web schreef :
Plaatsing maakt natuurlijk uit, ja. Misschien staat ie op een platbodem volledig boven de waterlijn?
Ze hebben de Sealock niet voor de grap bedacht, dus hoe het anders kan dat @Calidris in 45 jaar nooit een langzaam vollopende rm69 gezien heeft...
Soms werken ze er met enorme lussen slang min of meer omheen, al dan niet met beluchters tegen het hevelen, maar dan loopt in elk geval nog de inhoud van de slang langzaam terug de pot in.
En altijd, ook bij een Sealock of lussen, moeten alsnog de afsluiters dicht als je van boord gaat, als voorzorg.
@Joop66 dat zou kunnen, al heb ik op mijn beurt nooit een langzaam vollopende Sealock gezien, en de gewone rm69 vaker wel dan niet. Soms gaan er uren overheen, dan zou je het met grote groepen aan boord niet merken. Maar vollopen doen ze.
Op die zeilkotter en schokker en klipper zatie zeker onder de waterlijn. We hadden op die klipper er 3 en 20 gasten 7 maanden per jaar. Dus van deskundige bediening was zelden sprake.
Natuurlijk stonden ze wel eens soms tot de rand vol, maar werd altijd tijdig opgemerkt. Over verstopping zal ik je de sappige details besparen.
Het hendeltje naast de pomp is van groot belang, maar een extra afsluiter mag altijd als je dat nodig vindt.
Lavac vindt ik geen fijn ding, ook sappige verhalen over.