Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta welk type?

Volvo Penta welk type? 25 okt 2022 19:52 #1432740

aantal draaiuren vind ik persoonlijk een heel ruim begrip. Er zijn motoren met een paar duizend draaiuren en die zijn nog tip top, er zijn motoren met heel veel minder en rijp voor de sloop.
Onderhoud en gebruik is de meest belangrijke factor.
Compressie en lager/cilinder-zuiger meting geeft je een goed inzicht in de verwachten kosten.
Bij revisie liggen die dingen er al uit en kun je dus vooraf controleren voordat je kosten gaat maken.
Voor een ruilblok stuur maar een PB...die heb ik staan met meetrapport
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 25 okt 2022 20:13 #1432744

Voor €3000 zou je ook een hele VP2002 moeten kunnen krijgen zeker ongereviseerd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 25 okt 2022 20:42 #1432756

voor 3k mag je de mijne zeker meenemen,.compleet met KK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 28 okt 2022 21:51 #1433466

Als je motor zoals hij nu is goed start een loopt zonder overmatig olie verbuik waarom zou je dan willen reviseren?
Ik begrijp uit je verhaal dat je er enige tijd mee vaart en blijkbaar zonder al te veel problemen want als hij slecht starte dan had je wel eerder gemerkt dat je accu niet oplaad.
Persoonlijk zou ik inderdaad het advies van De Optimaal volgen en eens de compressie meten met de motor in de boot.
Verder het elektra wat opknappen en je wierfilter weer terug aansluiten. De reden waarom die nu buiten gebruik is blijft een raadsel maar als ik een voorzichtige gok mag doen dan is het filter heel ver boven de waterlijn gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 29 okt 2022 09:19 #1433513

je kan de motor wel gaan reviseren maar dat staat helemaal los van een kapotte dynamo en je electrisch systeem aan boord. je insteek klinkt als jeuk aan mijn teen hebben en dan maar een open hartoperatie aangaan...;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 29 okt 2022 11:56 #1433539

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Luutz schreef :
Nou, een ruilmotor is ook vrij duur - zag een ongereviseerde te koop staan voor 3000 op marktplaats.. Ik zit een beetje te dubben, en helaas heb ik een onverwachte kostenpost aan de auto. Ik denk dus dat ik de motor dit jaar een beurtje geef, misschien kleppen stellen en wat controles.
Vraagje - bij hoeveel draaiuren adviseert Volvo voor dit model een revisie?

heb je geen lease auto dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 29 okt 2022 15:26 #1433567

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ja maar helaas is het de andere..

Ik krijg hoop ik vlgd week een specialist langs. Op zich hebben jullie gelijk, ik hoef niet gelijk te reviseren, hij doet het wel gewoon. Maar als hij warm is slaat hij af in stationair, en dat is vrij beroerd als je al zoveel achteruit in dokken ervaring hebt als ik. Daarnaast liep er op een dag water uit de waterpomp ( nu niet meer), en bovenop naast de uitlaat zit een behoorlijke roestplek. En de boot stinkt erg naar diesel..Vandaar dat ik dacht ik haal hem eruit ne zet hem in de garage, waar ik meer ruimte heb om de motor van alle kanten te bekijken en alle eenvoudig te bereiken pakkingen kan vervangen, Misschien is reviseren een te groot woord. Maar voor nu wacht ik gewoon ff op het oordeel van mn collega, en na dit weekend ( nog ff varen) trek ik als eerste de dynamo eraf.
De opmerking van de wierpot, ik zie ergens dat hij 40 cm boven de waterlijn moet zitten - maar zuigt de pomp dan nog wel aan?
pionier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 29 okt 2022 22:41 #1433650

ik heb de bovenzijde van mijn wierpot bijna gelijk met de waterlijn zitten. Net zoveel dat ik de deksel er nog af kan draaien zonder dat hij overstroomt.
Als er iemand achterop de boot gaat staan dan loopt hij over.
Als je hen 40cm boven de waterlijn hebt zitten moet de pomp wel heel erg zijn best doen. De kans is heel erg groot dat je impeller dat niet redt voordat hij kapot is.
Die 40cm zal wel gaan over de bocht in je uitlaatslang voordat hij daadwerkelijk naar buiten verdwijnt

Stinken naar diesel betekent dat er ergens een lek zit, dus dan kan er ook lucht in het systeem.
Eea kan tot gevolg hebben dat bij lage toeren de lucht meer is dan dat de brandstofpomp opbrengt.
Kortom eerst alle lekkages oplossen in je brandstofsysteem en je koeling nazien al dan niet met wierpot.
Dynamo laten repareren en eventueel als je nog twijfelt een nieuwe verstuiver of revisie van de verstuiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 19 nov 2022 15:22 #1438898

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
ZO. Nou, laatste status is dat ik er enorm veel schik in heb, en me vooral tegen moet houden om niet alles los te halen :-) Ik ga de elektra vervangen en het brandstofsysteem opkalefateren, wierpot er weer tussen en kijken of de problemen opgelost zijn. Bedankt voor de tips allemaal!
pionier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 19 nov 2022 18:24 #1438935

Succes en laat eens horen wat de oorzaak was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 19 nov 2022 19:08 #1438941

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Luutzen schreef
ZO. Nou, laatste status is dat ik er enorm veel schik in heb, en me vooral tegen moet houden om niet alles los te halen :-) Ik ga de elektra vervangen en het brandstofsysteem opkalefateren, wierpot er weer tussen en kijken of de problemen opgelost zijn. Bedankt voor de tips allemaal!

Succes! Meten is slim (compressie / verstuiver test) kan best zijn dat je enkel met het oplossen van het lucht/lekkage probleem in het brandstof systeem en als je wel meer los haalt, nieuwe pakkingen weg komt. Nou zou ik niet meer dan nodig los halen bij een oude diesel. Als weinig compressie en draaiend gedeelte nog goed dan top revisie dus enkel cilinder en cilinder kop.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 01 dec 2022 12:34 #1441501

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Nou, eindelijk de dynamo terugplaatsen. Elektrisch alles weggeknipt, was een zootje....helaas loop ik nu gelijk vast. Blijkbaar heb ik een samengeknutseld besturingssysteem, want de startunit heeft een sleutelschakelaar en een toerenteller, maar er zit nog wat meer ingeknutseld en -helaas - klopt dat niet met de dufour tekeningen. HEt eerste waar ik tegenaan loop, zit in de dynamo....volgens de Volvo Penta schema's zit er een D- op de dynamo, en op de dynamo staat een D+... (klemmen B-, B+, W en D+ ). ws. geen originele dynamo. Iemand een idee hoe ik dat werkend krijg?
pionier..
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 15:43 door Luutz. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 01 dec 2022 13:20 #1441509

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Als je D- en D+ hebt, kan dat betekenen dat je koolborstels los naar buiten uitgevoerd zijn? Dat zou een ideale uitgangs positie zijn voor een slimme externe tegelaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 01 dec 2022 15:45 #1441534

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Dus geen D-, had ik fout opgeschreven. Maar heb ik het goed dat D+ hetzelfde is als 61?
pionier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 15 apr 2023 18:46 #1473360

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Zo , elektra vervangen, dynamo vervangen, koelvloeistof eruit, en jahoor, loopt prima! En het bleek dat het diesel voorfilter lek was , die nog ff vervangen en dan hoop ik ook van het afslaan af te zijn. EN voorlopig doe ik maar niks aan de motor, hij ;loopt mooi en zoveel gebruikt ik hem niet. In ieder geval begrijp ik nu wel de slogan 'koop een boot en werk je dood' ...er is nog zat te doen!

En de wierpot zit idd te hoog, het werkt niet. Zal hem iets hoger dan de waterlijn zetten.
pionier..
Laatst bewerkt: 15 apr 2023 18:49 door Luutz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 19 mei 2023 18:02 #1480445

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Wierpot probleem - zonder O ring werkt hij inderdaad niet, nwe O ring er in en opgelost. Hij zit nu halverwege de waterlijn, en ik denk dat ik hem daar maar gewoon laat zitten.
pionier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 07 juni 2023 08:18 #1484972

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Nou helaas sloeg de motor nog af.. gelukkig gevonden wat de oorzaak was. Er zat geen pakking in het deksel blijkbaar, en er zat een lekkage waardoor er dus lucht in de brandstofpomp kon komen. Alles vervangen en hij is niet 1 keer meer afgeslagen - wat wele rg fijn is als je achteruit aanmeert... wat een nachtmerrie was dat. Gelukkig is nu alles opgelost.
pionier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta welk type? 10 juni 2023 22:53 #1485901

Fijn dat je het gevonden hebt en ook kon oplossen.
Wat een ellende voor een rubbertje van een paar centen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl