij nog nooit nodig geweest. Met deze accubank kan ik 3 dagen doen zonder te laden en dan is hij nog steeds boven de 65%.

Het adres knaagt niet, ik moet wat gaan doen en doe het t liefst zo goed mogelijk. Nu is de kans, dus gelijk goed aanpakken lijkt me. Vandaar dat ik ook jullie hulp in deze vraag.

De te vervangen accu gaat zowel de boegschroef en de ankerlier bedienen, niet gelijk natuurlijk en beide met werkende motor maar ik hou graag wat reserve in de accu dus wil niet de minimale accu monteren. Momenteel wordt de motor ook door deze accu gestart. Hij heeft dus 3 functies momenteel.

Ik heb er ook wel oren naar om de boegschroef/ankerlier accu in t wisselen voor een LTO ja. Scheelt een hoop gewicht voorin. Alleen totaal geen verstand van :-)
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 08:20 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 08:03 #1312854

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ron V schreef :
Ik heb t opgezocht, mijn boegschroef moet kabels van minimaal 95mm2 hebben onder de 10 meter en van 10 tot 12 meter 120mm2. Dit is de lengte van de min en de plus kabel samen. Boven de 12 meter wordt niet over gesproken, dus ik ga ervanuit dat dat geen optie is met deze boegschroef.

De minimale accu is 145 Ah

Het werk is voor mij niet de factor om t wel of niet te doen, ik vind prestatie belangrijker. De kosten, ik kan wat goedkoper inkopen, scheelt ongeveer 45% met de winkelprijzen. Dan hebben we t over de conventionele accu's en accessoires die je in iedere accushop kunt aanschaffen.

Ons schip is 13 meter en weegt beladen 10 ton.

De accu voor de boegschroef/ankerlier is rond de 190Ah maar is een gel accu die ongeschikt is voor een boegschroef.
Hij zat er al wat jaren in toen wij de boot gekocht hebben dus zal wel een stuk van zijn capaciteit verloren hebben en inmiddels aan vervanging toe zijn.

Ik vind jouw systeem wel heel interessant voor mijn situatie. Weinig gewicht en voldoende vermogen. Ik moet toch nieuw kopen binnenkort dus doe t dan liever goed. En ik kan dicht bij de motor nog een start accu zetten, geen probleem.
Door t verplaatsen van de accu die nu onder een zitbank gemonteerd is (in het midden van de boot) krijg ik een hele grote bergplaats vrij die nu heel onhandig is ingedeeld door de manier waarop de accu is gemonteerd. Dus dat is een grote plus. Ik ben bezig met een nieuw muzieksysteem te plaatsen en de subwoofer zou wel erg mooi gesitueerd zijn op de plek waar nu de ankerlier schakelaar bevestigd zit. Heb ik 2 vliegen in 1 klap.

Sinds afgelopen jaar heb ik het cqr anker omgeruild voor een rocna 20. Als er nu een kluit grond aan t anker blijft hangen slipt de motor wel eens, zou dit ook kunnen komen door het afgenomen vermogen van de accu? Natuurlijk draait de motor stationair als ik de ankerlier gebruik.

Dus waar t op neer komt volgens mij, een nieuwe geschikte accu voor boegschroef/ankerlier is noodzakelijk. Nu is t bekijken waar precies en welk type en vermogen van accu waarbij het werk niet de grootste beslissingsfactor is.

Een mooi stukje tekst!
je hebt dus twee 'problemen': te kleine kabels en een ongeschikte accu. Hoe je het oplost is aan jou natuurlijk. Dan is een extra accu voorin voor de boegschroef prima, zeker als je het ziet als het verbeteren van je boot. Nu krijg ik het idee dat je goed inleest en behalve een 'probleem' oplost ook een stukje verbetering van je boot wilt. prima!

over LTO: ik heb vanmorgen terugkoppeling gegeven over mijn LTO projectje. al is het kort. lees dat draadje maar eens, staat voornamelijk een interessante link in naar een engelstalig forum. Let wel op dat je dan aan het zelfbouwen raakt, dat moet je willen. (per ongeluk een met je steeksleutel een plus en een min aanraken geeft een gigantisch enorme vonk. Is in principe ook zo met een loodaccu, maar hier moet je er wat meer mee klussen)

Mocht je voor een loodaccu gaan: kies voor degene met de hoogste CCA waarde. Dat gaat je meer winst geven dan die kabels verwacht ik.

en mensen die kabels van 70mm2 onveilig vinden: het gaat om een inschakelduur van zeg max een minuut. Dat wordt nooit zo warm dat het onveilig is. de rekenregels gaan over continue belasting. Wij bij de netbeheerder zeggen: 'Je kunt een kabel oneindig hoog belasten, als de duur maar oneindig laag is'.

Dan als laatste over de experts van deze wereld vs een forum:
- Veel experts nutten uit heel veel praktijkervaring en merken dan dat manier X het best werkt, altijd, met het minst gezeur oplevert en dus een tevreden klant. Ze zijn vaak wat blind voor alternatieven, want 'we doen het altijd zo'. conclusie: de oplossing die ze geven werkt waarschijnlijk, maar echt meedenken met de klant zie je zelden.
- ZF leden wijzen graag op alternatieven die ook goed werken (doe ik ook). Als het niet werkt hoeven wij immers geen service te verlenen en onze factuur niet betaald zien worden. Adviezen daarom goed doorgronden en begrijpen voordat je ergens voor gaat.

Je redenatie is nu compleet, je plan klinkt goed, met meer voordelen dan enkel de spanningsval over de boegschroef (wil je enkel dit oplossen, begin dan met een nieuwe accu).
Mijn advies over LTO: Superinteressant, maar je moet er echt wel induiken. Wil je een kant en klare oplossing, kies dan iets anders. Wil je knutselen en uiteindelijk iets moois hebben, na veel bloed zweet en tranen, ga er dan voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 08:36 #1312871

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ik probeer me zo goed mogelijk in te lezen ja, met de richtingen die hier in t draadje ook langs komen.Want er is hier natuurlijk meer dan genoeg kennis en info. Maar t is wel specialistisch. Dus dat is een engels forum helemaal. Ik ga t zeker proberen maar weet niet of me t geheel gaat lukken om de info me eigen te maken. En knutselen zoals je aangeeft, tot een bepaald niveau. Je terugkoppeling had ik inderdaad al gelezen alleen nog niet de url gebruikt.

Ik moet even een correctie geven want ben net even in de ruimte van de accubank gedoken. De kabels van de ankerlier zijn 70 en die van de boegschroef zijn dikker. Ik ga er dus van uit dat ze aan de minimale eisen van 95mm2 voldoen. Maar dan nog heb ik een performance probleem. Natuurlijk kan ik alleen de bestande accu (zo'n grote zware van ongeveer 45 kilo) alleen vervangen en verder alles laten zitten. Dat is ook een keuze. Maar liever, zoals al vermeld, gebruik ik de ruimte die er door vrij komt voor andere zaken en korte kabels en de accubank dicht bij de boegschroef. Daar is ook nog vele ruimte vrij die zo beter benut gaat worden.
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 08:41 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 09:27 #1312887

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Je zou idd ook lifepo4 accu's kunnen kiezen.
Deze kun je dan laden via de al eerder genoemde dcdc converter.
Deze accu's shop.gwl.eu/Winston-40Ah-200Ah/ kunnen bijvoorbeeld ontladen worden met 3C continue.
Dwz dat je een 200ah accu met 600A mag ontladen.
Voordeel van deze accu's tov lood is dat ze onder belasting veel minder inzakken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 09:47 #1312895

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
even wat leuke weetjes en rekensommetjes:

spec Vetus:
- stroom 610A
- vermogen 5,7kW
met de wetten van Ohm, dit keer P=U*I (vermogen is spanning maal stroom), U=P/I=5700/610=9,34V
Met andere woorden: Vetus gaat er in zijn specificatie al van uit dat door de hoge stroom en de eigenschappen van accu en kabels er maar een spanning van 9,3volt staat om toch het vermogen van 5,7kW te kunnen halen. Mocht je in staat zijn om echt 12V te kunnen leveren aan de ingang van de boegschroef, dan is het vermogen van deze boegschroef dus: P=U*I = 12*610 = 7320 Watt, dikke 7 kW dus. Fiks apparaat...

kabeldiktes en weerstand:
70mm2 = 15,3 mm diameter, 0,272 ohm per km
95mm2 = 17,4 mm diameter, 0,206 ohm per km
120mm2 = 19,6 mm diameter, 0,161 ohm per km

dus weerstand van kabel van 1m en 10m:
70mm2 = 0,272/1000 = 0,000272 ohm per meter, 0,00272 ohm per 10m
95mm2 = 0,000206 ohm per meter
120mm2 = 0,000161ohm per meter

voltageverlies door je kabel van 10 meter:
70mm2 = U=I*R=610 * 0,00272 = 1,7V
95mm2 = U=I*R=610 * 0,00272 = 1,3V
120mm2 = U=I*R=610 * 0,00272 = 1,0V

voltageverlies door je kabel van 1 meter is 10x zo laag, dus 0,17, 0,13 en 0,1V
(1 meter ga je nooit redden, je zit altijd aan minimaal 2 meter, een meter heen en een meter terug, maar waarschijnlijk wel 2 heen en 2 terug).

Dus: door het enkel verplaatsen van je accu, win je ongeveer een volt, dus 610Watt aan vermogen voor je boegschroef. dat is bijna 10% en dus relevant!

Dan je accu:
je accu krijgt enorm op zn donder als je je boegschroef aanzet. 610A continue, betekent waarschijnlijk een CCA van minimaal een factor 2 hoger. vind maar een accu met een CCA van 1200A.. De beste performance krijg je dus met 2 of 3 goede startaccu's parallel. bv 3x 120Ah parallel.

conclusie: je verliest nu 1 volt door je kabels en veel meer door je accu's. bij verplaatsen zou ik zeker ook gaan voor minimaal 95mm2 kabel zo kort mogelijk, én meerdere accus parallel zetten. Gewicht is natuurlijk een ding, maar vaar je geen wedstrijden dan is het al iets minder een ding.
Kies je toch voor LTO dan kom je met deze stromen ook aan 2 cellen parallel (2P6S) configuratie voor kenners)

succes met de keuzes!
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 15:35 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 11:34 #1312953

Het vermogen van de motor neemt toch niet toe met de spanning? Dan daalt de stroom toch gewoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 14:52 #1313042

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Beiden deels waar. Eigenlijk heb je meer info uit de datasheet nodig. Dus maar even zo gesimplificeerd.
Boodschap zal 't zelfde zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 09 aug 2021 15:16 #1313052

Ik zou eerst gaan meten
-hoever de klemspanning inzakt bij de accu
-wat het spanningsverlies over de bekabeling is
-weke stuwdruk het ding levert (unster)

Op basis daarvan kun je vaststellen of je wel een probleem hebt (en hoe groot dat is…)
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 15:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 10 aug 2021 05:18 #1313193

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Jeetje Rein, wat onwijs sympathiek dat je me zover op weg geholpen hebt.
Hartelijk bedankt. Heel erg fijn!

Ik wist al dat de lengte van de kabels invloed hadden op de performance maar ik had niet gedacht dat het zoveel zou zijn.
Duidelijk dat ze naar voren verplaatst gaan worden.

Wat betreft de LTO accu's. Hoe moet ik het knutselen zien wat je bedoelt?
Hetgeen je gekocht hebt is toch een kwestie van aan elkaar koppelen en installeren?
Of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 10 aug 2021 05:53 #1313195

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ja dat klopt. En je moet er een mooi behuizinkje omheen maken.
Cellen kopen kan bij gwl, maar wellicht handiger om op marktplaats te zoeken naar verkoper Jason (als je zoekt op lifepo4 komt ie wel voorbij). Hij kan een LTO accu set compleet leveren.

Verder geen connecties met de beste man, heb er alleen zelf ook m'n accu vandaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 10 aug 2021 06:30 #1313209

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Rein, hoe heb jij t laadproces geregeld voor de LTO's?
Je hebt er een 10A lader bij gekocht, dus ik ga ervan uit dat dat 230 AC is.
Heb je die er in de haven permanent aanhangen?
Hoe worden ze opgeladen tijdens t varen? Met een dc/dc converter?

Heb je een foto van jouw installatie? Wel interessant namelijk.
Laatst bewerkt: 10 aug 2021 07:20 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische ankerlier schakelaar verplaatsen. 11 aug 2021 11:02 #1313699

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ik heb inderdaad een 230v lader maar die heb ik (nog?) niet geïnstalleerd.
Laden doe ik nu met een DC DC lader (orion smart 30A) vanaf de serviceaccu. Maar die serviceaccu is bij mij ook lithium waardoor ik daar zat capaciteit heb.

Foto's heb ik zitten zoeken, heb tijdens het houwen gênant weinig gefotografeerd...

Bijlage: de omkasting. De cellen zitten onderin gefixeerd. Het deel wat je nu ziet gaat gebruikt worden voor distributie van kabels en een zekeringhouder
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 aug 2021 11:24 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl