Toeter schreef :
jvanakker schreef :
@Toeter, ik vroeg me af of je dit probleem nog hebt kunnen oplossen.
Bij mijn First 26 is de constructie van het aangehangen roer volledig identiek lijkt het, net even een slag groter. Eerst dacht ik het zelfde probleem te hebben als bij jouw First, slijtage/speling in de vingerlingen van het roer. In iets mindere mate dan, want ik kan hem nog prima vastzetten zonder gebonk. Ik merk tijdens het zeilen de speling alleen bij wat hogere golven schuin van achter op groot water. Ik hoor dan ook een geluidje, wat alleen op lange stukken met ruime wind een beetje irritant wordt.
Maar het de oorzaak lijkt bij mij anders te zijn. De vingerlingen zitten zo strak om de RVS stang, dat tijdens het sturen vaak de hele stang gaat draaien, ipv dat de stang stil blijft staan en alleen het roer beweegt.
Dus niet zozeer de vingerlingen zijn te ruim, het is juist dat de RVS steunen aan de spiegel waar de stang doorheen zit, in de loop der jaren wat zijn uitgesleten door deze draai beweging. Misschien ook maar bij één van die steunen, lijkt de bovenste.
Een dikkere RVS stang zal bij mij dus geen oplossing zijn. Iemand suggesties? Nieuwe steunen aan de spiegel, of huidige steunen uitboren en hier speciaal gedraaide bronzen bussen in persen?
Probleem is gedeeltelijk opgelost door De Optimaal met het uitboren van de vingerlingen en het aanbrengen van delrin busjes erin. Daarmee is de speling tussen roer en as weg en is de situatie aanmerkelijk verbeterd.
Ik heb nog wel wat speling tussen as en steuntjes op de spiegel, met als jij. Misschien is dit op te lossen door rvs busjes te maken die precies om de as passen, en die vast te lassen aan de steuntjes terwijl de as er doorheen zit. Ik kan niet helemaal inschatten of dat mogelijk is, maar het lijkt me de makkelijkst uit te voeren methode.
Hallo Toeter,
Alleereerst fijn dat je een aanmerkelijke verbetering voelt met de delrin busjes. Het deel wat aan je boot zit, neem een plank lengte ter hoogte van je spiegel. Neem hierin exact de gaten over waarmee de steuntjes aan de spiegel vastzitten. Schroef nu de steunen op de plank zodat de uitlijning hetzelfde is als op de spiegel, voorkeur zou zijn de te fixeren met spanstiften in de gaten zodat de spelingvrij op de plank zitten. Neem de plank mee naar iemand die de rvs busjes kan vervangen en kan lassen op de plank.
Als dat klaar is kun je de steunen weer overzetten op je spiegel en klopt de uitlijning ook vrijwel.
De plank is natuurlijk omdat er aan een polyester boot niet gelast gaat worden tenzij je de boel goed afschermt met lasdoeken echter....de steunen moeten er toch af voor nieuwe bussen dus dan maar op een plank aanleveren zodat ook het TIG lassen in een windvrije en droge omgeving gedaan kan worden.