Sturgeon221978 schreef :
Ik draai altijd eerst warm, zowel met de auto als boot inboard en bbm , maar ook met de trekkers.. nooit gelijk vollast draaien, olie moet eerst op temp en door de kanalen zijn warm gelopen dan pas gas op die lollie, zo heb ik het geleerd......
Warmdraaien van motoren? Het is en blijft een hardnekkig broodje-aapverhaal.
Voor geen enkele motor (oud of nieuw, groot of klein, benzine of diesel) is het goed om koud en onbelast te draaien.
Een onbelast draaiende koude motor verbrandt de brandstof slecht, dat ruik je aan de uitlaat.
Een onbelast draaiende koude motor komt niet op temperatuur. Ja, het koelwater wordt misschien na lange tijd een beetje warm, maar de verbrandingsruimte (cilinder en zuiger) blijft ver onder de 100 graden.
Bij de verbranding wordt naast CO2 ook waterdamp gevormd. Dat water condenseert op de relatief koude cilinderwand, op de kleppen en op de zuigerveren, en mengt zich met de smeerolie.
Op den duur geeft dat onherroepelijk schade aan de motor. Het is net zo als met sigaretten roken, van 1 keertje ga je echt niet dood, maar op termijn gaan je longen naar de gallemiezen.
Echt, het allerbeste is: starten en zodra er oliedruk is (meestal binnen 5 seconden) de motor in z'n werk en licht belasten. Voor een bootmotor houdt dat in dat je wegvaart op de helft tot tweederde van het maximale toerental. De motor komt dan snel en gelijkmatig op temperatuur zonder problemen.
PS. De meeste mensen denken dat de motortemperatuur hetzelfde is als de koelwatertemperatuur. Dat is niet zo, het gaat vooral om de temperatuur in de verbrandingsruimte. Die is benaderbaar met een uitlaatgastemperatuurmeter.
Ook al is de koelwatertemp. 90 graden, als de motor onbelast staat te jokeren kun je je hand zonder problemen voor de uitlaat houden. Maar bij vollast kan het meer dan 500 graden worden, ik heb roodgloeiende uitlaatspruitstukken gezien.