Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Extreme benzine geur in achterruim, explosief?!

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 07 sept 2021 16:01 #1322835

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dit draadje schreeuwt om een foto van het ruimtetje waar die tank staat, stond of komt te staan ;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 07 sept 2021 16:04 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 07 sept 2021 16:10 #1322838

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 07 sept 2021 16:26 #1322847

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Jaja, en er zit al ergens een gat voor de slang.
Best kans dat er al genoeg beluchting is dus.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 07 sept 2021 17:12 #1322861

Koezt schreef :
Maar alleen voor vrienden onderling...

Zie je nou wel!!!!
Ik heb nou eenmaal een zwak voor de boegspriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 07 sept 2021 18:41 #1322896

Gijper schreef :
Jaja, en er zit al ergens een gat voor de slang.
Best kans dat er al genoeg beluchting is dus.
Laat me een beetje uitwijden voor ik de conclusie trek dat de passieve ventilatie niet voldoet.

Volgens de NPR7910 (de vereenvoudigde regels) is in een gesloten gebouw tot 5 kg benzine toegestaan (7 ltr, vlampunt -40gr, kookpunt 25gr, GHS klasse 6, categorie 1). En om boven de 7 ltr zonder problemen te mogen opslaan heb je het over een "open gebouw". En volgens mij is de kleinste tank ca. 12 ltr. Als we toch met getallen werken: voor LEL heb je ongeveer 0,06 ltr nodig per m3 nodig, voor de UEL 0,60 ltr, een doordrenkte mat kan dit ruimschoots bevatten. Maar het probleem is dat je om LEL te bereiken niet de hele ruimte hoeft te vullen. Een klein explosief laagje op de bodem (net boven de vloeistof) kan voldoende zijn, als je daar een vonk trekt.

Bij kans op gevaar was standaard altijd een gasmeting noodzakelijk. Dus eerst een zuurstofmeting en daarna de rest. Dat gold voor gesloten ruimtes als opslagtanks, maar ook voor een diepe bouwput(!). Er is geen gevaar voor explosie als een ruimte 50% van de omtrek open is. De boot blijft drijven, need I say more?

Ik durf wel hard te zeggen dat het diffusie verhaal van Jotm niet klopt. Ja, er is diffusie, maar voordat je de damp kwijt bent ontstaat er eerst een vrij gevaarlijke situatie met explosiegevaar. Dat dat in de praktijk minder erg uitpakt is alleen veroorzaakt doordat het niet continu gevaarlijk is. En dat dat op de weg anders uitpakt heeft ongetwijfeld als onderliggende reden dat op de weg de wind onder een auto door kan waaien.

Ja, ik heb ook vaak gebeld vanuit een ATEX zone (en dan heb ik het niet over een standaard tankstation) en toevallig rijdt ik al jaren diesel (en ja, ik zet niet even de autoradio uit in de ATEX zone).

"Maar vroeger deed men er nooit moeilijk over"? Vroeger schakelden mensen met verstand van zaken over op diesel in boten.

Maar er gebeuren weinig ongelukken? De standaard installatie met een benzinetank is bedacht voor een open snelle motorboot. Tank onder een bankje en verder alles open. Het aantal zeilboten met benzinemotor zijn hoofdzakelijk de open zeilbootjes.

Dus er is geen probleem?
1) een benzinetank is nooit 100% dicht.
2) aan boord van een zeilboot zit de ontluchting ook niet altijd aan de bovenzijde.
3) problemen met vullen en het wegzetten met een slecht aangedraaide dop zijn waarschijnlijk het grootste probleem.
Lekkages zijn niet te voorkomen, maar onder normale omstandigheden verlies je geen liters. Dus moet je in dat geval zorgen dat het risico beperkt blijft. En als er een probleem is wil je niet de hele bakskist schoonmaken.

Reden dat de ontluchting nooit dicht is is o.a. omdat deze direct op de tank zit. Geen enkele zichtzelf respecterende fabrikant zal een ontluchting op de markt brengen die de ontluchting naar het dek brengt. Dat vraagt om geknoei en problemen bij inbouw en daarna claims. Dan is "overlaten van tankinstallaties aan professionals" (of de betere amateurs) de andere uitweg.

Verder moet je uitkijken als je je anker in de bakskist gooit. Immers hoort bij een anker volgens goede ZF traditie 30m ketting en het vinden van "vonkvrije ketting" is lastig.

Verder moet je uitkijken wat er verder naast de tank opgeslagen is. Volgens mij worden polyester lijnen er niet beter van als ze in benzine liggen te weken. Ik weet zeker dat de garantie van mijn reddingsvest verloopt als er benzine overheen gaat (zo niet dan wordt deze alsnog afgevoerd).

En tenslotte is benzine gewoon een chemisch goedje dat niet gezond is voor de meeste mensen. Allerlei redenen om wel de tank vast te zetten, bij voorkeur in een afgeschermd hoekje, met vloeistofopvang onder de tank en idealiter met een geforceerde (en vonkvrije) afzuiging.

Maar mijn kijk hierop is kort samen te vatten als: ik wil geen benzine in de kajuit. Als een benzinemotor, dan een BBM met tank op de motor.

De OP zal echter zijn eigen risico-inventarisatie moeten maken en zijn eigen beleid moeten uitwerken. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 07 sept 2021 21:52 #1322988

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
reuver schreef :
Laat me een beetje uitwijden voor ik de conclusie trek dat de passieve ventilatie niet voldoet.

Volgens de NPR7910 (de vereenvoudigde regels) is in een gesloten gebouw tot 5 kg benzine toegestaan (7 ltr, vlampunt -40gr, kookpunt 25gr, GHS klasse 6, categorie 1). En om boven de 7 ltr zonder problemen te mogen opslaan heb je het over een "open gebouw" ...

"De conclusie trek[ken] dat de passieve ventilatie niet voldoet", kun je natuurlijk op twee manier lezen: degene die de conclusie trekt vindt het zelf onvoldoende, of is onder de indruk dat het niet is toegestaan.

Het eerste is uiteraard niets mis mee, het tweede is gewoon te checken aan de hand van de regels en normen die voor de toepassing bestaan. De verbruikstank van een motor op benzine in een pleziervaartuig valt buiten de scope van de NPR voor de zonering van gevaarlijke atmosferen in inrichtingen. Voor de situatie op een bootje is er een andere norm, waar keeszeiler al naar verwees.

In NPR 7910-1:2020, waar je naar verwijst, staat in het voorwoord vermeld:"Deze praktijkrichtlijn dient als praktisch hulpmiddel ter nadere uitvoering van NEN-EN-IEC 60079-10-1:2015, Explosieve atmosferen – Deel 10-1: Classificatie van gebieden – Explosieve gasatmosferen, en behoort in samenhang met die norm te worden gelezen. Deze NPR kan zowel in de industrie als in de mijnbouwsector worden toegepast.".
Een bootje valt niet onder de Brzo.

Voor de duidelijkheid een knipsel van mij uit de norm die keeszeiler aanhaalde (NEN-EN-ISO 11105:2020 "Kleine vaartuigen - Ventilatie van ruimten met een benzinemotor en/of een benzinetank"):




Als er mensen zijn die de norm voor benzinetanks in pleziervaartuigen onvoldoende vinden en daar op een verstandige manier wat aan willen doen is dat natuurlijk prima. :)

PS Ik stond gisteren met mijn eigen auto, waar nog zeker 25 kg benzine in zat, naast een stuk of twintig andere auto's geparkeerd in een gesloten parkeergarage (kelder) onder een kantoorgebouw in Geleen (Chemelot - sirenegebied 22). Hoe zit dat dan?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 06:56 door JotM. Reden: zinsbouw (lidwoord)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 06:26 #1323019

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Wel leuk, de vergelijking met een brandstoftank in een auto.
Ontluchting/ beluchting is daar natuurlijk ook nodig en loopt dan via een actief koolfilter.
Interessant artikel:
www.mvwautotechniek.nl/brandstofsysteem/

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 06:27 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 08:24 #1323076

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ik zal kijken of ik vanavond een foto of een filmpje kan maken van de achterbak/situatie. Er zit geen enkele manier van ventilatie in, behalve een kleine gleuf gefreesd in de rand waar de slang doorheen past van de BBM. Het is wel zo dat mijn boot verreweg niet zo netjes als die foto's :blush: Het "deksel" is bijvoorbeeld gemaakt van extreem dun polyester bij mij en is aan het vervallen. Ook dit staat op mijn al te grote kluslijst voor de winter.

Gisteren heb ik geprobeerd de motorhouder aan de spiegel te monteren. Ik wou graag de motor zodanig monteren dat ik met een verlengstuk de hoeveelheid gas in de cockpit kon bedienen zonder zo ver naar achter te moeten leunen (want dan kan ik niet meer vooruit kijken!). Echter als ik dat doe, dan 1) kan ik niet meer sturen met de BBM, wat ik als relatief beginner best vervelend vind, zeker op smalle wateren en 2) dan moet de BBM zo dicht bij het roer staan dat deze niet meer zijn volle bereik heeft.. Mijn motorhouder zit aan BB, in tegenstelling tot die foto. De hendel van de BBM zit ook aan BB en loopt al snel tegen de rand/verhoging aan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 09:48 #1323105

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Om het even in verhouding te zetten:
Als dat deksel ong 60 x 60 cm is en je maakt die zo (scharnieren iets omhoog en vaste oplegblokjes aan de voorkant - voordat mensen in paniek gaan over sponsjes) dat 'ie rondom een 4 mm spleet heeft realiseer je een "ventilatieopening" van 9.600 mm2. Dat is er dan natuurlijk wel maar één. Afmetingen van de bak (gok) 1,6 x 0,8 x 0,4 = 0,5 m2. Zet dat puntje maar eens in de grafiek die keeszeiler postte.
Of, je maakt het deksel zo dat je alleen aan de zijkanten een spleet hebt van 8 mm, dan komt dat uit op twee openingen van 4800 mm2 elk, die 60 cm uit elkaar zitten. Als je er daar één van laat aansluiten op een "buis" ("duct") die naar de onderste 1/3 van de bak gaat heb je natuurlijke ventilatie gerealiseerd die voldoet aan de ISO-norm van vorig jaar.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 09:50 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 10:13 #1323112

omega schreef :
Wel leuk, de vergelijking met een brandstoftank in een auto.
Ontluchting/ beluchting is daar natuurlijk ook nodig en loopt dan via een actief koolfilter.
Interessant artikel:
www.mvwautotechniek.nl/brandstofsysteem/

Grt Hans

Zou TS dit filter kunnen inbouwen! :)
www.auto-onderdelen24.nl/vaico/7997043
Dan zou het de eerste zeilboot ter wereld zijn met een 5pk bbm en een koolfilter op de ontluchting van het tankje! Maar zoals met alle goede dingen, iemand moet de eerste zijn.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 11:21 #1323130

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 12:52 #1323154

Hoezo om lachen?
Lijkt me eerder een uitstekend idee als er geen mogelijkheid is voor een ontluchting naar buiten het schip.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 13:01 #1323156

  • RedGhost
  • RedGhost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ik dacht dat het als grap was bedoeld, maar na beter nadenken is het eigenlijk inderdaad wel een goed idee. Zeker als de benzine tank in de buurt van/of in de kajuit bevind, of geen ventilatie mogelijk is?

Dat gezegd hebbende ga ik dit niet toepassen, want het probleem was van een lekke brandstoftank en niet een ontluchting die open stond. Als ik de ontluchting (per ongeluk) open laat staan in de toekomst zal de ventilatie die ik in ga bouwen daar wel mee afrekenen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 13:47 #1323166

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Wow Keigezellig draadje:))


Ventileren heeft alleen zin als er sprake kan zijn van een continue doorstroom van lucht.
1 opening is meestal niet voldoende.
Met een mooie lucht paddestoel erop heb je er al 2.

Ik ben het ermee eens dat accu naast of bij de tank in zelfde besloten ruimte geen goede combi is.
Zeker als je de bak ook gebruikt voor mogelijk nat en metaalhoudend materiaal.
Zeker zoals hoort, direct op, of bij de accu, een hoofd smeltzekering zit is dat een prachtig onstekingsmechanisme.

De accu midschips binnen is beter.

Ander dingetje is dat het opbergen van reddingsmateriaal in de buurt van mogelijke gevaren als benzine en motor ze onbruikbaar maakt in geval van nood.
Naast dat benzine en benzinedamp aantasten sommige kunststoffen aantasten zou ik dat risico met een vest niet willen.

Ik heb geen kennis of ervaring of de CO2 patroon van een vest voldoende is een benzinebrand in een bak in een klap te blussen:)) of wordt het dan juist erger? :blink:


En stoor je niet teveel aan het 'geheen en weer' op het forum.
Er zijn hier veel ervaringsdeskundigen en theoretisch onderbouwden, die, tja, zeker op een forum wel van mening kunnen verschillen en daarover debatteren.

Maar daar staat ruim tegenover dat de hulp bereidheid zeer groot is, en al die kennis er dus wel is.

Succes met de klussen aan je mooie boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 14:27 #1323183

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
RedGhost,

Heeft je buitenboordmotor geen ingebouwde tank? In dat geval gaat het alleen om een eventueel reservetankje en hoef je geen externe tank te gebruiken....

Hoe dan ook, succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 14:45 #1323189

Jurrien schreef :
RedGhost,

Heeft je buitenboordmotor geen ingebouwde tank? In dat geval gaat het alleen om een eventueel reservetankje en hoef je geen externe tank te gebruiken....

Hoe dan ook, succes, Jurriën

Op de woelige baren een ingebouwd tankje vullen is niet echt iets dat je moet willen... :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 14:58 #1323192

scope schreef :
Ik heb geen kennis of ervaring of de CO2 patroon van een vest voldoende is een benzinebrand in een bak in een klap te blussen:)) of wordt het dan juist erger? :blink:

Niet als het gaat om brandende benzineDAMP te blussen wel als de enzine zelf al brand maar daarvoor is dat kleine beetje zeker onvoldoende. Voor het blussen van gassen of dampen is eigenlijk alleen een poederblusser ( ABC blusser, A=vaste stof , B=voeistof en C=gas/damp) geschikt. CO2 blussers zijn B categorie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 15:56 #1323202

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Misschien deze mensen een telegrammetje sturen? Die hebben er verstand van denk ik.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 16:04 #1323206

keeszeiler schreef :
Jurrien schreef :
RedGhost,

Heeft je buitenboordmotor geen ingebouwde tank? In dat geval gaat het alleen om een eventueel reservetankje en hoef je geen externe tank te gebruiken....

Hoe dan ook, succes, Jurriën

Op de woelige baren een ingebouwd tankje vullen is niet echt iets dat je moet willen... :(

Klopt. Maar met een vultuit van Aspen (op een 5 liter jerrycan van Aspen) gaat zelfs dat wel zonder knoeien! (Maar leuk is het niet als de motor aan de spiegel hangt, je hangt toch half uit de boot..)

www.keesvanderspek.nl/nl/produ...ultuit-aspen-blister

Werkt echt goed! Kleine tankjes vullen zonder te knoeien, vultuit stopt automatisch.

Veel BBM met interne tank hebben trouwens een aansluiting voor een externe tank.
Dat is ook een oplossing: voor in en uit de haven de interne tank.
Voor lange stukken motoren de externe tank (zet je op de kuipbank, wel ff borgen met een lijntje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 16:36 #1323218

sjoerd1981 schreef :
[

Klopt. Maar met een vultuit van Aspen (op een 5 liter jerrycan van Aspen) gaat zelfs dat wel zonder knoeien! (Maar leuk is het niet als de motor aan de spiegel hangt, je hangt toch half uit de boot..)

www.keesvanderspek.nl/nl/produ...ultuit-aspen-blister

Werkt echt goed! Kleine tankjes vullen zonder te knoeien, vultuit stopt automatisch.
...

Dank voor je tip. Ik had die dingen gezien maar nog van niemand gehoord of het echt werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 18:09 #1323256

keeszeiler schreef :
sjoerd1981 schreef :
[

Klopt. Maar met een vultuit van Aspen (op een 5 liter jerrycan van Aspen) gaat zelfs dat wel zonder knoeien! (Maar leuk is het niet als de motor aan de spiegel hangt, je hangt toch half uit de boot..)

www.keesvanderspek.nl/nl/produ...ultuit-aspen-blister

Werkt echt goed! Kleine tankjes vullen zonder te knoeien, vultuit stopt automatisch.
...

Dank voor je tip. Ik had die dingen gezien maar nog van niemand gehoord of het echt werkt.

Werkt uitstekend. Zonder morsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 08 sept 2021 19:05 #1323286

Yellow Boat schreef :
…een ontluchting naar buiten het schip.
Ad


Eureka!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 09 sept 2021 07:54 #1323437

Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
…een ontluchting naar buiten het schip.
Ad


Eureka!

Leuk hoor , maar je haalt dat deel van mijn post wel volledig uit zijn verband want ik had het juist over een altternatief als dat NIET mogelijk is . Ik scheef imemrs als reactie op het lachen om een koolfilter: "Hoezo om lachen?
Lijkt me eerder een uitstekend idee als er geen mogelijkheid is voor een ontluchting naar buiten het schip."


Maar ja , kennelijk kun jij niet anders reageren . :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 09 sept 2021 08:07 #1323445

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
sjoerd1981 schreef :
keeszeiler schreef :
Op de woelige baren een ingebouwd tankje vullen is niet echt iets dat je moet willen... :(

Klopt. Maar met een vultuit van Aspen (op een 5 liter jerrycan van Aspen) gaat zelfs dat wel zonder knoeien! (Maar leuk is het niet als de motor aan de spiegel hangt, je hangt toch half uit de boot..)

www.keesvanderspek.nl/nl/produ...ultuit-aspen-blister

Werkt echt goed! Kleine tankjes vullen zonder te knoeien, vultuit stopt automatisch.

Voor het vullen van tanks vanuit cans (zij het met diesel, in mijn geval) ben ik een tevreden gebruiker van dit ding:

www.kuipersnautic.nl/hevelslang-12-5mm-160cm

Stopt ook automatisch als de can leeg is en met een beetje zorgvuldig hanteren van de slang ook zonder een druppeltje te knoeien.
Laatst bewerkt: 09 sept 2021 08:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extreme benzine geur in achterruim, explosief?! 09 sept 2021 08:56 #1323466

Het lastige van dat hevelslangetje is de krul in de slang waardoor die moeilijk de onderzijde van de jerrycan bereikt. Maar wekt inderdaad prima verder.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl