Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Belachelijk advies van Varen doe je samen?

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:46 #1542803

Sturgeon221978 schreef :
Ik draai altijd eerst warm, zowel met de auto als boot inboard en bbm , maar ook met de trekkers.. nooit gelijk vollast draaien, olie moet eerst op temp en door de kanalen zijn warm gelopen dan pas gas op die lollie, zo heb ik het geleerd......

Warmdraaien van motoren? Het is en blijft een hardnekkig broodje-aapverhaal.
Voor geen enkele motor (oud of nieuw, groot of klein, benzine of diesel) is het goed om koud en onbelast te draaien.
Een onbelast draaiende koude motor verbrandt de brandstof slecht, dat ruik je aan de uitlaat.
Een onbelast draaiende koude motor komt niet op temperatuur. Ja, het koelwater wordt misschien na lange tijd een beetje warm, maar de verbrandingsruimte (cilinder en zuiger) blijft ver onder de 100 graden.
Bij de verbranding wordt naast CO2 ook waterdamp gevormd. Dat water condenseert op de relatief koude cilinderwand, op de kleppen en op de zuigerveren, en mengt zich met de smeerolie.
Op den duur geeft dat onherroepelijk schade aan de motor. Het is net zo als met sigaretten roken, van 1 keertje ga je echt niet dood, maar op termijn gaan je longen naar de gallemiezen.

Echt, het allerbeste is: starten en zodra er oliedruk is (meestal binnen 5 seconden) de motor in z'n werk en licht belasten. Voor een bootmotor houdt dat in dat je wegvaart op de helft tot tweederde van het maximale toerental. De motor komt dan snel en gelijkmatig op temperatuur zonder problemen.

PS. De meeste mensen denken dat de motortemperatuur hetzelfde is als de koelwatertemperatuur. Dat is niet zo, het gaat vooral om de temperatuur in de verbrandingsruimte. Die is benaderbaar met een uitlaatgastemperatuurmeter.
Ook al is de koelwatertemp. 90 graden, als de motor onbelast staat te jokeren kun je je hand zonder problemen voor de uitlaat houden. Maar bij vollast kan het meer dan 500 graden worden, ik heb roodgloeiende uitlaatspruitstukken gezien.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:54 #1542805

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Het is toch normaal dat je de motor pas uit zet als je in de box of in de sluis de landvasten hebt vastgezet? Je weet nooit of je hem nog nodig hebt voordat je echt vast ligt. Bij wegvaren: eerst de motor aan( dan weet je of ie wel wil starten), dan de landvasten los en wegvaren. Tijd genoeg omde motor (olie) op te warmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:55 #1542806

denk dat de samenstellers van het bericht bij varen doe je samen iets meer gefixeerd waren op de grote aantallen rubber en grachtenbootjes die vaak precies zoals Jeroen dat omschrijft worden gebruikt. Bij buitenboordmotoren gaat het dan ook nog eens deels om 2 takt motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 12:05 #1542807

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16319
Ik denk dat de schrijvers gewoon broodschrijvers zijn. Nergens verstand van met de opdracht om prettig leesbare letterbrei te schrijven voor een doelgroep.
Half uurtje research, uurtje schrijven en door naar de volgende opdracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 12:06 #1542808

holrobert schreef :
eerste: het hele artikel heeft het over moderne motoren, die hebben wij in onze boten over het algemeen niet.

In feite maakt het weinig uit of je het over ouderwetse of nieuwerwetse motoren hebt. Technisch gezien is er weinig verschil, ze hebben allemaal cilinders, zuigers en krukassen. Welbeschouwd is er de laatste 100 jaar minder veranderd aan motoren dan je waarschijnlijk denkt.
Alleen het brandstofsysteem en regulatie kunnen wezenlijk verschillen, maar dat heeft geen invloed op het warmdraaien.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 12:06 #1542809

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13543
Herman Hartman schreef :
gaat het dan ook nog eens deels om 2 takt motoren.

Bij tweetakt motoren zit de olie=smering in de benzine. Weinig gas, stationair, weinig smering. Veel gas, veel smering. ;)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 12:14 #1542810

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 12:20 #1542813

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3138
3Noreen schreef :
Herman Hartman schreef :
gaat het dan ook nog eens deels om 2 takt motoren.

Bij tweetakt motoren zit de olie=smering in de benzine. Weinig gas, stationair, weinig smering. Veel gas, veel smering. ;)
Even een lullig vraagje. Hoe zit dat dan met 2 takt diesels?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 13:21 #1542816

Dit zegt yanmar er over:









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 14:24 #1542831

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7680
Die laatste 5 minuten haal ik zo bij het invaren en aanleggen.

Voor afvaart starten en overleggen welke lijn eerst wordt weggehaald. Tijd om te controleren of uitlaat zijn water krijgt. Reddingsvest aandoen.
Kom ik ook eenvoudig aan een aantal minuten.
Prima, lijkt me.

De rest is onnodig, zoals reeds vermeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 15:34 #1542835

madoc schreef :
3Noreen schreef :Herman Hartman schreef :gaat het dan ook nog eens deels om 2 takt motoren.
Bij tweetakt motoren zit de olie=smering in de benzine. Weinig gas, stationair, weinig smering. Veel gas, veel smering.

Even een lullig vraagje. Hoe zit dat dan met 2 takt diesels?

Tweetakt diesels worden op dezelfde manier gesmeerd als viertakten, met een oliepomp en druksmering.
Maar ik heb nog nooit een jachie gezien met een tweetakt diesel. Wel containerschepen met 100.000 pk tweetakt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 15:41 #1542836

Berghout-2 schreef :
Sturgeon221978 schreef :
Ik draai altijd eerst warm, zowel met de auto als boot inboard en bbm , maar ook met de trekkers.. nooit gelijk vollast draaien, olie moet eerst op temp en door de kanalen zijn warm gelopen dan pas gas op die lollie, zo heb ik het geleerd......

Warmdraaien van motoren? Het is en blijft een hardnekkig broodje-aapverhaal.
Voor geen enkele motor (oud of nieuw, groot of klein, benzine of diesel) is het goed om koud en onbelast te draaien.
Een onbelast draaiende koude motor verbrandt de brandstof slecht, dat ruik je aan de uitlaat.
Een onbelast draaiende koude motor komt niet op temperatuur.

Ik schrijf ook niet onbelast of belast dat klopt, maar ik belast ze minimaal ik sta of lig ook niet 10 min te draaien.
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 15:56 #1542838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27236
holtere schreef :
Omschrijf "grote motoren" ?

Ik lees verderop dat het over olie gaat, ondergeschikt. Bij een groter blok wil je dat die gelijkmatig opwarmt voor dat er vol belast wordt.
Op een jachtje zal na het starten niet volgas gevaren worden. Haven uit etc.
Na vollast gevaren te hebben is het verstandig om de motor de kans te geven om de warmte te kunnen afvoeren en niet direct de motor stoppen (cooldown).
Als je gevaren hebt en de haven binnen geprutte;ld kan de motor wel gelijk uit.

Het gaat om het tijdspad tussen niets en vol vermogen en anders om. Ik denk dat een 30PK motortje het niet zo fijn heeft om direct op zijn staart getrapt te worden, of na 24 uur motoren over een noordzee biljartlaken gelijk de motor te stoppen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 19:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 17:11 #1542845

In mijn jeugd was de 2 takt luchtgekoelde benzinemotor wel degelijk gevoelig voor te snel belasten direct na de start, maar hield zich zelf enigzins tegen om heel snel op toeren tekomen. Te snel het gas opendraaien bij een koude motor leidde er soms toe dat de motor afsloeg. De bougiesleutel was je beste vriend. Ook mijn eerste bb motor met staartkoeling vond te snel op het gas met een koude motor geen goed idee vooral niet tijden de indaariperiode toen er noig meer olie in de bezine moest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 17:16 #1542846

Leuk allemaal weer die theorie .

Even een voorbeeld hoe het moet in de praktijk ;

Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 18:02 #1542857

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik denk Holtere, dat dit de ANWB doelgroep is, denk je ook ook niet?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 18:05 #1542858

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12630
Kock1964 schreef :
Ik denk Holtere, dat dit de ANWB doelgroep is, denk je ook ook niet?
René

DHL voor poedersuiker?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 18:06 #1542860

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2897
Amsterdam - Volendam express..
Maar die koelen niet af..varen continu;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 18:30 #1542863

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JB-NL schreef :
Amsterdam - Volendam express..
Maar die koelen niet af..varen continu;)

:laugh:

Ik snap dat je het denkt Hans, maar dat ding is van de een kerel uit Coevorden en kan er zelf niet mee varen, hij huurt een schipper in. Kost 3 tot 4 mio......schijnt, 6x500 pk. De rondvaart boot roept telkens bij hun rondvaart door de haven: 'en daar ligt de snelste boot van Curaçao ' ;)

René

130 liter per uur per motor.
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 18:35 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 22:01 #1542890

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Het merendeel van de scheepsdiesels in plezierboten is gebaseerd op standaard industrieblokjes die ontworpen zijn om dag in dag uit mishandeld te worden in professionele werktuigen zoals graafmachines en vorkheftrucks. Die hebben in onze bootjes zo'n luizenleven dat het gedurende hun levensduur geen fluit uitmaakt of je ze nu wel of niet met zorg op bedrijfstemperatuur laat komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 22:12 #1542893

En dat is nu precies in het zeilboot het grote probleem , koude start amper op temperatuur en al weer uit omdat de zeilen er op staan , juist in een graafmachine etc waar hij als diesel lekker aan het werk is is hij meer in z'n element dan in een zeilboot.

Waarom denk je dat een motor van een vrachtwagen met 2 vingers in de neus een miljoen en ik had de laatste met 1,7 miljoen op de teller ? 's morgens 1 keer starten en dan de hele dag lopen met wat korte onderbrekingen die geen naam hebben.

Het oudje van de zaak , motor nog kern gezond :woohoo:


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl